국문초록 부모의 학대가 아동발달에 미치는 영향 -빈곤의 조절효과를 중심으로- 본 연구는 아동의 발달산물에 미치는 아동학대와 빈곤의 영향을 알아보기 위한 것으로, 위험한 상황들이 중첩적으로 발생했을 때 문제양상 및 위험성이 배가될 수 있다는 누적위험모델(cumulative risk model)을 기반으로 진행하였다. 즉, 학대라는 위험요인과 빈곤이라는 위험요인이 함께 일어났을 때, 두 위험요소가 아동의 발달산물에 따라 어떠한 작용을 하는 지에 대해 알아보는 것이 본 연구의 목적이다. 특히 본 연구는 아동의 발달문제를 긍정적인 발달문제와 부정적인 발달문제를 모두 고려하여 다차원적인 접근을 하였다. 연구문제 검증을 위한 분석 자료로 서울아동패널연구단의 「서울아동패널」중 1차년도 패널을 활용하였다. 서울아동패널 1차년도의 조사대상은 서울지역 11개 초등학교 4학년에 재학 중인 1,875명의 아동과 부모이다. 또 아동학대와 아동발달문제에서의 빈곤의 조절효과 검증을 위해 ...
국문초록 부모의 학대가 아동발달에 미치는 영향 -빈곤의 조절효과를 중심으로- 본 연구는 아동의 발달산물에 미치는 아동학대와 빈곤의 영향을 알아보기 위한 것으로, 위험한 상황들이 중첩적으로 발생했을 때 문제양상 및 위험성이 배가될 수 있다는 누적위험모델(cumulative risk model)을 기반으로 진행하였다. 즉, 학대라는 위험요인과 빈곤이라는 위험요인이 함께 일어났을 때, 두 위험요소가 아동의 발달산물에 따라 어떠한 작용을 하는 지에 대해 알아보는 것이 본 연구의 목적이다. 특히 본 연구는 아동의 발달문제를 긍정적인 발달문제와 부정적인 발달문제를 모두 고려하여 다차원적인 접근을 하였다. 연구문제 검증을 위한 분석 자료로 서울아동패널연구단의 「서울아동패널」중 1차년도 패널을 활용하였다. 서울아동패널 1차년도의 조사대상은 서울지역 11개 초등학교 4학년에 재학 중인 1,875명의 아동과 부모이다. 또 아동학대와 아동발달문제에서의 빈곤의 조절효과 검증을 위해 SPSS 19.0 통계프로그램을 이용하여 신뢰도분석, 빈도분석, 기술통계분석, 상관분석, 중다회귀분석 및 위계적 중다회귀분석을 단계적으로 실시하였다. 이에 따른 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모의 학대는 아동의 비행행동, 우울·불안, 자아존중감에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 아동학대가 아동의 발달산물에 영향을 미치는 모든 경로에서 빈곤은 조절효과를 발휘하였다. 아동학대와 아동의 비행행동, 우울·불안, 학업성적, 자아존중감 간의 관계에서 빈곤은 조절효과를 나타냈다. 결과를 통해 빈곤아동집단에서는 학교 사회적 문제인 비행행동과 학업성적, 비빈곤아동집단에서는 사회·정서적 문제인 우울·불안과 자아존중감에서의 악영향이 더 큼을 알 수 있었다. 이상의 결과를 통해 아동학대는 아동발달을 저해하는 요소임이 분명히 드러났고, 아동학대와 빈곤이라는 두 위험요인에 더욱 취약한 발달 영역을 발견할 수 있었다. 더불어 빈곤을 기준으로 한 집단에 따라서 학대의 영향을 더 많이 받는 발달영역이 다를 수 있음에 대해서도 알 수 있었다. 이는 아동학대와 빈곤의 위험성을 확증하는 결과로, 위험요소가 중첩되거나 누적되어 나타나는 경우 그 위험성이 가속화될 수 있다는 것이 드러났다. 또 학대가 발달산물에 미치는 영향력이 집단에 따라 다르게 나타난 점은 학대에 노출된 아동집단에 따라 차별화된 접근을 취해야 함을 시사한다.
국문초록 부모의 학대가 아동발달에 미치는 영향 -빈곤의 조절효과를 중심으로- 본 연구는 아동의 발달산물에 미치는 아동학대와 빈곤의 영향을 알아보기 위한 것으로, 위험한 상황들이 중첩적으로 발생했을 때 문제양상 및 위험성이 배가될 수 있다는 누적위험모델(cumulative risk model)을 기반으로 진행하였다. 즉, 학대라는 위험요인과 빈곤이라는 위험요인이 함께 일어났을 때, 두 위험요소가 아동의 발달산물에 따라 어떠한 작용을 하는 지에 대해 알아보는 것이 본 연구의 목적이다. 특히 본 연구는 아동의 발달문제를 긍정적인 발달문제와 부정적인 발달문제를 모두 고려하여 다차원적인 접근을 하였다. 연구문제 검증을 위한 분석 자료로 서울아동패널연구단의 「서울아동패널」중 1차년도 패널을 활용하였다. 서울아동패널 1차년도의 조사대상은 서울지역 11개 초등학교 4학년에 재학 중인 1,875명의 아동과 부모이다. 또 아동학대와 아동발달문제에서의 빈곤의 조절효과 검증을 위해 SPSS 19.0 통계프로그램을 이용하여 신뢰도분석, 빈도분석, 기술통계분석, 상관분석, 중다회귀분석 및 위계적 중다회귀분석을 단계적으로 실시하였다. 이에 따른 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모의 학대는 아동의 비행행동, 우울·불안, 자아존중감에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 아동학대가 아동의 발달산물에 영향을 미치는 모든 경로에서 빈곤은 조절효과를 발휘하였다. 아동학대와 아동의 비행행동, 우울·불안, 학업성적, 자아존중감 간의 관계에서 빈곤은 조절효과를 나타냈다. 결과를 통해 빈곤아동집단에서는 학교 사회적 문제인 비행행동과 학업성적, 비빈곤아동집단에서는 사회·정서적 문제인 우울·불안과 자아존중감에서의 악영향이 더 큼을 알 수 있었다. 이상의 결과를 통해 아동학대는 아동발달을 저해하는 요소임이 분명히 드러났고, 아동학대와 빈곤이라는 두 위험요인에 더욱 취약한 발달 영역을 발견할 수 있었다. 더불어 빈곤을 기준으로 한 집단에 따라서 학대의 영향을 더 많이 받는 발달영역이 다를 수 있음에 대해서도 알 수 있었다. 이는 아동학대와 빈곤의 위험성을 확증하는 결과로, 위험요소가 중첩되거나 누적되어 나타나는 경우 그 위험성이 가속화될 수 있다는 것이 드러났다. 또 학대가 발달산물에 미치는 영향력이 집단에 따라 다르게 나타난 점은 학대에 노출된 아동집단에 따라 차별화된 접근을 취해야 함을 시사한다.
Abstract Effects of Parental Abuse on Children's Developmental Outcomes -The Moderating Effects of Poverty- This study sought to identify the effects of child abuse and poverty on children's development outcomes. A cumulative risk model is used to address problematic aspects and risk that can be dou...
Abstract Effects of Parental Abuse on Children's Developmental Outcomes -The Moderating Effects of Poverty- This study sought to identify the effects of child abuse and poverty on children's development outcomes. A cumulative risk model is used to address problematic aspects and risk that can be doubled when risky situations are cascaded. In other words, the purpose of the study is to identify the effects of two risk factors -- abuse and poverty -- on children's development outcomes when both are present. A multi-dimensional approach was used considering the positive and negative developmental aspects of children. This study used data from the first wave of the 「Seoul Panel Study of Children: SPSC」. The subjects consisted of 1,875 4th grade students and parents from elementary schools in Seoul. To verify the moderating effects of poverty, reliability analysis, frequency analysis, descriptive statistical analysis, correlation analysis, multiple regression analysis and hierarchical multiple regression analysis were executed by phase using SPSS 19.0. The major results of this study were as follows. First, it was found that parental abuse had negative effects on the delinquency behaviors, depression-anxiety and self-esteem of children. Second, poverty exerted moderating effects on all the paths where child abuse had an effect on children's development outcomes. In the relationship between child abuse and delinquency behaviors, depression-anxiety, academic achievement, self-esteem, poverty exerted moderating effects. It was found that school and social issues such as delinquency behaviors and academic achievements were more negatively affected in poverty group, while social and emotional issues such as depression-anxiety and self-esteem were more negatively affected in non-poverty group. The results support that child abuse is a risk factor in children's development, and there are developmental areas against two risk factors such as child abuse and poverty. Additionally, there are different developmental areas that are affected more by abuse according to group classification by poverty. With the confirmation of the risk posed by child abuse and poverty, such risk can actually be accelerated when risk factors are doubled or accumulated. In addition, as effects of abuse on development outcomes differ according to groups, there should be differentiated approaches to children’s groups exposed to abuse.
Abstract Effects of Parental Abuse on Children's Developmental Outcomes -The Moderating Effects of Poverty- This study sought to identify the effects of child abuse and poverty on children's development outcomes. A cumulative risk model is used to address problematic aspects and risk that can be doubled when risky situations are cascaded. In other words, the purpose of the study is to identify the effects of two risk factors -- abuse and poverty -- on children's development outcomes when both are present. A multi-dimensional approach was used considering the positive and negative developmental aspects of children. This study used data from the first wave of the 「Seoul Panel Study of Children: SPSC」. The subjects consisted of 1,875 4th grade students and parents from elementary schools in Seoul. To verify the moderating effects of poverty, reliability analysis, frequency analysis, descriptive statistical analysis, correlation analysis, multiple regression analysis and hierarchical multiple regression analysis were executed by phase using SPSS 19.0. The major results of this study were as follows. First, it was found that parental abuse had negative effects on the delinquency behaviors, depression-anxiety and self-esteem of children. Second, poverty exerted moderating effects on all the paths where child abuse had an effect on children's development outcomes. In the relationship between child abuse and delinquency behaviors, depression-anxiety, academic achievement, self-esteem, poverty exerted moderating effects. It was found that school and social issues such as delinquency behaviors and academic achievements were more negatively affected in poverty group, while social and emotional issues such as depression-anxiety and self-esteem were more negatively affected in non-poverty group. The results support that child abuse is a risk factor in children's development, and there are developmental areas against two risk factors such as child abuse and poverty. Additionally, there are different developmental areas that are affected more by abuse according to group classification by poverty. With the confirmation of the risk posed by child abuse and poverty, such risk can actually be accelerated when risk factors are doubled or accumulated. In addition, as effects of abuse on development outcomes differ according to groups, there should be differentiated approaches to children’s groups exposed to abuse.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.