[학위논문]빙한 중국 관광객의 소비성향에 따른 관광특산품 구매의도에 관한 연구 : 성별 및 연령에 따른 조절효과를 중심으로 A Study on the Chinese Tourists' Intention to Purchase Tourism Products According to their Consuming Propensity:Focused on moderating effect of gender and age원문보기
중국관광연구원(2015)에서는 '2014년 중국인 해외관광객 수는 1.07억 명이며 전년 대비 19.49% 증가했다고 한다'. 중국은 절대적인 차이로 세계 1위의 아웃바운드 시장으로 차지되어 있다. 중국은 경제성장에 따라 국민소득의 증가, 여가시간의 증대, 사회발전의 변화 등으로 인해 국민들의 생활방식도 많은 변화를 가져 오게 되었다. 현재 중국은 아시아 해외관광시장 중에 1위의 송출국이 되고 세계 해외 관광시장에서 관광객이 제일 큰 폭으로 증가하여 가장 큰 시장잠재력과 영향력을 가지고 있는 국가이다. 한국과 중국은 동아시아 문화권에 속하고 지리적으로 매우 가까운 이웃이다. 특히 2012년8월1일부터 한국 정부는 중국 공민 비자 발급 요건을 대폭 완화하고 중국 사람들의 큰 관심을 유도함으로써 이제 중국 관광객이 한국의 해외관광객중 가장 큰 비중을 차지하게 되었다. 중국 국민들은 늘어난 한국 관광으로 인하여 한국 관광에서의 소비규모가 점점 커지고 있다. 따라서 본 연구는 성별 및 연령에 따른 ...
중국관광연구원(2015)에서는 '2014년 중국인 해외관광객 수는 1.07억 명이며 전년 대비 19.49% 증가했다고 한다'. 중국은 절대적인 차이로 세계 1위의 아웃바운드 시장으로 차지되어 있다. 중국은 경제성장에 따라 국민소득의 증가, 여가시간의 증대, 사회발전의 변화 등으로 인해 국민들의 생활방식도 많은 변화를 가져 오게 되었다. 현재 중국은 아시아 해외관광시장 중에 1위의 송출국이 되고 세계 해외 관광시장에서 관광객이 제일 큰 폭으로 증가하여 가장 큰 시장잠재력과 영향력을 가지고 있는 국가이다. 한국과 중국은 동아시아 문화권에 속하고 지리적으로 매우 가까운 이웃이다. 특히 2012년8월1일부터 한국 정부는 중국 공민 비자 발급 요건을 대폭 완화하고 중국 사람들의 큰 관심을 유도함으로써 이제 중국 관광객이 한국의 해외관광객중 가장 큰 비중을 차지하게 되었다. 중국 국민들은 늘어난 한국 관광으로 인하여 한국 관광에서의 소비규모가 점점 커지고 있다. 따라서 본 연구는 성별 및 연령에 따른 조절효과를 중심으로 한국에 방문한 중국 관광객의 소비성향을 파악하고 관광특산품 구매의도와의 영향관계를 검토하고자 하였다. 향후에 한국의 관광청이나 관광정책 발행담당자에게 관광특산품 판매를 위한 정책적인 판단 및 수단에 활용할 수 있는 기초자료를 제공하고자 하는 목적이 있다. 본 연구에서는 위의 같은 목적을 달성하기 위하여 한국을 방문한 중국 관광객 대상으로 설문조사를 실시하였다. 유휴표본 400부로 실증분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학 특성에서는 남성보다 여성이, 기혼자보다 미혼자가 많은 것으로 나타났으며, 연령에서는 20세~29세 이하 관광객이 제일 많은 것으로 보였다. 직업에서는 기업직원이 제일 많았으며, 월 소득에서는 3001위안 이상~6000위안 미만이 제일 많은 것으로 나타났다. 또한 표본의 행태 특성을 보면 방문 횟수 형태는 첫 번째 방문자수가 제일 많은 것으로 나타났으며, 정보취득에 있어서는 주변의 지인의 조언을 통해서가 반으로 분석되었다. 동반자형태는 친구, 가족, 혼자, 애인, 기타, 직장동료 순으로 나타났다. 방문목적의 경우 여행관광, 쇼핑, 기타, 가족 및 친지 방문, 비즈니즈 순으로 나타났다. 둘째, 관광특산품 소비성향에 관한 t-test 분석결과에서 기능적 요인, 감정적 요인, 상황적 요인, 사회적 요인의 순으로 높게 요하다고 인식하고 있었으며, 신뢰도 검정 결과에서 비교적 신뢰도가 적합한 수치를 나타나서 내적 일관성이 있는 것으로 판단할 수 있다. 셋째, 관광특산품 소비성향에 관한 베리맥스(Varimax) 직각회전 방식과 주성분 분석을 이용하여 탐색 요인분석을 실시하였다. 요인분석하기에 적합한 것으로 나타났으며, 표본합성검사는 좋은 것으로 나타났다. 넷째, 중국인 관광객의 관광특산품 소비성향과 구매의도 간의 영향 관계는 소비성향 각 요인 중에서 기능적 요인, 사회적 요인, 상황적 요인이 전반적 구매의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 소비성향과 구매의도 간에 있어서 성별 조절효과를 검정결과에서는 여성의 경우에는 남자에 비해 상대적으로 기능적 소비성향이 더 중요한 요인으로 작용하는 것으로 나타났다. 소비성향과 구매의도 간에 있어서 연령 조절효과를 검정결과에서는 소비성향 기능적 요인이 구매의도에 있어서 50세 이상의 연령 집단의 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 앞에 언급한 내용을 종합하자면, 관광특산품 소비성향 요인 중에서 기능적 요인, 사회적 요인 및 상황적 요인이 구매의도에 유의적인 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 소비성향의 기능적 요인은 구매의도에 미치는 영향에서만 성별 조절효과를 보일 수 있다. 그리고 남성보다 여성은 상대적으로 더 중요한 조절효과로 작용하고 있는 것으로 나타났다. 소비성향의 기능적 요인이 구매의도에 있어서 50세 이상의 연령 집단에 조절효과를 보일 수 있다. 주제어: 한국 관광특산품, 중국 관광객의 소비성향, 구매의도, 연령, 성별, 조절효과
중국관광연구원(2015)에서는 '2014년 중국인 해외관광객 수는 1.07억 명이며 전년 대비 19.49% 증가했다고 한다'. 중국은 절대적인 차이로 세계 1위의 아웃바운드 시장으로 차지되어 있다. 중국은 경제성장에 따라 국민소득의 증가, 여가시간의 증대, 사회발전의 변화 등으로 인해 국민들의 생활방식도 많은 변화를 가져 오게 되었다. 현재 중국은 아시아 해외관광시장 중에 1위의 송출국이 되고 세계 해외 관광시장에서 관광객이 제일 큰 폭으로 증가하여 가장 큰 시장잠재력과 영향력을 가지고 있는 국가이다. 한국과 중국은 동아시아 문화권에 속하고 지리적으로 매우 가까운 이웃이다. 특히 2012년8월1일부터 한국 정부는 중국 공민 비자 발급 요건을 대폭 완화하고 중국 사람들의 큰 관심을 유도함으로써 이제 중국 관광객이 한국의 해외관광객중 가장 큰 비중을 차지하게 되었다. 중국 국민들은 늘어난 한국 관광으로 인하여 한국 관광에서의 소비규모가 점점 커지고 있다. 따라서 본 연구는 성별 및 연령에 따른 조절효과를 중심으로 한국에 방문한 중국 관광객의 소비성향을 파악하고 관광특산품 구매의도와의 영향관계를 검토하고자 하였다. 향후에 한국의 관광청이나 관광정책 발행담당자에게 관광특산품 판매를 위한 정책적인 판단 및 수단에 활용할 수 있는 기초자료를 제공하고자 하는 목적이 있다. 본 연구에서는 위의 같은 목적을 달성하기 위하여 한국을 방문한 중국 관광객 대상으로 설문조사를 실시하였다. 유휴표본 400부로 실증분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학 특성에서는 남성보다 여성이, 기혼자보다 미혼자가 많은 것으로 나타났으며, 연령에서는 20세~29세 이하 관광객이 제일 많은 것으로 보였다. 직업에서는 기업직원이 제일 많았으며, 월 소득에서는 3001위안 이상~6000위안 미만이 제일 많은 것으로 나타났다. 또한 표본의 행태 특성을 보면 방문 횟수 형태는 첫 번째 방문자수가 제일 많은 것으로 나타났으며, 정보취득에 있어서는 주변의 지인의 조언을 통해서가 반으로 분석되었다. 동반자형태는 친구, 가족, 혼자, 애인, 기타, 직장동료 순으로 나타났다. 방문목적의 경우 여행관광, 쇼핑, 기타, 가족 및 친지 방문, 비즈니즈 순으로 나타났다. 둘째, 관광특산품 소비성향에 관한 t-test 분석결과에서 기능적 요인, 감정적 요인, 상황적 요인, 사회적 요인의 순으로 높게 요하다고 인식하고 있었으며, 신뢰도 검정 결과에서 비교적 신뢰도가 적합한 수치를 나타나서 내적 일관성이 있는 것으로 판단할 수 있다. 셋째, 관광특산품 소비성향에 관한 베리맥스(Varimax) 직각회전 방식과 주성분 분석을 이용하여 탐색 요인분석을 실시하였다. 요인분석하기에 적합한 것으로 나타났으며, 표본합성검사는 좋은 것으로 나타났다. 넷째, 중국인 관광객의 관광특산품 소비성향과 구매의도 간의 영향 관계는 소비성향 각 요인 중에서 기능적 요인, 사회적 요인, 상황적 요인이 전반적 구매의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 소비성향과 구매의도 간에 있어서 성별 조절효과를 검정결과에서는 여성의 경우에는 남자에 비해 상대적으로 기능적 소비성향이 더 중요한 요인으로 작용하는 것으로 나타났다. 소비성향과 구매의도 간에 있어서 연령 조절효과를 검정결과에서는 소비성향 기능적 요인이 구매의도에 있어서 50세 이상의 연령 집단의 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 앞에 언급한 내용을 종합하자면, 관광특산품 소비성향 요인 중에서 기능적 요인, 사회적 요인 및 상황적 요인이 구매의도에 유의적인 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 소비성향의 기능적 요인은 구매의도에 미치는 영향에서만 성별 조절효과를 보일 수 있다. 그리고 남성보다 여성은 상대적으로 더 중요한 조절효과로 작용하고 있는 것으로 나타났다. 소비성향의 기능적 요인이 구매의도에 있어서 50세 이상의 연령 집단에 조절효과를 보일 수 있다. 주제어: 한국 관광특산품, 중국 관광객의 소비성향, 구매의도, 연령, 성별, 조절효과
According to China Tourism Academy (2015), “In 2014, Chinese tourists in overseas markets reached 107 million with an increase of 19.49% compared to that of last year.” With absolute differences, China occupied the first place in overseas tourism markets across the world. Since Chinese economy incre...
According to China Tourism Academy (2015), “In 2014, Chinese tourists in overseas markets reached 107 million with an increase of 19.49% compared to that of last year.” With absolute differences, China occupied the first place in overseas tourism markets across the world. Since Chinese economy increases, national incomes increase, spare time increases and social development changes, people’s life style correspondingly changes. Currently, China has occupied the first place in overseas tourism markets in Asia. In overseas tourism markets across the world, the number of Chinese tourists largely increases and China has become the country with the largest potential and influences. Both South Korea and China belong to the circle of culture in East Asia. They are geographically close. Especially from August 1st of 2012, the government of South Korea loosened conditions of issuing visas for Chinese civilians and it attracted a large quantity of Chinese tourists. Now, Chinese tourists have occupied the largest percentage in overseas tourists in South Korean markets. The increase of Chinese tourists in South Korea causes the consumption scale of tourism in South Korea to gradually increase. In this research, the author took sex and age as moderating effects to research relationships between consumption trends of Chinese tourists in South Korea and purchasing intentions of tourist specialties. The purpose was to provide judgment in policies when tourist bureaus or tourist policy issuing authorities in South Korea sell tourist specialties and provide basic materials for flexibly using selling methods. In order to achieve the above purpose, the author took Chinese tourists in South Korea as the investigation target and carried out questionnaire surveys. The author carried out empirical analyses with 400 valid samples and the results are as follows. Firstly, in the aspect of demographical characteristics, the number of women is larger than that of men and the number of unmarried is larger than that of married. In the aspect of age, the number of tourists aged 20 to 29 is the largest. In the aspect of occupations, the number of enterprise employees is the largest and the number of tourists with the monthly income between 3001 and 6000 is the largest. Besides, from morphological characteristics of samples, it can be seen that the number of tourists who visit South Korea for the first time is the largest. In the aspect of information acquiring methods, the number of tourists who acquire information through opinions and suggestions of people around accounts for over a half. Numbers of companies are in the sequence of friends, families, individuals, lovers, others and colleagues. Secondly, in analytic results of the t-test on Chinese tourists’ consumption trends, the sequence is functional factors, emotional factors, conditional factors and social factors. From trust examination results, it can be seen that comparative trust appears with consistent values. It can be judged that it has interior relevance. Thirdly, through analyses on principal components of consumption trends and the Varimax Quersprung system, the author carried out the exploratory factor analysis. It conformed to the factor analysis. Sample examinations had good results. Fourthly, among various factors of consumption trends, functional factors, social factors and conditional factors had positive influences on purchasing intentions. At last, in sex and age moderating effect verification results of Chinese tourists’ consumption trends and purchasing intentions, the functional factor in consumption trends of women is more prominent than that of men. The group aged over 50 has moderating effects in influences of the functional factor of consumption trends on purchasing intentions. Keywords: Korean Tourism Products, Chinese Tourists' Intention, consuming propensity, gender, age, moderating effect
According to China Tourism Academy (2015), “In 2014, Chinese tourists in overseas markets reached 107 million with an increase of 19.49% compared to that of last year.” With absolute differences, China occupied the first place in overseas tourism markets across the world. Since Chinese economy increases, national incomes increase, spare time increases and social development changes, people’s life style correspondingly changes. Currently, China has occupied the first place in overseas tourism markets in Asia. In overseas tourism markets across the world, the number of Chinese tourists largely increases and China has become the country with the largest potential and influences. Both South Korea and China belong to the circle of culture in East Asia. They are geographically close. Especially from August 1st of 2012, the government of South Korea loosened conditions of issuing visas for Chinese civilians and it attracted a large quantity of Chinese tourists. Now, Chinese tourists have occupied the largest percentage in overseas tourists in South Korean markets. The increase of Chinese tourists in South Korea causes the consumption scale of tourism in South Korea to gradually increase. In this research, the author took sex and age as moderating effects to research relationships between consumption trends of Chinese tourists in South Korea and purchasing intentions of tourist specialties. The purpose was to provide judgment in policies when tourist bureaus or tourist policy issuing authorities in South Korea sell tourist specialties and provide basic materials for flexibly using selling methods. In order to achieve the above purpose, the author took Chinese tourists in South Korea as the investigation target and carried out questionnaire surveys. The author carried out empirical analyses with 400 valid samples and the results are as follows. Firstly, in the aspect of demographical characteristics, the number of women is larger than that of men and the number of unmarried is larger than that of married. In the aspect of age, the number of tourists aged 20 to 29 is the largest. In the aspect of occupations, the number of enterprise employees is the largest and the number of tourists with the monthly income between 3001 and 6000 is the largest. Besides, from morphological characteristics of samples, it can be seen that the number of tourists who visit South Korea for the first time is the largest. In the aspect of information acquiring methods, the number of tourists who acquire information through opinions and suggestions of people around accounts for over a half. Numbers of companies are in the sequence of friends, families, individuals, lovers, others and colleagues. Secondly, in analytic results of the t-test on Chinese tourists’ consumption trends, the sequence is functional factors, emotional factors, conditional factors and social factors. From trust examination results, it can be seen that comparative trust appears with consistent values. It can be judged that it has interior relevance. Thirdly, through analyses on principal components of consumption trends and the Varimax Quersprung system, the author carried out the exploratory factor analysis. It conformed to the factor analysis. Sample examinations had good results. Fourthly, among various factors of consumption trends, functional factors, social factors and conditional factors had positive influences on purchasing intentions. At last, in sex and age moderating effect verification results of Chinese tourists’ consumption trends and purchasing intentions, the functional factor in consumption trends of women is more prominent than that of men. The group aged over 50 has moderating effects in influences of the functional factor of consumption trends on purchasing intentions. Keywords: Korean Tourism Products, Chinese Tourists' Intention, consuming propensity, gender, age, moderating effect
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