본 연구는 인성교육을 위한 협력적 신체활동이 유아의 인성발달에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째. 인성교육을 위한 협력적 신체활동이 유아의 인성발달(나눔, 배려, 예절, 인내, 존중, 질서, 책임, 협력, 정직)에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 G구에 소재한 어린이집 2곳의 만 3세 유아 26명이다. 두 어린이집은 같은 지역에 위치하고 있어 사회 인구 학력 수준이 유사하다. 실험처치는 7주 동안 주 2회씩 총 14회에 걸쳐 이루어졌다. 실험집단에는 총 14회의 인성교육을 위한 협력적 신체활동을 하였으며, 비교집단에서는 누리과정 신체활동을 실시하였다. 본 연구에서 유아의 인성발달의 변화를 평정하기 위해 사용된 연구도구는 백선미(2015)에 의해 개발된 유아 인성평가척도이다. ...
국 문 초 록
본 연구는 인성교육을 위한 협력적 신체활동이 유아의 인성발달에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째. 인성교육을 위한 협력적 신체활동이 유아의 인성발달(나눔, 배려, 예절, 인내, 존중, 질서, 책임, 협력, 정직)에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 G구에 소재한 어린이집 2곳의 만 3세 유아 26명이다. 두 어린이집은 같은 지역에 위치하고 있어 사회 인구 학력 수준이 유사하다. 실험처치는 7주 동안 주 2회씩 총 14회에 걸쳐 이루어졌다. 실험집단에는 총 14회의 인성교육을 위한 협력적 신체활동을 하였으며, 비교집단에서는 누리과정 신체활동을 실시하였다. 본 연구에서 유아의 인성발달의 변화를 평정하기 위해 사용된 연구도구는 백선미(2015)에 의해 개발된 유아 인성평가척도이다. 자료 분석은 SPSS 22.0 Win Program을 사용하여 사전․사후 점수의 평균과 표준편차를 산출하였고, 독립표본 t검증을 통해 효과를 알아보았다. 각 연구도구의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach’s α 계수를 산출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인성교육을 위한 협력적 신체활동에 참여한 실험집단 유아들이 배려, 예절, 인내, 존중, 질서, 협력에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째. 인성교육을 위한 협력적 신체활동에 참여한 실험집단 유아와 프로그램에 참여하지 않은 비교집단 유아들은 나눔, 책임, 정직 증진에서 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 본 연구결과를 통해 인성교육을 위한 협력적 신체활동이 유아의 인성 발달에 효과적이므로 현장에서 인성교육을 위한 방법으로 사용될 수 있음을 시사한다. 이를 위하여 인성교육을 위한 협력적 신체활동과 관련된 교사교육 및 연수가 적극적으로 이루어질 필요가 있다.
국 문 초 록
본 연구는 인성교육을 위한 협력적 신체활동이 유아의 인성발달에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째. 인성교육을 위한 협력적 신체활동이 유아의 인성발달(나눔, 배려, 예절, 인내, 존중, 질서, 책임, 협력, 정직)에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 G구에 소재한 어린이집 2곳의 만 3세 유아 26명이다. 두 어린이집은 같은 지역에 위치하고 있어 사회 인구 학력 수준이 유사하다. 실험처치는 7주 동안 주 2회씩 총 14회에 걸쳐 이루어졌다. 실험집단에는 총 14회의 인성교육을 위한 협력적 신체활동을 하였으며, 비교집단에서는 누리과정 신체활동을 실시하였다. 본 연구에서 유아의 인성발달의 변화를 평정하기 위해 사용된 연구도구는 백선미(2015)에 의해 개발된 유아 인성평가척도이다. 자료 분석은 SPSS 22.0 Win Program을 사용하여 사전․사후 점수의 평균과 표준편차를 산출하였고, 독립표본 t검증을 통해 효과를 알아보았다. 각 연구도구의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach’s α 계수를 산출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인성교육을 위한 협력적 신체활동에 참여한 실험집단 유아들이 배려, 예절, 인내, 존중, 질서, 협력에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째. 인성교육을 위한 협력적 신체활동에 참여한 실험집단 유아와 프로그램에 참여하지 않은 비교집단 유아들은 나눔, 책임, 정직 증진에서 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 본 연구결과를 통해 인성교육을 위한 협력적 신체활동이 유아의 인성 발달에 효과적이므로 현장에서 인성교육을 위한 방법으로 사용될 수 있음을 시사한다. 이를 위하여 인성교육을 위한 협력적 신체활동과 관련된 교사교육 및 연수가 적극적으로 이루어질 필요가 있다.
The Effects of character education program focused on cooperative physical activity on 3-year-old children’s personality
Hwang, Mihee Department of Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
This research was to inv...
ABSTRACT
The Effects of character education program focused on cooperative physical activity on 3-year-old children’s personality
Hwang, Mihee Department of Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
This research was to investigate that the cooperative physical activity for the character education had the effect on the young children’s personality. The question for this research was as follows. What is the effect of cooperative physical activity on the young children’s personality (sharing, concern, courtesy, patience, respect, order, responsibility, cooperation, and honesty)? The subject of this research were 26 young children 3 years old, who were attending at two of Day-care Centers, located in G-District in Seoul. The two Day- care centers were located in the same area where they were expected at a similar level of the society, population, and education. The experimental treatment was given twice in a week, 14 times, for 7 weeks. The cooperative physical activity for the character education was performed 14 times in the experimental group, while the physical activity accoding to NURI was performed in the comparative group. The measurement for the young children’s personality developed by Sun-mi Baek(2015) was used as the research tool in order to evaluate the changes of the young children’s personality. The SPSS 22.0 Win Program was used for the analysis of the data, by which was calculated the mean of pretest-score and posttest-score and the standard deviation. The effect was looked into through the independent sample t-test. The results of this research are as follows. Frist, the young children’s in the experimental group, who were participating in the cooperative physical activity for the character education, showed to have the positive effect in factors such as concern, courtesy, patience, respect, order, and cooperation. Second, the young children’s in the experimental group did not showed the meaningful difference in the promotion of sharing, responsibility, and honesty in comparison with the young children’s in the comparative group, who were not participating in the cooperative physical activity for the character education. With the results of this research, the suggestion was made that the cooperative physical activity can be used as a method for the character education in the field since it was effective in the young children’s personality development.
ABSTRACT
The Effects of character education program focused on cooperative physical activity on 3-year-old children’s personality
Hwang, Mihee Department of Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
This research was to investigate that the cooperative physical activity for the character education had the effect on the young children’s personality. The question for this research was as follows. What is the effect of cooperative physical activity on the young children’s personality (sharing, concern, courtesy, patience, respect, order, responsibility, cooperation, and honesty)? The subject of this research were 26 young children 3 years old, who were attending at two of Day-care Centers, located in G-District in Seoul. The two Day- care centers were located in the same area where they were expected at a similar level of the society, population, and education. The experimental treatment was given twice in a week, 14 times, for 7 weeks. The cooperative physical activity for the character education was performed 14 times in the experimental group, while the physical activity accoding to NURI was performed in the comparative group. The measurement for the young children’s personality developed by Sun-mi Baek(2015) was used as the research tool in order to evaluate the changes of the young children’s personality. The SPSS 22.0 Win Program was used for the analysis of the data, by which was calculated the mean of pretest-score and posttest-score and the standard deviation. The effect was looked into through the independent sample t-test. The results of this research are as follows. Frist, the young children’s in the experimental group, who were participating in the cooperative physical activity for the character education, showed to have the positive effect in factors such as concern, courtesy, patience, respect, order, and cooperation. Second, the young children’s in the experimental group did not showed the meaningful difference in the promotion of sharing, responsibility, and honesty in comparison with the young children’s in the comparative group, who were not participating in the cooperative physical activity for the character education. With the results of this research, the suggestion was made that the cooperative physical activity can be used as a method for the character education in the field since it was effective in the young children’s personality development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.