본 연구는 도구를 활용한 신체활동이 영아의 사회정서발달에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 연구 목적에 따라 설정된 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 도구를 활용한 신체활동이 영아의 사회정서발달에 미치는 효과는 어떠한가? 1-1 도구를 활용한 신체활동이 영아의 기본정서 및 사회적 행동발달에 미치는 효과는 어떠한가? 1-2 도구를 활용한 신체활동이 영아의 자아개념 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 1-3 도구를 활용한 신체활동이 영아의 자기조절 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 1-4 도구를 활용한 신체활동이 영아의 사회적 관계발달에 미치는 효과는 어떠한가?
연구 대상은 경기도 부천시에 위치한 A어린이집과 B어린이집(실험집단: 15명, 비교집단: 15명)의 영아 30명이다. 실험집단 영아들은 8주간 주 2회 총 16회기의 도구를 활용한 신체활동을 실시하였으며, 비교집단은 담임교사가 같은 기간 내 표준보육과정의 신체활동을 진행하였다. 영아의 도구를 활용한 신체활동이 영아의 사회정서발달에 미치는 변화를 알아보기 위해 사용한 연구도구는 김호인(2010)이 개발한 2세 영아의 사회정서발달 평정척도이다. ...
국 문 초 록
본 연구는 도구를 활용한 신체활동이 영아의 사회정서발달에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 연구 목적에 따라 설정된 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 도구를 활용한 신체활동이 영아의 사회정서발달에 미치는 효과는 어떠한가? 1-1 도구를 활용한 신체활동이 영아의 기본정서 및 사회적 행동발달에 미치는 효과는 어떠한가? 1-2 도구를 활용한 신체활동이 영아의 자아개념 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 1-3 도구를 활용한 신체활동이 영아의 자기조절 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 1-4 도구를 활용한 신체활동이 영아의 사회적 관계발달에 미치는 효과는 어떠한가?
연구 대상은 경기도 부천시에 위치한 A어린이집과 B어린이집(실험집단: 15명, 비교집단: 15명)의 영아 30명이다. 실험집단 영아들은 8주간 주 2회 총 16회기의 도구를 활용한 신체활동을 실시하였으며, 비교집단은 담임교사가 같은 기간 내 표준보육과정의 신체활동을 진행하였다. 영아의 도구를 활용한 신체활동이 영아의 사회정서발달에 미치는 변화를 알아보기 위해 사용한 연구도구는 김호인(2010)이 개발한 2세 영아의 사회정서발달 평정척도이다. 자료분석은 SPSS 18.0 Win Program을 사용하여 평균과 표준편차를 산출하고 실험집단과 비교집단 간 사전-사후 검사 점수차가 유의미한지를 알아보기 위하여 사전검사를 공변인으로 하고, 사후검사를 종속변인으로 한 공변량 분석을 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 도구를 활용한 신체활동은 영아의 사회정서능력발달을 전반적으로 증진시켰다. 즉, 도구를 활용한 신체활동에 참여한 영아들은 활동에 참여하지 않은 영아들보다 사회정서발달 하위영역인 기본정서 및 사회적 행동발달, 자아개념 발달, 인지조절발달, 정서조절 발달을 포함한 자기조절 발달, 사회적 관계 발달 등 모든 하위영역에 걸쳐 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이는 도구를 활용한 신체활동이 사회정서발달 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 의미한다. 연구결과를 종합하면 영아들의 성공적인 신체활동 수행을 위해서는 도구를 활용한 신체활동을 교육현장에서 좀 더 확대하고, 교사들이 영아 신체활동의 많은 가치를 인식할 필요가 있음을 시사한다.
국 문 초 록
본 연구는 도구를 활용한 신체활동이 영아의 사회정서발달에 미치는 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 연구 목적에 따라 설정된 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 도구를 활용한 신체활동이 영아의 사회정서발달에 미치는 효과는 어떠한가? 1-1 도구를 활용한 신체활동이 영아의 기본정서 및 사회적 행동발달에 미치는 효과는 어떠한가? 1-2 도구를 활용한 신체활동이 영아의 자아개념 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 1-3 도구를 활용한 신체활동이 영아의 자기조절 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 1-4 도구를 활용한 신체활동이 영아의 사회적 관계발달에 미치는 효과는 어떠한가?
연구 대상은 경기도 부천시에 위치한 A어린이집과 B어린이집(실험집단: 15명, 비교집단: 15명)의 영아 30명이다. 실험집단 영아들은 8주간 주 2회 총 16회기의 도구를 활용한 신체활동을 실시하였으며, 비교집단은 담임교사가 같은 기간 내 표준보육과정의 신체활동을 진행하였다. 영아의 도구를 활용한 신체활동이 영아의 사회정서발달에 미치는 변화를 알아보기 위해 사용한 연구도구는 김호인(2010)이 개발한 2세 영아의 사회정서발달 평정척도이다. 자료분석은 SPSS 18.0 Win Program을 사용하여 평균과 표준편차를 산출하고 실험집단과 비교집단 간 사전-사후 검사 점수차가 유의미한지를 알아보기 위하여 사전검사를 공변인으로 하고, 사후검사를 종속변인으로 한 공변량 분석을 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 도구를 활용한 신체활동은 영아의 사회정서능력발달을 전반적으로 증진시켰다. 즉, 도구를 활용한 신체활동에 참여한 영아들은 활동에 참여하지 않은 영아들보다 사회정서발달 하위영역인 기본정서 및 사회적 행동발달, 자아개념 발달, 인지조절발달, 정서조절 발달을 포함한 자기조절 발달, 사회적 관계 발달 등 모든 하위영역에 걸쳐 실험집단이 비교집단보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이는 도구를 활용한 신체활동이 사회정서발달 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 의미한다. 연구결과를 종합하면 영아들의 성공적인 신체활동 수행을 위해서는 도구를 활용한 신체활동을 교육현장에서 좀 더 확대하고, 교사들이 영아 신체활동의 많은 가치를 인식할 필요가 있음을 시사한다.
The Effects of physical activities utilizing tools on social-emotional development of toddlers
Han, Chan Sun Department of Early Childhood Education Graduate school of Education Chongshin University
This study aims at looking into effec...
Abstract
The Effects of physical activities utilizing tools on social-emotional development of toddlers
Han, Chan Sun Department of Early Childhood Education Graduate school of Education Chongshin University
This study aims at looking into effects of physical activities utilizing tools on social-emotional development of toddlers. Detailed research issues having been set up according to research purposes are as follows.
1. How about effects of physical activities utilizing tools on social-emotional development of toddlers? 1-1. How about effects of physical activities utilizing tools on basic social-behavior of toddlers? 1-2. How about effects of physical activities utilizing tools on self-concept of toddlers? 1-3. How about effects of physical activities utilizing tools on self-regulation of toddlers? 1-4. How about effects of physical activities utilizing tools on social relationship of toddlers?
Research subjects were 30 toddlers (15 experimental group, 15 comparative group) of A and B day- care centers located in B. City of G Province. The toddlers of experimental group participated in physical activities utilizing tools of total 16 sessions (Weekly 2 times for 8 weeks), and teachers in charge progressed physical activities of Standard child-care Curriculum to the comparative group within the same period. The research tool used to investigate affected changes to social-emotional development of toddlers by physical activities utilizing tools of toddlers was A Measure for Social-Emotional Development in 2-year-old Toddlers developed by Kim Ho-in (2010). Regarding data analyses, average and average deviation were calculated by using SPSS 18.0 Win Program, and covariance analysis(ANCOVA) was carried by making pre-test as covariance variable and post-test as the dependent variable in order to check whether pre-post test record differences between experimental group and comparative group were significant. In brief, research results are as follows. The physical activities utilizing tools promoted social-emotional competences development of toddlers on the whole. That is, toddlers who participated in physical activities utilizing tools (experimental group) showed significantly higher than the comparative group throughout all sub-factors such as basic emotion and social action development which were sub-factors of social-emotional development, self-concept, self-regulation, and social relationship development. This results means that physical activities utilizing tools affected positive influences to improvement of social-emotional development for toddlers. If synthesizing research results, they imply that more expanding physical activities utilizing tools is necessary so as to execute successful physical activities of toddlers, and there is a necessity of recognizing a lot of value on toddlers’ physical activities by teachers.
Abstract
The Effects of physical activities utilizing tools on social-emotional development of toddlers
Han, Chan Sun Department of Early Childhood Education Graduate school of Education Chongshin University
This study aims at looking into effects of physical activities utilizing tools on social-emotional development of toddlers. Detailed research issues having been set up according to research purposes are as follows.
1. How about effects of physical activities utilizing tools on social-emotional development of toddlers? 1-1. How about effects of physical activities utilizing tools on basic social-behavior of toddlers? 1-2. How about effects of physical activities utilizing tools on self-concept of toddlers? 1-3. How about effects of physical activities utilizing tools on self-regulation of toddlers? 1-4. How about effects of physical activities utilizing tools on social relationship of toddlers?
Research subjects were 30 toddlers (15 experimental group, 15 comparative group) of A and B day- care centers located in B. City of G Province. The toddlers of experimental group participated in physical activities utilizing tools of total 16 sessions (Weekly 2 times for 8 weeks), and teachers in charge progressed physical activities of Standard child-care Curriculum to the comparative group within the same period. The research tool used to investigate affected changes to social-emotional development of toddlers by physical activities utilizing tools of toddlers was A Measure for Social-Emotional Development in 2-year-old Toddlers developed by Kim Ho-in (2010). Regarding data analyses, average and average deviation were calculated by using SPSS 18.0 Win Program, and covariance analysis(ANCOVA) was carried by making pre-test as covariance variable and post-test as the dependent variable in order to check whether pre-post test record differences between experimental group and comparative group were significant. In brief, research results are as follows. The physical activities utilizing tools promoted social-emotional competences development of toddlers on the whole. That is, toddlers who participated in physical activities utilizing tools (experimental group) showed significantly higher than the comparative group throughout all sub-factors such as basic emotion and social action development which were sub-factors of social-emotional development, self-concept, self-regulation, and social relationship development. This results means that physical activities utilizing tools affected positive influences to improvement of social-emotional development for toddlers. If synthesizing research results, they imply that more expanding physical activities utilizing tools is necessary so as to execute successful physical activities of toddlers, and there is a necessity of recognizing a lot of value on toddlers’ physical activities by teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.