본 연구는 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동 프로그램’을 개발하고, 개발한 프로그램의 보육현장 적용 타당성을 검증하는 데 목적이 있다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
〚연구문제 1〛만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램 개발과정은 어떠한가? 1-1. 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 목적, 목표는 어떠한가? 1-2. 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 내용은 어떠한가? 1-3 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 교수-학습단계는 어떠한가? 1-4 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 평가는 어떠한가?
〚연구문제 2〛 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체활동프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램이 영아의 기본운동능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램이 영아의 ...
본 연구는 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동 프로그램’을 개발하고, 개발한 프로그램의 보육현장 적용 타당성을 검증하는 데 목적이 있다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
〚연구문제 1〛만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램 개발과정은 어떠한가? 1-1. 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 목적, 목표는 어떠한가? 1-2. 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 내용은 어떠한가? 1-3 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 교수-학습단계는 어떠한가? 1-4 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 평가는 어떠한가?
〚연구문제 2〛 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체활동프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램이 영아의 기본운동능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램이 영아의 인지능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램이 영아의 언어능력에 미치는 영향은 어떠한가?
[연구문제 1] 에서는 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램’ 개발을 위해 영아 감각프로그램, 영아 신체운동프로그램 및 관련 국내ㆍ외 문헌과 선행연구를 분석하여 프로그램 개발에 필요한 이론적 근거를 추출하였다. 이러한 과정을 통해 도출한 시사점을 반영하여 시안을 구성하여 전문가 협의를 통해 1차적으로 내용 타당도 및 현장적용 가능성을 검증하였다. 이를 통해 프로그램을 수정·보완하여 교육 현장에 시범 적용하여 나타난 문제점들은 분석하여 수정ㆍ보완하는 과정을 거쳐 최종적으로 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램을 개발하였다. 이러한 절차를 통하여 본 연구에서 개발한 프로그램의 목적은 ‘만 2세 영아의 감각기반 신체운동을 통한 전인발달’이며, 이를 달성하기 위해 1) 신체운동을 즐기며 기본운동능력을 기른다. 2) 감각적 경험과 대소근육 운동을 통해 만족감을 경험하고 사고력을 증진한다. 3) 감각기반 신체운동을 통해 언어능력을 증진한다. 4) 감각기반 신체운동을 통해 또래관계를 형성한다.를 교육목표로 설정하였다. 본 프로그램의 교육내용 범주는 ‘감각기반 신체운동-기본운동’, ‘감각기반 신체운동-언어’, ‘감각기반 신체운동- 사회’, ‘감각기반 신체운동-정서’, ‘감각기반 신체운동- 인지’로 총 5개로 구분하고 교육내용은 ‘감각기반 신체운동-기본운동’ 은 ‘오감을 통한 탐색하기, 대⋅소근육 조절하기, 기본운동하기’ 이며, ‘감각기반 신체운동-언어’는 ‘언어적, 비언어적 의사소통하기, 단어 인식하기’이다. ‘감각기반 신체운동-사회’는 ‘또래 관계형성하기, 성인-영아 관계형성하기, 타인 인식하기, 타인 수용하기’이다. ‘감각기반 신체운동-정서’는 ‘긍정적 자아 인식하기, 자아수용하기, 자기감정 이해 및 표현하기, 정서 조절하기’이며 ‘감각기반 신체운동-인지’는 ‘감각기반 인적⋅물적 환경 차이 변별하기, 개념 인식ㆍ인지하기, 문제해결 방법 실천하기’로 구성하였다. 본 프로그램의 교수-학습단계는 ‘동기유발 ⇢ 탐색 ⇢ 시범 ⇢ 감각기반 신체운동 ⇢ 평가로 총 5단계로 구축하였다. 본 프로그램은 교수-학습단계에 따라 소집단으로 구성하여 운영하였고 각 차시 마다 소요시간은 약 25~30분이였다. 평가는 프로그램 과정평가와 효과 분석 평가로 구분하여 실시하였다. 프로그램 과정평가는 영아평가와 교사평가가 포함되며 프로그램 효과 분석 평가는 검사도구를 통한 평가를 포함한다. 영아평가를 위해 영아는 매 차시 활동의 마무리 부분에서 활동을 회상하고 정리하며 영아가 활동에 대해 알게 된 점, 즐검움을 느끼게 된 부분 등에 대한 만족감과 성취감에대해 평가를 실시하며 교사는 영아의 참여도와 만족도를 평가하도록 하였다. 교사평가는 프로그램 과정 중에 교사 협의 및 수업 분석을 통해 자기 평가와 프로그램 운영의 적합성을 평가하도록 하였다. 프로그램 효과 분석 평가는 기본운동능력, 언어능력, 인지능력 검사도구를 사용하여 프로그램 전과 후를 비교하여 평가하였다.
[연구문제 2]에서는 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 영아 보육현장 적용 타당성을 검증하기 위해 만 2세 영아 28명(실험집단: 14명, 비교집단: 14명)을 선정하여 실험연구를 수행하였다. 실험집단에는 본 연구에서 개발한 ‘감각기반 신체운동프로그램’을 실시하였고, 비교집단에는 ‘대근육중심 신체운동프로그램’을 실시하였다. 실험처치는 2018년 6월 4일부터 2018년 7월 27일까지 총 18차시 프로그램이 동시에 실시되었다. 실험처치 이전에 실험집단과 비교집단의 영아들을 대상으로 사전검사를 실시하였으며, 실험처치 이후에 동일한 방법으로 사후검사를 실시하였다. 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 보육 현장 적용 타당성을 검증하기 위해 선정된 종속변인은 영아의 ‘기본운동능력’, ‘언어능력’, ‘인지능력’이었다. 실험처치의 효과를 분석하기 위해 사전검사와 사후검사를 통해 수집된 연구자료를 SPSSWIN 20.0 프로그램을 이용하여 t검증을 실시하여 분석하였다. 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 보육 현장 적용 타당성 검증 효과를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단의 영아들이 ‘기본운동능력’이 비교집단 영아들의 사후검사 점수보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구 결과는 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램’이 ‘만 2세 영아를 위한 대근육중심 신체운동프로그램’ 보다 영아의 기본운동능력 증진에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 둘째, 실험집단의 영아들이 ‘언어능력’과 하위 영역 중 ‘수용표현언어’에서 비교집단의 영아들의 사후검사 점수보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구 결과는 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램’이 ‘만 2세 영아를 위한 대근육중심 신체운동프로그램’ 보다 영아의 언어능력 증진에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 셋째, 실험집단의 영아들이 ‘인지능력’에서 비교집단 영아들의 사후검사 점수보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구 결과는 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램’이 ‘만 2세 영아를 위한 대근육중심 신체운동프로그램’ 보다 영아의 인지능력 증진에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 결론적으로, 본 연구에서 개발한 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램’은 영아의 기본운동능력, 언어능력, 인지능력 증진에 효과적인 것으로 밝혀졌다. 이는 본 연구에서 개발한 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램’이 보육 현장에 적용 가능하며, 효과적인 프로그램임을 입증한 것이라 하겠다. 앞으로 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램’이 보육 현장에서 실천적 자료로 적극적으로 활용되어 과학적 소양을 갖춘 인재 양성에 공헌하길 기대한다.
본 연구는 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동 프로그램’을 개발하고, 개발한 프로그램의 보육현장 적용 타당성을 검증하는 데 목적이 있다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
〚연구문제 1〛만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램 개발과정은 어떠한가? 1-1. 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 목적, 목표는 어떠한가? 1-2. 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 내용은 어떠한가? 1-3 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 교수-학습단계는 어떠한가? 1-4 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 평가는 어떠한가?
〚연구문제 2〛 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체활동프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램이 영아의 기본운동능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램이 영아의 인지능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램이 영아의 언어능력에 미치는 영향은 어떠한가?
[연구문제 1] 에서는 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램’ 개발을 위해 영아 감각프로그램, 영아 신체운동프로그램 및 관련 국내ㆍ외 문헌과 선행연구를 분석하여 프로그램 개발에 필요한 이론적 근거를 추출하였다. 이러한 과정을 통해 도출한 시사점을 반영하여 시안을 구성하여 전문가 협의를 통해 1차적으로 내용 타당도 및 현장적용 가능성을 검증하였다. 이를 통해 프로그램을 수정·보완하여 교육 현장에 시범 적용하여 나타난 문제점들은 분석하여 수정ㆍ보완하는 과정을 거쳐 최종적으로 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램을 개발하였다. 이러한 절차를 통하여 본 연구에서 개발한 프로그램의 목적은 ‘만 2세 영아의 감각기반 신체운동을 통한 전인발달’이며, 이를 달성하기 위해 1) 신체운동을 즐기며 기본운동능력을 기른다. 2) 감각적 경험과 대소근육 운동을 통해 만족감을 경험하고 사고력을 증진한다. 3) 감각기반 신체운동을 통해 언어능력을 증진한다. 4) 감각기반 신체운동을 통해 또래관계를 형성한다.를 교육목표로 설정하였다. 본 프로그램의 교육내용 범주는 ‘감각기반 신체운동-기본운동’, ‘감각기반 신체운동-언어’, ‘감각기반 신체운동- 사회’, ‘감각기반 신체운동-정서’, ‘감각기반 신체운동- 인지’로 총 5개로 구분하고 교육내용은 ‘감각기반 신체운동-기본운동’ 은 ‘오감을 통한 탐색하기, 대⋅소근육 조절하기, 기본운동하기’ 이며, ‘감각기반 신체운동-언어’는 ‘언어적, 비언어적 의사소통하기, 단어 인식하기’이다. ‘감각기반 신체운동-사회’는 ‘또래 관계형성하기, 성인-영아 관계형성하기, 타인 인식하기, 타인 수용하기’이다. ‘감각기반 신체운동-정서’는 ‘긍정적 자아 인식하기, 자아수용하기, 자기감정 이해 및 표현하기, 정서 조절하기’이며 ‘감각기반 신체운동-인지’는 ‘감각기반 인적⋅물적 환경 차이 변별하기, 개념 인식ㆍ인지하기, 문제해결 방법 실천하기’로 구성하였다. 본 프로그램의 교수-학습단계는 ‘동기유발 ⇢ 탐색 ⇢ 시범 ⇢ 감각기반 신체운동 ⇢ 평가로 총 5단계로 구축하였다. 본 프로그램은 교수-학습단계에 따라 소집단으로 구성하여 운영하였고 각 차시 마다 소요시간은 약 25~30분이였다. 평가는 프로그램 과정평가와 효과 분석 평가로 구분하여 실시하였다. 프로그램 과정평가는 영아평가와 교사평가가 포함되며 프로그램 효과 분석 평가는 검사도구를 통한 평가를 포함한다. 영아평가를 위해 영아는 매 차시 활동의 마무리 부분에서 활동을 회상하고 정리하며 영아가 활동에 대해 알게 된 점, 즐검움을 느끼게 된 부분 등에 대한 만족감과 성취감에대해 평가를 실시하며 교사는 영아의 참여도와 만족도를 평가하도록 하였다. 교사평가는 프로그램 과정 중에 교사 협의 및 수업 분석을 통해 자기 평가와 프로그램 운영의 적합성을 평가하도록 하였다. 프로그램 효과 분석 평가는 기본운동능력, 언어능력, 인지능력 검사도구를 사용하여 프로그램 전과 후를 비교하여 평가하였다.
[연구문제 2]에서는 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 영아 보육현장 적용 타당성을 검증하기 위해 만 2세 영아 28명(실험집단: 14명, 비교집단: 14명)을 선정하여 실험연구를 수행하였다. 실험집단에는 본 연구에서 개발한 ‘감각기반 신체운동프로그램’을 실시하였고, 비교집단에는 ‘대근육중심 신체운동프로그램’을 실시하였다. 실험처치는 2018년 6월 4일부터 2018년 7월 27일까지 총 18차시 프로그램이 동시에 실시되었다. 실험처치 이전에 실험집단과 비교집단의 영아들을 대상으로 사전검사를 실시하였으며, 실험처치 이후에 동일한 방법으로 사후검사를 실시하였다. 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 보육 현장 적용 타당성을 검증하기 위해 선정된 종속변인은 영아의 ‘기본운동능력’, ‘언어능력’, ‘인지능력’이었다. 실험처치의 효과를 분석하기 위해 사전검사와 사후검사를 통해 수집된 연구자료를 SPSS WIN 20.0 프로그램을 이용하여 t검증을 실시하여 분석하였다. 만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램의 보육 현장 적용 타당성 검증 효과를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단의 영아들이 ‘기본운동능력’이 비교집단 영아들의 사후검사 점수보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구 결과는 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램’이 ‘만 2세 영아를 위한 대근육중심 신체운동프로그램’ 보다 영아의 기본운동능력 증진에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 둘째, 실험집단의 영아들이 ‘언어능력’과 하위 영역 중 ‘수용표현언어’에서 비교집단의 영아들의 사후검사 점수보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구 결과는 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램’이 ‘만 2세 영아를 위한 대근육중심 신체운동프로그램’ 보다 영아의 언어능력 증진에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 셋째, 실험집단의 영아들이 ‘인지능력’에서 비교집단 영아들의 사후검사 점수보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구 결과는 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램’이 ‘만 2세 영아를 위한 대근육중심 신체운동프로그램’ 보다 영아의 인지능력 증진에 긍정적인 효과가 있음을 의미한다. 결론적으로, 본 연구에서 개발한 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램’은 영아의 기본운동능력, 언어능력, 인지능력 증진에 효과적인 것으로 밝혀졌다. 이는 본 연구에서 개발한 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램’이 보육 현장에 적용 가능하며, 효과적인 프로그램임을 입증한 것이라 하겠다. 앞으로 ‘만 2세 영아를 위한 감각기반 신체운동프로그램’이 보육 현장에서 실천적 자료로 적극적으로 활용되어 과학적 소양을 갖춘 인재 양성에 공헌하길 기대한다.
The purpose of this study is to develop a sensory-based physical exercise program for infants and to analyze the effects of Sensory-based Physical Exercise Program for 2-year-old Infants. In order to achieve the purpose of this study, the following research problems are selected.
[Res...
The purpose of this study is to develop a sensory-based physical exercise program for infants and to analyze the effects of Sensory-based Physical Exercise Program for 2-year-old Infants. In order to achieve the purpose of this study, the following research problems are selected.
[Research Question Ⅰ] What is the process of developing a sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants? 1-1. What is the purpose and goal of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants? 1-2. What is the content of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants? 1-3 What are the teaching-learning stages of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants? 1-4 What is the evaluation of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants?
[Research Question II] What are the effects of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants? 2-1 What are the effects of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants on the basic exercise capabilities of infants? 2-2 What are the effects of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants on the cognitive capabilities of infants? 2-3 What are the effects of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants on the language capabilities of infants?
In the Research Problem 1, the rationale for program development was extracted by analyzing infant sensory program, infant physical exercise program and related domestic and foreign literature and previous studies to develop the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants. In this process, a test program is constructed by reflecting the implications induced from this process. Through the consultation with the experts, the content validity and field application feasibility were verified in the first place. Finally, the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants were developed through analysis and correction processes. The purpose of the program developed in this study is ‘Total development through sensory-based physical exercise of 2-year-old infants'. To this end, the following educational goals were set, 1) To enjoy physical exercise and develop basic athletic ability, 2) To experience satisfaction and enhance thinking ability through sensory experiences and small and large muscle movements, 3) To promote language skills through sensory-based physical exercise, 4) To form peer relationships through sensory-based physical exercise. The content of this program are classified into 5 categories such as Sensory-based physical exercise-Basic Exercise', 'Sensory-based physical exercise-Language', 'Sensory-based physical exercise-society', 'Sensory-based physical exercise-Emotion', and 'Sensory-based physical exercise-cognition'. The content of education of each category is as follows; the contents of ‘Sensory Based Physical Exercise - Basic Exercise’ are ‘Exploring through the Five senses’, and ‘Controlling Large and Small Muscles'. The contents of ‘Sensory Based Physical Exercise – Language are ‘Verbal and Nonverbal Communication’, and ‘Word Recognition '. The contents of 'Sensory - based physical exercise - society' are 'Forming a peer relationship’, ‘Forming an adult - infant relationship’, ‘Recognizing others’, and ‘Accepting others'. ‘Sensory Based Physical Exercise-Emotion’ is constructed with 'Recognizing positive self, accommodating self, understanding and expressing self emotion, and regulating emotion’. ‘Sensory Based Physical Exercise – Cognition’ is constructed with 'Discriminating sensory-based human and material environments, recognizing and perceiving concepts, and practicing problem solving methods.’ Teaching-learning stages of this program are constructed as 5 stages such as motivation -> exploration -> demonstration -> ‘sensory-based physical exercise' -> evaluation. This program consisted of small groups according to the teaching-learning stage and the time required for each training session was about 25 to 30 minutes. Program process evaluation and effect analysis evaluation were performed. Program process evaluation includes infant evaluation and teacher evaluation. Program effect analysis evaluation includes evaluations through testing tools. For the infant evaluation, the infants recall and summarize the activity at the end of each activity, evaluate the satisfaction and sense of achievement of the infant regarding what they learn from the activity, and what they feel joy. The teachers were asked to evaluate the participation and satisfaction of infants. For teacher evaluation, they were asked to make self-evaluation and appropriateness of the program operation. During the course of the program, teacher evaluation and class analysis were conducted to evaluate the appropriateness of self-evaluation and program operation through teacher consultation and class analysis through the program processes. For the program effectiveness analysis basic motor skills, language skills, and cognitive abilities were measured and compared before and after the program. In response to research question Ⅱ, an experimental study was performed to verify the validity of application of the sensory-based physical exercise program to the educational field. The subjects used in this study were 28 2-year-old-infants (experimental group: 14 infants and comparison group: 14 infants). For the experimental group, the sensory-based physical exercise program developed in this study was treated, while for the comparison group, a large muscle- centered physical exercise program was performed. The experimental procedure was carried out from June 4 to July 27, 2018, with a total of 18 sessions. Before the experiment, pre-test was performed on the infants of the experimental group and the comparison group. After the experiment, post-test was performed using the same method. Dependent variables to verify the validity to apply the sensory-based physical exercise program to the educational field were 'basic motor ability', 'language ability' and 'cognitive ability' To analyze the effects of the experimental treatment, the research data collected through pre-test and post-test were analyzed by t-verification using SPSS WIN 20.0 program. The results of analyzing the validity of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants are as follows. First, it was found that the 'basic physical exercise ability' of the experimental group infants was statistically significantly higher than that of the comparison group infants. The results of this study indicate that the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants has better effects on improving basic motor skills of infants than the large-muscle-centered physical exercise program. Second, it was found that the infants in the experimental group had statistically significantly higher scores in the 'language ability' and receptive-expressive language' which is a sub-area of the language ability. The results of this study indicate that the sensory-based physical exercise program has better effects on the improvement of the language ability of infants than the large-muscle-centered physical exercise program. Third, it was found that the infants in the experimental group had significantly higher posttest scores in 'cognitive ability' than the infants. In the comparison group The results of this study indicate that the sensory-based physical exercise program has better effect son improving the cognitive abilities of infants than the large-muscle-centered physical exercise program. In conclusion, the 'sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants' developed in this study is proved to be effective in improving basic motor skills, language abilities and cognitive abilities of infants. This suggests that the 'sensory-based physical exercise program developed in this study is very effective and can be applied to early childhood education field. It is hoped that the 'Sensory-based Physical Exercise Program for 2 -year-old infants' will be actively utilized as practical data in the early childhood education field and contribute to the cultivation of human resources with scientific literacy.
The purpose of this study is to develop a sensory-based physical exercise program for infants and to analyze the effects of Sensory-based Physical Exercise Program for 2-year-old Infants. In order to achieve the purpose of this study, the following research problems are selected.
[Research Question Ⅰ] What is the process of developing a sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants? 1-1. What is the purpose and goal of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants? 1-2. What is the content of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants? 1-3 What are the teaching-learning stages of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants? 1-4 What is the evaluation of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants?
[Research Question II] What are the effects of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants? 2-1 What are the effects of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants on the basic exercise capabilities of infants? 2-2 What are the effects of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants on the cognitive capabilities of infants? 2-3 What are the effects of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants on the language capabilities of infants?
In the Research Problem 1, the rationale for program development was extracted by analyzing infant sensory program, infant physical exercise program and related domestic and foreign literature and previous studies to develop the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants. In this process, a test program is constructed by reflecting the implications induced from this process. Through the consultation with the experts, the content validity and field application feasibility were verified in the first place. Finally, the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants were developed through analysis and correction processes. The purpose of the program developed in this study is ‘Total development through sensory-based physical exercise of 2-year-old infants'. To this end, the following educational goals were set, 1) To enjoy physical exercise and develop basic athletic ability, 2) To experience satisfaction and enhance thinking ability through sensory experiences and small and large muscle movements, 3) To promote language skills through sensory-based physical exercise, 4) To form peer relationships through sensory-based physical exercise. The content of this program are classified into 5 categories such as Sensory-based physical exercise-Basic Exercise', 'Sensory-based physical exercise-Language', 'Sensory-based physical exercise-society', 'Sensory-based physical exercise-Emotion', and 'Sensory-based physical exercise-cognition'. The content of education of each category is as follows; the contents of ‘Sensory Based Physical Exercise - Basic Exercise’ are ‘Exploring through the Five senses’, and ‘Controlling Large and Small Muscles'. The contents of ‘Sensory Based Physical Exercise – Language are ‘Verbal and Nonverbal Communication’, and ‘Word Recognition '. The contents of 'Sensory - based physical exercise - society' are 'Forming a peer relationship’, ‘Forming an adult - infant relationship’, ‘Recognizing others’, and ‘Accepting others'. ‘Sensory Based Physical Exercise-Emotion’ is constructed with 'Recognizing positive self, accommodating self, understanding and expressing self emotion, and regulating emotion’. ‘Sensory Based Physical Exercise – Cognition’ is constructed with 'Discriminating sensory-based human and material environments, recognizing and perceiving concepts, and practicing problem solving methods.’ Teaching-learning stages of this program are constructed as 5 stages such as motivation -> exploration -> demonstration -> ‘sensory-based physical exercise' -> evaluation. This program consisted of small groups according to the teaching-learning stage and the time required for each training session was about 25 to 30 minutes. Program process evaluation and effect analysis evaluation were performed. Program process evaluation includes infant evaluation and teacher evaluation. Program effect analysis evaluation includes evaluations through testing tools. For the infant evaluation, the infants recall and summarize the activity at the end of each activity, evaluate the satisfaction and sense of achievement of the infant regarding what they learn from the activity, and what they feel joy. The teachers were asked to evaluate the participation and satisfaction of infants. For teacher evaluation, they were asked to make self-evaluation and appropriateness of the program operation. During the course of the program, teacher evaluation and class analysis were conducted to evaluate the appropriateness of self-evaluation and program operation through teacher consultation and class analysis through the program processes. For the program effectiveness analysis basic motor skills, language skills, and cognitive abilities were measured and compared before and after the program. In response to research question Ⅱ, an experimental study was performed to verify the validity of application of the sensory-based physical exercise program to the educational field. The subjects used in this study were 28 2-year-old-infants (experimental group: 14 infants and comparison group: 14 infants). For the experimental group, the sensory-based physical exercise program developed in this study was treated, while for the comparison group, a large muscle- centered physical exercise program was performed. The experimental procedure was carried out from June 4 to July 27, 2018, with a total of 18 sessions. Before the experiment, pre-test was performed on the infants of the experimental group and the comparison group. After the experiment, post-test was performed using the same method. Dependent variables to verify the validity to apply the sensory-based physical exercise program to the educational field were 'basic motor ability', 'language ability' and 'cognitive ability' To analyze the effects of the experimental treatment, the research data collected through pre-test and post-test were analyzed by t-verification using SPSS WIN 20.0 program. The results of analyzing the validity of the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants are as follows. First, it was found that the 'basic physical exercise ability' of the experimental group infants was statistically significantly higher than that of the comparison group infants. The results of this study indicate that the sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants has better effects on improving basic motor skills of infants than the large-muscle-centered physical exercise program. Second, it was found that the infants in the experimental group had statistically significantly higher scores in the 'language ability' and receptive-expressive language' which is a sub-area of the language ability. The results of this study indicate that the sensory-based physical exercise program has better effects on the improvement of the language ability of infants than the large-muscle-centered physical exercise program. Third, it was found that the infants in the experimental group had significantly higher posttest scores in 'cognitive ability' than the infants. In the comparison group The results of this study indicate that the sensory-based physical exercise program has better effect son improving the cognitive abilities of infants than the large-muscle-centered physical exercise program. In conclusion, the 'sensory-based physical exercise program for 2-year-old infants' developed in this study is proved to be effective in improving basic motor skills, language abilities and cognitive abilities of infants. This suggests that the 'sensory-based physical exercise program developed in this study is very effective and can be applied to early childhood education field. It is hoped that the 'Sensory-based Physical Exercise Program for 2 -year-old infants' will be actively utilized as practical data in the early childhood education field and contribute to the cultivation of human resources with scientific literacy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.