본 연구는 자연물을 이용한 탐색활동이 영아의 자연친화적 태도에 미치는 효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이러한 목적에 기초하여, 자연물 탐색활동이 영아의 자연 친화적 태도에 미치는 영향을 알아보고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1) 자연물 탐색활동이 영아의 동·식물에 대한 애호에 미치는 영향은 어떠한가? 2) 자연물 탐색활동이 영아의 생명에 대한 존중의식에 미치는 영향은 어떠한가? 3) 자연물 탐색활동이 영아의 인공 환경보다 자연환경에 대한 애호에 미치는 영향 은 어떠한가? 4) 자연물 탐색활동이 영아의 자연물에 대한 사랑 표현에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울특별시 D구에 소재한 H 어린이집과 P 어린이집 2곳의 만2세 영아 27명이다. 실험집단은 자연물 탐색활동에 참여하였고, 통제집단은 표준보육과정에 의거한 보육활동을 실시하였다. 실험처치는 2015년 10월 1일부터 2015년 11월 24일까지 주 2회 8주 동안 총 16회에 걸쳐 실시하였다. 영아의 자연친화적 태도의 측정은 Musser와 Diamond가 1999년에 제작한 CATES-PV(The Children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version)를 허윤정(2001)이 번안·수정하고, 소경희(2007)가 일부 보완한 자연친화적 태도 검사도구를 기초로 본 연구자가 일부 수정하여 사용하였다. 영유아 보육현장에서 관찰가능하지 않은 문항과 표현이 적절하지 않은 문항을 수정하였으며, 문항의 내용이 연구의 성격과 맞는지 검증하기 위하여 유아교육학 전공 교수 2인을 통한 ...
국 문 초 록
본 연구는 자연물을 이용한 탐색활동이 영아의 자연친화적 태도에 미치는 효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이러한 목적에 기초하여, 자연물 탐색활동이 영아의 자연 친화적 태도에 미치는 영향을 알아보고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1) 자연물 탐색활동이 영아의 동·식물에 대한 애호에 미치는 영향은 어떠한가? 2) 자연물 탐색활동이 영아의 생명에 대한 존중의식에 미치는 영향은 어떠한가? 3) 자연물 탐색활동이 영아의 인공 환경보다 자연환경에 대한 애호에 미치는 영향 은 어떠한가? 4) 자연물 탐색활동이 영아의 자연물에 대한 사랑 표현에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울특별시 D구에 소재한 H 어린이집과 P 어린이집 2곳의 만2세 영아 27명이다. 실험집단은 자연물 탐색활동에 참여하였고, 통제집단은 표준보육과정에 의거한 보육활동을 실시하였다. 실험처치는 2015년 10월 1일부터 2015년 11월 24일까지 주 2회 8주 동안 총 16회에 걸쳐 실시하였다. 영아의 자연친화적 태도의 측정은 Musser와 Diamond가 1999년에 제작한 CATES-PV(The Children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version)를 허윤정(2001)이 번안·수정하고, 소경희(2007)가 일부 보완한 자연친화적 태도 검사도구를 기초로 본 연구자가 일부 수정하여 사용하였다. 영유아 보육현장에서 관찰가능하지 않은 문항과 표현이 적절하지 않은 문항을 수정하였으며, 문항의 내용이 연구의 성격과 맞는지 검증하기 위하여 유아교육학 전공 교수 2인을 통한 타당도 검사와 실험에 참여하지 않은 영아 30인을 대상으로 신뢰도 검사를 하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0 Win 프로그램을 이용하였고 두 집단 간의 차이를 알아보기 위해 t-test를 실시하였다.
본 연구를 통해 나타난 연구결과는 다음과 같다. 자연물을 이용한 탐색활동을 한 실험집단 영아들의 자연친화적 태도 점수가 표준보육과정에 준한 바깥놀이를 실시한 통제집단 영아들의 점수보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 이는 자연물 탐색활동이 영아의 자연친화적 태도에 긍정적 미치는 영향을 미침을 의미한다.
이러한 연구결과를 바탕으로 보육현장에서 자연물을 활용한 탐색 및 적용활동을 효율적으로 실시하기를 제안한다. 본 연구는 영아를 대상으로 자연물 탐색활동을 구성하고 실험한 점과 영아의 자연친화적 태도 측정도구를 수정 보완하여 제시한 점에 있어 그 의의가 있다.
국 문 초 록
본 연구는 자연물을 이용한 탐색활동이 영아의 자연친화적 태도에 미치는 효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이러한 목적에 기초하여, 자연물 탐색활동이 영아의 자연 친화적 태도에 미치는 영향을 알아보고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1) 자연물 탐색활동이 영아의 동·식물에 대한 애호에 미치는 영향은 어떠한가? 2) 자연물 탐색활동이 영아의 생명에 대한 존중의식에 미치는 영향은 어떠한가? 3) 자연물 탐색활동이 영아의 인공 환경보다 자연환경에 대한 애호에 미치는 영향 은 어떠한가? 4) 자연물 탐색활동이 영아의 자연물에 대한 사랑 표현에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울특별시 D구에 소재한 H 어린이집과 P 어린이집 2곳의 만2세 영아 27명이다. 실험집단은 자연물 탐색활동에 참여하였고, 통제집단은 표준보육과정에 의거한 보육활동을 실시하였다. 실험처치는 2015년 10월 1일부터 2015년 11월 24일까지 주 2회 8주 동안 총 16회에 걸쳐 실시하였다. 영아의 자연친화적 태도의 측정은 Musser와 Diamond가 1999년에 제작한 CATES-PV(The Children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version)를 허윤정(2001)이 번안·수정하고, 소경희(2007)가 일부 보완한 자연친화적 태도 검사도구를 기초로 본 연구자가 일부 수정하여 사용하였다. 영유아 보육현장에서 관찰가능하지 않은 문항과 표현이 적절하지 않은 문항을 수정하였으며, 문항의 내용이 연구의 성격과 맞는지 검증하기 위하여 유아교육학 전공 교수 2인을 통한 타당도 검사와 실험에 참여하지 않은 영아 30인을 대상으로 신뢰도 검사를 하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0 Win 프로그램을 이용하였고 두 집단 간의 차이를 알아보기 위해 t-test를 실시하였다.
본 연구를 통해 나타난 연구결과는 다음과 같다. 자연물을 이용한 탐색활동을 한 실험집단 영아들의 자연친화적 태도 점수가 표준보육과정에 준한 바깥놀이를 실시한 통제집단 영아들의 점수보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 이는 자연물 탐색활동이 영아의 자연친화적 태도에 긍정적 미치는 영향을 미침을 의미한다.
이러한 연구결과를 바탕으로 보육현장에서 자연물을 활용한 탐색 및 적용활동을 효율적으로 실시하기를 제안한다. 본 연구는 영아를 대상으로 자연물 탐색활동을 구성하고 실험한 점과 영아의 자연친화적 태도 측정도구를 수정 보완하여 제시한 점에 있어 그 의의가 있다.
Investigation of the influence of exploring activities using natural objects on nature friendly attitude of young children
Chu, Eum Ye The Department of Early Childhood Education Chongshin University Graduate School
The goal...
ABSTRACTS
Investigation of the influence of exploring activities using natural objects on nature friendly attitude of young children
Chu, Eum Ye The Department of Early Childhood Education Chongshin University Graduate School
The goal of this study is to investigate the influence of exploring activities using natural objects on nature friendly attitude of young children. Based on this goal, the following detailed questions were set in order to find out the effects of exploring activities using natural objects on nature-friendly attitude of young children. 1) What are the effects of exploring activities using natural objects on young children’s love of nature? 2) What are the effects of exploring activities using natural objects on young children’s respect for life? 3) What are the effects of exploring activities using natural objects on young children’s preference of natural environment in comparison with artificial environment? 4) What are the effects of exploring activities using natural objects on young children’s expressions of love for natural objects?
The subjects of this study were composed of 27 two-tear-old young children, from two day care center which named H and P in D district, Seoul. For the purpose of this study, subjects were placed into two groups. Experimental group participated in exploring activities using natural objects, while the other in the controlled groups involved in standardized national curriculum. The experiment was performed sixteen times twice a week for eight weeks from 1st Oct. 2015 to 24th Nov. 2015 In order to measure young children’s nature-friendly attitude, this study used CATES-PV(The Children' Attitude Toward the Environment Scale - Preschol Version) that was produced by Musser and Diamond (1999) and adapted and modified by Huh Yoon Jung in (2001), then supplemented partially by Gyeong Hee So(2007) after being supplemented and amended in accordance with this study. This study modified unobservable data and the expressions which were not appropriate in a day care center, it tested the validity through two Professors of Early childhood Education and the reliability for 30 young children who did not participate in experiment. in order to test to serve its purpose. The data were analyzed with a t-test using SPSS 18.0 Win program in order to look into the difference of two groups.
The results of this study are as follows. It shows that the nature-friendly scores of the experimental group who did exploring activities using natural objects were statistically significant higher than the other group who played standardized curriculum activities. It means that exploring activities using natural objects have a positive effect on children’s nature-friendly attitude. In conclusion, this research recommends that exploring activities using natural objects are expected to be utilized as an effective teaching method in young children’s care field. This research is meaningful in two respects: The study develops the exploring activity program using natural objects for young children and presents a revised and supplemented nature-friendly attitude measurement tool of young children.
ABSTRACTS
Investigation of the influence of exploring activities using natural objects on nature friendly attitude of young children
Chu, Eum Ye The Department of Early Childhood Education Chongshin University Graduate School
The goal of this study is to investigate the influence of exploring activities using natural objects on nature friendly attitude of young children. Based on this goal, the following detailed questions were set in order to find out the effects of exploring activities using natural objects on nature-friendly attitude of young children. 1) What are the effects of exploring activities using natural objects on young children’s love of nature? 2) What are the effects of exploring activities using natural objects on young children’s respect for life? 3) What are the effects of exploring activities using natural objects on young children’s preference of natural environment in comparison with artificial environment? 4) What are the effects of exploring activities using natural objects on young children’s expressions of love for natural objects?
The subjects of this study were composed of 27 two-tear-old young children, from two day care center which named H and P in D district, Seoul. For the purpose of this study, subjects were placed into two groups. Experimental group participated in exploring activities using natural objects, while the other in the controlled groups involved in standardized national curriculum. The experiment was performed sixteen times twice a week for eight weeks from 1st Oct. 2015 to 24th Nov. 2015 In order to measure young children’s nature-friendly attitude, this study used CATES-PV(The Children' Attitude Toward the Environment Scale - Preschol Version) that was produced by Musser and Diamond (1999) and adapted and modified by Huh Yoon Jung in (2001), then supplemented partially by Gyeong Hee So(2007) after being supplemented and amended in accordance with this study. This study modified unobservable data and the expressions which were not appropriate in a day care center, it tested the validity through two Professors of Early childhood Education and the reliability for 30 young children who did not participate in experiment. in order to test to serve its purpose. The data were analyzed with a t-test using SPSS 18.0 Win program in order to look into the difference of two groups.
The results of this study are as follows. It shows that the nature-friendly scores of the experimental group who did exploring activities using natural objects were statistically significant higher than the other group who played standardized curriculum activities. It means that exploring activities using natural objects have a positive effect on children’s nature-friendly attitude. In conclusion, this research recommends that exploring activities using natural objects are expected to be utilized as an effective teaching method in young children’s care field. This research is meaningful in two respects: The study develops the exploring activity program using natural objects for young children and presents a revised and supplemented nature-friendly attitude measurement tool of young children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.