본 연구는 식재료를 활용한 오감놀이가 영아의 놀이성과 편식행동에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 식재료를 활용한 오감놀이가 영아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 식재료를 활용한 오감놀이가 영아의 편식행동에 미치는 영향은 어떠한가?
연구대상은 서울시 D구에 소재한 실험집단 C어린이집 영아 12명과 비교집단 P어린이집 영아 12명으로 하였다. 본 연구에서 사용한 놀이성의 측정도구는 Barnett(1990)가 개발한 CPS (Children’s Playfullness Scale)를 김영희(1995)가 번안 수정한 도구이며, 편식행동을 측정하기 위해서는 도구는 최명주(2002)가 개발한 편식행동 척도를 사용하였다. 실험처치는 2016년 3월 21일부터 2016년 4월 29일까지 주 2회, 6주 동안 총 12회에 걸쳐 이루어졌다. ...
국 문 초 록
본 연구는 식재료를 활용한 오감놀이가 영아의 놀이성과 편식행동에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 식재료를 활용한 오감놀이가 영아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 식재료를 활용한 오감놀이가 영아의 편식행동에 미치는 영향은 어떠한가?
연구대상은 서울시 D구에 소재한 실험집단 C어린이집 영아 12명과 비교집단 P어린이집 영아 12명으로 하였다. 본 연구에서 사용한 놀이성의 측정도구는 Barnett(1990)가 개발한 CPS (Children’s Playfullness Scale)를 김영희(1995)가 번안 수정한 도구이며, 편식행동을 측정하기 위해서는 도구는 최명주(2002)가 개발한 편식행동 척도를 사용하였다. 실험처치는 2016년 3월 21일부터 2016년 4월 29일까지 주 2회, 6주 동안 총 12회에 걸쳐 이루어졌다. 자료분석은 SPSS 22.0 Win Program을 사용하여 t검증을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 식재료를 활용한 오감놀이가 영아의 놀이성에 긍정적인 영향을 주고 있음이 밝혀졌다. 식재료를 활용한 오감놀이에 참여한 실험집단의 영아가 놀이성의 하위영역인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 식재료를 활용한 오감놀이가 영아의 놀이성에 긍정적인 형향을 주어 놀이의 폭을 확장해서 영아의 성장발달에 도움이 되는 것을 의미한다. 둘째, 식재료를 활용한 오감놀이가 영아의 편식행동에서 긍정적인 영향을 주고 있음이 밝혀졌다. 이와 같은 결과는 식재료를 활용한 오감놀이가 영아들에게 의미 있는 활동이 되고 편식행동 개선에 효과가 있음을 시사한다. 이상의 연구결과를 토대로 영아들의 일상생활에서 식재료를 활용할 수 있는 다양한 오감놀이 프로그램을 개발하여 유아교육현장과 가정에서 연계되어 실제적으로 적용될 수 있기를 제언하는 바이다.
국 문 초 록
본 연구는 식재료를 활용한 오감놀이가 영아의 놀이성과 편식행동에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 식재료를 활용한 오감놀이가 영아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 식재료를 활용한 오감놀이가 영아의 편식행동에 미치는 영향은 어떠한가?
연구대상은 서울시 D구에 소재한 실험집단 C어린이집 영아 12명과 비교집단 P어린이집 영아 12명으로 하였다. 본 연구에서 사용한 놀이성의 측정도구는 Barnett(1990)가 개발한 CPS (Children’s Playfullness Scale)를 김영희(1995)가 번안 수정한 도구이며, 편식행동을 측정하기 위해서는 도구는 최명주(2002)가 개발한 편식행동 척도를 사용하였다. 실험처치는 2016년 3월 21일부터 2016년 4월 29일까지 주 2회, 6주 동안 총 12회에 걸쳐 이루어졌다. 자료분석은 SPSS 22.0 Win Program을 사용하여 t검증을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 식재료를 활용한 오감놀이가 영아의 놀이성에 긍정적인 영향을 주고 있음이 밝혀졌다. 식재료를 활용한 오감놀이에 참여한 실험집단의 영아가 놀이성의 하위영역인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 식재료를 활용한 오감놀이가 영아의 놀이성에 긍정적인 형향을 주어 놀이의 폭을 확장해서 영아의 성장발달에 도움이 되는 것을 의미한다. 둘째, 식재료를 활용한 오감놀이가 영아의 편식행동에서 긍정적인 영향을 주고 있음이 밝혀졌다. 이와 같은 결과는 식재료를 활용한 오감놀이가 영아들에게 의미 있는 활동이 되고 편식행동 개선에 효과가 있음을 시사한다. 이상의 연구결과를 토대로 영아들의 일상생활에서 식재료를 활용할 수 있는 다양한 오감놀이 프로그램을 개발하여 유아교육현장과 가정에서 연계되어 실제적으로 적용될 수 있기를 제언하는 바이다.
The effects of five-senses play using food ingredients on infants’ playfulness and unbalanced eating
Woo, Jeong Nyeo Major in Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this research is to find...
ABSTRACT
The effects of five-senses play using food ingredients on infants’ playfulness and unbalanced eating
Woo, Jeong Nyeo Major in Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this research is to find the effects of five-senses play using food ingredients on infants’ playfulness and unbalanced eating. There are the questions for research.
1. What is the effect of five-senses play using food ingredients on infants’ playfulness? 2. What is the effect of five-senses play using food ingredients on infants’ and unbalanced eating?
For this research, 12 infants in C. kindergarten located in D-gu of Seoul are selected as experimental group and 12 infants in P. kindergarten as comparative group.
I use “Children’s Playfulness Scale” developed by Barnett (1990) and revised by Y. H, Kim (1995). For unbalanced eating, developed by M. J. Choi (2002) was applied. Experiment fulfilled 12 times from March 21st to April 29th 2016 during six weeks, twice a week . SPSS 22.0 Win Program was used for t-test.
Conclusions are as follows;
1. Five-senses play using food ingredients had a positive influence on infants’ playfulness. Five-senses play using food ingredients effects to experimental group on physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, expression of joyfulness, and sense of humor which are sub-factors of playfulness. It means that five-senses play using food ingredients gives a positive influence on playfulness of infants, and helps their bring up by expanding play range. 2. Five-senses play using food ingredients had a positive influence on unbalanced eating of infants. This result implies that five-senses play using food ingredients is a meaningful activity, and improve their unbalanced activities. In conclusion, develop various five-senses play using food ingredients in daily life and apply it to the educational field and home.
ABSTRACT
The effects of five-senses play using food ingredients on infants’ playfulness and unbalanced eating
Woo, Jeong Nyeo Major in Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this research is to find the effects of five-senses play using food ingredients on infants’ playfulness and unbalanced eating. There are the questions for research.
1. What is the effect of five-senses play using food ingredients on infants’ playfulness? 2. What is the effect of five-senses play using food ingredients on infants’ and unbalanced eating?
For this research, 12 infants in C. kindergarten located in D-gu of Seoul are selected as experimental group and 12 infants in P. kindergarten as comparative group.
I use “Children’s Playfulness Scale” developed by Barnett (1990) and revised by Y. H, Kim (1995). For unbalanced eating, developed by M. J. Choi (2002) was applied. Experiment fulfilled 12 times from March 21st to April 29th 2016 during six weeks, twice a week . SPSS 22.0 Win Program was used for t-test.
Conclusions are as follows;
1. Five-senses play using food ingredients had a positive influence on infants’ playfulness. Five-senses play using food ingredients effects to experimental group on physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, expression of joyfulness, and sense of humor which are sub-factors of playfulness. It means that five-senses play using food ingredients gives a positive influence on playfulness of infants, and helps their bring up by expanding play range. 2. Five-senses play using food ingredients had a positive influence on unbalanced eating of infants. This result implies that five-senses play using food ingredients is a meaningful activity, and improve their unbalanced activities. In conclusion, develop various five-senses play using food ingredients in daily life and apply it to the educational field and home.
주제어
#PlayDissertations Creative activities and seat workDissertations Education, PreschoolActivity programsDissertations ChildrenNutritionDissertations
학위논문 정보
저자
우정녀
학위수여기관
총신대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과 유아교육학 전공
발행연도
2016
총페이지
iv, 73 p.
키워드
PlayDissertations Creative activities and seat workDissertations Education, PreschoolActivity programsDissertations ChildrenNutritionDissertations
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.