본 연구의 목적은 영유아교육기관에서의 텃밭 가꾸기는 직접 채소를 가꾸고 수확한 것으로 요리하는 활동을 통해 영아의 식습관과 놀이성에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 이와 같은 목적에 따라 연구문제를 다음과 같이 설정하였다.
연구문제 1. 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동이 영아의 식습관에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 2. 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동이 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제를 검증하기 위해 경기도 N시에 소재하는 어린이집의 영아 26명을 대상으로 실험연구를 실시하였다. 실험처치는 2015년 10월 20일부터 2015년 12월 11일까지, 주 1회 또는 2회, 8주 동안 총 12회가 이루어졌다. 실험집단은 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동을, 통제집단은 표준보육과정에 의한 프로그램을 실시하였다. 본 연구에 사용된 식습관 측정도구는 김두례(2001)가 제작한 영아의 식습관에 대한 질문지였고 놀이성 측정도구는 Barnett(1991)가 제작한 놀이성 척도(...
국문초록
텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동이 영아의 식습관과 놀이성에 미치는 효과
본 연구의 목적은 영유아교육기관에서의 텃밭 가꾸기는 직접 채소를 가꾸고 수확한 것으로 요리하는 활동을 통해 영아의 식습관과 놀이성에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 이와 같은 목적에 따라 연구문제를 다음과 같이 설정하였다.
연구문제 1. 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동이 영아의 식습관에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 2. 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동이 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제를 검증하기 위해 경기도 N시에 소재하는 어린이집의 영아 26명을 대상으로 실험연구를 실시하였다. 실험처치는 2015년 10월 20일부터 2015년 12월 11일까지, 주 1회 또는 2회, 8주 동안 총 12회가 이루어졌다. 실험집단은 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동을, 통제집단은 표준보육과정에 의한 프로그램을 실시하였다. 본 연구에 사용된 식습관 측정도구는 김두례(2001)가 제작한 영아의 식습관에 대한 질문지였고 놀이성 측정도구는 Barnett(1991)가 제작한 놀이성 척도(CPS)를 이화용(2012)이 번안한 영아의 놀이성 측정관찰 기록지였다. 자료는 SPSS 22.0 Win 프로그램을 사용하여 통계처리를 했으며, 집단 간의 차이를 알아보기 위하여 t검증을 사용하였다.
이와 같은 과정을 거쳐 이루어진 본 연구의 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동을 경험한 실험집단의 영아들은 표준보육과정에 기초한 실외활동을 경험한 통제집단의 영아들보다 식습관 발달에 있어서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 하위 요인별로 살펴보면, 영아의 식사 행동, 식사위생, 식사예절에서 실험집단과 통제집단 간에 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 결과는 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동이 영아의 식습관 발달에 긍정적 영향을 주었음을 의미한다. 둘째, 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동을 경험한 실험집단의 영아들이 표준보육과정에 기초한 실외활동을 경험한 통제집단의 영아들보다 놀이성 발달에 있어서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 하위 요인별로 살펴보면, 영아의 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머 감각에서 실험집단과 통제집단 간에 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 결과는 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동이 영아의 놀이성 발달에 긍정적 영향을 주었음을 의미한다. 본 연구는 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동이 영아의 식습관과 놀이성에 미치는 효과를 입증함으로서, 텃밭 가꾸기와 요리활동의 연계가 영아의 발달에 의미 있는 기여를 함을 밝히는데 그 의의가 있다.
국문초록
텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동이 영아의 식습관과 놀이성에 미치는 효과
본 연구의 목적은 영유아교육기관에서의 텃밭 가꾸기는 직접 채소를 가꾸고 수확한 것으로 요리하는 활동을 통해 영아의 식습관과 놀이성에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 이와 같은 목적에 따라 연구문제를 다음과 같이 설정하였다.
연구문제 1. 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동이 영아의 식습관에 미치는 효과는 어떠한가? 연구문제 2. 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동이 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가?
연구문제를 검증하기 위해 경기도 N시에 소재하는 어린이집의 영아 26명을 대상으로 실험연구를 실시하였다. 실험처치는 2015년 10월 20일부터 2015년 12월 11일까지, 주 1회 또는 2회, 8주 동안 총 12회가 이루어졌다. 실험집단은 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동을, 통제집단은 표준보육과정에 의한 프로그램을 실시하였다. 본 연구에 사용된 식습관 측정도구는 김두례(2001)가 제작한 영아의 식습관에 대한 질문지였고 놀이성 측정도구는 Barnett(1991)가 제작한 놀이성 척도(CPS)를 이화용(2012)이 번안한 영아의 놀이성 측정관찰 기록지였다. 자료는 SPSS 22.0 Win 프로그램을 사용하여 통계처리를 했으며, 집단 간의 차이를 알아보기 위하여 t검증을 사용하였다.
이와 같은 과정을 거쳐 이루어진 본 연구의 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동을 경험한 실험집단의 영아들은 표준보육과정에 기초한 실외활동을 경험한 통제집단의 영아들보다 식습관 발달에 있어서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 하위 요인별로 살펴보면, 영아의 식사 행동, 식사위생, 식사예절에서 실험집단과 통제집단 간에 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 결과는 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동이 영아의 식습관 발달에 긍정적 영향을 주었음을 의미한다. 둘째, 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동을 경험한 실험집단의 영아들이 표준보육과정에 기초한 실외활동을 경험한 통제집단의 영아들보다 놀이성 발달에 있어서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 하위 요인별로 살펴보면, 영아의 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머 감각에서 실험집단과 통제집단 간에 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 결과는 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동이 영아의 놀이성 발달에 긍정적 영향을 주었음을 의미한다. 본 연구는 텃밭 가꾸기와 연계한 요리활동이 영아의 식습관과 놀이성에 미치는 효과를 입증함으로서, 텃밭 가꾸기와 요리활동의 연계가 영아의 발달에 의미 있는 기여를 함을 밝히는데 그 의의가 있다.
The Effects of Gardening Activities-Related Cooking Experiences on Children's Dietary Habits and Playfulness Levels
Kang Mi-Kyeong Department of Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
This study examines the eff...
ABSTRACT
The Effects of Gardening Activities-Related Cooking Experiences on Children's Dietary Habits and Playfulness Levels
Kang Mi-Kyeong Department of Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
This study examines the effects of gardening activities-related experiences on young children's dietary habits and playfulness levels through the cooking activities using ingredients grown and harvested by the children themselves.
The research questions set for achieving the purpose of this study are as follows: 1. How are the cooking activities of young children affecting their dietary habits when related to gardening activities experiences? 2. How are the cooking activities of young children affecting their playfulness levels when related to gardening activities experiences?
The participants of this study were 26 children at a child care center located in N City, in Gyeonggi-do. The experiment was were conducted by 12 times in total, once or twice a week for 8 weeks from Oct. 20 to Dec. 11, 2015. Young Children in the experimental group were provided with gardening activities-related cooking experiences a total of 12 times, while children in the control group were provided with programs from the National Standardized Child Care Curriculum. 'Research of Children's Dietary Habits' by Kim, Du-Rye (2001), and 'Recording Sheet of Children's Playfulness Measurement' by Lee, Hwa-young (2012), an adaptation of the Children's Playfulness Scale (CPS) originating from Barnett (1991) were used for the measurement of dietary habits and playfulness levels. To measure the differences between the two groups, a correlated T-test comprising a SPSS 22.0 program for statistical verification was used.
The results of this experiment are as follows: Firstly, statistically significant differences in dietary habits were shown between the experimental group who had been exposed to gardening activities-related cooking experiences and the control group, who were only exposed to the National Standardized Child Care Curriculum. More specifically, the differences between two groups were shown in the sub-factors of this variable such as dietary behavior, dietary sanitation, and dining etiquette. This finding shows that gardening activities-related cooking experiences have positively affected the development of children's dietary habits. Secondly, statistically significant differences in playfulness levels were shown between the experimental group who had been exposed to gardening activities-related cooking experiences and the control group, who were only exposed to the National Standardized Child Care Curriculum. There were differences between two groups in the sub-factors of playfulness, the children's physical spontaneity, societal spontaneity, cognitive spontaneity, expression of delightfulness, and sense of humor. These results indicate that gardening activities-related cooking experiences had a positive effect on the development of children's playfulness. This study was meaningful in proving the influences of gardening activities-related cooking experiences on children's dietary habits and playfulness. The results might contribute to develop the meaningful program for young children's development.
ABSTRACT
The Effects of Gardening Activities-Related Cooking Experiences on Children's Dietary Habits and Playfulness Levels
Kang Mi-Kyeong Department of Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
This study examines the effects of gardening activities-related experiences on young children's dietary habits and playfulness levels through the cooking activities using ingredients grown and harvested by the children themselves.
The research questions set for achieving the purpose of this study are as follows: 1. How are the cooking activities of young children affecting their dietary habits when related to gardening activities experiences? 2. How are the cooking activities of young children affecting their playfulness levels when related to gardening activities experiences?
The participants of this study were 26 children at a child care center located in N City, in Gyeonggi-do. The experiment was were conducted by 12 times in total, once or twice a week for 8 weeks from Oct. 20 to Dec. 11, 2015. Young Children in the experimental group were provided with gardening activities-related cooking experiences a total of 12 times, while children in the control group were provided with programs from the National Standardized Child Care Curriculum. 'Research of Children's Dietary Habits' by Kim, Du-Rye (2001), and 'Recording Sheet of Children's Playfulness Measurement' by Lee, Hwa-young (2012), an adaptation of the Children's Playfulness Scale (CPS) originating from Barnett (1991) were used for the measurement of dietary habits and playfulness levels. To measure the differences between the two groups, a correlated T-test comprising a SPSS 22.0 program for statistical verification was used.
The results of this experiment are as follows: Firstly, statistically significant differences in dietary habits were shown between the experimental group who had been exposed to gardening activities-related cooking experiences and the control group, who were only exposed to the National Standardized Child Care Curriculum. More specifically, the differences between two groups were shown in the sub-factors of this variable such as dietary behavior, dietary sanitation, and dining etiquette. This finding shows that gardening activities-related cooking experiences have positively affected the development of children's dietary habits. Secondly, statistically significant differences in playfulness levels were shown between the experimental group who had been exposed to gardening activities-related cooking experiences and the control group, who were only exposed to the National Standardized Child Care Curriculum. There were differences between two groups in the sub-factors of playfulness, the children's physical spontaneity, societal spontaneity, cognitive spontaneity, expression of delightfulness, and sense of humor. These results indicate that gardening activities-related cooking experiences had a positive effect on the development of children's playfulness. This study was meaningful in proving the influences of gardening activities-related cooking experiences on children's dietary habits and playfulness. The results might contribute to develop the meaningful program for young children's development.
주제어
#Education, PreschoolActivity programsDissertations School childrenFoodDissertations Vegetabe gardeningDissertations
학위논문 정보
저자
강미경
학위수여기관
총신대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과 유아교육학 전공
발행연도
2016
총페이지
vi, 71 p.
키워드
Education, PreschoolActivity programsDissertations School childrenFoodDissertations Vegetabe gardeningDissertations
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.