최근의 북유럽 트렌드는 갑자기 주목을 받기 시작한 것은 아니다. 오래 전부터 관심을 받아 왔으나 최근 북유럽 가구회사들이 국내에 진출하게 됨 따라 더 많은 주목을 받기 시작했다. 우리에게는 생소했던 북유럽 디자인은 패션, 패브릭, 생활용품 가구 등에 활용되기 시작했다.
이렇게 북유럽 바람이 불게 된 배경은 무엇인지 덴마크의 가구 디자이너 아르네 야콥센(Arne Jacobsen)의 의자 디자인을 분석하여 현대 사회의 디자이너들이 필수적으...
최근의 북유럽 트렌드는 갑자기 주목을 받기 시작한 것은 아니다. 오래 전부터 관심을 받아 왔으나 최근 북유럽 가구회사들이 국내에 진출하게 됨 따라 더 많은 주목을 받기 시작했다. 우리에게는 생소했던 북유럽 디자인은 패션, 패브릭, 생활용품 가구 등에 활용되기 시작했다.
이렇게 북유럽 바람이 불게 된 배경은 무엇인지 덴마크의 가구 디자이너 아르네 야콥센(Arne Jacobsen)의 의자 디자인을 분석하여 현대 사회의 디자이너들이 필수적으로 고려해야 하는 기초 전략적인 요소로서 재료와 형태에 대해 접근하여 그 의미를 해석 하려는 것이 본 논문의 동기이다. 본 논문은 아르네 야콥센의 의자 디자인 특성을 재료와 형태로 구분하여 분석했다.
아르네 야콥센의 의자의 재료는 덴마크의 풍부한 천연 자재인 목재를 사용하여 등받이와 좌판의 일체형 몸체의 재료로서 다양한 컬러로 사용되었다. 목채특유의 가공성은 따뜻함이 느껴지며, 내츄럴 컬러와 강열한 원색의 컬러를 다양하게 적용하였다. 천, 가죽을 입힌 의자의 경우 동일한 형태에 다양한 컬러를 입힘으로써 다양성을 주었다. 성형합판 의자의 다리는 대량생산에 적합하게 하고자 스틸파이프 구조체를 적용하였다. 그러나 천, 가죽 의자에는 세틴 알루미늄 다리를 적용하여 고급스러움을 연출했다.
의자의 형태는 간결하고 합리적이며 단순한 형태의 조형미를 띠고 있으며 재료사용을 최소화해서 대량생산을 위한 합리적인 구조를 가졌다. 또한 간결하고 단순한 의자의 기본에 같은 모티브를 반복적으로 디자인하여 일관된 이미지를 형상화 하는 경향이 보여 진다. 덴마크의 자연을 표현하듯 심플하면서도 생물을 연상시키는 유기형태의 디자인이 표현되었으며 사람의 감성을 자극하는 형태를 보여주고 있다.
이렇듯 아르네 야콥센의 의자 디자인은 자연과 인간의 조화 그리고 공존을 중시하는 문화 때문에 자연 친화적이고 실용적이며 감성적이다. 간결하면서 평안하면서도 조형성이 있으며 또한 아날로그적인 감성이 있다. 그의 의자 디자인은 이러한 디자인 철학을 담고 있기 때문에 오랜 동안 세계인의 사랑을 받을 수 있었다.
본 연구를 바탕으로 우리의 가구 디자인에도 우리만의 철학이 담긴 창조적인 디자인을 발전시키는 계기가 되기를 기대한다.
최근의 북유럽 트렌드는 갑자기 주목을 받기 시작한 것은 아니다. 오래 전부터 관심을 받아 왔으나 최근 북유럽 가구회사들이 국내에 진출하게 됨 따라 더 많은 주목을 받기 시작했다. 우리에게는 생소했던 북유럽 디자인은 패션, 패브릭, 생활용품 가구 등에 활용되기 시작했다.
이렇게 북유럽 바람이 불게 된 배경은 무엇인지 덴마크의 가구 디자이너 아르네 야콥센(Arne Jacobsen)의 의자 디자인을 분석하여 현대 사회의 디자이너들이 필수적으로 고려해야 하는 기초 전략적인 요소로서 재료와 형태에 대해 접근하여 그 의미를 해석 하려는 것이 본 논문의 동기이다. 본 논문은 아르네 야콥센의 의자 디자인 특성을 재료와 형태로 구분하여 분석했다.
아르네 야콥센의 의자의 재료는 덴마크의 풍부한 천연 자재인 목재를 사용하여 등받이와 좌판의 일체형 몸체의 재료로서 다양한 컬러로 사용되었다. 목채특유의 가공성은 따뜻함이 느껴지며, 내츄럴 컬러와 강열한 원색의 컬러를 다양하게 적용하였다. 천, 가죽을 입힌 의자의 경우 동일한 형태에 다양한 컬러를 입힘으로써 다양성을 주었다. 성형합판 의자의 다리는 대량생산에 적합하게 하고자 스틸파이프 구조체를 적용하였다. 그러나 천, 가죽 의자에는 세틴 알루미늄 다리를 적용하여 고급스러움을 연출했다.
의자의 형태는 간결하고 합리적이며 단순한 형태의 조형미를 띠고 있으며 재료사용을 최소화해서 대량생산을 위한 합리적인 구조를 가졌다. 또한 간결하고 단순한 의자의 기본에 같은 모티브를 반복적으로 디자인하여 일관된 이미지를 형상화 하는 경향이 보여 진다. 덴마크의 자연을 표현하듯 심플하면서도 생물을 연상시키는 유기형태의 디자인이 표현되었으며 사람의 감성을 자극하는 형태를 보여주고 있다.
이렇듯 아르네 야콥센의 의자 디자인은 자연과 인간의 조화 그리고 공존을 중시하는 문화 때문에 자연 친화적이고 실용적이며 감성적이다. 간결하면서 평안하면서도 조형성이 있으며 또한 아날로그적인 감성이 있다. 그의 의자 디자인은 이러한 디자인 철학을 담고 있기 때문에 오랜 동안 세계인의 사랑을 받을 수 있었다.
본 연구를 바탕으로 우리의 가구 디자인에도 우리만의 철학이 담긴 창조적인 디자인을 발전시키는 계기가 되기를 기대한다.
In terms of Scandinavian design trends, it is not suddenly began to receive attention in Korean furniture market. In fact, the Scandinavian design trends has gotten attention in Korean market since few decades. Recently, Scandinavian furniture companies advanced to Korean domestic market and it has ...
In terms of Scandinavian design trends, it is not suddenly began to receive attention in Korean furniture market. In fact, the Scandinavian design trends has gotten attention in Korean market since few decades. Recently, Scandinavian furniture companies advanced to Korean domestic market and it has started getting remarkable attention to Korean market. Even though, Scandinavian design is somewhat unfamiliar to Korean market, but we have started to take advantage of new design trend and apply to fashion, fabrics, furniture, etc. household goods.
The purpose of this article is the interpretation of Scandinavian design trend which is part of basic strategic for modern designers. Also, by analyzing of Danish chair design which is achieved by furniture designer Arne Jacobsen, I tried to access to the design material and shape as the basis for strategic element of this new trends.
This article analyzed the characteristics of the Arne Jacobsen‘s chairs design by materials and shape.
The material of the chair is consisted of the natural Denmark timber wood and was used as a one-piece body with different color for the backrest and the seat plate. The wood texture delivers worm feeling and was applied with natural color and intense primary colors. In terms of the chair which is covered with leather and fabric, it gives diversity by coating a variety of colors in the same form. Legs of the chair was to be suitable for mass production by using molded plywood and steel pipe. However, aluminum legs gives luxury to leather and fabric chairs.
The shape of chair has simple and reasonable beauty and looks suitable for the mass production by minimizing material usage. In addition, a tendency which visualize consistent image is shown by giving repeated design motifs to the base of a simple chair design. As an expression of Danish nature, the combined design has simple and natural impression of living creatures and it gives expression that stimulate the emotions of people.
As I mentioned above, Arne Jacobsen’s chairs design is very nature friendly and emotional, because the design concept is based on the culture that emphasizes harmony and coexistence of nature and human. By using warm feeling fabric and wood, the design can give emotional and, beautiful and practical simplicity and also it shows peaceful feeling, yet brief, and the formative, the analog sensibility. As a result, his chair design seems to be loved in the world for a long time, because it contains an emotional, yet practical design philosophy.
In terms of Scandinavian design trends, it is not suddenly began to receive attention in Korean furniture market. In fact, the Scandinavian design trends has gotten attention in Korean market since few decades. Recently, Scandinavian furniture companies advanced to Korean domestic market and it has started getting remarkable attention to Korean market. Even though, Scandinavian design is somewhat unfamiliar to Korean market, but we have started to take advantage of new design trend and apply to fashion, fabrics, furniture, etc. household goods.
The purpose of this article is the interpretation of Scandinavian design trend which is part of basic strategic for modern designers. Also, by analyzing of Danish chair design which is achieved by furniture designer Arne Jacobsen, I tried to access to the design material and shape as the basis for strategic element of this new trends.
This article analyzed the characteristics of the Arne Jacobsen‘s chairs design by materials and shape.
The material of the chair is consisted of the natural Denmark timber wood and was used as a one-piece body with different color for the backrest and the seat plate. The wood texture delivers worm feeling and was applied with natural color and intense primary colors. In terms of the chair which is covered with leather and fabric, it gives diversity by coating a variety of colors in the same form. Legs of the chair was to be suitable for mass production by using molded plywood and steel pipe. However, aluminum legs gives luxury to leather and fabric chairs.
The shape of chair has simple and reasonable beauty and looks suitable for the mass production by minimizing material usage. In addition, a tendency which visualize consistent image is shown by giving repeated design motifs to the base of a simple chair design. As an expression of Danish nature, the combined design has simple and natural impression of living creatures and it gives expression that stimulate the emotions of people.
As I mentioned above, Arne Jacobsen’s chairs design is very nature friendly and emotional, because the design concept is based on the culture that emphasizes harmony and coexistence of nature and human. By using warm feeling fabric and wood, the design can give emotional and, beautiful and practical simplicity and also it shows peaceful feeling, yet brief, and the formative, the analog sensibility. As a result, his chair design seems to be loved in the world for a long time, because it contains an emotional, yet practical design philosophy.
주제어
#아르네 야콥센(Arne Jacobsen)
#의자 디자인
#재료와 형태
#Arne Jacobsen
#chair design
#material of chair
#shape of chair
학위논문 정보
저자
진은란
학위수여기관
연세대학교 생활환경대학원
학위구분
국내석사
학과
디자인경영전공
지도교수
이현수
발행연도
2016
총페이지
ix, 57장
키워드
아르네 야콥센(Arne Jacobsen),
의자 디자인,
재료와 형태,
Arne Jacobsen,
chair design,
material of chair,
shape of chair
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.