전 세계적으로 가장 빠르게 저출산 고령화 사회로 진입하게 되는 나라들 중 대한민국은 다섯 손가락에 꼽힐 정도로 빠른 진행을 보여주고 있다. 이 문제에 대한 대안책 중 하나로 지역경제 활성화 및 노동인구 확보 등의 이유로 국내에서 몇 군데를 선정하여 각 지역에 맞게끔 투자이민제도를 도입하였다. 하지만 투자이민제도 도입 5년이 지난 결과 우리나라에서 가장 투자이민제도가 활발히 진행되고 있다는 제주도에서 많은 문제점들이 발생하고 있음을 알게 되었다. 무분별한 투자이민제도 도입으로 인해 제주도민들의 토지 잠식 및 자연환경 파괴는 물론이고 부동산시장 역시 과열을 넘어 투기 열풍까지 일어나게 되는 상황까지 오게 되었다. 그러면서 제주도 역사 유적지 손실과 도민들의 가계대출 증가 등의 결과를 가져오게 되었으며, 이에 몇 가지 해결안을 제시하게 되었다. 투자보호구역 지정을 통해 무분별한 난개발을 막으며 자연환경과 역사 유적지 보호에 힘써야 되며 간접투자를 확대하여 투자의 다양성과 동시에 제주 지역 경제 활성화에 도움이 될 수 있는 방향으로 진행이 되어야 된다고 했다. 그리고 부동산 투기 열풍을 막고자 내국인 대상 실수요자 중심의 정책 지원을 펼쳐야 된다고 했으며 이는 자가보유율 증대 및 공공임대 주택 늘리기 등의 지원이 뒷받침되어야 한다고 했다. 또한 도내 금융기관과의 지속적인 ...
전 세계적으로 가장 빠르게 저출산 고령화 사회로 진입하게 되는 나라들 중 대한민국은 다섯 손가락에 꼽힐 정도로 빠른 진행을 보여주고 있다. 이 문제에 대한 대안책 중 하나로 지역경제 활성화 및 노동인구 확보 등의 이유로 국내에서 몇 군데를 선정하여 각 지역에 맞게끔 투자이민제도를 도입하였다. 하지만 투자이민제도 도입 5년이 지난 결과 우리나라에서 가장 투자이민제도가 활발히 진행되고 있다는 제주도에서 많은 문제점들이 발생하고 있음을 알게 되었다. 무분별한 투자이민제도 도입으로 인해 제주도민들의 토지 잠식 및 자연환경 파괴는 물론이고 부동산시장 역시 과열을 넘어 투기 열풍까지 일어나게 되는 상황까지 오게 되었다. 그러면서 제주도 역사 유적지 손실과 도민들의 가계대출 증가 등의 결과를 가져오게 되었으며, 이에 몇 가지 해결안을 제시하게 되었다. 투자보호구역 지정을 통해 무분별한 난개발을 막으며 자연환경과 역사 유적지 보호에 힘써야 되며 간접투자를 확대하여 투자의 다양성과 동시에 제주 지역 경제 활성화에 도움이 될 수 있는 방향으로 진행이 되어야 된다고 했다. 그리고 부동산 투기 열풍을 막고자 내국인 대상 실수요자 중심의 정책 지원을 펼쳐야 된다고 했으며 이는 자가보유율 증대 및 공공임대 주택 늘리기 등의 지원이 뒷받침되어야 한다고 했다. 또한 도내 금융기관과의 지속적인 모니터링을 통하여 주택담보대출 및 여신심사를 강화하여 외부 자금유입으로 인한 부동산시장의 투기 열풍에서 제주도민들의 피해를 막을 수 있는 방안을 모색해야 한다고 했다. 분명 투자이민제도는 현 시점에서 매력적인 정책임에는 틀림없기에 우리나라 실정에 맞게끔 정책을 수정 보완하여 진행한다면 충분히 투자이민제도의 취지를 살리며 그 효과를 볼 수 있을 거라고 사료된다.
전 세계적으로 가장 빠르게 저출산 고령화 사회로 진입하게 되는 나라들 중 대한민국은 다섯 손가락에 꼽힐 정도로 빠른 진행을 보여주고 있다. 이 문제에 대한 대안책 중 하나로 지역경제 활성화 및 노동인구 확보 등의 이유로 국내에서 몇 군데를 선정하여 각 지역에 맞게끔 투자이민제도를 도입하였다. 하지만 투자이민제도 도입 5년이 지난 결과 우리나라에서 가장 투자이민제도가 활발히 진행되고 있다는 제주도에서 많은 문제점들이 발생하고 있음을 알게 되었다. 무분별한 투자이민제도 도입으로 인해 제주도민들의 토지 잠식 및 자연환경 파괴는 물론이고 부동산시장 역시 과열을 넘어 투기 열풍까지 일어나게 되는 상황까지 오게 되었다. 그러면서 제주도 역사 유적지 손실과 도민들의 가계대출 증가 등의 결과를 가져오게 되었으며, 이에 몇 가지 해결안을 제시하게 되었다. 투자보호구역 지정을 통해 무분별한 난개발을 막으며 자연환경과 역사 유적지 보호에 힘써야 되며 간접투자를 확대하여 투자의 다양성과 동시에 제주 지역 경제 활성화에 도움이 될 수 있는 방향으로 진행이 되어야 된다고 했다. 그리고 부동산 투기 열풍을 막고자 내국인 대상 실수요자 중심의 정책 지원을 펼쳐야 된다고 했으며 이는 자가보유율 증대 및 공공임대 주택 늘리기 등의 지원이 뒷받침되어야 한다고 했다. 또한 도내 금융기관과의 지속적인 모니터링을 통하여 주택담보대출 및 여신심사를 강화하여 외부 자금유입으로 인한 부동산시장의 투기 열풍에서 제주도민들의 피해를 막을 수 있는 방안을 모색해야 한다고 했다. 분명 투자이민제도는 현 시점에서 매력적인 정책임에는 틀림없기에 우리나라 실정에 맞게끔 정책을 수정 보완하여 진행한다면 충분히 투자이민제도의 취지를 살리며 그 효과를 볼 수 있을 거라고 사료된다.
South Korea is one of the five countries most rapidly becoming a low-birthrate and aging society. As one of the solutions to this problem, an investment-based immigration system, which is locally appropriate, has been introduced into some regions with the objective of activating local economy and se...
South Korea is one of the five countries most rapidly becoming a low-birthrate and aging society. As one of the solutions to this problem, an investment-based immigration system, which is locally appropriate, has been introduced into some regions with the objective of activating local economy and securing labor force. Five years after the introduction of the investment-based immigration system, however, the largest number of problems are occurring in Jeju Island where the system has been operated most actively in South Korea. The introduction of the inappropriate investment-based immigration system has caused the overheated real estate market and speculative investment in real estate as well as encroachment on residents' lands and destruction of the natural environment. It also led to loss of historic sites and increased household loans for residents in Jeju Island. There are several solutions to these problems.
It is necessary to prevent thoughtless overdevelopment and protect the natural environment and historic sites by designating investment protection areas and to diversify investments and help activate local economy in Jeju Island by increasing indirect investments. To prevent a speculative investment in real estate, it is necessary to make policy support based on end users as natives, which need to be supported by an increase in the home ownership rate and in public rental housing. It is also necessary to reinforce housing mortgage loan and credit assessment through constant monitoring together with financial institutions within the province and to develop a plan for protecting residents in Jeju Island from being damaged by the speculative frenzy in the real estate market due to the influx of funds.
It is certain that an investment-based immigration system is an attractive policy at the moment; therefore, adaptation of the policy to the South Korean situation is expected to help meet the purport of the system fully and make it effective.
South Korea is one of the five countries most rapidly becoming a low-birthrate and aging society. As one of the solutions to this problem, an investment-based immigration system, which is locally appropriate, has been introduced into some regions with the objective of activating local economy and securing labor force. Five years after the introduction of the investment-based immigration system, however, the largest number of problems are occurring in Jeju Island where the system has been operated most actively in South Korea. The introduction of the inappropriate investment-based immigration system has caused the overheated real estate market and speculative investment in real estate as well as encroachment on residents' lands and destruction of the natural environment. It also led to loss of historic sites and increased household loans for residents in Jeju Island. There are several solutions to these problems.
It is necessary to prevent thoughtless overdevelopment and protect the natural environment and historic sites by designating investment protection areas and to diversify investments and help activate local economy in Jeju Island by increasing indirect investments. To prevent a speculative investment in real estate, it is necessary to make policy support based on end users as natives, which need to be supported by an increase in the home ownership rate and in public rental housing. It is also necessary to reinforce housing mortgage loan and credit assessment through constant monitoring together with financial institutions within the province and to develop a plan for protecting residents in Jeju Island from being damaged by the speculative frenzy in the real estate market due to the influx of funds.
It is certain that an investment-based immigration system is an attractive policy at the moment; therefore, adaptation of the policy to the South Korean situation is expected to help meet the purport of the system fully and make it effective.
주제어
#저출산 고령화 투자이민제도 제주도 부동산 투자보호구역 간접투자 정책지원 low birthrate and aging investment-based immigration system real estate in Jeju island investment protection area indirect investment policy support
학위논문 정보
저자
박명준
학위수여기관
연세대학교 경제대학원
학위구분
국내석사
학과
기업경제 전공
지도교수
이학배
발행연도
2016
총페이지
v, 46장
키워드
저출산 고령화 투자이민제도 제주도 부동산 투자보호구역 간접투자 정책지원 low birthrate and aging investment-based immigration system real estate in Jeju island investment protection area indirect investment policy support
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