음악교육은 가창, 기악, 창작, 감상 등 여러 가지 활동을 통해 다양한 음악적 경험과 심미적 체험의 기회를 제공한다. 특히 청소년기 음악활동은 음악적 능력을 습득하게 할 뿐만 아니라 인격과 정서함양에 긍정적인 영향을 주고 다양한 음악을 폭넓게 향유할 수 있게 만든다.
여러 가지 음악교육 중 고등학교 합창교육은 청소년들의 자존감을 높이고 성취감을 획득하게하며 원만한 대인관계와 건강한 사회성을 겸비한 성인으로의 성장을 돕기 때문에 매우...
음악교육은 가창, 기악, 창작, 감상 등 여러 가지 활동을 통해 다양한 음악적 경험과 심미적 체험의 기회를 제공한다. 특히 청소년기 음악활동은 음악적 능력을 습득하게 할 뿐만 아니라 인격과 정서함양에 긍정적인 영향을 주고 다양한 음악을 폭넓게 향유할 수 있게 만든다.
여러 가지 음악교육 중 고등학교 합창교육은 청소년들의 자존감을 높이고 성취감을 획득하게하며 원만한 대인관계와 건강한 사회성을 겸비한 성인으로의 성장을 돕기 때문에 매우 중요하다. 고등학교 합창단은 이러한 교육적 가치를 실현시킬 수 있는 단체로써 과거로부터 활동 가치를 인정받아왔다. 그러나 고등학교 합창단의 현주소를 살펴보면 과거에 비해 현저히 축소되거나 사라진 경우가 많다. 본 연구자는 현재 고등학교 남성합창단을 지도하는 교사로서 축소되거나 사라져가는 학교 합창단의 현실에 책임감을 느꼈고 합창단 활성화방안연구의 필요성을 절감하여 협동학습이론을 적용한 고등학교 남성합창단 운영방안과 지도방안을 연구주제로 채택하게 되었다.
연구내용과 방법설정을 위해 고등학교 합창단 운영방안 및 협동학습모형을 적용한 합창지도방안에 관한 선행연구를 살펴보고, 이론적 토대를 위해 협동학습이론을 살펴본 후 그 중 성취과제 분담학습모형과 직소Ⅱ모형을 본 연구에 적용한다.
고등학교 남성합창단의 운영방안을 모색하기 위해 서울소재 30년 이상의 남성합창단을 선정하여 지도교사와 인터뷰 및 설문조사를 실시하고, 이를 토대로 단원모집, 운영방식, 연습계획과 같은 세부적 운영방안을 마련한다.
지도방안 주제는 ‘호흡과 발성’, ‘소그룹 중창연주회’ 두 가지로 각 차시를 2, 3차시로 설정하고, 협동학습모형 중 성취과제 분담학습모형과 직소Ⅱ모형을 지도안 설계에 활용한다. ‘호흡과 발성’단원은 가창을 위한 기본적 신체훈련이 주요학습내용이므로 단순한 활동을 학습하기에 효과적인 성취과제 분담학습모형을 수업보조모형으로 채택한다. 또한‘소그룹 중창연주회’지도방안을 위해 고등학교 합창연주수준에 알맞은 <아! 목동아>를 제재곡으로 선정하고, 연주회를 앞둔 상황을 가정하여 중창팀 편성 및 중창연주회를 여는 것을 목표로 한다. 이를 위해 소그룹을 나누어 개별역할을 분담한 후 하나의 집단과제를 성취하기 위해 협력을 유도하는 직소Ⅱ모형을 수업보조모형으로 채택한다.
지도안 설계 이후에는 평가 및 보상에 관한 내용을 다루는데, 외적보상보다 내적보상을 중심으로 기술한다.
이러한 고등학교 남성합창단 운영방안과 협동학습모형을 적용한 지도방안을 통해 고등학교 합창단이 활성화되기를 기대한다. 나아가 합창활동을 통해 학생들이 음악적 성취감을 획득하여 음악을 향유하는 정서를 함양하고 원만한 대인관계와 건강한 사회성을 키울 수 있기를 바란다.
음악교육은 가창, 기악, 창작, 감상 등 여러 가지 활동을 통해 다양한 음악적 경험과 심미적 체험의 기회를 제공한다. 특히 청소년기 음악활동은 음악적 능력을 습득하게 할 뿐만 아니라 인격과 정서함양에 긍정적인 영향을 주고 다양한 음악을 폭넓게 향유할 수 있게 만든다.
여러 가지 음악교육 중 고등학교 합창교육은 청소년들의 자존감을 높이고 성취감을 획득하게하며 원만한 대인관계와 건강한 사회성을 겸비한 성인으로의 성장을 돕기 때문에 매우 중요하다. 고등학교 합창단은 이러한 교육적 가치를 실현시킬 수 있는 단체로써 과거로부터 활동 가치를 인정받아왔다. 그러나 고등학교 합창단의 현주소를 살펴보면 과거에 비해 현저히 축소되거나 사라진 경우가 많다. 본 연구자는 현재 고등학교 남성합창단을 지도하는 교사로서 축소되거나 사라져가는 학교 합창단의 현실에 책임감을 느꼈고 합창단 활성화방안연구의 필요성을 절감하여 협동학습이론을 적용한 고등학교 남성합창단 운영방안과 지도방안을 연구주제로 채택하게 되었다.
연구내용과 방법설정을 위해 고등학교 합창단 운영방안 및 협동학습모형을 적용한 합창지도방안에 관한 선행연구를 살펴보고, 이론적 토대를 위해 협동학습이론을 살펴본 후 그 중 성취과제 분담학습모형과 직소Ⅱ모형을 본 연구에 적용한다.
고등학교 남성합창단의 운영방안을 모색하기 위해 서울소재 30년 이상의 남성합창단을 선정하여 지도교사와 인터뷰 및 설문조사를 실시하고, 이를 토대로 단원모집, 운영방식, 연습계획과 같은 세부적 운영방안을 마련한다.
지도방안 주제는 ‘호흡과 발성’, ‘소그룹 중창연주회’ 두 가지로 각 차시를 2, 3차시로 설정하고, 협동학습모형 중 성취과제 분담학습모형과 직소Ⅱ모형을 지도안 설계에 활용한다. ‘호흡과 발성’단원은 가창을 위한 기본적 신체훈련이 주요학습내용이므로 단순한 활동을 학습하기에 효과적인 성취과제 분담학습모형을 수업보조모형으로 채택한다. 또한‘소그룹 중창연주회’지도방안을 위해 고등학교 합창연주수준에 알맞은 <아! 목동아>를 제재곡으로 선정하고, 연주회를 앞둔 상황을 가정하여 중창팀 편성 및 중창연주회를 여는 것을 목표로 한다. 이를 위해 소그룹을 나누어 개별역할을 분담한 후 하나의 집단과제를 성취하기 위해 협력을 유도하는 직소Ⅱ모형을 수업보조모형으로 채택한다.
지도안 설계 이후에는 평가 및 보상에 관한 내용을 다루는데, 외적보상보다 내적보상을 중심으로 기술한다.
이러한 고등학교 남성합창단 운영방안과 협동학습모형을 적용한 지도방안을 통해 고등학교 합창단이 활성화되기를 기대한다. 나아가 합창활동을 통해 학생들이 음악적 성취감을 획득하여 음악을 향유하는 정서를 함양하고 원만한 대인관계와 건강한 사회성을 키울 수 있기를 바란다.
Music education provides opportunities for various esthetical experiences through such activities as singing, instrumental performance, composition and music appreciation. Such activities in adolescent times, in particular, can have an impact on a person’s life beyond the mere appreciation of music ...
Music education provides opportunities for various esthetical experiences through such activities as singing, instrumental performance, composition and music appreciation. Such activities in adolescent times, in particular, can have an impact on a person’s life beyond the mere appreciation of music and development of musical skills. They are known to have a holistic influence on one’s character development.
Among various fields of music education, high school choir education is of great importance because it can raise students’self-esteem, give them a sense of accomplishment, and foster their sociality. High school choir has been acknowledged to have the potential to realize those educational values. However, looking over the current status of music education, many high school choirs in Korea have considerably scaled down their activities or even completely disappeared. As a teacher conducting a high school male choir, it is unavoidable to have a deep sense of responsibility for the current situation as well as a keen sense of need to develop measures to revitalize school choirs. Thus, the current topic is chosen.
Preceding studies on choir education utilizing the Cooperative Learning Theory are first examined. After a review of the Cooperative Learning Theory, two specific models are selected to apply to the current study: STAD and Jigsaw II models.
In the interest of developing a management plan for high school male-choir, interviews and surveys are conducted with teachers of four most popular high school male-choirs in Seoul that are older than 30 years. Based upon the result of the interviews and surveys, a specific plan is proposed regarding various areas such as member recruitment, practice planning, and general choir management.
In order to propose a curriculum design with the application of the Cooperative Learning Theory, two specific topics are selected: ‘Respiration and vocalization’and ‘A small group ensemble’, each topic was set to be two-times class and three-times class. STAD and Jigsaw II models are utilized for the curricular design. As ‘Respiration and vocalization’ deals with a basic physical training for singing, a relatively simple activity, STAD is adopted as an assistant instruction model. For ‘A small group ensemble’, is selected as the theme song because it is generally suitable for high school choirs. Assuming a concert to perform ahead, the session aims at organizing ensemble teams and performing an ensemble concert. For this, Jigsaw II model is adopted as it helps distribute individual roles to all small groups and then induce cooperation among them to achieve one group project.
In addition to the curriculum design, this study further deals with evaluation and rewards. In dealing with rewards, intrinsic rewards rather than extrinsic ones are considered.
It is hoped that revitalization of high school choirs becomes more realistic with the help of the proposed management plan and the curriculum design so that choir education will again be utilized to boost students’self-esteem, provide them a sense of accomplishment, and foster their sociality.
Music education provides opportunities for various esthetical experiences through such activities as singing, instrumental performance, composition and music appreciation. Such activities in adolescent times, in particular, can have an impact on a person’s life beyond the mere appreciation of music and development of musical skills. They are known to have a holistic influence on one’s character development.
Among various fields of music education, high school choir education is of great importance because it can raise students’self-esteem, give them a sense of accomplishment, and foster their sociality. High school choir has been acknowledged to have the potential to realize those educational values. However, looking over the current status of music education, many high school choirs in Korea have considerably scaled down their activities or even completely disappeared. As a teacher conducting a high school male choir, it is unavoidable to have a deep sense of responsibility for the current situation as well as a keen sense of need to develop measures to revitalize school choirs. Thus, the current topic is chosen.
Preceding studies on choir education utilizing the Cooperative Learning Theory are first examined. After a review of the Cooperative Learning Theory, two specific models are selected to apply to the current study: STAD and Jigsaw II models.
In the interest of developing a management plan for high school male-choir, interviews and surveys are conducted with teachers of four most popular high school male-choirs in Seoul that are older than 30 years. Based upon the result of the interviews and surveys, a specific plan is proposed regarding various areas such as member recruitment, practice planning, and general choir management.
In order to propose a curriculum design with the application of the Cooperative Learning Theory, two specific topics are selected: ‘Respiration and vocalization’and ‘A small group ensemble’, each topic was set to be two-times class and three-times class. STAD and Jigsaw II models are utilized for the curricular design. As ‘Respiration and vocalization’ deals with a basic physical training for singing, a relatively simple activity, STAD is adopted as an assistant instruction model. For ‘A small group ensemble’, is selected as the theme song because it is generally suitable for high school choirs. Assuming a concert to perform ahead, the session aims at organizing ensemble teams and performing an ensemble concert. For this, Jigsaw II model is adopted as it helps distribute individual roles to all small groups and then induce cooperation among them to achieve one group project.
In addition to the curriculum design, this study further deals with evaluation and rewards. In dealing with rewards, intrinsic rewards rather than extrinsic ones are considered.
It is hoped that revitalization of high school choirs becomes more realistic with the help of the proposed management plan and the curriculum design so that choir education will again be utilized to boost students’self-esteem, provide them a sense of accomplishment, and foster their sociality.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.