본 연구는 한국어 교육을 위하여 언어학적 정보가 포함되어 있는 사전 뜻풀이 문의 언어적 구조 및 특성을 파악하고 분석하여 귀납적으로 유의어를 제시하고자 하는 하나의 방법론을 제시하는 것에 목적이 있다. 1장에서는 사전 뜻풀이를 활용한 기존 연구에 대해 분석하고 연구의 목적을 제기한다. 또한 연구 대상이 된 자료를 소개하고 이를 분석하는데 사용한 프로그램 소개와 분석 방법에 대하여 제시한다. 2장에서는 이 연구의 이론적 배경이 되는 유의어와 연어, 그리고 핵심어에 대한 논의를 국어학적 연구와 한국어 교육과 관련한 연구를 중심으로 고찰하였다. 3장에서는 사전 뜻풀이를 활용하여 유의어를 선정하고자 사전 뜻풀이 문의 특성을 파악하였다. 이를 위해 뜻풀이에 대한 ...
본 연구는 한국어 교육을 위하여 언어학적 정보가 포함되어 있는 사전 뜻풀이 문의 언어적 구조 및 특성을 파악하고 분석하여 귀납적으로 유의어를 제시하고자 하는 하나의 방법론을 제시하는 것에 목적이 있다. 1장에서는 사전 뜻풀이를 활용한 기존 연구에 대해 분석하고 연구의 목적을 제기한다. 또한 연구 대상이 된 자료를 소개하고 이를 분석하는데 사용한 프로그램 소개와 분석 방법에 대하여 제시한다. 2장에서는 이 연구의 이론적 배경이 되는 유의어와 연어, 그리고 핵심어에 대한 논의를 국어학적 연구와 한국어 교육과 관련한 연구를 중심으로 고찰하였다. 3장에서는 사전 뜻풀이를 활용하여 유의어를 선정하고자 사전 뜻풀이 문의 특성을 파악하였다. 이를 위해 뜻풀이에 대한 형태소 분석을 실시한 후 빈도 분석이 이루어졌다. 또한 문말 두 어절 분포도 조사를 실시하여 그 패턴을 파악하였다. 이러한 사전 뜻풀이 문의 분석을 바탕으로 4단계에 걸친 유의어를 선정하는 기준과 방법에 대하여 제시하였다. 4장에서는 4단계의 유의어 선정 단계에 따라 ‘행위’ 영역에서 제시된 표제어 목록에서 ‘명사’와 ‘동사’에 해당하는 유의어 추출 방법을 제시하고, 이에 따라 선정된 유의어 목록을 제시하였다. 또한 제시된 유의어 목록들과 기존의 유의어 사전을 비교 분석하여 기존의 사전에서 제시되지 않은 유의어 목록을 살펴보았다. 5장에서는 한국어 교육에서 유의어 군 활용 방안 중 하나로 유의어 군의 핵심어 선정 및 네트워크 분석 방법에 대하여 제시하였다. 이를 위해 핵심어 선정 기준 세 가지를 제시하였다. 제시된 세 가지 기준을 적용하여 명사 유의어군 ‘결심,결의,다짐’ 군과 동사 유의어군 ‘가리다,고르다,뽑다’ 군의 핵심어 선정과 네트워크 분석이 이루어졌다. 본 연구는 언어학적 정보가 포함되어 있는 사전 뜻풀이 문의 언어적 구조 및 특성을 파악하고 분석하여 귀납적으로 유의어를 제시하고자 하는 하나의 방법론을 제시했다는 점에서 의의가 있다. 또한 유의어를 선정하고 제시하는 과정에서 나타난 ‘어휘망’의 경우 비슷한 의미를 갖는 어휘들에 대한 정보가 담겨 있어 한국어 교육 현장에서 어휘 교육에 활용할 수 있는 자료로서 역할을 할 수도 있을 것이다. 또한 어휘 선정에 있어서 새로운 개념 중 하나인 ‘핵심어(Core Vocabulary)’를 제시하고, 비슷한 의미를 갖는 유의어군들 중에서 의미상 ‘핵심’을 이루는 어휘를 선정하는 방법을 제안하고 그 결과 또한 제시하였다는 점에서 기존의 한국어 교육에서 제시되지 않은 새로운 방안을 제안했다고 본다.
본 연구는 한국어 교육을 위하여 언어학적 정보가 포함되어 있는 사전 뜻풀이 문의 언어적 구조 및 특성을 파악하고 분석하여 귀납적으로 유의어를 제시하고자 하는 하나의 방법론을 제시하는 것에 목적이 있다. 1장에서는 사전 뜻풀이를 활용한 기존 연구에 대해 분석하고 연구의 목적을 제기한다. 또한 연구 대상이 된 자료를 소개하고 이를 분석하는데 사용한 프로그램 소개와 분석 방법에 대하여 제시한다. 2장에서는 이 연구의 이론적 배경이 되는 유의어와 연어, 그리고 핵심어에 대한 논의를 국어학적 연구와 한국어 교육과 관련한 연구를 중심으로 고찰하였다. 3장에서는 사전 뜻풀이를 활용하여 유의어를 선정하고자 사전 뜻풀이 문의 특성을 파악하였다. 이를 위해 뜻풀이에 대한 형태소 분석을 실시한 후 빈도 분석이 이루어졌다. 또한 문말 두 어절 분포도 조사를 실시하여 그 패턴을 파악하였다. 이러한 사전 뜻풀이 문의 분석을 바탕으로 4단계에 걸친 유의어를 선정하는 기준과 방법에 대하여 제시하였다. 4장에서는 4단계의 유의어 선정 단계에 따라 ‘행위’ 영역에서 제시된 표제어 목록에서 ‘명사’와 ‘동사’에 해당하는 유의어 추출 방법을 제시하고, 이에 따라 선정된 유의어 목록을 제시하였다. 또한 제시된 유의어 목록들과 기존의 유의어 사전을 비교 분석하여 기존의 사전에서 제시되지 않은 유의어 목록을 살펴보았다. 5장에서는 한국어 교육에서 유의어 군 활용 방안 중 하나로 유의어 군의 핵심어 선정 및 네트워크 분석 방법에 대하여 제시하였다. 이를 위해 핵심어 선정 기준 세 가지를 제시하였다. 제시된 세 가지 기준을 적용하여 명사 유의어군 ‘결심,결의,다짐’ 군과 동사 유의어군 ‘가리다,고르다,뽑다’ 군의 핵심어 선정과 네트워크 분석이 이루어졌다. 본 연구는 언어학적 정보가 포함되어 있는 사전 뜻풀이 문의 언어적 구조 및 특성을 파악하고 분석하여 귀납적으로 유의어를 제시하고자 하는 하나의 방법론을 제시했다는 점에서 의의가 있다. 또한 유의어를 선정하고 제시하는 과정에서 나타난 ‘어휘망’의 경우 비슷한 의미를 갖는 어휘들에 대한 정보가 담겨 있어 한국어 교육 현장에서 어휘 교육에 활용할 수 있는 자료로서 역할을 할 수도 있을 것이다. 또한 어휘 선정에 있어서 새로운 개념 중 하나인 ‘핵심어(Core Vocabulary)’를 제시하고, 비슷한 의미를 갖는 유의어군들 중에서 의미상 ‘핵심’을 이루는 어휘를 선정하는 방법을 제안하고 그 결과 또한 제시하였다는 점에서 기존의 한국어 교육에서 제시되지 않은 새로운 방안을 제안했다고 본다.
This study aims to delve in creating a new and innovative methodology in hopes of furthering the development of teaching practices in Korean language education. Specifically, the research looks into more intuitive ways in which students learn vocabulary, proper sentence structure, and correct unders...
This study aims to delve in creating a new and innovative methodology in hopes of furthering the development of teaching practices in Korean language education. Specifically, the research looks into more intuitive ways in which students learn vocabulary, proper sentence structure, and correct understanding of connotation and denotation for proper diction through the selection of synonyms using dictionary definition of Korean vocabulary. In the first chapter, previous research is analyzed and discussed on teaching vocabulary practices and the use of developing understanding of vocabulary through definitions in a dictionary. Furthermore, the study reviews numerous new researches and analyzes new programs that have been implemented in recent years. In the second chapter, the thesis looks back at the collocation of words in syntax and look into the common synonym of some core vocabulary. Here, the study discusses the technical background of the thesis in selecting appropriate synonyms based on the study of Korean language and education. In the third chapter, the study analyzes the characteristics of dictionary definition. Analysis in both the morphology and frequency were performed through bi-gram. Here, the methodology of how synonyms are chosen are explained in four steps. In the fourth chapter, the study extrapolates a methodology in choosing a synonym for a noun and verb. In part, the chapter details how an appropriate synonym was chosen based off of the root of the word. The chapter details how to take a given vocabulary word and choose a synonym by using the root of that word. Here, the results are compared and contrasted with a previous synonym dictionary that is used as a reference. In the fifth chapter, a fixed vocabulary set was given and the core vocabulary was chosen using network analysis. A selection rubric was created and includes 3 major points. For example, when synonyms such as decision, resolution, and conviction were given choices, the selection rubric was used as an example to see how successful the new methodology works. The same trial was repeated with several verbs. In this chapter, the results and effectiveness of those choices are presented in chapter 5. Through this research, a new method of choosing synonyms has been presented. This is important because much of Korean language and the understanding needed for syntax and diction are found specifically within the definition of a each specific Korean vocabulary. By stressing the correct choice of synonyms, students are able to quickly understand how Korean language syntax and diction operate. The networks of words that are found through this research can be used as examples for future student use. This new methodology of using core vocabulary in order to select and teach synonyms is a brand new and never before seen idea and should be a topic of research for the future and a potential breakthrough for Korean language learners.
This study aims to delve in creating a new and innovative methodology in hopes of furthering the development of teaching practices in Korean language education. Specifically, the research looks into more intuitive ways in which students learn vocabulary, proper sentence structure, and correct understanding of connotation and denotation for proper diction through the selection of synonyms using dictionary definition of Korean vocabulary. In the first chapter, previous research is analyzed and discussed on teaching vocabulary practices and the use of developing understanding of vocabulary through definitions in a dictionary. Furthermore, the study reviews numerous new researches and analyzes new programs that have been implemented in recent years. In the second chapter, the thesis looks back at the collocation of words in syntax and look into the common synonym of some core vocabulary. Here, the study discusses the technical background of the thesis in selecting appropriate synonyms based on the study of Korean language and education. In the third chapter, the study analyzes the characteristics of dictionary definition. Analysis in both the morphology and frequency were performed through bi-gram. Here, the methodology of how synonyms are chosen are explained in four steps. In the fourth chapter, the study extrapolates a methodology in choosing a synonym for a noun and verb. In part, the chapter details how an appropriate synonym was chosen based off of the root of the word. The chapter details how to take a given vocabulary word and choose a synonym by using the root of that word. Here, the results are compared and contrasted with a previous synonym dictionary that is used as a reference. In the fifth chapter, a fixed vocabulary set was given and the core vocabulary was chosen using network analysis. A selection rubric was created and includes 3 major points. For example, when synonyms such as decision, resolution, and conviction were given choices, the selection rubric was used as an example to see how successful the new methodology works. The same trial was repeated with several verbs. In this chapter, the results and effectiveness of those choices are presented in chapter 5. Through this research, a new method of choosing synonyms has been presented. This is important because much of Korean language and the understanding needed for syntax and diction are found specifically within the definition of a each specific Korean vocabulary. By stressing the correct choice of synonyms, students are able to quickly understand how Korean language syntax and diction operate. The networks of words that are found through this research can be used as examples for future student use. This new methodology of using core vocabulary in order to select and teach synonyms is a brand new and never before seen idea and should be a topic of research for the future and a potential breakthrough for Korean language learners.
주제어
#사전 뜻풀이 유의어 선정 어휘망 핵심어 네트워크 분석 dictionary definition selection of synonyms networks of words core vocabulary network analysis
학위논문 정보
저자
이소희
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
언어정보학협동과정 한국어교육전공
지도교수
강현화
발행연도
2016
총페이지
v, 100 p.
키워드
사전 뜻풀이 유의어 선정 어휘망 핵심어 네트워크 분석 dictionary definition selection of synonyms networks of words core vocabulary network analysis
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.