[학위논문]실제 엔진 조건에서의 분무 형태, 미립화, 액적 증발에 대한 수치적 해석 Numerical prediction of diesel spray formation, atomization and droplet evaporation in real engine condition원문보기
Computational Fluid Dynamics(CFD)는 고압의 분사 시스템에서 고정된 격자와 움직이는 격자 일 때 증발, 비증발, 비반응 조건에 따른 실린더 내부 해석에 활용될 수 있다. 액적의 무화, 분무 길이, 증발에서 Swirl air, 예열된 연료, 인젝터 노즐 직경의 영향을 알 수 있다. 다양한 변수에 따른 분무 특성과 액적 증발 현상을 연구하기 위해 ANSYS Fluent를 이용하여 해석하였다. 해석결과는 실제 실험 결과와 유사한 결과를 나타내었다. 높은 실린더 내부 압력 조건에서 투과길이와 액적의 증발률은 감소하며, 액적의 크기는 감소하였다. 반면, 분사압력이 클수록 무화를 촉진시키며, 투과길이 및 액적의 증발률은 증가하였다. swirl air는 액적의 무화를 향상시키지만 증발률은 향상시키지 않았다. ...
Computational Fluid Dynamics(CFD)는 고압의 분사 시스템에서 고정된 격자와 움직이는 격자 일 때 증발, 비증발, 비반응 조건에 따른 실린더 내부 해석에 활용될 수 있다. 액적의 무화, 분무 길이, 증발에서 Swirl air, 예열된 연료, 인젝터 노즐 직경의 영향을 알 수 있다. 다양한 변수에 따른 분무 특성과 액적 증발 현상을 연구하기 위해 ANSYS Fluent를 이용하여 해석하였다. 해석결과는 실제 실험 결과와 유사한 결과를 나타내었다. 높은 실린더 내부 압력 조건에서 투과길이와 액적의 증발률은 감소하며, 액적의 크기는 감소하였다. 반면, 분사압력이 클수록 무화를 촉진시키며, 투과길이 및 액적의 증발률은 증가하였다. swirl air는 액적의 무화를 향상시키지만 증발률은 향상시키지 않았다. 시뮬레이션을 통해 예열된 연료는 증발률을 향상시키며 액적의 크기를 감소시키지만, 투과길이는 감소하였다. 노즐 직경이 감소할수록 투과길이와 액적의 크기는 감소하였다.
Computational Fluid Dynamics(CFD)는 고압의 분사 시스템에서 고정된 격자와 움직이는 격자 일 때 증발, 비증발, 비반응 조건에 따른 실린더 내부 해석에 활용될 수 있다. 액적의 무화, 분무 길이, 증발에서 Swirl air, 예열된 연료, 인젝터 노즐 직경의 영향을 알 수 있다. 다양한 변수에 따른 분무 특성과 액적 증발 현상을 연구하기 위해 ANSYS Fluent를 이용하여 해석하였다. 해석결과는 실제 실험 결과와 유사한 결과를 나타내었다. 높은 실린더 내부 압력 조건에서 투과길이와 액적의 증발률은 감소하며, 액적의 크기는 감소하였다. 반면, 분사압력이 클수록 무화를 촉진시키며, 투과길이 및 액적의 증발률은 증가하였다. swirl air는 액적의 무화를 향상시키지만 증발률은 향상시키지 않았다. 시뮬레이션을 통해 예열된 연료는 증발률을 향상시키며 액적의 크기를 감소시키지만, 투과길이는 감소하였다. 노즐 직경이 감소할수록 투과길이와 액적의 크기는 감소하였다.
Computational Fluid Dynamics (CFD) is utilized to investigate both the evaporating and non-evaporating and non-reacting spray of diesel fuel in both fixed and moving grid system at different range of high pressure injections, and in-cylinder conditions. The effect of swirl air, preheated fuel and in...
Computational Fluid Dynamics (CFD) is utilized to investigate both the evaporating and non-evaporating and non-reacting spray of diesel fuel in both fixed and moving grid system at different range of high pressure injections, and in-cylinder conditions. The effect of swirl air, preheated fuel and injector nozzle diameter on droplet atomization, spray penetration and evaporation is also investigated. An Eulerian-Lagrangian scheme is used to simulate C10H22 as diesel fuel spray. ANSYS Fluent is implemented to study the effect of different parameters on the spray characteristics and droplet evaporation. Diesel fuel is injected into a volume chamber under different engine conditions. The obtained numerical result are compared with existing experimental data and good compliance is achieved. CFD results show that higher engine cylinder pressure decrease the spray penetration, increase the droplet size and decrease the droplet evaporation rate, while higher injection pressure enhance the atomization, penetration and droplet evaporation as well. It also shows that swirl air motion has a positive effect on droplet atomization but does not enhance the droplet evaporation strongly rather it is good for air-fuel mixing. From simulations it is found that preheated fuel temperature increases the evaporation rate, decreases the droplet size but has a negative effect on spray penetration. Small sized nozzle diameter reduces the spray penetration and also reduces the droplet size.
Computational Fluid Dynamics (CFD) is utilized to investigate both the evaporating and non-evaporating and non-reacting spray of diesel fuel in both fixed and moving grid system at different range of high pressure injections, and in-cylinder conditions. The effect of swirl air, preheated fuel and injector nozzle diameter on droplet atomization, spray penetration and evaporation is also investigated. An Eulerian-Lagrangian scheme is used to simulate C10H22 as diesel fuel spray. ANSYS Fluent is implemented to study the effect of different parameters on the spray characteristics and droplet evaporation. Diesel fuel is injected into a volume chamber under different engine conditions. The obtained numerical result are compared with existing experimental data and good compliance is achieved. CFD results show that higher engine cylinder pressure decrease the spray penetration, increase the droplet size and decrease the droplet evaporation rate, while higher injection pressure enhance the atomization, penetration and droplet evaporation as well. It also shows that swirl air motion has a positive effect on droplet atomization but does not enhance the droplet evaporation strongly rather it is good for air-fuel mixing. From simulations it is found that preheated fuel temperature increases the evaporation rate, decreases the droplet size but has a negative effect on spray penetration. Small sized nozzle diameter reduces the spray penetration and also reduces the droplet size.
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