본 연구는 청소년의 개인적 특성(성별·학교·활동여부)에 따른 활동역량과 방어기제의 차이를 알아보고자 하였다. 연구목적을 달성하고자 서울·경기도 권에 거주하는 중, 고등학생 대상으로 설문지를 배포하여 총 504명의 자료를 분석하였다. 자료의 분석에 적용한 통계적 기법은 빈도, 백분비, t-분석, 상관분석, 회귀분석 등을 적용하였으며 통계적 ...
본 연구는 청소년의 개인적 특성(성별·학교·활동여부)에 따른 활동역량과 방어기제의 차이를 알아보고자 하였다. 연구목적을 달성하고자 서울·경기도 권에 거주하는 중, 고등학생 대상으로 설문지를 배포하여 총 504명의 자료를 분석하였다. 자료의 분석에 적용한 통계적 기법은 빈도, 백분비, t-분석, 상관분석, 회귀분석 등을 적용하였으며 통계적 유의수준은 5%로 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성별, 교급별로는 청소년활동역량의 차이가 있는 반면 활동경험에 따른 역량의 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 성별, 교급별로 적응의 방어기제 활용에서 여학생은 승화를 남학생은 전능과 부정의 방어기제를 잘 이용하고 있었으며, 교급별로는 중학생은 부정, 분리, 철수와 같은 형태의 방어기제를 많이 활용하고 있었다. 셋째, 청소년활동역량 수준(상, 하집단) 별 집단차이에서 전체적으로는 역량의 수준이 높은 집단이 긍정적 방어기제를, 역량이 낮은 집단은 부정적 방어기제를 사용하고 있는 것으로 나타났다. ① 자아역량이 높으면 자존감이 높아서 어려움을 잘 극복하여 긍정적인 자아방어기제(유머, 전능 등)를 잘 활용하였지만 이와 반대로 낮은 집단은 부정적 방어기제(수동공격, 투사, 행동화, 철수, 억제, 격리 등)의 활용이 높게 제시되었다. ② 신체역량이 높으면 유머나 전능 등의 방식으로 자신을 보호하는 반면 낮은 집단은 분노나 불안 등 충동적 경향으로 노출하거나 자기억제와 같은 방식의 방어기제를 활용하는 것으로 분석되었다. ③ 갈등조절능력이 떨어지면 자신의 긍정적인 문제로서의 해결하려는 방어기제보다는 타인에 전가, 분노나 감정적 통제나 억제, 체념과 같은 행동을 하고 있었다. ④ 문제해결역량이 낮으면 문제를 해결하지 못하는 원인을 자신에게서 찾기 보다는 타인에게 전가하거나 감정적 갈등의 형태를 보일 개연성이 높아졌다. ⑤ 성취동기가 높으면 자신의 목표의식을 통해서 얻고자 하는 결과를 잘 추진하는 반면 반대의 경우는 쉽게 좌절하고 포기하는 경향을 보이고 있었다. ⑥ 대인관계역량이 높은 집단은 적응의 방어기제(유머, 전능 등)를 잘 활용하는 반면 낮은 집단은 미성숙(투사) 태도로서 타인에 전가하는 경향을 보였다. ⑦ 리더십역량이 높은 집단은 유머와 전능의 방어기제를 잘 활용하고 있었으며 낮은 집단은 미성숙(수동공격, 투사, 행동화, 공상, 분리 등)의 방어기제를 많이 활용하고 있었다. ⑧ 시민성역량이 높은 집단은 유머와 전능에 대한 방어기제활용이 높았으며 반대로 미성숙에서는 시민성역량이 낮은 집단이 수동공격, 투사, 행동화와 같은 방어기제를 일상적으로 자주 사용하고 있었다.
이상의 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 청소년활동과 방어기제의 후속적 연구로서 청소년활동의 역량과 방어기제의 심리적 요인에 대한 내면화된 요소나 분석의 틀을 체계화하는 노력이 필요할 것으로 보인다. 둘째, 청소년활동의 영역을 구분하여 종단적 관점의 연구가 추진되어질 필요가 있다. 셋째, 청소년활동의 참여에 대한 범주화를 명확히 하여 활동참여결과를 얻기 위한 실험연구가 수행되어질 필요가 있다.
본 연구는 청소년의 개인적 특성(성별·학교·활동여부)에 따른 활동역량과 방어기제의 차이를 알아보고자 하였다. 연구목적을 달성하고자 서울·경기도 권에 거주하는 중, 고등학생 대상으로 설문지를 배포하여 총 504명의 자료를 분석하였다. 자료의 분석에 적용한 통계적 기법은 빈도, 백분비, t-분석, 상관분석, 회귀분석 등을 적용하였으며 통계적 유의수준은 5%로 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성별, 교급별로는 청소년활동역량의 차이가 있는 반면 활동경험에 따른 역량의 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 성별, 교급별로 적응의 방어기제 활용에서 여학생은 승화를 남학생은 전능과 부정의 방어기제를 잘 이용하고 있었으며, 교급별로는 중학생은 부정, 분리, 철수와 같은 형태의 방어기제를 많이 활용하고 있었다. 셋째, 청소년활동역량 수준(상, 하집단) 별 집단차이에서 전체적으로는 역량의 수준이 높은 집단이 긍정적 방어기제를, 역량이 낮은 집단은 부정적 방어기제를 사용하고 있는 것으로 나타났다. ① 자아역량이 높으면 자존감이 높아서 어려움을 잘 극복하여 긍정적인 자아방어기제(유머, 전능 등)를 잘 활용하였지만 이와 반대로 낮은 집단은 부정적 방어기제(수동공격, 투사, 행동화, 철수, 억제, 격리 등)의 활용이 높게 제시되었다. ② 신체역량이 높으면 유머나 전능 등의 방식으로 자신을 보호하는 반면 낮은 집단은 분노나 불안 등 충동적 경향으로 노출하거나 자기억제와 같은 방식의 방어기제를 활용하는 것으로 분석되었다. ③ 갈등조절능력이 떨어지면 자신의 긍정적인 문제로서의 해결하려는 방어기제보다는 타인에 전가, 분노나 감정적 통제나 억제, 체념과 같은 행동을 하고 있었다. ④ 문제해결역량이 낮으면 문제를 해결하지 못하는 원인을 자신에게서 찾기 보다는 타인에게 전가하거나 감정적 갈등의 형태를 보일 개연성이 높아졌다. ⑤ 성취동기가 높으면 자신의 목표의식을 통해서 얻고자 하는 결과를 잘 추진하는 반면 반대의 경우는 쉽게 좌절하고 포기하는 경향을 보이고 있었다. ⑥ 대인관계역량이 높은 집단은 적응의 방어기제(유머, 전능 등)를 잘 활용하는 반면 낮은 집단은 미성숙(투사) 태도로서 타인에 전가하는 경향을 보였다. ⑦ 리더십역량이 높은 집단은 유머와 전능의 방어기제를 잘 활용하고 있었으며 낮은 집단은 미성숙(수동공격, 투사, 행동화, 공상, 분리 등)의 방어기제를 많이 활용하고 있었다. ⑧ 시민성역량이 높은 집단은 유머와 전능에 대한 방어기제활용이 높았으며 반대로 미성숙에서는 시민성역량이 낮은 집단이 수동공격, 투사, 행동화와 같은 방어기제를 일상적으로 자주 사용하고 있었다.
이상의 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 청소년활동과 방어기제의 후속적 연구로서 청소년활동의 역량과 방어기제의 심리적 요인에 대한 내면화된 요소나 분석의 틀을 체계화하는 노력이 필요할 것으로 보인다. 둘째, 청소년활동의 영역을 구분하여 종단적 관점의 연구가 추진되어질 필요가 있다. 셋째, 청소년활동의 참여에 대한 범주화를 명확히 하여 활동참여결과를 얻기 위한 실험연구가 수행되어질 필요가 있다.
The purposes of this study was to fine the relationship between defense mechnism and youth activity competency according to the personal character. Data was collected the 504 middle and high school students from Gyonggi Province and Seoul Metropolitan areas. The statistical analysis methods was...
The purposes of this study was to fine the relationship between defense mechnism and youth activity competency according to the personal character. Data was collected the 504 middle and high school students from Gyonggi Province and Seoul Metropolitan areas. The statistical analysis methods was used to the SPSS 18.0. Analytical methods were to frequency, percentile, t-test, correlation and regression. The results of this study were as follows: First, Youth activities competency were differences by gender, school year. But, there was no significantly difference in activity experienced Second, According to the classification by gender, the female students was used for the defense mechanism of sublimation, but male students was often used for the almighty and negative defense variables. On the other hand, middle school students were used for injustice, isolation, and withdrawal etc. Third, The positive and negative defense mechanism were significantly difference between upper and lower youth activity competency groups. ① High self-competence groups were utilizing the positive self defense (humor, omnipotent, etc.), In contrast, the lower self-competency groups were utilizing the negative defence mechanisms(passive attack, projection, enacted, withdrawal, depression, isolation, etc.) ② The upper physical capability group has protected that their own humor and almighty. But low-physical group has protected themselves by anger or anxiety. ③ If youth can not control the conflict, there were more used for the negative defense mechanism than the positive factors. ④ Whereas high achievement motivation group has to strong goals consciousness, but lower motivation group was easily frustrated and give up what they have to do. ⑤ High interpersonal skills groups were utilized to adaption defense mechanism(humor, almighty) very well. But low group was transferred others by immature (projection) attitude. ⑥ The upper group of leadership and civic competency had taken of humor and omnipotent defenses. And low group had taken a lot of immature defence mechanisms(passive attack, projection, etc.).
Based on the above results, to be the following suggestions; First, The longitudinal analyze to relationship of youth activities and the defense mechanism research will be continued. Second, According to the type of youth activity participation, the relationship with youth activity and defense mechanism will be carried out.
The purposes of this study was to fine the relationship between defense mechnism and youth activity competency according to the personal character. Data was collected the 504 middle and high school students from Gyonggi Province and Seoul Metropolitan areas. The statistical analysis methods was used to the SPSS 18.0. Analytical methods were to frequency, percentile, t-test, correlation and regression. The results of this study were as follows: First, Youth activities competency were differences by gender, school year. But, there was no significantly difference in activity experienced Second, According to the classification by gender, the female students was used for the defense mechanism of sublimation, but male students was often used for the almighty and negative defense variables. On the other hand, middle school students were used for injustice, isolation, and withdrawal etc. Third, The positive and negative defense mechanism were significantly difference between upper and lower youth activity competency groups. ① High self-competence groups were utilizing the positive self defense (humor, omnipotent, etc.), In contrast, the lower self-competency groups were utilizing the negative defence mechanisms(passive attack, projection, enacted, withdrawal, depression, isolation, etc.) ② The upper physical capability group has protected that their own humor and almighty. But low-physical group has protected themselves by anger or anxiety. ③ If youth can not control the conflict, there were more used for the negative defense mechanism than the positive factors. ④ Whereas high achievement motivation group has to strong goals consciousness, but lower motivation group was easily frustrated and give up what they have to do. ⑤ High interpersonal skills groups were utilized to adaption defense mechanism(humor, almighty) very well. But low group was transferred others by immature (projection) attitude. ⑥ The upper group of leadership and civic competency had taken of humor and omnipotent defenses. And low group had taken a lot of immature defence mechanisms(passive attack, projection, etc.).
Based on the above results, to be the following suggestions; First, The longitudinal analyze to relationship of youth activities and the defense mechanism research will be continued. Second, According to the type of youth activity participation, the relationship with youth activity and defense mechanism will be carried out.
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