본 논문은 역사적 동력학으로서 김수영 시의식이 갖는 문학적 실천성에 대한 탐구이다. 한편 앙가주망이 가진 참여의식적 특성과 존재론적 언어관, 그리고 불온시 개념을 중심으로 시인의 자유에 대한 지향성을 연구하였다. 또한 시의 자율성을 넘나든 현실 인식을 살펴보았으며 사회적 기능에 무게를 둔 김수영 시의 체계를 조망하였다. 이런 고찰은 나아가 문학론을 통시적으로 개괄할 수 있는 관점에 유효할 것으로 여겨진다. 김수영의 시대는 역사적으로 일제 강점과 민족 분열, 이념 갈등이 가난과 무능 그리고 부패로 이어지는 때였다. 이런 배경은 시의 능력을 통해 다양한 인간사와 시대사를 그릴 수 있고 이를 민중과 호흡하는 지각 경험에 강렬한 시선을 줄 수 있는 적기이기도 하였다. 동시에 사상적 갈등과 현실과의 혼돈으로 인해 자리 찾기가 쉽지 않아 문학의 역할이라는 본질적인 문제에 직면할 수밖에 없었다. 특히 4·19혁명은 시인에게 현실의 한계를 느끼게 하는 동시에 연속적 저항을 통한 자유의 의지와 그 발현의 기저가 되었다. 또한 근대정신과 민주주의를 갈구하는 문학의 현실참여와 사회정의를 강렬하게 피력하였다. 김수영은 궁핍하고 비굴한 현실을 직시하고 그에 대한 반성과 성찰을 통해 시대에 대하여 통렬한 비판을 가하였다. 실존주의 철학에서 사르트르는 사물존재와는 달리 육체적·사회적 상황에 구속되어 있는 인간의 현실 존재로서 앙가주망 문학론을 개진하였다. 김수영은 현실 참여적 태도를 문학에 있어 천직으로 생각하였다. 또한 사회에 대한 저항적 참여가 현실의 벽을 극복하기 위한 끊임없는 노력을 통해 시간적 연속성을 띨 때 비로소 진정한 자유 실현이 가능한 것으로 보았다. 그의 시는 상기와 같은 점에서 앙가주망적 양상을 띠고 있는 것이며 시에 대한 사유의 중심에는 궁극의 자유를 위한 의지가 기반해 있다. 또한 시를 언어 예술로서 바라보는 김수영의 시각은 언어 그 자체의 근원적 본질에 대한 탐구와 결부되어 있다. 그에게 시는 예술의 본질과 언어 자체에 대한 근원적 성찰을 기조로 한 가치로서의 작업이었다. 그와 같은 사유의 과정에서 그는 ...
본 논문은 역사적 동력학으로서 김수영 시의식이 갖는 문학적 실천성에 대한 탐구이다. 한편 앙가주망이 가진 참여의식적 특성과 존재론적 언어관, 그리고 불온시 개념을 중심으로 시인의 자유에 대한 지향성을 연구하였다. 또한 시의 자율성을 넘나든 현실 인식을 살펴보았으며 사회적 기능에 무게를 둔 김수영 시의 체계를 조망하였다. 이런 고찰은 나아가 문학론을 통시적으로 개괄할 수 있는 관점에 유효할 것으로 여겨진다. 김수영의 시대는 역사적으로 일제 강점과 민족 분열, 이념 갈등이 가난과 무능 그리고 부패로 이어지는 때였다. 이런 배경은 시의 능력을 통해 다양한 인간사와 시대사를 그릴 수 있고 이를 민중과 호흡하는 지각 경험에 강렬한 시선을 줄 수 있는 적기이기도 하였다. 동시에 사상적 갈등과 현실과의 혼돈으로 인해 자리 찾기가 쉽지 않아 문학의 역할이라는 본질적인 문제에 직면할 수밖에 없었다. 특히 4·19혁명은 시인에게 현실의 한계를 느끼게 하는 동시에 연속적 저항을 통한 자유의 의지와 그 발현의 기저가 되었다. 또한 근대정신과 민주주의를 갈구하는 문학의 현실참여와 사회정의를 강렬하게 피력하였다. 김수영은 궁핍하고 비굴한 현실을 직시하고 그에 대한 반성과 성찰을 통해 시대에 대하여 통렬한 비판을 가하였다. 실존주의 철학에서 사르트르는 사물존재와는 달리 육체적·사회적 상황에 구속되어 있는 인간의 현실 존재로서 앙가주망 문학론을 개진하였다. 김수영은 현실 참여적 태도를 문학에 있어 천직으로 생각하였다. 또한 사회에 대한 저항적 참여가 현실의 벽을 극복하기 위한 끊임없는 노력을 통해 시간적 연속성을 띨 때 비로소 진정한 자유 실현이 가능한 것으로 보았다. 그의 시는 상기와 같은 점에서 앙가주망적 양상을 띠고 있는 것이며 시에 대한 사유의 중심에는 궁극의 자유를 위한 의지가 기반해 있다. 또한 시를 언어 예술로서 바라보는 김수영의 시각은 언어 그 자체의 근원적 본질에 대한 탐구와 결부되어 있다. 그에게 시는 예술의 본질과 언어 자체에 대한 근원적 성찰을 기조로 한 가치로서의 작업이었다. 그와 같은 사유의 과정에서 그는 하이데거의 언어관과 마주치게 되었다. 본고는 언어에 관한 기능론적 층위가 아닌 하이데거의 존재론적 본질로서의 언어관을 통해 그의 시를 언어의 본질에 가까운 차원으로서 개진하려 하였다. 그는 기존 언어의 기능론적 인식이 사물의 본질에 끼치는 왜곡과 은폐성에 대해 깊은 인식을 견지하였다. 그리고 그것을 탈피한 본질적 언어관을 통한 시작 행위로서 존재의 진정한 자유를 추구하려 하였다. 또한 김수영은 이어령과의 참여시 논쟁을 통해 사회에 대한 문학의 불온성과 시인의 진실한 사회참여란 어떤 것인지에 대한 고민 등 폭넓은 사유 지평을 제공하였다. 이는 문학이 기존의 사회와 끊임없는 불화를 일으킬 수밖에 없다는 필연적 특성이자 실존주의적 사고의 산물인 연속적 저항 의지와 관련한다. 그는 문학이 제도와 갈등을 일으키고 마찰을 피할 수 없다고 생각하였다. 김수영은 이를 ‘불온시’라는 개념으로 보았는데 이는 문학의 정치성과 관련하여 랑시에르가 정리한 ‘불화’의 개념과 상통한다. 즉 자유는 불가능에 대한 의지의 연속성이며 진정한 불온의 정신과 불화의 행위는 종결될 수 없다는 사실을 김수영은 '불가능'이라고 표현하였다. 김수영에게 있어 문학이란 기존의 윤리체계와의 불화를 끊임없이 모색하기 때문에 언제나 정치적일 수밖에 없다. 특히 시가 현실과 사회성을 떠나 존재할 수 없다면 시의 정치적 특성은 필연적이다. 결국 문학작품에 있어 자유의지는 불화를 통해 현현하고 그것이 곧 시의 정치성이 된다. 그런 차원에서 김수영은 시의 미학적 정치성을 통해 시의 정치성과 미적 자율성을 분리하지 않고 동시에 밀고 감으로써 시적인 것과 정치적인 것을 함께 사유하였다. 그리하여 그는 불화에 의한 문학적 자유의지를 통해 자신만의 미학적 정치성을 구현하였다. 이는 종결될 수 없는 불가능에 대하여 부단한 추구를 진행해야 한다는 실존주의적 인식에 기인한다. 이 또한 김수영의 자유 지향적 특성이 근본적인 불가능성을 전제하며 그럼에도 불구하고 끊임없이 추구해야 할 연속적 의지를 통해서만 가능한 것임을 보여주고 있다. 동시에 그 의식은 새로운 미학적 방법으로써 사회참여를 주도한다. 김수영은 언어를 소통의 목적으로 인식하는 것이 아니라 그 자체가 목적이라는 존재론적 화두를 통해 언어의 기능론적 한계를 초극하려 하였다. 그런 그의 노력들은 문학의 언어 탐구에 새로운 지평을 열어주고 있다.
본 논문은 역사적 동력학으로서 김수영 시의식이 갖는 문학적 실천성에 대한 탐구이다. 한편 앙가주망이 가진 참여의식적 특성과 존재론적 언어관, 그리고 불온시 개념을 중심으로 시인의 자유에 대한 지향성을 연구하였다. 또한 시의 자율성을 넘나든 현실 인식을 살펴보았으며 사회적 기능에 무게를 둔 김수영 시의 체계를 조망하였다. 이런 고찰은 나아가 문학론을 통시적으로 개괄할 수 있는 관점에 유효할 것으로 여겨진다. 김수영의 시대는 역사적으로 일제 강점과 민족 분열, 이념 갈등이 가난과 무능 그리고 부패로 이어지는 때였다. 이런 배경은 시의 능력을 통해 다양한 인간사와 시대사를 그릴 수 있고 이를 민중과 호흡하는 지각 경험에 강렬한 시선을 줄 수 있는 적기이기도 하였다. 동시에 사상적 갈등과 현실과의 혼돈으로 인해 자리 찾기가 쉽지 않아 문학의 역할이라는 본질적인 문제에 직면할 수밖에 없었다. 특히 4·19혁명은 시인에게 현실의 한계를 느끼게 하는 동시에 연속적 저항을 통한 자유의 의지와 그 발현의 기저가 되었다. 또한 근대정신과 민주주의를 갈구하는 문학의 현실참여와 사회정의를 강렬하게 피력하였다. 김수영은 궁핍하고 비굴한 현실을 직시하고 그에 대한 반성과 성찰을 통해 시대에 대하여 통렬한 비판을 가하였다. 실존주의 철학에서 사르트르는 사물존재와는 달리 육체적·사회적 상황에 구속되어 있는 인간의 현실 존재로서 앙가주망 문학론을 개진하였다. 김수영은 현실 참여적 태도를 문학에 있어 천직으로 생각하였다. 또한 사회에 대한 저항적 참여가 현실의 벽을 극복하기 위한 끊임없는 노력을 통해 시간적 연속성을 띨 때 비로소 진정한 자유 실현이 가능한 것으로 보았다. 그의 시는 상기와 같은 점에서 앙가주망적 양상을 띠고 있는 것이며 시에 대한 사유의 중심에는 궁극의 자유를 위한 의지가 기반해 있다. 또한 시를 언어 예술로서 바라보는 김수영의 시각은 언어 그 자체의 근원적 본질에 대한 탐구와 결부되어 있다. 그에게 시는 예술의 본질과 언어 자체에 대한 근원적 성찰을 기조로 한 가치로서의 작업이었다. 그와 같은 사유의 과정에서 그는 하이데거의 언어관과 마주치게 되었다. 본고는 언어에 관한 기능론적 층위가 아닌 하이데거의 존재론적 본질로서의 언어관을 통해 그의 시를 언어의 본질에 가까운 차원으로서 개진하려 하였다. 그는 기존 언어의 기능론적 인식이 사물의 본질에 끼치는 왜곡과 은폐성에 대해 깊은 인식을 견지하였다. 그리고 그것을 탈피한 본질적 언어관을 통한 시작 행위로서 존재의 진정한 자유를 추구하려 하였다. 또한 김수영은 이어령과의 참여시 논쟁을 통해 사회에 대한 문학의 불온성과 시인의 진실한 사회참여란 어떤 것인지에 대한 고민 등 폭넓은 사유 지평을 제공하였다. 이는 문학이 기존의 사회와 끊임없는 불화를 일으킬 수밖에 없다는 필연적 특성이자 실존주의적 사고의 산물인 연속적 저항 의지와 관련한다. 그는 문학이 제도와 갈등을 일으키고 마찰을 피할 수 없다고 생각하였다. 김수영은 이를 ‘불온시’라는 개념으로 보았는데 이는 문학의 정치성과 관련하여 랑시에르가 정리한 ‘불화’의 개념과 상통한다. 즉 자유는 불가능에 대한 의지의 연속성이며 진정한 불온의 정신과 불화의 행위는 종결될 수 없다는 사실을 김수영은 '불가능'이라고 표현하였다. 김수영에게 있어 문학이란 기존의 윤리체계와의 불화를 끊임없이 모색하기 때문에 언제나 정치적일 수밖에 없다. 특히 시가 현실과 사회성을 떠나 존재할 수 없다면 시의 정치적 특성은 필연적이다. 결국 문학작품에 있어 자유의지는 불화를 통해 현현하고 그것이 곧 시의 정치성이 된다. 그런 차원에서 김수영은 시의 미학적 정치성을 통해 시의 정치성과 미적 자율성을 분리하지 않고 동시에 밀고 감으로써 시적인 것과 정치적인 것을 함께 사유하였다. 그리하여 그는 불화에 의한 문학적 자유의지를 통해 자신만의 미학적 정치성을 구현하였다. 이는 종결될 수 없는 불가능에 대하여 부단한 추구를 진행해야 한다는 실존주의적 인식에 기인한다. 이 또한 김수영의 자유 지향적 특성이 근본적인 불가능성을 전제하며 그럼에도 불구하고 끊임없이 추구해야 할 연속적 의지를 통해서만 가능한 것임을 보여주고 있다. 동시에 그 의식은 새로운 미학적 방법으로써 사회참여를 주도한다. 김수영은 언어를 소통의 목적으로 인식하는 것이 아니라 그 자체가 목적이라는 존재론적 화두를 통해 언어의 기능론적 한계를 초극하려 하였다. 그런 그의 노력들은 문학의 언어 탐구에 새로운 지평을 열어주고 있다.
This paper presents an investigation into the cultural practicability of Kim Soo-young's poetic consciousness as historical dynamics. It also examined the poet's direction toward freedom with a focus on the concept of irreverent poetry as well as the participating awareness and ontological language ...
This paper presents an investigation into the cultural practicability of Kim Soo-young's poetic consciousness as historical dynamics. It also examined the poet's direction toward freedom with a focus on the concept of irreverent poetry as well as the participating awareness and ontological language view of engagement. It further looked into reality awareness beyond the autonomy of poetry and shed light on the poet's system of poetry with an emphasis on its social functions. These examinations would provide valid information about a perspective to understand the theory of literature in a diachronic fashion. Kim lived through a period when the Japanese rule, division of Korean people, and ideological conflicts were followed by poverty, incompetence, and corruption in history. This background worked in a way that the poet could depict the diverse matters of people and time through his poetic skills and see his perceptive experiences with people in an intense point of view. In addition, he was inevitably faced with an essential issue of roles of literature, as it was difficult to find one's position due to ideological conflicts and confusion with reality in those days. The April 19 Revolution, in particular, made the poet feel the limits of reality and it became a foundation of his free will and its manifestation through continuous resistance. He also advocated strongly the participation in reality and social justice of literature to yearn for the modern spirit and democracy. Kim looked straight at the destitute and servile reality and then reflected upon it, sharply criticizing the times. In existential philosophy, Sartre stated the engagement theory of literature based on the real existence of man, who is bound to physical and social situations unlike the existence of a thing. Kim considered an attitude of participation in reality as a calling in literature and believed that the true realization of freedom would only be possible when resistant participation in the society was in time continuity through ongoing efforts to overcome the barrier of reality. These findings indicate that his poetry took the patterns of engagement and that his determination for ultimate freedom lied at the center of his poetic thinking. Kim's viewpoint of poetry as an art of language was connected to his inquiry into the fundamental nature of language itself. For him, poetry was a work of value based on the fundamental examination of nature of art and language itself. Going through the thinking process, Kim had an encounter with Heidegger and his viewpoint of language. The present study examined his poems in a dimension close to the essence of language via Heidegger's viewpoint of language as ontological essence rather than the functional layers of language. He maintained a profound perception of distortion and concealment effects of old functional recognition of language on the essence of things and sought after the true freedom of being, as a beginning act via the essential viewpoint of language beyond on it. By engaging in a controversy over participation poetry with Lee Eo-ryeong, Kim had contemplations over the irreverent nature of literature for the society and the true social participation of poets to provide a broad horizon of thinking. It thus had something to do with a determination for continuous resistance, which was an inevitable feature to cause constant disharmony with the old society and a product of existential thinking. He believed that literature could not avoid conflicts and frictions with the institution, proposing that it was a concept of "irreverent poetry." It is in line with the concept of "disharmony" arranged by Ranciere in relation to the political nature of literature. That is, Kim used the term "impossible" to explain the facts that freedom is the continuity of will for impossibilities and that a truly irreverent spirit cannot be ended along with an act of disharmony. Kim thought that literature could not help but be political all the time since it was in constant search for disharmony with the old ethical system. Given that poetry cannot exist separate from reality and society, it can be said that the political nature of poetry is inevitable. In literary work, free will is eventually manifested through disharmony, which readily becomes the political nature of poetry. In that sense, Kim thought over both what was poetic and what was political by not separating the political nature of poetry from aesthetic autonomy and pushing them forward together through the aesthetic political nature of poetry. He. thus, embodied his own aesthetic political nature through literary free will based on disharmony. It was based on his existential awareness that man should be in constant pursuit of impossibilities that cannot be ended. It also shows that his orientation toward freedom was on the premise of fundamental impossibilities and yet possible only through continuous will to pursue ceaselessly. At the same time, it took the lead in social participation as a new aesthetic approach. The poet tried to overcome the functional limitations of language through an existential topic that language itself was a purpose rather than a goal of communication. These efforts of his have been opening up a new horizon in the linguistic inquiry of literature.
This paper presents an investigation into the cultural practicability of Kim Soo-young's poetic consciousness as historical dynamics. It also examined the poet's direction toward freedom with a focus on the concept of irreverent poetry as well as the participating awareness and ontological language view of engagement. It further looked into reality awareness beyond the autonomy of poetry and shed light on the poet's system of poetry with an emphasis on its social functions. These examinations would provide valid information about a perspective to understand the theory of literature in a diachronic fashion. Kim lived through a period when the Japanese rule, division of Korean people, and ideological conflicts were followed by poverty, incompetence, and corruption in history. This background worked in a way that the poet could depict the diverse matters of people and time through his poetic skills and see his perceptive experiences with people in an intense point of view. In addition, he was inevitably faced with an essential issue of roles of literature, as it was difficult to find one's position due to ideological conflicts and confusion with reality in those days. The April 19 Revolution, in particular, made the poet feel the limits of reality and it became a foundation of his free will and its manifestation through continuous resistance. He also advocated strongly the participation in reality and social justice of literature to yearn for the modern spirit and democracy. Kim looked straight at the destitute and servile reality and then reflected upon it, sharply criticizing the times. In existential philosophy, Sartre stated the engagement theory of literature based on the real existence of man, who is bound to physical and social situations unlike the existence of a thing. Kim considered an attitude of participation in reality as a calling in literature and believed that the true realization of freedom would only be possible when resistant participation in the society was in time continuity through ongoing efforts to overcome the barrier of reality. These findings indicate that his poetry took the patterns of engagement and that his determination for ultimate freedom lied at the center of his poetic thinking. Kim's viewpoint of poetry as an art of language was connected to his inquiry into the fundamental nature of language itself. For him, poetry was a work of value based on the fundamental examination of nature of art and language itself. Going through the thinking process, Kim had an encounter with Heidegger and his viewpoint of language. The present study examined his poems in a dimension close to the essence of language via Heidegger's viewpoint of language as ontological essence rather than the functional layers of language. He maintained a profound perception of distortion and concealment effects of old functional recognition of language on the essence of things and sought after the true freedom of being, as a beginning act via the essential viewpoint of language beyond on it. By engaging in a controversy over participation poetry with Lee Eo-ryeong, Kim had contemplations over the irreverent nature of literature for the society and the true social participation of poets to provide a broad horizon of thinking. It thus had something to do with a determination for continuous resistance, which was an inevitable feature to cause constant disharmony with the old society and a product of existential thinking. He believed that literature could not avoid conflicts and frictions with the institution, proposing that it was a concept of "irreverent poetry." It is in line with the concept of "disharmony" arranged by Ranciere in relation to the political nature of literature. That is, Kim used the term "impossible" to explain the facts that freedom is the continuity of will for impossibilities and that a truly irreverent spirit cannot be ended along with an act of disharmony. Kim thought that literature could not help but be political all the time since it was in constant search for disharmony with the old ethical system. Given that poetry cannot exist separate from reality and society, it can be said that the political nature of poetry is inevitable. In literary work, free will is eventually manifested through disharmony, which readily becomes the political nature of poetry. In that sense, Kim thought over both what was poetic and what was political by not separating the political nature of poetry from aesthetic autonomy and pushing them forward together through the aesthetic political nature of poetry. He. thus, embodied his own aesthetic political nature through literary free will based on disharmony. It was based on his existential awareness that man should be in constant pursuit of impossibilities that cannot be ended. It also shows that his orientation toward freedom was on the premise of fundamental impossibilities and yet possible only through continuous will to pursue ceaselessly. At the same time, it took the lead in social participation as a new aesthetic approach. The poet tried to overcome the functional limitations of language through an existential topic that language itself was a purpose rather than a goal of communication. These efforts of his have been opening up a new horizon in the linguistic inquiry of literature.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.