[학위논문]한·중 20대 여성 소비자의 화장품 구매결정요인이 광고태도와 체면민감성, 구매행동에 미치는 영향 (The) effects of purchasing decision factors of Korean and Chinese female consumers in their twenties on advertisement attitudes, social-face sensitivity, and purchasing behavior원문보기
현대 사회에서의 화장품은 생활의 필수품이 된지 오래이다. 남녀노소 불문하고 아름다움에 대한 관심 증가와 소비력을 갖춘 소비자들의 욕구를 충족시키기 위해 화장품 산업은 꾸준히 성장하고 있다.
국내 화장품 산업은 최근 5년간 매년 평균 10%정도의 성장세를 보이고 있으며 수출에 있어서도 평균 30%이상 급증 하고 있는 추세이다. 경기 침체에도 꾸준히 성장할 수 있었던 이유는 2000년대부터 지속된 한류열풍이 해외 소비자에게 영향을 미처 각국에서 꾸준히 수요가 늘고 있고 특히 중국인들에게 한국 화장품은 높은 품질로 큰 인기를 얻고 있다. 한류열풍으로 인해 중국 여행객은 매년 플러스의 성장세를 보이고 있으며 한국은 지리적으로 가까운 위치와 비슷한 문화적 배경 그리고 한중 FTA체결로 양국 간의 경제교류 또한 활발하게 이뤄지고 있다.
이에 본 연구는 한국·중국 20-30대 소비자들의 구매요인에 따른 한국화장품 구매행동에 관한 조사를 통해 화장품 판매, 수출 전략에 기초자료로 활용하여 다양한 차별화 전략을 위한 방안을 모색하는데 도움이 되고자 하는데 목적이 있다. 조사기간은 2016년 3월 24일부터 2016년 5월 10일까지 520명에게 설문조사를 진행하였고 응답이 불성실한 22부를 제외한 498부를 최종 분석 자료로 사용하였다.
연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 한·중 소비자의 화장품 구매형태를 분석한 결과 한국 소비자는 ...
현대 사회에서의 화장품은 생활의 필수품이 된지 오래이다. 남녀노소 불문하고 아름다움에 대한 관심 증가와 소비력을 갖춘 소비자들의 욕구를 충족시키기 위해 화장품 산업은 꾸준히 성장하고 있다.
국내 화장품 산업은 최근 5년간 매년 평균 10%정도의 성장세를 보이고 있으며 수출에 있어서도 평균 30%이상 급증 하고 있는 추세이다. 경기 침체에도 꾸준히 성장할 수 있었던 이유는 2000년대부터 지속된 한류열풍이 해외 소비자에게 영향을 미처 각국에서 꾸준히 수요가 늘고 있고 특히 중국인들에게 한국 화장품은 높은 품질로 큰 인기를 얻고 있다. 한류열풍으로 인해 중국 여행객은 매년 플러스의 성장세를 보이고 있으며 한국은 지리적으로 가까운 위치와 비슷한 문화적 배경 그리고 한중 FTA체결로 양국 간의 경제교류 또한 활발하게 이뤄지고 있다.
이에 본 연구는 한국·중국 20-30대 소비자들의 구매요인에 따른 한국화장품 구매행동에 관한 조사를 통해 화장품 판매, 수출 전략에 기초자료로 활용하여 다양한 차별화 전략을 위한 방안을 모색하는데 도움이 되고자 하는데 목적이 있다. 조사기간은 2016년 3월 24일부터 2016년 5월 10일까지 520명에게 설문조사를 진행하였고 응답이 불성실한 22부를 제외한 498부를 최종 분석 자료로 사용하였다.
연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 한·중 소비자의 화장품 구매형태를 분석한 결과 한국 소비자는 SNS(34.4%), 지인추천(0.8%)으로 화장품 정보를 얻었으며 화장품 매장(64.8%), 지인(0.4%)에게 구매하는 것으로 나타났다. 자가사용(94.9%)을 목적으로 색조(49.6%), 바디·헤어(1.2%) 제품을 구매하였다. 구매주기는 1달(47.3%), 1주(5.5%)였으며 월 평균 1-5만원(44.5%), 50-100만원(1.2%)을 지출하는 것으로 나타났다. 중국 소비자는 SNS(46.3%), 홈쇼핑(0.4%)에서 화장품 정보를 얻었으며 화장품 매장(47.1%), SNS, 홈쇼핑(1.2%)에서 구매하는 것으로 나타났다. 자가사용(94.9%)뿐만 아니라 판매(2.9%)를 목적으로 스킨케어(54.5%), 팩·마스크(1.2%) 제품을 구매하였다. 구매주기는 1달(42.1%), 1주(7.9%)였으며 월 평균 5-10만원(33.1%), 500만원 이상(0.8%)을 지출하는 것으로 나타났다.
둘째, 한국 소비자의 화장품 구매결정요인이 구매행동에 미치는 영향을 분석한 결과 의식적구매와 비교관찰구매가 정(+)의 영향을 받는 것으로 나타났고 광고태도에 미치는 영향을 분석한 결과 광고선호가 정(+)의 영향을 받았으며 체면민감성에 미치는 영향을 분석한 결과 체면비의식이 정(+)의 영향을 받는 것을 볼 수 있었다. 중국 소비자의 화장품 구매결정요인이 구매행동에 미치는 영향을 분석한 결과 브랜드선호도와 의식적구매 그리고 비교관찰구매가 정(+)의 영향을 받은 것으로 나타났고 광고태도에 미치는 영향을 분석한 결과 광고선호, 광고회피, 광고기피가 정(+)의 영향을 받았으며 체면민감성에 미치는 영향을 분석한 결과 체면비의식, 체면의식이 정(+)의 영향을 받는 것을 볼 수 있었다.
셋째, 한국 소비자의 광고태도가 구매행동에 미치는 영향을 분석한 결과 모델성향, 의식적구매가 정(+)의 영향을 받는 것을 볼 수 있었으며 중국 소비자의 경우 브랜드선호도, 모델성향, 의식적구매, 비교관찰구매가 정(+)의 영향을 받는 것을 볼 수 있었다.
넷째, 중국 소비자의 체면민감이 구매행동에 미치는 영향을 분석한 결과 브랜드선호도, 모델성향, 비교관찰구매가 정(+)의 영향을 받는 것을 볼 수 있었다.
연구 결과 양국 소비자의 화장품 일반적인 소비형태에 대해서 알 수 있었고 구매결정요인, 광고태도, 체면민감성, 구매행동의 차이점을 볼 수 있었다. 연구 결과를 바탕으로 화장품 판매 및 수출의 다양한 차별화 전략의 원천으로 사용한다면 화장품 시장에 필요한 자료로 활용 될 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구는 조사대상을 서울·경기, 중국의 산동지역의 20대 소비자를 대상으로 설문을 실시했지만 대부분 소득이 적은 대학생이었기 때문에 연구결과를 일반화 하는데 한계가 있었다.
후속 연구에서는 한국의 수도권을 제외한 타 지역과 중국의 1선 대도시를 중심으로 조사지역을 확대 하고 20대 후반에서 30대의 직장 혹은 수입이 일정한 집단을 대상으로 연구가 이루어져야 할 필요가 있다. 위 요소를 고려해 조사대상을 분석, 파악해 양적 연구와 질적 연구가 병행된다면 새로운 마케팅 전략에 중요한 역할을 할 수 있을 것으로 기대한다.
현대 사회에서의 화장품은 생활의 필수품이 된지 오래이다. 남녀노소 불문하고 아름다움에 대한 관심 증가와 소비력을 갖춘 소비자들의 욕구를 충족시키기 위해 화장품 산업은 꾸준히 성장하고 있다.
국내 화장품 산업은 최근 5년간 매년 평균 10%정도의 성장세를 보이고 있으며 수출에 있어서도 평균 30%이상 급증 하고 있는 추세이다. 경기 침체에도 꾸준히 성장할 수 있었던 이유는 2000년대부터 지속된 한류열풍이 해외 소비자에게 영향을 미처 각국에서 꾸준히 수요가 늘고 있고 특히 중국인들에게 한국 화장품은 높은 품질로 큰 인기를 얻고 있다. 한류열풍으로 인해 중국 여행객은 매년 플러스의 성장세를 보이고 있으며 한국은 지리적으로 가까운 위치와 비슷한 문화적 배경 그리고 한중 FTA체결로 양국 간의 경제교류 또한 활발하게 이뤄지고 있다.
이에 본 연구는 한국·중국 20-30대 소비자들의 구매요인에 따른 한국화장품 구매행동에 관한 조사를 통해 화장품 판매, 수출 전략에 기초자료로 활용하여 다양한 차별화 전략을 위한 방안을 모색하는데 도움이 되고자 하는데 목적이 있다. 조사기간은 2016년 3월 24일부터 2016년 5월 10일까지 520명에게 설문조사를 진행하였고 응답이 불성실한 22부를 제외한 498부를 최종 분석 자료로 사용하였다.
연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 한·중 소비자의 화장품 구매형태를 분석한 결과 한국 소비자는 SNS(34.4%), 지인추천(0.8%)으로 화장품 정보를 얻었으며 화장품 매장(64.8%), 지인(0.4%)에게 구매하는 것으로 나타났다. 자가사용(94.9%)을 목적으로 색조(49.6%), 바디·헤어(1.2%) 제품을 구매하였다. 구매주기는 1달(47.3%), 1주(5.5%)였으며 월 평균 1-5만원(44.5%), 50-100만원(1.2%)을 지출하는 것으로 나타났다. 중국 소비자는 SNS(46.3%), 홈쇼핑(0.4%)에서 화장품 정보를 얻었으며 화장품 매장(47.1%), SNS, 홈쇼핑(1.2%)에서 구매하는 것으로 나타났다. 자가사용(94.9%)뿐만 아니라 판매(2.9%)를 목적으로 스킨케어(54.5%), 팩·마스크(1.2%) 제품을 구매하였다. 구매주기는 1달(42.1%), 1주(7.9%)였으며 월 평균 5-10만원(33.1%), 500만원 이상(0.8%)을 지출하는 것으로 나타났다.
둘째, 한국 소비자의 화장품 구매결정요인이 구매행동에 미치는 영향을 분석한 결과 의식적구매와 비교관찰구매가 정(+)의 영향을 받는 것으로 나타났고 광고태도에 미치는 영향을 분석한 결과 광고선호가 정(+)의 영향을 받았으며 체면민감성에 미치는 영향을 분석한 결과 체면비의식이 정(+)의 영향을 받는 것을 볼 수 있었다. 중국 소비자의 화장품 구매결정요인이 구매행동에 미치는 영향을 분석한 결과 브랜드선호도와 의식적구매 그리고 비교관찰구매가 정(+)의 영향을 받은 것으로 나타났고 광고태도에 미치는 영향을 분석한 결과 광고선호, 광고회피, 광고기피가 정(+)의 영향을 받았으며 체면민감성에 미치는 영향을 분석한 결과 체면비의식, 체면의식이 정(+)의 영향을 받는 것을 볼 수 있었다.
셋째, 한국 소비자의 광고태도가 구매행동에 미치는 영향을 분석한 결과 모델성향, 의식적구매가 정(+)의 영향을 받는 것을 볼 수 있었으며 중국 소비자의 경우 브랜드선호도, 모델성향, 의식적구매, 비교관찰구매가 정(+)의 영향을 받는 것을 볼 수 있었다.
넷째, 중국 소비자의 체면민감이 구매행동에 미치는 영향을 분석한 결과 브랜드선호도, 모델성향, 비교관찰구매가 정(+)의 영향을 받는 것을 볼 수 있었다.
연구 결과 양국 소비자의 화장품 일반적인 소비형태에 대해서 알 수 있었고 구매결정요인, 광고태도, 체면민감성, 구매행동의 차이점을 볼 수 있었다. 연구 결과를 바탕으로 화장품 판매 및 수출의 다양한 차별화 전략의 원천으로 사용한다면 화장품 시장에 필요한 자료로 활용 될 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구는 조사대상을 서울·경기, 중국의 산동지역의 20대 소비자를 대상으로 설문을 실시했지만 대부분 소득이 적은 대학생이었기 때문에 연구결과를 일반화 하는데 한계가 있었다.
후속 연구에서는 한국의 수도권을 제외한 타 지역과 중국의 1선 대도시를 중심으로 조사지역을 확대 하고 20대 후반에서 30대의 직장 혹은 수입이 일정한 집단을 대상으로 연구가 이루어져야 할 필요가 있다. 위 요소를 고려해 조사대상을 분석, 파악해 양적 연구와 질적 연구가 병행된다면 새로운 마케팅 전략에 중요한 역할을 할 수 있을 것으로 기대한다.
It has been long since cosmetics in the present-day society have become a necessity for daily life. The cosmetics industry has continuously developed in order to satiate the rising interest in beauty-regardless of gender-and the desires of consumers with purchasing power.
For the past 5 years,...
It has been long since cosmetics in the present-day society have become a necessity for daily life. The cosmetics industry has continuously developed in order to satiate the rising interest in beauty-regardless of gender-and the desires of consumers with purchasing power.
For the past 5 years, the domestic cosmetics industry has exhibited an average growth rate of about 10%, and is currently on a rising trend in exports as well, marking an average of over 30%. The reason for the industry's continuous growth even through economic recession is the ongoing influence of the Korean wave (Hallyu) since the 2000s, which has affected foreign consumers and steadily increased demands in respective countries. In particular, Korean cosmetics have garnered massive popularity in China with its high quality nature. Following the annually increasingly positive trend in Chinese tourism, also spurred by the Korean wave, geographic proximity and similarity in cultural background along with the Korea-China FTA establishment between Korea and China has allowed for active economic exchange between the two countries.
This study aims to utilize surveys relating to the effects of purchasing factors of Korean and Chinese consumers in their 20s and 30s as a basis for contemplating cosmetics sales and exports strategies, and finally, to assist in exploring methods for various differentiated strategies. The survey was held from March 24, 2016 until May 10, 2016, and distributed to 520 people. Excluding the 22 copies of unfaithful responses, a sum total of 498 copies were used as sources for the final analysis.
First, the analysis of the cosmetics purchasing behavior of Korean and Chinese consumers indicated that Korean consumers received their information from both SNS (34.4%) and peer recommendations (0.8%), and bought their products from cosmetics stores (64.8%) and friends (0.4%). Products for toning (49.6%) and body and hair (1.2%) were purchased for individual use (94.9%). The purchasing period included 1 month (47.3%) and 1 week (5.5%), and monthly expenditures on average were 10,000-50,000 won (44.5%) and 500,000-1,000,000 won (12%). Chinese consumers acquired information about cosmetics products from SNS (46.3%) and home shopping (0.4%), and made purchases at cosmetics stores (47.1%), SNS, and home shopping (1.2%). Products for skin care (54.5%) and mask packs (1.2%) were purchased not only for individual use (94.9%), but also for sales (2.9%). Results of purchasing period showed 1 month (42.1%) and 1 week (7.9%), and monthly expenditures were on average 50,000-100,000 won (33.1%) and over 5,000,000 won (0.8%).
Second, the analysis of the effects of Korean consumers' cosmetics purchasing decision factors on spending behavior indicated that both conscious consumption and comparative observation consumption received positive (+) influences. Following, analysis of the effects on advertisement attitudes displayed that ad preferences received a positive (+) influence, and analysis of the effects imposed upon social-face sensitivity showed that social-face non-sensitivity also had a positive (+) influence. Analyzing the effects of Chinese consumers' cosmetics purchasing decision factors on spending behavior, positive (+) influences were exerted upon brand preference, conscious consumption, and comparative observation consumption. Likewise, the analysis of effects upon advertisement attitudes demonstrated that ad preference, ad evasion and ad avoidance were effected positively (+), and analysis of social-face sensitivity delineated that the influences imposed on both social-face non-sensitivity and social-face awareness were positive (+).
Third, it became visible through the analysis of the effects of Korean consumers' attitudes about advertisement on purchasing behavior that model preference and conscious consumption were effected positively (+). In the case of Chinese consumers, brand preference, model preference, conscious consumption, and comparative observation consumption received positive (+) influences.
The study's results enhanced the understanding of both countries' general cosmetics consumption behaviors, and effectively portrayed the respective differences in purchasing decision factors, advertisement attitudes, social-face sensitivity, and spending behavior. If utilized as a basis for constructing various differentiated strategies for cosmetics sales and exports, these results will prospectively serve as vital material for the cosmetics market.
Although the surveying process of the above study mainly targeted consumers in their 20s from Seoul and Gyeong-gi, and from China's Shandong region, the fact that most of the respondents were university students with low incomes imposes difficulties on generalizing the results that were extracted from this research.
In future studies, there will be the need for expanding the surveying area so that it excludes South Korea's metropolitan area and instead centers upon other regions in Korea and China's 1 line metropolis region. The survey must also be conducted so that it targets consumers in their late 20s or 30s with steady jobs or incomes. If, designating and analyzing the target population, a high-quantity and high-quality study is to be conducted considering the above components, it is expected that the extracted results will serve an important role in contemplating new marketing strategies.
It has been long since cosmetics in the present-day society have become a necessity for daily life. The cosmetics industry has continuously developed in order to satiate the rising interest in beauty-regardless of gender-and the desires of consumers with purchasing power.
For the past 5 years, the domestic cosmetics industry has exhibited an average growth rate of about 10%, and is currently on a rising trend in exports as well, marking an average of over 30%. The reason for the industry's continuous growth even through economic recession is the ongoing influence of the Korean wave (Hallyu) since the 2000s, which has affected foreign consumers and steadily increased demands in respective countries. In particular, Korean cosmetics have garnered massive popularity in China with its high quality nature. Following the annually increasingly positive trend in Chinese tourism, also spurred by the Korean wave, geographic proximity and similarity in cultural background along with the Korea-China FTA establishment between Korea and China has allowed for active economic exchange between the two countries.
This study aims to utilize surveys relating to the effects of purchasing factors of Korean and Chinese consumers in their 20s and 30s as a basis for contemplating cosmetics sales and exports strategies, and finally, to assist in exploring methods for various differentiated strategies. The survey was held from March 24, 2016 until May 10, 2016, and distributed to 520 people. Excluding the 22 copies of unfaithful responses, a sum total of 498 copies were used as sources for the final analysis.
First, the analysis of the cosmetics purchasing behavior of Korean and Chinese consumers indicated that Korean consumers received their information from both SNS (34.4%) and peer recommendations (0.8%), and bought their products from cosmetics stores (64.8%) and friends (0.4%). Products for toning (49.6%) and body and hair (1.2%) were purchased for individual use (94.9%). The purchasing period included 1 month (47.3%) and 1 week (5.5%), and monthly expenditures on average were 10,000-50,000 won (44.5%) and 500,000-1,000,000 won (12%). Chinese consumers acquired information about cosmetics products from SNS (46.3%) and home shopping (0.4%), and made purchases at cosmetics stores (47.1%), SNS, and home shopping (1.2%). Products for skin care (54.5%) and mask packs (1.2%) were purchased not only for individual use (94.9%), but also for sales (2.9%). Results of purchasing period showed 1 month (42.1%) and 1 week (7.9%), and monthly expenditures were on average 50,000-100,000 won (33.1%) and over 5,000,000 won (0.8%).
Second, the analysis of the effects of Korean consumers' cosmetics purchasing decision factors on spending behavior indicated that both conscious consumption and comparative observation consumption received positive (+) influences. Following, analysis of the effects on advertisement attitudes displayed that ad preferences received a positive (+) influence, and analysis of the effects imposed upon social-face sensitivity showed that social-face non-sensitivity also had a positive (+) influence. Analyzing the effects of Chinese consumers' cosmetics purchasing decision factors on spending behavior, positive (+) influences were exerted upon brand preference, conscious consumption, and comparative observation consumption. Likewise, the analysis of effects upon advertisement attitudes demonstrated that ad preference, ad evasion and ad avoidance were effected positively (+), and analysis of social-face sensitivity delineated that the influences imposed on both social-face non-sensitivity and social-face awareness were positive (+).
Third, it became visible through the analysis of the effects of Korean consumers' attitudes about advertisement on purchasing behavior that model preference and conscious consumption were effected positively (+). In the case of Chinese consumers, brand preference, model preference, conscious consumption, and comparative observation consumption received positive (+) influences.
The study's results enhanced the understanding of both countries' general cosmetics consumption behaviors, and effectively portrayed the respective differences in purchasing decision factors, advertisement attitudes, social-face sensitivity, and spending behavior. If utilized as a basis for constructing various differentiated strategies for cosmetics sales and exports, these results will prospectively serve as vital material for the cosmetics market.
Although the surveying process of the above study mainly targeted consumers in their 20s from Seoul and Gyeong-gi, and from China's Shandong region, the fact that most of the respondents were university students with low incomes imposes difficulties on generalizing the results that were extracted from this research.
In future studies, there will be the need for expanding the surveying area so that it excludes South Korea's metropolitan area and instead centers upon other regions in Korea and China's 1 line metropolis region. The survey must also be conducted so that it targets consumers in their late 20s or 30s with steady jobs or incomes. If, designating and analyzing the target population, a high-quantity and high-quality study is to be conducted considering the above components, it is expected that the extracted results will serve an important role in contemplating new marketing strategies.
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