본 연구는 성장마인드셋의 향상을 위한 코칭프로그램을 개발하고 기업현장의 직장인을 대상으로 성장마인드셋, 학습목표지향성, 직무스트레스에 미치는 효과성을 검증하는데 목적이 있다. 이를 위해 서울시 소재 5개 중견기업을 선정하고 그 기업의 조직원 6명을 실험집단, 12명을 통제집단으로 연구대상을 구성하였다. 코칭프로그램은 연구의 목적에 맞게 전문가의 평가를통해 확정하고, 실험집단을 대상으로 사전 OT 1회와 코칭프로그램 8회기,그리고, 추후 Follow up세션 1회로 약 4개월 동안 회기 당 90분씩 1~2주간격으로 1:1 개별 코칭을 실시하였다. 자료수집을 위해서는 사전, 사후, 추후검사를 실시하였으며, ...
본 연구는 성장마인드셋의 향상을 위한 코칭프로그램을 개발하고 기업현장의 직장인을 대상으로 성장마인드셋, 학습목표지향성, 직무스트레스에 미치는 효과성을 검증하는데 목적이 있다. 이를 위해 서울시 소재 5개 중견기업을 선정하고 그 기업의 조직원 6명을 실험집단, 12명을 통제집단으로 연구대상을 구성하였다. 코칭프로그램은 연구의 목적에 맞게 전문가의 평가를통해 확정하고, 실험집단을 대상으로 사전 OT 1회와 코칭프로그램 8회기,그리고, 추후 Follow up세션 1회로 약 4개월 동안 회기 당 90분씩 1~2주간격으로 1:1 개별 코칭을 실시하였다. 자료수집을 위해서는 사전, 사후, 추후검사를 실시하였으며, 자료분석과 연구문제의 검증은 기술통계분석, 빈도분석, 신뢰도 검증, 독립표본 t-검정, 대응표본 t-검정, 일원반복측정 변량분석(one-way ANOVA), 2원 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 실시하였다.통계처리는 SPSS window 18.0K 통계프로그램을 사용하였다.
본 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 성장마인드셋 코칭프로그램이 조직원의 성장마인드셋의 향상에 미치는 효과는 사례 수 부족으로 통계 상 유의미한 차이가 확인되지 않았지만, 실험집단의 사전-사후-추후의 평균변화 추이의 지속적 상승이 확인됨에 따라 실질적인 효과성은 검증이 되었다. 둘째, 성장마인드셋 코칭프로그램은 조직원의 학습목표지향성에 대한 지속적 향상에 긍정적 영향을 미친다는 것이 검증되었다. 이는 통계적으로도 유의미한 결과가 확인되었으며, 실험집단의 사전-사후-추후 평균변화 추이도 지속 상승하는 결과가 확인되었다. 셋째, 성장마인드셋 코칭프로그램이 조직원의 직무스트레스의 지속적 감소에 긍정적 영향을 미치는 효과성을 검증하였다. 통제집단은 사후 스트레스가 오히려 상승한 반면, 실험집단은 사후 평균이 대폭 감소하고, 추후에도 지속적 감소효과가 있음이 확인되었다.
적은 표본의 수에 대한 한계점이 있었지만, 성장마인드셋 코칭프로그램의 긍정적 효과성이 확인됨에 따라 본 연구의 의의 및 시사점은 다음과 같다.첫째, 성장마인드셋 향상을 위한 코칭프로그램을 성장마인드셋 이론에 기반하여 최초로 개발하였다. 둘째, 기업현장의 직장인을 대상으로 성장마인드셋의 지속적 향상효과를 실증적으로 검증한 최초의 연구이며 특히, 1:1 코칭의 방법론의 적용에 핵심적 의미가 있다. 셋째, 코칭프로그램을 통해 조직원의 직무스트레스의 지속적 감소효과를 실증적으로 검증한 최초의 연구이다. 넷째, 코칭프로그램 효과의 지속성을 위한 Follow up 단계의 유용한 방법론을 제시했다는데 의의를 가진다. 마지막으로 본 연구결과를 토대로 미래 연구를 위한 제언을 제시하였다.
본 연구는 성장마인드셋의 향상을 위한 코칭프로그램을 개발하고 기업현장의 직장인을 대상으로 성장마인드셋, 학습목표지향성, 직무스트레스에 미치는 효과성을 검증하는데 목적이 있다. 이를 위해 서울시 소재 5개 중견기업을 선정하고 그 기업의 조직원 6명을 실험집단, 12명을 통제집단으로 연구대상을 구성하였다. 코칭프로그램은 연구의 목적에 맞게 전문가의 평가를통해 확정하고, 실험집단을 대상으로 사전 OT 1회와 코칭프로그램 8회기,그리고, 추후 Follow up세션 1회로 약 4개월 동안 회기 당 90분씩 1~2주간격으로 1:1 개별 코칭을 실시하였다. 자료수집을 위해서는 사전, 사후, 추후검사를 실시하였으며, 자료분석과 연구문제의 검증은 기술통계분석, 빈도분석, 신뢰도 검증, 독립표본 t-검정, 대응표본 t-검정, 일원반복측정 변량분석(one-way ANOVA), 2원 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 실시하였다.통계처리는 SPSS window 18.0K 통계프로그램을 사용하였다.
본 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 성장마인드셋 코칭프로그램이 조직원의 성장마인드셋의 향상에 미치는 효과는 사례 수 부족으로 통계 상 유의미한 차이가 확인되지 않았지만, 실험집단의 사전-사후-추후의 평균변화 추이의 지속적 상승이 확인됨에 따라 실질적인 효과성은 검증이 되었다. 둘째, 성장마인드셋 코칭프로그램은 조직원의 학습목표지향성에 대한 지속적 향상에 긍정적 영향을 미친다는 것이 검증되었다. 이는 통계적으로도 유의미한 결과가 확인되었으며, 실험집단의 사전-사후-추후 평균변화 추이도 지속 상승하는 결과가 확인되었다. 셋째, 성장마인드셋 코칭프로그램이 조직원의 직무스트레스의 지속적 감소에 긍정적 영향을 미치는 효과성을 검증하였다. 통제집단은 사후 스트레스가 오히려 상승한 반면, 실험집단은 사후 평균이 대폭 감소하고, 추후에도 지속적 감소효과가 있음이 확인되었다.
적은 표본의 수에 대한 한계점이 있었지만, 성장마인드셋 코칭프로그램의 긍정적 효과성이 확인됨에 따라 본 연구의 의의 및 시사점은 다음과 같다.첫째, 성장마인드셋 향상을 위한 코칭프로그램을 성장마인드셋 이론에 기반하여 최초로 개발하였다. 둘째, 기업현장의 직장인을 대상으로 성장마인드셋의 지속적 향상효과를 실증적으로 검증한 최초의 연구이며 특히, 1:1 코칭의 방법론의 적용에 핵심적 의미가 있다. 셋째, 코칭프로그램을 통해 조직원의 직무스트레스의 지속적 감소효과를 실증적으로 검증한 최초의 연구이다. 넷째, 코칭프로그램 효과의 지속성을 위한 Follow up 단계의 유용한 방법론을 제시했다는데 의의를 가진다. 마지막으로 본 연구결과를 토대로 미래 연구를 위한 제언을 제시하였다.
The purpose of this study is to develop the coaching program to improve the growth mindset and verify the mindset, and effectiveness on growth mindset, learning goal orientation and job stress with subjects of employees in business fields. For this purpose, 5 leading companies located in Seoul City ...
The purpose of this study is to develop the coaching program to improve the growth mindset and verify the mindset, and effectiveness on growth mindset, learning goal orientation and job stress with subjects of employees in business fields. For this purpose, 5 leading companies located in Seoul City were selected and the subjects for this study were comprised for 6 constituents of those companies in the experiment group and 12 constituents in the control group, and the 1:1 individual coaching was implemented for once for advance OT and 8 times for coaching program as well as once for follow up session for 1~2 weeks interval with 90 minutes per session in approximately 4 months of period. To collect data for this study, prior, post, and later tests were carried out, and to verify the material analysis and the research problems, descriptive statistic analysis, frequency analysis, confidence verification, independent sample t-black, matching sample t-black, one-way ANOVA and mixed ANOVA using SPSS Windows 18.0 for statistical verification.
Result acquired through the study is like the bellows. First, the effects of the growth mindset coaching program on improving the growth mindset of constituent were not confirmed for the statistically meaningful difference due to the lack of number of cases, but the continuous increase of the average change trend for practical advance,post and future of the experiment group has been confirmed that the practical effectiveness has been verified. Second, the growth mindset oaching program has been verified that it influences positive effect on ontinuous improvement on the learning goals of constituents. The statistically meaningful result was confirmed and the average change trend of advance-post-future for the experiment group was confirmed with the continuously increasing result. And, third, the growth mindset coaching program was verified with the effects to make the positive influence to the continuous reduction of work stress for constituents. The control group has the post stress rather increased while the experiment group had the post average to be significantly reduced and has continuously decreasing effect in the future.
There was a limit for having small number of samples, but the positive effect of such coaching program was confirmed with the following implications and indications for this study. First, the coaching program for improving the growth mindset was developed for the first time based on the growth mindset theory. Second, with the subjects of employees in the corporate field, this study was the first study to empirically verify the continuous improvement effect of the growth mindset, and in particular, the core meaning could be found in the application of methodology on the 1:1 coaching. Third, this is the first study that empirically verified for the continuous reduction effect of work stress of constituents through the coaching program. And, fourth, it has the implication in that the useful methodology in the follow up phase for continuity of the coaching program effect was presented. Finally, the suggestion based on this study for future investigation is made.
The purpose of this study is to develop the coaching program to improve the growth mindset and verify the mindset, and effectiveness on growth mindset, learning goal orientation and job stress with subjects of employees in business fields. For this purpose, 5 leading companies located in Seoul City were selected and the subjects for this study were comprised for 6 constituents of those companies in the experiment group and 12 constituents in the control group, and the 1:1 individual coaching was implemented for once for advance OT and 8 times for coaching program as well as once for follow up session for 1~2 weeks interval with 90 minutes per session in approximately 4 months of period. To collect data for this study, prior, post, and later tests were carried out, and to verify the material analysis and the research problems, descriptive statistic analysis, frequency analysis, confidence verification, independent sample t-black, matching sample t-black, one-way ANOVA and mixed ANOVA using SPSS Windows 18.0 for statistical verification.
Result acquired through the study is like the bellows. First, the effects of the growth mindset coaching program on improving the growth mindset of constituent were not confirmed for the statistically meaningful difference due to the lack of number of cases, but the continuous increase of the average change trend for practical advance,post and future of the experiment group has been confirmed that the practical effectiveness has been verified. Second, the growth mindset oaching program has been verified that it influences positive effect on ontinuous improvement on the learning goals of constituents. The statistically meaningful result was confirmed and the average change trend of advance-post-future for the experiment group was confirmed with the continuously increasing result. And, third, the growth mindset coaching program was verified with the effects to make the positive influence to the continuous reduction of work stress for constituents. The control group has the post stress rather increased while the experiment group had the post average to be significantly reduced and has continuously decreasing effect in the future.
There was a limit for having small number of samples, but the positive effect of such coaching program was confirmed with the following implications and indications for this study. First, the coaching program for improving the growth mindset was developed for the first time based on the growth mindset theory. Second, with the subjects of employees in the corporate field, this study was the first study to empirically verify the continuous improvement effect of the growth mindset, and in particular, the core meaning could be found in the application of methodology on the 1:1 coaching. Third, this is the first study that empirically verified for the continuous reduction effect of work stress of constituents through the coaching program. And, fourth, it has the implication in that the useful methodology in the follow up phase for continuity of the coaching program effect was presented. Finally, the suggestion based on this study for future investigation is made.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.