본 연구는 최근 급격히 증가하고 있으며 피해의 정도가 심각한 데이트폭력에 대한 사회문제의식에 기반하여 설계되었다. 데이트폭력 가해자의 상당수가 아동기 폭력을 경험하였다는 선행연구와 사회학습이론에 의하여, 가정폭력 경험이 학교폭력에 영향을 미치고 이후 데이트폭력에 영향을 미친다는 폭력의 연결성에 대한 연구의 필요성을 바탕으로 수행되었다. 또한 성별 권력관계를 데이트폭력의 원인으로 설명하는 페미니스트이론을 근거로 하여, 가정폭력 및 학교폭력 경험과 데이트폭력가해와의 관계에서, 젠더감수성이 제3변인으로써 가정폭력과 학교폭력의 부정적인 효과를 조절 또는 완충할 수 있는지에 대하여 분석하기 위한 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 부산광역시에 소재하고 있는 대학교 및 전문대학에 재학 중인 대학생을 연구대상으로 설정하였고, 총 1,400명을 유의 할당표집하여 설문조사하였으며 최종적으로 1,052명의 설문지 응답이 분석에 사용되었다. 연구가설을 검증하기 위하여 구조방정식모형에 의한 ...
본 연구는 최근 급격히 증가하고 있으며 피해의 정도가 심각한 데이트폭력에 대한 사회문제의식에 기반하여 설계되었다. 데이트폭력 가해자의 상당수가 아동기 폭력을 경험하였다는 선행연구와 사회학습이론에 의하여, 가정폭력 경험이 학교폭력에 영향을 미치고 이후 데이트폭력에 영향을 미친다는 폭력의 연결성에 대한 연구의 필요성을 바탕으로 수행되었다. 또한 성별 권력관계를 데이트폭력의 원인으로 설명하는 페미니스트이론을 근거로 하여, 가정폭력 및 학교폭력 경험과 데이트폭력가해와의 관계에서, 젠더감수성이 제3변인으로써 가정폭력과 학교폭력의 부정적인 효과를 조절 또는 완충할 수 있는지에 대하여 분석하기 위한 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 부산광역시에 소재하고 있는 대학교 및 전문대학에 재학 중인 대학생을 연구대상으로 설정하였고, 총 1,400명을 유의 할당표집하여 설문조사하였으며 최종적으로 1,052명의 설문지 응답이 분석에 사용되었다. 연구가설을 검증하기 위하여 구조방정식모형에 의한 매개효과 및 조절효과를 검증하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 가정폭력경험은 데이트폭력가해에 직접적인 영향을 미치고 있다. 둘째, 대학생의 가정폭력경험은 학교폭력경험에 직접적인 영향을 미치고 있다. 셋째, 대학생의 학교폭력경험은 데이트폭력가해에 직접적인 영향을 미치고 있다. 넷째, 대학생의 가정폭력경험은 학교폭력경험을 거쳐 데이트폭력가해에 간접적인 영향을 미치고 있다. 다섯째, 대학생의 학교폭력경험과 데이트폭력가해와의 관계에서 젠더감수성은 조절효과를 가진다. 본 연구결과를 토대로 실천적, 정책적 함의를 제언하면 다음과 같다. 첫째, 폭력예방교육을 강화하여야 한다. 둘째, 가정폭력 피해자에 대한 적극적인 지원체계와 가해자에 대한 사법처리의 강화가 필요하다. 셋째, 학교폭력에 대한 보다 적극적인 개입과 회복적조정이 이루어져야 한다. 넷째, 젠더감수성에 대한 사회적 인식의 강화와 확산을 위한 법적⋅제도적 장치가 필요하다. 다섯째, 가족을 대상으로 한 젠더감수성훈련을 통하여 비폭력적인 가족문화의 정착이 필요하다. 여섯째, 젠더감수성을 확장하기 위한 학교에서의 의무교육이 실시되어야 한다. 일곱째, 젠더감수성 확장을 위한 교육프로그램 제작과 폭력 대응 매뉴얼의 제작 및 보급이 필요하다. 마지막으로 연구의 한계점 및 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.
본 연구는 최근 급격히 증가하고 있으며 피해의 정도가 심각한 데이트폭력에 대한 사회문제의식에 기반하여 설계되었다. 데이트폭력 가해자의 상당수가 아동기 폭력을 경험하였다는 선행연구와 사회학습이론에 의하여, 가정폭력 경험이 학교폭력에 영향을 미치고 이후 데이트폭력에 영향을 미친다는 폭력의 연결성에 대한 연구의 필요성을 바탕으로 수행되었다. 또한 성별 권력관계를 데이트폭력의 원인으로 설명하는 페미니스트이론을 근거로 하여, 가정폭력 및 학교폭력 경험과 데이트폭력가해와의 관계에서, 젠더감수성이 제3변인으로써 가정폭력과 학교폭력의 부정적인 효과를 조절 또는 완충할 수 있는지에 대하여 분석하기 위한 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 부산광역시에 소재하고 있는 대학교 및 전문대학에 재학 중인 대학생을 연구대상으로 설정하였고, 총 1,400명을 유의 할당표집하여 설문조사하였으며 최종적으로 1,052명의 설문지 응답이 분석에 사용되었다. 연구가설을 검증하기 위하여 구조방정식모형에 의한 매개효과 및 조절효과를 검증하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 가정폭력경험은 데이트폭력가해에 직접적인 영향을 미치고 있다. 둘째, 대학생의 가정폭력경험은 학교폭력경험에 직접적인 영향을 미치고 있다. 셋째, 대학생의 학교폭력경험은 데이트폭력가해에 직접적인 영향을 미치고 있다. 넷째, 대학생의 가정폭력경험은 학교폭력경험을 거쳐 데이트폭력가해에 간접적인 영향을 미치고 있다. 다섯째, 대학생의 학교폭력경험과 데이트폭력가해와의 관계에서 젠더감수성은 조절효과를 가진다. 본 연구결과를 토대로 실천적, 정책적 함의를 제언하면 다음과 같다. 첫째, 폭력예방교육을 강화하여야 한다. 둘째, 가정폭력 피해자에 대한 적극적인 지원체계와 가해자에 대한 사법처리의 강화가 필요하다. 셋째, 학교폭력에 대한 보다 적극적인 개입과 회복적조정이 이루어져야 한다. 넷째, 젠더감수성에 대한 사회적 인식의 강화와 확산을 위한 법적⋅제도적 장치가 필요하다. 다섯째, 가족을 대상으로 한 젠더감수성훈련을 통하여 비폭력적인 가족문화의 정착이 필요하다. 여섯째, 젠더감수성을 확장하기 위한 학교에서의 의무교육이 실시되어야 한다. 일곱째, 젠더감수성 확장을 위한 교육프로그램 제작과 폭력 대응 매뉴얼의 제작 및 보급이 필요하다. 마지막으로 연구의 한계점 및 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.
This study was designed based on awareness of social issues of dating violence, which has rapidly increased recently in severe conditions. According to previous studies and social learning theory that a significant number of perpetrators of dating violence experienced childhood violence, this study ...
This study was designed based on awareness of social issues of dating violence, which has rapidly increased recently in severe conditions. According to previous studies and social learning theory that a significant number of perpetrators of dating violence experienced childhood violence, this study was performed according to the need to study violence link that experiences of family violence affected school violence and subsequently affected dating violence perpetration. In addition, this study aimed to analyze whether gender sensitivity could moderate or buffer the negative effects of domestic and school violence as a third variable in the relationship between experiences of domestic and school violence and dating violence perpetration. To this end, the study subjects were students in universities and colleges located in Busan, and a questionnaire survey was conducted on a total of 1,400 students by purposive quota sampling. Finally, 1,052 questionnaires were used for this study. In order to test the hypothesis, this study tested the mediating and moderating effects using structural equation models. The main results of this study are as follows: First, experiences of family violence among university students directly affect dating violence perpetration. Second, experiences of family violence among university students directly affect experiences of school violence. Third, experiences of school violence among university students directly affect dating violence perpetration. Fourth, experiences of family violence among university students indirectly affect dating violence perpetration through experiences of school violence. Fifth, gender sensitivity has a moderating effect in the relationship between experiences of school violence among university students and dating violence perpetration. Based on these results, policy and practical implications are presented as follows: First, there is a need to enhance violence prevention education. Second, there is a need for an active support system for family violence victims and enhancement of the judicial process. Third, it is necessary to perform more active intervention and restorative mediation in school violence. Fourth, there is a need for legal and institutional devices to enhance and spread social perceptions of gender sensitivity. Fifth, it is necessary to settle non-violent family culture through gender sensitivity training for family members. Sixth, compulsory education at school should be implemented to extend gender sensitivity. Seventh, there is a need to create educational programs, prepare and distribute manuals to deal with violence to extend gender sensitivity. Finally, this study presented the limitations and suggestions for follow-up studies.
This study was designed based on awareness of social issues of dating violence, which has rapidly increased recently in severe conditions. According to previous studies and social learning theory that a significant number of perpetrators of dating violence experienced childhood violence, this study was performed according to the need to study violence link that experiences of family violence affected school violence and subsequently affected dating violence perpetration. In addition, this study aimed to analyze whether gender sensitivity could moderate or buffer the negative effects of domestic and school violence as a third variable in the relationship between experiences of domestic and school violence and dating violence perpetration. To this end, the study subjects were students in universities and colleges located in Busan, and a questionnaire survey was conducted on a total of 1,400 students by purposive quota sampling. Finally, 1,052 questionnaires were used for this study. In order to test the hypothesis, this study tested the mediating and moderating effects using structural equation models. The main results of this study are as follows: First, experiences of family violence among university students directly affect dating violence perpetration. Second, experiences of family violence among university students directly affect experiences of school violence. Third, experiences of school violence among university students directly affect dating violence perpetration. Fourth, experiences of family violence among university students indirectly affect dating violence perpetration through experiences of school violence. Fifth, gender sensitivity has a moderating effect in the relationship between experiences of school violence among university students and dating violence perpetration. Based on these results, policy and practical implications are presented as follows: First, there is a need to enhance violence prevention education. Second, there is a need for an active support system for family violence victims and enhancement of the judicial process. Third, it is necessary to perform more active intervention and restorative mediation in school violence. Fourth, there is a need for legal and institutional devices to enhance and spread social perceptions of gender sensitivity. Fifth, it is necessary to settle non-violent family culture through gender sensitivity training for family members. Sixth, compulsory education at school should be implemented to extend gender sensitivity. Seventh, there is a need to create educational programs, prepare and distribute manuals to deal with violence to extend gender sensitivity. Finally, this study presented the limitations and suggestions for follow-up studies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.