본 연구는 코칭기반 진로탐색프로그램이 지역아동센터 아동의 진로성숙도와 진로자기효능감에 어떠한 효과를 미치는가에 대해 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 부산시 해운대구의 A지역아동센터(10명), B지역아동센터(10명) 아동을 실험집단과 통제집단으로 각각 5명씩 무선배정하였다. 프로그램 실시기간은 A지역아동센터 경우 2016년 4월 18일에서 5월 9일까지 격일로 총 6회(1회 100분)에 걸쳐 실시하였고 B지역아동센터의 경우 2016년 4월 19일에서 5월 10일까지 격일로 총 6회(1회 100분)에 걸쳐 실시하였다. 측정도구로는 송인섭(2011) 등이 개발한 초등학생용 진로성숙도 검사지와 박명심과 김성회(2009)가 고등학생을 대상으로 개발한 진로자기효능감 검사지를 김윤주(2010)가 초등학생들이 이해하기 쉬운 단어로 수정·보완하여 만든 진로자기효능감 검사지를 사용하였다. 자료처리는 ...
본 연구는 코칭기반 진로탐색프로그램이 지역아동센터 아동의 진로성숙도와 진로자기효능감에 어떠한 효과를 미치는가에 대해 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 부산시 해운대구의 A지역아동센터(10명), B지역아동센터(10명) 아동을 실험집단과 통제집단으로 각각 5명씩 무선배정하였다. 프로그램 실시기간은 A지역아동센터 경우 2016년 4월 18일에서 5월 9일까지 격일로 총 6회(1회 100분)에 걸쳐 실시하였고 B지역아동센터의 경우 2016년 4월 19일에서 5월 10일까지 격일로 총 6회(1회 100분)에 걸쳐 실시하였다. 측정도구로는 송인섭(2011) 등이 개발한 초등학생용 진로성숙도 검사지와 박명심과 김성회(2009)가 고등학생을 대상으로 개발한 진로자기효능감 검사지를 김윤주(2010)가 초등학생들이 이해하기 쉬운 단어로 수정·보완하여 만든 진로자기효능감 검사지를 사용하였다. 자료처리는 SPSSWIN(ver. 22.0)를 사용하여 분석을 하였다. 먼저 통제집단과 실험집단의 진로성숙도와 진로자기효능감의 두집단간 동질성 확인을 위해 사전 검사의 하위영역에 대한 각각의 평균(M) 및 표준편차(SD)를 산출하여 독립표본 t-검정(matched t-test)을 실시하였다. 다음으로 코칭기반 진로탐색프로그램이 진로성숙도와 진로자기효능감에 미치는 효과를 알아보기 위하여 사전·사후 검사의 평균 차이를 대응표본 t-검정(paired samples t-test)을 실시하였다. 그 결과 실험집단이 통제집단보다 진로성숙도와 진로자기효능감의 모든 하위 영역에서 사전보다 사후검사에서 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타나 프로그램의 효과가 있었다.
본 연구는 코칭기반 진로탐색프로그램이 지역아동센터 아동의 진로성숙도와 진로자기효능감에 어떠한 효과를 미치는가에 대해 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 부산시 해운대구의 A지역아동센터(10명), B지역아동센터(10명) 아동을 실험집단과 통제집단으로 각각 5명씩 무선배정하였다. 프로그램 실시기간은 A지역아동센터 경우 2016년 4월 18일에서 5월 9일까지 격일로 총 6회(1회 100분)에 걸쳐 실시하였고 B지역아동센터의 경우 2016년 4월 19일에서 5월 10일까지 격일로 총 6회(1회 100분)에 걸쳐 실시하였다. 측정도구로는 송인섭(2011) 등이 개발한 초등학생용 진로성숙도 검사지와 박명심과 김성회(2009)가 고등학생을 대상으로 개발한 진로자기효능감 검사지를 김윤주(2010)가 초등학생들이 이해하기 쉬운 단어로 수정·보완하여 만든 진로자기효능감 검사지를 사용하였다. 자료처리는 SPSS WIN(ver. 22.0)를 사용하여 분석을 하였다. 먼저 통제집단과 실험집단의 진로성숙도와 진로자기효능감의 두집단간 동질성 확인을 위해 사전 검사의 하위영역에 대한 각각의 평균(M) 및 표준편차(SD)를 산출하여 독립표본 t-검정(matched t-test)을 실시하였다. 다음으로 코칭기반 진로탐색프로그램이 진로성숙도와 진로자기효능감에 미치는 효과를 알아보기 위하여 사전·사후 검사의 평균 차이를 대응표본 t-검정(paired samples t-test)을 실시하였다. 그 결과 실험집단이 통제집단보다 진로성숙도와 진로자기효능감의 모든 하위 영역에서 사전보다 사후검사에서 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타나 프로그램의 효과가 있었다.
The purpose of this study was to examine the effects of the coaching-based career exploration program on the career maturity and career self-efficacy of children attending regional child centers. For the above purpose, the study sampled children attending A Regional Child Center(n=10) and B Reg...
The purpose of this study was to examine the effects of the coaching-based career exploration program on the career maturity and career self-efficacy of children attending regional child centers. For the above purpose, the study sampled children attending A Regional Child Center(n=10) and B Regional Child Center(n=10), and randomly allocated those children of each center to the experimental and control groups, each having 5 members. And then, the program was applied to A Regional Child Center over 6 sessions(60 min. per session) every other day from April 18th to May 9th, 2016 while, to B Regional Child Center over 6 sessions(60 min. per session) every other day from April 19th to May 10th, 2016. Measurement devices used in this study included the Career Maturity Test for Elementary School Students developed by Song In-seop et al.(2011) and the Career Maturity Test, an outcome from Kim Yoon Ju's (2010) terminological modification and supplementation of the Career Self-Efficacy Scale, developed by Park Myeong-sim and Kim Seong-hoe(2009), for elementary schoolers' easy understanding. Data were processed through SPSS WIN(ver. 22.0). In each center, specifically, mean and standard deviation values for each sub-area of the pre-test were calculated to determine homogeneity between the experimental and control groups in terms of career maturity and career self-efficacy, and with those values, the matched t-test was conducted. In addition, the paired samples t-test was conducted with mean difference between the pre- and post-tests in order to know the effects of the coaching-based career exploration program on career maturity and career self-efficacy. As a result, the experimental group of each center showed statistically significant improvements in all sub-areas of career maturity and career self-efficacy when the post-test than when the pre-test, in comparison to the control group, proving that program to be truly effective.
The purpose of this study was to examine the effects of the coaching-based career exploration program on the career maturity and career self-efficacy of children attending regional child centers. For the above purpose, the study sampled children attending A Regional Child Center(n=10) and B Regional Child Center(n=10), and randomly allocated those children of each center to the experimental and control groups, each having 5 members. And then, the program was applied to A Regional Child Center over 6 sessions(60 min. per session) every other day from April 18th to May 9th, 2016 while, to B Regional Child Center over 6 sessions(60 min. per session) every other day from April 19th to May 10th, 2016. Measurement devices used in this study included the Career Maturity Test for Elementary School Students developed by Song In-seop et al.(2011) and the Career Maturity Test, an outcome from Kim Yoon Ju's (2010) terminological modification and supplementation of the Career Self-Efficacy Scale, developed by Park Myeong-sim and Kim Seong-hoe(2009), for elementary schoolers' easy understanding. Data were processed through SPSS WIN(ver. 22.0). In each center, specifically, mean and standard deviation values for each sub-area of the pre-test were calculated to determine homogeneity between the experimental and control groups in terms of career maturity and career self-efficacy, and with those values, the matched t-test was conducted. In addition, the paired samples t-test was conducted with mean difference between the pre- and post-tests in order to know the effects of the coaching-based career exploration program on career maturity and career self-efficacy. As a result, the experimental group of each center showed statistically significant improvements in all sub-areas of career maturity and career self-efficacy when the post-test than when the pre-test, in comparison to the control group, proving that program to be truly effective.
주제어
#리더십 코칭기반 진로탐색프로그램 지역아동센터 아동 the coaching-based career exploration program children attending the regional child center
학위논문 정보
저자
안명환
학위수여기관
신라대학교 리더십대학원
학위구분
국내석사
학과
리더십학과
지도교수
문용은
발행연도
2016
총페이지
vi, 105장
키워드
리더십 코칭기반 진로탐색프로그램 지역아동센터 아동 the coaching-based career exploration program children attending the regional child center
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.