본 연구는 대한테니스협회에 소속되어 있는 남자대학선수 3명을 선정하여 실제 시합 상황에서 테니스 경기력을 향상시키기 위한 훈련으로 심리기술훈련 프로그램을 선정하여 적용하고 훈련 전후 효과 및 차이를 알아보았다. 기초선 측정을 위해서 사전단계의 선수의 심리적 특성을 추적조사 후 테니스경기의 특성을 반영한 맞춤형 심리기술훈련 프로그램을 구성하고 20주 동안에 테니스대회와 훈련 기간 동안 단계적으로 실시하였다. 본 연구에서는 심리기술훈련에 대한 기초 정보를 제공하고 동시에 선수들에게 적용될 심리기술훈련의 필요성과 인식을 느끼도록 4시간으로 구성된 기초교육을 2번 실시하였다. 훈련 초기 단계에는 주의집중훈련과 목표설정을 실시하여 그동안 알지 못했던 훈련방법을 습득하고 체계적으로 실천할 수 있도록 하였다. 연구 대상자의 심리기술 향상을 위하여 부정적 사고의 제거, 자신감 향상, 자기관리훈련, 각성조절, 이완훈련, 긴장 및 불안완화, 주의집중 강화 등을 목적으로 긍정적인 언어 쓰기와 점진적 이완훈련과 ...
본 연구는 대한테니스협회에 소속되어 있는 남자대학선수 3명을 선정하여 실제 시합 상황에서 테니스 경기력을 향상시키기 위한 훈련으로 심리기술훈련 프로그램을 선정하여 적용하고 훈련 전후 효과 및 차이를 알아보았다. 기초선 측정을 위해서 사전단계의 선수의 심리적 특성을 추적조사 후 테니스경기의 특성을 반영한 맞춤형 심리기술훈련 프로그램을 구성하고 20주 동안에 테니스대회와 훈련 기간 동안 단계적으로 실시하였다. 본 연구에서는 심리기술훈련에 대한 기초 정보를 제공하고 동시에 선수들에게 적용될 심리기술훈련의 필요성과 인식을 느끼도록 4시간으로 구성된 기초교육을 2번 실시하였다. 훈련 초기 단계에는 주의집중훈련과 목표설정을 실시하여 그동안 알지 못했던 훈련방법을 습득하고 체계적으로 실천할 수 있도록 하였다. 연구 대상자의 심리기술 향상을 위하여 부정적 사고의 제거, 자신감 향상, 자기관리훈련, 각성조절, 이완훈련, 긴장 및 불안완화, 주의집중 강화 등을 목적으로 긍정적인 언어 쓰기와 점진적 이완훈련과 심상훈련이 실시되었다. 루틴훈련은 연구대상이 경기에 집중하며 심리적 불안을 극복하고 시합 상황에 도움을 주기 위해 실시하였다. 훈련의 결과 연구 대상들은 주의집중 향상과 불안 요소가 다소 줄어들었다. 심리기술 향상효과를 확인하고 연구의 요구조건과 타당도를 만족시키기 위하여 심리기술 훈련의 기초선 단계에서 심리기술 질문지를 3차례에 걸쳐 측정한 결과, 연구대상들의 심리기술은 긍정적으로 변화된 것으로 나타났다. 또한 경기력 향상을 확인하기 위하여 대한테니스협회에서 주관하는 3개 대회의 출전성적을 확인한 결과 심리기술훈련 적용 이전 대회 경기력보다 심리기술훈련 적용 후 출전한 대회에서 보다 좋은 경기력을 보였으며 경기 분석(개인 단식, 개인 복식, 종합 획득 점수)도 향상되었음을 나타냈다. 본 연구에서 양적 자료(스포츠 심리기술 질문지, 대회의 성적)분석과 질적 자료(반 구조화 질문지, 개방형 질문지)분석을 실시한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 심리기술훈련 프로그램을 20주간 실시한 결과 남자대학 테니스선수의 심리기술 수행 능력이 향상된 것으로 나타났다.
둘째, 적용된 심리기술훈련 프로그램은 남자대학 테니스선수의 경기력 향상에 긍정적인 변화를 가져오는 것으로 나타났다.
본 연구를 통해 얻은 결론은 심리기술훈련이 남자대학 테니스 선수의 테니스 경기력에 긍정적인 변화를 가져 올 뿐만 아니라 현장에서의 적용 가능성을 확인하고 테니스 코칭스텝 및 선수들이 신체적인 훈련과 함께 심리기술훈련에 대한 관심과 필요성을 갖게 되는 계기가 될 것이며, 인간적인 상담 기법은 기존 선수와 코칭스텝간의 의사소통과 관계 개선에 긍정적인 변화가 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 대한테니스협회에 소속되어 있는 남자대학선수 3명을 선정하여 실제 시합 상황에서 테니스 경기력을 향상시키기 위한 훈련으로 심리기술훈련 프로그램을 선정하여 적용하고 훈련 전후 효과 및 차이를 알아보았다. 기초선 측정을 위해서 사전단계의 선수의 심리적 특성을 추적조사 후 테니스경기의 특성을 반영한 맞춤형 심리기술훈련 프로그램을 구성하고 20주 동안에 테니스대회와 훈련 기간 동안 단계적으로 실시하였다. 본 연구에서는 심리기술훈련에 대한 기초 정보를 제공하고 동시에 선수들에게 적용될 심리기술훈련의 필요성과 인식을 느끼도록 4시간으로 구성된 기초교육을 2번 실시하였다. 훈련 초기 단계에는 주의집중훈련과 목표설정을 실시하여 그동안 알지 못했던 훈련방법을 습득하고 체계적으로 실천할 수 있도록 하였다. 연구 대상자의 심리기술 향상을 위하여 부정적 사고의 제거, 자신감 향상, 자기관리훈련, 각성조절, 이완훈련, 긴장 및 불안완화, 주의집중 강화 등을 목적으로 긍정적인 언어 쓰기와 점진적 이완훈련과 심상훈련이 실시되었다. 루틴훈련은 연구대상이 경기에 집중하며 심리적 불안을 극복하고 시합 상황에 도움을 주기 위해 실시하였다. 훈련의 결과 연구 대상들은 주의집중 향상과 불안 요소가 다소 줄어들었다. 심리기술 향상효과를 확인하고 연구의 요구조건과 타당도를 만족시키기 위하여 심리기술 훈련의 기초선 단계에서 심리기술 질문지를 3차례에 걸쳐 측정한 결과, 연구대상들의 심리기술은 긍정적으로 변화된 것으로 나타났다. 또한 경기력 향상을 확인하기 위하여 대한테니스협회에서 주관하는 3개 대회의 출전성적을 확인한 결과 심리기술훈련 적용 이전 대회 경기력보다 심리기술훈련 적용 후 출전한 대회에서 보다 좋은 경기력을 보였으며 경기 분석(개인 단식, 개인 복식, 종합 획득 점수)도 향상되었음을 나타냈다. 본 연구에서 양적 자료(스포츠 심리기술 질문지, 대회의 성적)분석과 질적 자료(반 구조화 질문지, 개방형 질문지)분석을 실시한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 심리기술훈련 프로그램을 20주간 실시한 결과 남자대학 테니스선수의 심리기술 수행 능력이 향상된 것으로 나타났다.
둘째, 적용된 심리기술훈련 프로그램은 남자대학 테니스선수의 경기력 향상에 긍정적인 변화를 가져오는 것으로 나타났다.
본 연구를 통해 얻은 결론은 심리기술훈련이 남자대학 테니스 선수의 테니스 경기력에 긍정적인 변화를 가져 올 뿐만 아니라 현장에서의 적용 가능성을 확인하고 테니스 코칭스텝 및 선수들이 신체적인 훈련과 함께 심리기술훈련에 대한 관심과 필요성을 갖게 되는 계기가 될 것이며, 인간적인 상담 기법은 기존 선수와 코칭스텝간의 의사소통과 관계 개선에 긍정적인 변화가 있을 것으로 기대된다.
This research selected three male Tennis in University teams who are members of the Korea Tennis Association to develop psychological skills training program as a part of the training intended to enhance Tennis performance in actual match, and to apply the findings to analyze the effect. Towards thi...
This research selected three male Tennis in University teams who are members of the Korea Tennis Association to develop psychological skills training program as a part of the training intended to enhance Tennis performance in actual match, and to apply the findings to analyze the effect. Towards this end, customized psychological skills training program that factored in the players’ psychological characteristics and Tennis match characteristics during the initial stage for the baseline measurement was developed, and it was implemented in a systematic manner during 20 weeks in line with the Tennis match schedule and training period. This research provided basic information on the psychological skills training while conducting eight hour long basic training in order to increase the awareness on the need for the psychological skills training that will be applied to this research. During the initial stage of this psychological skills training, goal setting and training to concentrate on the surrounding were conducted to improve training method which was not planned until now to act on it. Training to concentrate on the surrounding was conducted by setting up the training for the concentration and perceptual training, training to increase concentration level by analyzing routine executed through concentration level enhancement training and brain wave measurement using game program via Q-jump device(Neuro Harmony)’s scientific machinery. Learning to dance, incremental training for relaxation and image training were conducted with the goal of conducting training for relaxation, training for self-control, impulse control, anxiety and relaxation, increased concentrate on the surrounding, self-confidence enhancement and elimination of the negative perception for the research subjects’ athletic performance enhancement. Routine training was conducted so that the research subjects can concentrate on the match and to help them to overcome psychological anxiety. As result of the training, research subjects were able to concentrate better on the surrounding and able to discard some of the negative perception. To verify the effect of psychological skills enhancement and to satisfy research’s viability and requirements, questionnaire on the psychological skills was measured repeatedly during the stage in which psychological skills training is conducted. The result demonstrated that the research subjects’ psychological skills enhanced in overall. Moreover, to verify athletic performance enhancement, performance at the three matches overseen by the Korea Tennis Association was analyzed, which demonstrated that the performance improved in case of the match they participated in during the psychological skills training compared to the performance of the match that they participate in prior to the start of the training program. Match analysis(single, doubles, total score) demonstrated that there were partial enhancements as well. This research conducted analysis of the qualitative data (semi-structured questionnaire, open ended questionnaire) and quantitative data (questionnaire on the sports psychological skills, performance at matches). The conclusion is as follows. First, psychological skills training program was applied during 20 weeks, which demonstrated that the execution ability of the male Tennis player in University teams was enhanced. Second, applied psychological skills training program was found to exert positive influence on the Tennis in a men’s University Team athletic performance. The conclusion drawn from this research is that the psychological skills training, exerts positive influence on the male Tennis player in University teams’ Tennis performance. In addition, possibility of applying to the actual field was confirmed. This will also serve as a turning point for the Tennis trainers and players to become interested in physical fitness, techniques and psychological skills training. Moreover, effective consultation technique is expected to exert significant effect on improving the communication and relationship among the existing players and trainers.
This research selected three male Tennis in University teams who are members of the Korea Tennis Association to develop psychological skills training program as a part of the training intended to enhance Tennis performance in actual match, and to apply the findings to analyze the effect. Towards this end, customized psychological skills training program that factored in the players’ psychological characteristics and Tennis match characteristics during the initial stage for the baseline measurement was developed, and it was implemented in a systematic manner during 20 weeks in line with the Tennis match schedule and training period. This research provided basic information on the psychological skills training while conducting eight hour long basic training in order to increase the awareness on the need for the psychological skills training that will be applied to this research. During the initial stage of this psychological skills training, goal setting and training to concentrate on the surrounding were conducted to improve training method which was not planned until now to act on it. Training to concentrate on the surrounding was conducted by setting up the training for the concentration and perceptual training, training to increase concentration level by analyzing routine executed through concentration level enhancement training and brain wave measurement using game program via Q-jump device(Neuro Harmony)’s scientific machinery. Learning to dance, incremental training for relaxation and image training were conducted with the goal of conducting training for relaxation, training for self-control, impulse control, anxiety and relaxation, increased concentrate on the surrounding, self-confidence enhancement and elimination of the negative perception for the research subjects’ athletic performance enhancement. Routine training was conducted so that the research subjects can concentrate on the match and to help them to overcome psychological anxiety. As result of the training, research subjects were able to concentrate better on the surrounding and able to discard some of the negative perception. To verify the effect of psychological skills enhancement and to satisfy research’s viability and requirements, questionnaire on the psychological skills was measured repeatedly during the stage in which psychological skills training is conducted. The result demonstrated that the research subjects’ psychological skills enhanced in overall. Moreover, to verify athletic performance enhancement, performance at the three matches overseen by the Korea Tennis Association was analyzed, which demonstrated that the performance improved in case of the match they participated in during the psychological skills training compared to the performance of the match that they participate in prior to the start of the training program. Match analysis(single, doubles, total score) demonstrated that there were partial enhancements as well. This research conducted analysis of the qualitative data (semi-structured questionnaire, open ended questionnaire) and quantitative data (questionnaire on the sports psychological skills, performance at matches). The conclusion is as follows. First, psychological skills training program was applied during 20 weeks, which demonstrated that the execution ability of the male Tennis player in University teams was enhanced. Second, applied psychological skills training program was found to exert positive influence on the Tennis in a men’s University Team athletic performance. The conclusion drawn from this research is that the psychological skills training, exerts positive influence on the male Tennis player in University teams’ Tennis performance. In addition, possibility of applying to the actual field was confirmed. This will also serve as a turning point for the Tennis trainers and players to become interested in physical fitness, techniques and psychological skills training. Moreover, effective consultation technique is expected to exert significant effect on improving the communication and relationship among the existing players and trainers.
주제어
#체육교육 심리기술훈련 주의집중 루틴 심상 psychological skills training goal setting attention arousal control
학위논문 정보
저자
강창현
학위수여기관
신라대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
체육교육전공
지도교수
양정옥
발행연도
2016
총페이지
v, 106장
키워드
체육교육 심리기술훈련 주의집중 루틴 심상 psychological skills training goal setting attention arousal control
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.