인간의 발달은 전 생애에 걸쳐 이루어진다고 볼 수 있는데 그 중 영유아기의 발달이 가장 큰 영향을 미친다. 발달이 진행되는 과정에서 가장 중요한 요소는 가정환경, 타인과의 관계 등이다. 영아는 태어나서 처음으로 엄마를 통하여 타인과의 관계를 맺게 되는 데 긍정적인 관계가 유지될수록 또래관계에서 보다 긍정적인 결과를 나타낼 수 있다. 영아는 세상에 태어난 후 주 양육자를 자각하게 되면서 애착을 형성하게 된다. 이러한 애착을 기초로 하여 아동의 성격 및 특성 등 자아를 형성하는 계기가 된다. 따라서 본 연구에서는 애착의 형성이 아동의...
인간의 발달은 전 생애에 걸쳐 이루어진다고 볼 수 있는데 그 중 영유아기의 발달이 가장 큰 영향을 미친다. 발달이 진행되는 과정에서 가장 중요한 요소는 가정환경, 타인과의 관계 등이다. 영아는 태어나서 처음으로 엄마를 통하여 타인과의 관계를 맺게 되는 데 긍정적인 관계가 유지될수록 또래관계에서 보다 긍정적인 결과를 나타낼 수 있다. 영아는 세상에 태어난 후 주 양육자를 자각하게 되면서 애착을 형성하게 된다. 이러한 애착을 기초로 하여 아동의 성격 및 특성 등 자아를 형성하는 계기가 된다. 따라서 본 연구에서는 애착의 형성이 아동의 성격 형성 및 다양한 변인에 영향을 미친다는 결론을 토대로 하여 타인과의 의사소통에서 가장 중요한 역할을 하는 언어발달과의 관련성을 살펴보고자 한다.
본 연구는 경상남도 창원지역에 거주하고 있는 아동 중 일반 아동 20명, 불안/우울 및 위축 아동 20명을 대상으로 연구하였다.
연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫 째, 일반 아동의 85%는 안정애착, 15%는 불안정애착을 나타내며 불안/우울 및 위축 아동은 불안정애착 85%, 안정애착 15%를 나타내어 불안/우울 및 위축 아동에게 불안정애착이 더 많이 나타났다.
둘 째, 안정애착과 비교하였을 때, 불안정 애착 아동이 취학전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달척도(PRES) 검사 결과, 표현언어능력에서 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 안정 애착과 비교하여 낮은 표현언어능력을 나타낸다.
셋 째, 안정애착과 비교하였을 때, 불안정 애착 아동이 수용·표현 어휘력 검사(REVT)에서 수용·표현 어휘력 모두 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 안정 애착과 비교하여 낮은 어휘력을 나타낸다.
넷 째, 안정애착과 비교하였을 때, 불안정 애착이 화용능력-담화관리에서 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 안정 애착과 비교하여 낮은 점수를 나타낸다.
이과 같은 결과는 불안/우울 및 위축 아동은 일반 아동과 비교하여 불안정애착을 형성한 경우가 많으며 불안정애착으로 형성된 아동의 경우 낮은 어휘력, 표현력, 담화관리의 미숙함뿐만 아니라 전반적인 언어발달에서의 지연을 나타낼 확률이 높다고 볼 수 있다. 안정적이지 못한 애착의 형성이 심리적인 문제를 야기하거나 언어발달의 문제를 야기하게 되면 상호작용의 어려움을 나타낼 가능성이 있으며 학령기에는 학습의 어려움을 나타내는 등 성장하는 동안 끊임없는 어려움을 마주하게 될 수도 있다. 따라서 영·유아기의 건강한 성장을 위하여 주 양육자와의 정서적인 유대 관계 형성을 중요시 하고 안정적인 애착을 형성하기 위한 주 양육자의 끊임없는 관심과 노력이 필요할 것이다.
인간의 발달은 전 생애에 걸쳐 이루어진다고 볼 수 있는데 그 중 영유아기의 발달이 가장 큰 영향을 미친다. 발달이 진행되는 과정에서 가장 중요한 요소는 가정환경, 타인과의 관계 등이다. 영아는 태어나서 처음으로 엄마를 통하여 타인과의 관계를 맺게 되는 데 긍정적인 관계가 유지될수록 또래관계에서 보다 긍정적인 결과를 나타낼 수 있다. 영아는 세상에 태어난 후 주 양육자를 자각하게 되면서 애착을 형성하게 된다. 이러한 애착을 기초로 하여 아동의 성격 및 특성 등 자아를 형성하는 계기가 된다. 따라서 본 연구에서는 애착의 형성이 아동의 성격 형성 및 다양한 변인에 영향을 미친다는 결론을 토대로 하여 타인과의 의사소통에서 가장 중요한 역할을 하는 언어발달과의 관련성을 살펴보고자 한다.
본 연구는 경상남도 창원지역에 거주하고 있는 아동 중 일반 아동 20명, 불안/우울 및 위축 아동 20명을 대상으로 연구하였다.
연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫 째, 일반 아동의 85%는 안정애착, 15%는 불안정애착을 나타내며 불안/우울 및 위축 아동은 불안정애착 85%, 안정애착 15%를 나타내어 불안/우울 및 위축 아동에게 불안정애착이 더 많이 나타났다.
둘 째, 안정애착과 비교하였을 때, 불안정 애착 아동이 취학전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달척도(PRES) 검사 결과, 표현언어능력에서 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 안정 애착과 비교하여 낮은 표현언어능력을 나타낸다.
셋 째, 안정애착과 비교하였을 때, 불안정 애착 아동이 수용·표현 어휘력 검사(REVT)에서 수용·표현 어휘력 모두 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 안정 애착과 비교하여 낮은 어휘력을 나타낸다.
넷 째, 안정애착과 비교하였을 때, 불안정 애착이 화용능력-담화관리에서 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 안정 애착과 비교하여 낮은 점수를 나타낸다.
이과 같은 결과는 불안/우울 및 위축 아동은 일반 아동과 비교하여 불안정애착을 형성한 경우가 많으며 불안정애착으로 형성된 아동의 경우 낮은 어휘력, 표현력, 담화관리의 미숙함뿐만 아니라 전반적인 언어발달에서의 지연을 나타낼 확률이 높다고 볼 수 있다. 안정적이지 못한 애착의 형성이 심리적인 문제를 야기하거나 언어발달의 문제를 야기하게 되면 상호작용의 어려움을 나타낼 가능성이 있으며 학령기에는 학습의 어려움을 나타내는 등 성장하는 동안 끊임없는 어려움을 마주하게 될 수도 있다. 따라서 영·유아기의 건강한 성장을 위하여 주 양육자와의 정서적인 유대 관계 형성을 중요시 하고 안정적인 애착을 형성하기 위한 주 양육자의 끊임없는 관심과 노력이 필요할 것이다.
The development of human being occurs throughout one’s life. Among them, the development during infancy can be considered as the most effective development. The most important factors in the development process are home environment and relationship with others. Through the first relationship formed ...
The development of human being occurs throughout one’s life. Among them, the development during infancy can be considered as the most effective development. The most important factors in the development process are home environment and relationship with others. Through the first relationship formed with mother, a child can have relationship with others. Therefore, the more positive relationship with mother the child has, the more positive relationship can the child form with same age children. When a child is born, the baby forms an attachment by recognizing the main caregiver. Based on this attachment, the child forms one’s characteristic, personality, and ego. Therefore, based on research outcome which argues that the formation of attachment type has effects on the formation of child’s personality and other various factors, the study examines the relationship between attachment type and language development which plays the most important role in communication with others.
The study was carried out for children who live in Changwon, Gyeongsangnam-do; twenty normal children and twenty withdrawn children with anxiety and depression.
The main outcome of the study is as follows.
Firstly, for normal children, 85% showed secure attachment and 15% showed insecure attachment. For the withdrawn children with anxiety and depression, 85% showed insecure attachment and 15% showed secure attachment which reveals that insecure attachment was seen more for the withdrawn children with anxiety and depression.
Secondly, as an analysis of Preschool Receptive-Expressive Language Scale (PRES) test, children with insecure attachment showed statically significant difference in expressive language ability when compared to children with secure attachment. This shows that children with insecure attachment has lower expressive language ability.
Thirdly, as an analysis of Receptive and Expressive Vocabulary Test (REVT) test, children with insecure attachment showed statically significant difference in receptive and expressive vocabulary ability when compared to children with secure attachment. This shows that children with insecure attachment has lower vocabulary.
Fourthly, as an analysis of Pragmatic Competence- Discourse Management, children with insecure attachment showed statically significant difference when compared to children with secure attachment. This shows that children with insecure attachment has lower score.
This result explains that withdrawn children with anxiety and depression tend to have insecure attachment when compared to normal children, and in case of children formed with insecure attachment, there is a high possibility that they show lower ability not only in vocabulary, expression, discourse management, but also in general language development. When the formation of unstable attachment causes psychological problem or language development problem, a child may show difficulty in interaction and may also face consistent difficulties during the development phase, especially in learning. Therefore, for healthy growth during infancy, it is crucial for children to form emotional relationship with main caregiver and the caregiver needs to give consistent care and put efforts to form stable attachment with children.
The development of human being occurs throughout one’s life. Among them, the development during infancy can be considered as the most effective development. The most important factors in the development process are home environment and relationship with others. Through the first relationship formed with mother, a child can have relationship with others. Therefore, the more positive relationship with mother the child has, the more positive relationship can the child form with same age children. When a child is born, the baby forms an attachment by recognizing the main caregiver. Based on this attachment, the child forms one’s characteristic, personality, and ego. Therefore, based on research outcome which argues that the formation of attachment type has effects on the formation of child’s personality and other various factors, the study examines the relationship between attachment type and language development which plays the most important role in communication with others.
The study was carried out for children who live in Changwon, Gyeongsangnam-do; twenty normal children and twenty withdrawn children with anxiety and depression.
The main outcome of the study is as follows.
Firstly, for normal children, 85% showed secure attachment and 15% showed insecure attachment. For the withdrawn children with anxiety and depression, 85% showed insecure attachment and 15% showed secure attachment which reveals that insecure attachment was seen more for the withdrawn children with anxiety and depression.
Secondly, as an analysis of Preschool Receptive-Expressive Language Scale (PRES) test, children with insecure attachment showed statically significant difference in expressive language ability when compared to children with secure attachment. This shows that children with insecure attachment has lower expressive language ability.
Thirdly, as an analysis of Receptive and Expressive Vocabulary Test (REVT) test, children with insecure attachment showed statically significant difference in receptive and expressive vocabulary ability when compared to children with secure attachment. This shows that children with insecure attachment has lower vocabulary.
Fourthly, as an analysis of Pragmatic Competence- Discourse Management, children with insecure attachment showed statically significant difference when compared to children with secure attachment. This shows that children with insecure attachment has lower score.
This result explains that withdrawn children with anxiety and depression tend to have insecure attachment when compared to normal children, and in case of children formed with insecure attachment, there is a high possibility that they show lower ability not only in vocabulary, expression, discourse management, but also in general language development. When the formation of unstable attachment causes psychological problem or language development problem, a child may show difficulty in interaction and may also face consistent difficulties during the development phase, especially in learning. Therefore, for healthy growth during infancy, it is crucial for children to form emotional relationship with main caregiver and the caregiver needs to give consistent care and put efforts to form stable attachment with children.
주제어
#불안 우울 위축 아동 애착유형 언어특성
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.