만2세 영아의 사회성발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램 개발 및 효과 Development and Impacts of Education for Sustainable Development Program for Social Development of Infants at Age 2원문보기
본 연구의 목적은 영아의 사회성 발달을 도모하기 위한 지속가능발전교육 프로그램을 개발하고 프로그램을 적용하여 효과를 보기 위한 것이다. 이에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제1. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램은 어떻게 구성하는가?
1-1. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가?
1-2. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 내용은 어떠한가?
1-3. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가?
1-4. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
연구문제2. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 적용효과는 어떠한가?
2-1. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램이 영아의 자아개념에 미치는 효과는 어떠한가?
2-2. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램이 영아의 자기조절에 미치는 효과는 어떠한가?
2-3. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램이 영아의 사회적 관계에 미치는 효과는 어떠한가?
만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램 개발 및 효과에 따른 연구 결과를 연구 문제별로 정리하면 다음과 같다.
만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 개발은 목적 및 목표, 활동내용, 교수-학습방법, 평가 등을 구안하기 위하여 문헌연구와 요구조사를 실시하고 지속가능발전교육의 내용과 사회성 발달의 내용을 추출하여 프로그램의 시안을 구성하였다. 이렇게 구성된 프로그램 시안을 바탕으로 예비연구를 실시하고 전문가 협의회를 거쳐 최종 프로그램을 확정하였다.
이를 바탕으로 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 구성에 대한 연구문제 1의 결과는 다음과 같다.
첫째, 만2세 영아의 사회성발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 목적은 영아에게 지속가능발전교육 프로그램을 제공하여 영아의 사회성 발달을 도모하는 것이다. 이를 달성하기위한 구체적인 목표는 지속가능발전교육 활동을 통하여 다른 사람과 분리된 존재로서 자신을 인식하고 자아를 확립하며 독립적으로 행동하는 것과 지속가능발전교육 활동을 통하여 자신의 정서를 느끼고 표현하며 적절하게 조절하고 다른 사람의 정서를 이해하는 것과 지속가능발전교육 활동을 통하여 성인 및 또래와 긍정적인 관계를 형성하는 것이다.
둘째, 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 내용을 살펴보면 영아의 사회성 발달의 내용 범주는 자아개념, 자기조절, 사회적 관계이고 영아의 지속가능발전교육의 내용으로는 계절의 순환과 관련하여 평화와 안전, 문화의 다양성, 생물의 다양성, 흙과 땅, 에너지와 계절, 자연자원, ...
본 연구의 목적은 영아의 사회성 발달을 도모하기 위한 지속가능발전교육 프로그램을 개발하고 프로그램을 적용하여 효과를 보기 위한 것이다. 이에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제1. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램은 어떻게 구성하는가?
1-1. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가?
1-2. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 내용은 어떠한가?
1-3. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가?
1-4. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
연구문제2. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 적용효과는 어떠한가?
2-1. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램이 영아의 자아개념에 미치는 효과는 어떠한가?
2-2. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램이 영아의 자기조절에 미치는 효과는 어떠한가?
2-3. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램이 영아의 사회적 관계에 미치는 효과는 어떠한가?
만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램 개발 및 효과에 따른 연구 결과를 연구 문제별로 정리하면 다음과 같다.
만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 개발은 목적 및 목표, 활동내용, 교수-학습방법, 평가 등을 구안하기 위하여 문헌연구와 요구조사를 실시하고 지속가능발전교육의 내용과 사회성 발달의 내용을 추출하여 프로그램의 시안을 구성하였다. 이렇게 구성된 프로그램 시안을 바탕으로 예비연구를 실시하고 전문가 협의회를 거쳐 최종 프로그램을 확정하였다.
이를 바탕으로 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 구성에 대한 연구문제 1의 결과는 다음과 같다.
첫째, 만2세 영아의 사회성발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 목적은 영아에게 지속가능발전교육 프로그램을 제공하여 영아의 사회성 발달을 도모하는 것이다. 이를 달성하기위한 구체적인 목표는 지속가능발전교육 활동을 통하여 다른 사람과 분리된 존재로서 자신을 인식하고 자아를 확립하며 독립적으로 행동하는 것과 지속가능발전교육 활동을 통하여 자신의 정서를 느끼고 표현하며 적절하게 조절하고 다른 사람의 정서를 이해하는 것과 지속가능발전교육 활동을 통하여 성인 및 또래와 긍정적인 관계를 형성하는 것이다.
둘째, 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 내용을 살펴보면 영아의 사회성 발달의 내용 범주는 자아개념, 자기조절, 사회적 관계이고 영아의 지속가능발전교육의 내용으로는 계절의 순환과 관련하여 평화와 안전, 문화의 다양성, 생물의 다양성, 흙과 땅, 에너지와 계절, 자연자원, 기후변화, 시장경제로 구성하였다.
셋째, 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육의 교수-학습 방법은 상호 연관되어 통합적으로 이루어진다. 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 교수-학습방법은 탐색 및 놀이에 기초한 영아의 교수-학습 원리에 따라 제시, 탐색, 놀이, 놀이 확장 4단계의 활동 단계로 구성하였다.
넷째, 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램 평가는 영아평가와 프로그램 평가로 실시되었다. 영아평가는 지속가능발전교육을 통해 ‘자아개념’의 증진 및 ‘자기조절’ 능력의 향상, 긍정적인 ‘사회적 관계’를 형성 하는가에 대해 교사가 관찰하는 방법으로 프로그램 실행 전, 프로그램 실행 중, 프로그램 실행 후 평가로 하였다. 프로그램 평가는 유아교육 전문가 2인과 영아반 교사 경력5년 이상 교사 2인으로 구성된 전문가 체크리스트를 사용하여 평가 하였다.
프로그램 개발에 대한 평가결과 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육프로그램으로 현장에서 쉽게 적용할 수 있는 프로그램이라는 타당성을 검증하였다.
만2세 영아의 사회성 발달을 위한 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위한 연구문제2에 대한 결과는 다음과 같다.
만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육프로그램의 교육적 효과를 검증하기 위해 H시의 S 직장어린이집과 B 시립어린이집 만2세 21명을 연구대상으로 선정하고, 같은 지역 직장어린이집과 시립 어린이집 만2세 21명을 비교집단으로 선정하였다. 실험집단 영아들은 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램을 실시하였고 비교집단은 일반 제3차 어린이집 표준보육과정에 따른 활동을 실시하였다. 총6개월 24주 동안 프로그램을 적용하였고 사회성 발달의 효과를 분석하기위해 사전․사후 검사를 실시하였다.
연구도구는 김호인(2010)의‘ 만2세 영아를 위한 사회정서발달 평정척도 개발’을 수정하여 사용하였다. 자료처리는 실험집단과 비교집단 간의 자아개념, 자기조절, 사회적 관계의 효과를 알아보기 위해 SPSS 20.0을
본 연구의 목적은 영아의 사회성 발달을 도모하기 위한 지속가능발전교육 프로그램을 개발하고 프로그램을 적용하여 효과를 보기 위한 것이다. 이에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제1. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램은 어떻게 구성하는가?
1-1. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가?
1-2. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 내용은 어떠한가?
1-3. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가?
1-4. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
연구문제2. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 적용효과는 어떠한가?
2-1. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램이 영아의 자아개념에 미치는 효과는 어떠한가?
2-2. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램이 영아의 자기조절에 미치는 효과는 어떠한가?
2-3. 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램이 영아의 사회적 관계에 미치는 효과는 어떠한가?
만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램 개발 및 효과에 따른 연구 결과를 연구 문제별로 정리하면 다음과 같다.
만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 개발은 목적 및 목표, 활동내용, 교수-학습방법, 평가 등을 구안하기 위하여 문헌연구와 요구조사를 실시하고 지속가능발전교육의 내용과 사회성 발달의 내용을 추출하여 프로그램의 시안을 구성하였다. 이렇게 구성된 프로그램 시안을 바탕으로 예비연구를 실시하고 전문가 협의회를 거쳐 최종 프로그램을 확정하였다.
이를 바탕으로 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 구성에 대한 연구문제 1의 결과는 다음과 같다.
첫째, 만2세 영아의 사회성발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 목적은 영아에게 지속가능발전교육 프로그램을 제공하여 영아의 사회성 발달을 도모하는 것이다. 이를 달성하기위한 구체적인 목표는 지속가능발전교육 활동을 통하여 다른 사람과 분리된 존재로서 자신을 인식하고 자아를 확립하며 독립적으로 행동하는 것과 지속가능발전교육 활동을 통하여 자신의 정서를 느끼고 표현하며 적절하게 조절하고 다른 사람의 정서를 이해하는 것과 지속가능발전교육 활동을 통하여 성인 및 또래와 긍정적인 관계를 형성하는 것이다.
둘째, 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 내용을 살펴보면 영아의 사회성 발달의 내용 범주는 자아개념, 자기조절, 사회적 관계이고 영아의 지속가능발전교육의 내용으로는 계절의 순환과 관련하여 평화와 안전, 문화의 다양성, 생물의 다양성, 흙과 땅, 에너지와 계절, 자연자원, 기후변화, 시장경제로 구성하였다.
셋째, 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육의 교수-학습 방법은 상호 연관되어 통합적으로 이루어진다. 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램의 교수-학습방법은 탐색 및 놀이에 기초한 영아의 교수-학습 원리에 따라 제시, 탐색, 놀이, 놀이 확장 4단계의 활동 단계로 구성하였다.
넷째, 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램 평가는 영아평가와 프로그램 평가로 실시되었다. 영아평가는 지속가능발전교육을 통해 ‘자아개념’의 증진 및 ‘자기조절’ 능력의 향상, 긍정적인 ‘사회적 관계’를 형성 하는가에 대해 교사가 관찰하는 방법으로 프로그램 실행 전, 프로그램 실행 중, 프로그램 실행 후 평가로 하였다. 프로그램 평가는 유아교육 전문가 2인과 영아반 교사 경력5년 이상 교사 2인으로 구성된 전문가 체크리스트를 사용하여 평가 하였다.
프로그램 개발에 대한 평가결과 만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육프로그램으로 현장에서 쉽게 적용할 수 있는 프로그램이라는 타당성을 검증하였다.
만2세 영아의 사회성 발달을 위한 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위한 연구문제2에 대한 결과는 다음과 같다.
만2세 영아의 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육프로그램의 교육적 효과를 검증하기 위해 H시의 S 직장어린이집과 B 시립어린이집 만2세 21명을 연구대상으로 선정하고, 같은 지역 직장어린이집과 시립 어린이집 만2세 21명을 비교집단으로 선정하였다. 실험집단 영아들은 사회성 발달을 위한 지속가능발전교육 프로그램을 실시하였고 비교집단은 일반 제3차 어린이집 표준보육과정에 따른 활동을 실시하였다. 총6개월 24주 동안 프로그램을 적용하였고 사회성 발달의 효과를 분석하기위해 사전․사후 검사를 실시하였다.
연구도구는 김호인(2010)의‘ 만2세 영아를 위한 사회정서발달 평정척도 개발’을 수정하여 사용하였다. 자료처리는 실험집단과 비교집단 간의 자아개념, 자기조절, 사회적 관계의 효과를 알아보기 위해 SPSS 20.0을
The purse of this study is to develop a education for sustainable development program for the promotion of infants’ social development, and to examine its effects after applying the program. The subjects of study are as follows:
Subject 1. What is the composition of the education for sustaina...
The purse of this study is to develop a education for sustainable development program for the promotion of infants’ social development, and to examine its effects after applying the program. The subjects of study are as follows:
Subject 1. What is the composition of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2?
1-1. What are the object and objectives of program?
1-2. What is the content of program?
1-3. What is the teaching-learning method of the program?
1-4. What is the program evaluated?
Subject 2. What is the application effects of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2?
2-1. What is the influence of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2 on the self-concept of infants?
2-2. What is the influence of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2 on the self-control of infants?
2-3. What is the influence of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2 on the social relationship of infants?
The study results of the development and impacts of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2 are as follows:
For the development of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2, literature reviews and needs analysis were conducted to design its object, objectives, activities, teaching-learning method, and evaluated. The draft of the program was structured by extracting content about education for sustainable development and social development. Based on the draft, a pre-test was carried out and the program was finalized by the review of the expert group.
The results of Subject 1,which concerns the structure of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2, are as follows:
First, the object of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2 was to promote the social development of infants by providing a education for sustainable development program. To achieve this, the detailed purposes were to recognize one’s self as an existence separated from others, construct self-awareness and act independently through education for sustainable development activities; to feel, express and control one’s emotions, and to understand the other’s emotions through education for sustainable development activities; and to establish a positive relationship with adults and peers through education for sustainable development activities.
Second, for the content of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2, the content range of infants’ social development was self-concept, self-control and social relationship. The content of education for sustainable development for infants was consisted of topics about the cycle of season including peace and safety, diversity of cultures, diversity of creatures, earth and soil, energy and season, natural resource, climate change and market economy.
Third, the teaching-learning method of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2 was co-related and carried out in an integrated approach. When applying the education for sustainable development program for the social development of infants, the four-step of activities were consisted of suggestion, exploration, play and expansion of play, according to a teaching-learning principle for infants based on exploration and play.
Fourth, the assessment of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2 was conducted in infant evaluation and program evaluation. The infant evaluation is a method that teachers observe whether ‘self-concept’ and ‘self-control’ ability are enhanced, and a ‘social relationship’ is constructed through a education for sustainable development. The evaluation was made before, during and after the program. The program evaluation was carried out with an expert checklist consisted of two experts for childhood education and two teachers with more than 5 years of teaching experience.
The evaluation results on the program development verified that the education for sustainable development program was a program which could be easily applied in the field.
The results of Subject 2, which concerns the application effects of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2, are as follows:
To verify the educational effects of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2, 21 two-year-old infants at S employer- supported child care and B municipal daycare located in the city H were selected as the subject of study. 21 other two-year-old infants at employer-supported child cares and municipal day cares in the same region were selected as a comparison group. The education for sustainable development program for social development was conducted for infants in the experiment group, and activities based on the Third General Child Care Center Standard Edu-Care Course were carried out for the comparison group. The program was applied for 24 weeks, six months in total. To examine the effects on social development, tests were conducted before and after the program application.
As a study tool, "Rating Scale of Social Emotional Development of Infants" Developed by Kim Ho in(2010) was revised. For data processing, covariance analysis was conducted using SPSS 20.0 to see self-concept, self-control and social relationship between the experimental group and the comparison group. The results showed that the education for sus
The purse of this study is to develop a education for sustainable development program for the promotion of infants’ social development, and to examine its effects after applying the program. The subjects of study are as follows:
Subject 1. What is the composition of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2?
1-1. What are the object and objectives of program?
1-2. What is the content of program?
1-3. What is the teaching-learning method of the program?
1-4. What is the program evaluated?
Subject 2. What is the application effects of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2?
2-1. What is the influence of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2 on the self-concept of infants?
2-2. What is the influence of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2 on the self-control of infants?
2-3. What is the influence of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2 on the social relationship of infants?
The study results of the development and impacts of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2 are as follows:
For the development of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2, literature reviews and needs analysis were conducted to design its object, objectives, activities, teaching-learning method, and evaluated. The draft of the program was structured by extracting content about education for sustainable development and social development. Based on the draft, a pre-test was carried out and the program was finalized by the review of the expert group.
The results of Subject 1,which concerns the structure of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2, are as follows:
First, the object of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2 was to promote the social development of infants by providing a education for sustainable development program. To achieve this, the detailed purposes were to recognize one’s self as an existence separated from others, construct self-awareness and act independently through education for sustainable development activities; to feel, express and control one’s emotions, and to understand the other’s emotions through education for sustainable development activities; and to establish a positive relationship with adults and peers through education for sustainable development activities.
Second, for the content of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2, the content range of infants’ social development was self-concept, self-control and social relationship. The content of education for sustainable development for infants was consisted of topics about the cycle of season including peace and safety, diversity of cultures, diversity of creatures, earth and soil, energy and season, natural resource, climate change and market economy.
Third, the teaching-learning method of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2 was co-related and carried out in an integrated approach. When applying the education for sustainable development program for the social development of infants, the four-step of activities were consisted of suggestion, exploration, play and expansion of play, according to a teaching-learning principle for infants based on exploration and play.
Fourth, the assessment of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2 was conducted in infant evaluation and program evaluation. The infant evaluation is a method that teachers observe whether ‘self-concept’ and ‘self-control’ ability are enhanced, and a ‘social relationship’ is constructed through a education for sustainable development. The evaluation was made before, during and after the program. The program evaluation was carried out with an expert checklist consisted of two experts for childhood education and two teachers with more than 5 years of teaching experience.
The evaluation results on the program development verified that the education for sustainable development program was a program which could be easily applied in the field.
The results of Subject 2, which concerns the application effects of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2, are as follows:
To verify the educational effects of the education for sustainable development program for the social development of infants at age 2, 21 two-year-old infants at S employer- supported child care and B municipal daycare located in the city H were selected as the subject of study. 21 other two-year-old infants at employer-supported child cares and municipal day cares in the same region were selected as a comparison group. The education for sustainable development program for social development was conducted for infants in the experiment group, and activities based on the Third General Child Care Center Standard Edu-Care Course were carried out for the comparison group. The program was applied for 24 weeks, six months in total. To examine the effects on social development, tests were conducted before and after the program application.
As a study tool, "Rating Scale of Social Emotional Development of Infants" Developed by Kim Ho in(2010) was revised. For data processing, covariance analysis was conducted using SPSS 20.0 to see self-concept, self-control and social relationship between the experimental group and the comparison group. The results showed that the education for sus
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.