본 연구는 만 1세 영아들이 어린이집 교실에서 또래 및 교사들과 가지는 사회적 상호작용 과정에서 나타나는 사회적 행동과 이에 반영되어 있는 정서들의 의미가 무엇인지 탐구하는 것이 주된 목적이다. 영아들의 사회적 상호작용에 대한 대부분의 연구들은 영아들이 또래들과의 사회적 상호작용에서 가지는 갈등에 초점을 맞추거나 혹은 교사의 중재, 다른 영아들과의 애착 등에 초점을 맞추고 있다. 이로 인해 영아들이 또래들과의 사회적 상호작용에서 보여주는 행동들이 실제로 어떤 정서적 반응들을 유발하며 또한 사회정서적 행동들이 영아들의 적응과 발달에 어떤 의미가 있는지에 대해서는 거의 연구되지 않았다. 이를 위해 본 연구에서는 ‘만 1세 영아들의 사회적 상호작용 과정에서 나타나는 사회정서적 행동은 어떠한가?’를 연구문제로 설정하고 자연적인 상황에서 관찰 연구하였다. 본 연구의 연구대상은 서울의 Y구에 위치한 OO어린이집 만 1세반인 다솜 1반과 다솜 2반에 재원하고 있는 영아 8명(남아 2명, 여아 6명)과 이들의 담임교사 2명으로, 영아들의 평균월령은 18.8개월이다. 본 연구에서는 관찰법을 주된 자료수집의 도구로 사용하면서 면담을 병행하였고, 녹음기와 ...
본 연구는 만 1세 영아들이 어린이집 교실에서 또래 및 교사들과 가지는 사회적 상호작용 과정에서 나타나는 사회적 행동과 이에 반영되어 있는 정서들의 의미가 무엇인지 탐구하는 것이 주된 목적이다. 영아들의 사회적 상호작용에 대한 대부분의 연구들은 영아들이 또래들과의 사회적 상호작용에서 가지는 갈등에 초점을 맞추거나 혹은 교사의 중재, 다른 영아들과의 애착 등에 초점을 맞추고 있다. 이로 인해 영아들이 또래들과의 사회적 상호작용에서 보여주는 행동들이 실제로 어떤 정서적 반응들을 유발하며 또한 사회정서적 행동들이 영아들의 적응과 발달에 어떤 의미가 있는지에 대해서는 거의 연구되지 않았다. 이를 위해 본 연구에서는 ‘만 1세 영아들의 사회적 상호작용 과정에서 나타나는 사회정서적 행동은 어떠한가?’를 연구문제로 설정하고 자연적인 상황에서 관찰 연구하였다. 본 연구의 연구대상은 서울의 Y구에 위치한 OO어린이집 만 1세반인 다솜 1반과 다솜 2반에 재원하고 있는 영아 8명(남아 2명, 여아 6명)과 이들의 담임교사 2명으로, 영아들의 평균월령은 18.8개월이다. 본 연구에서는 관찰법을 주된 자료수집의 도구로 사용하면서 면담을 병행하였고, 녹음기와 비디오카메라 및 IP TV를 관찰의 보조도구로 사용하면서 12개월 동안 자료를 수집하였다. 수집된 자료들은 근거이론접근법의 자료 분석 방법인 개방적 코딩, 중추적 코딩, 선택적 코딩을 사용하여 분석되었다. 본 연구에서 발견한 영아들의 사회정서적 행동들의 양상과 의미는 다음과 같다. 첫째, 영아들은 사회적 상호작용의 과정에서 ‘소통을 위한 사회정서적 행동’을 보여주었다. 즉, 영아들은 자신의 욕구와 의도, 정서를 그들의 사회적 환경 안에 있는 타자들과 소통하기 위해서 사회적 행동을 하고, 그러는 가운데 정서를 표현하였다. 둘째, 본 연구의 영아들은 사회적 상호작용에서 ‘대처를 위한 사회정서적 행동’을 보여주었다. 영아들은 새로운 상황에서 새로운 대상을 만나 자신이 어떻게 행동해야 하는지에 대해 기제를 사회적 상호작용의 과정에서 탐색하여 새로운 행동에 적용하는 대처의 모습을 보여준다. 이를 통해 갈등상황을 벗어나기도 하고 새로운 문제 상황에 대한 대안을 찾기도 하면서 사회적 상황에 적절히 대처해나갔다. 셋째, 본 연구의 영아들은 ‘관계를 위한 사회정서적 행동’을 보여주었다. 예를 들면 사회적 상호작용을 하는 동안 미소를 지으면서 타인의 관심을 유도하여 관계를 맺고, 또래 옆에 있으면서 또래들의 관심을 유발하여 친밀감을 형성하며, 또래에게 직접적인 접촉을 시도하여 보다 친밀한 또래인 친구관계를 형성하기도 하였다. 넷째, 영아들의 사회적 상호작용에서 나타나는 사회정서적 행동들은 영아들의 발달과 적응에 많은 의미를 지니고 있었다. 구체적으로 영아들의 사회정서적 행동은 그들의 삶의 일부분으로 자신과 타인의 사회정서적 행동 속에 나타난 자신과 타인의 의도, 정서를 이해하고, 상황 속에서 그러한 사회정서적 행동을 왜 하는지에 대해 이해하는 것이 관찰되었다. 이러한 이해를 통해 영아들은 자신과 자신이 속한 세상의 사람들과 소통하고, 관계하면서 사회적 상황에 적절하게 대처하게 되었고 이로 인해 사회적 유능성이 더욱 향상되었다. 아울러 영아들은 자신의 욕구나 의도만을 고집하기보다는 타인에 대해 생각해보아야하고, 적절한 사회정서적 행동으로 표현하기 위해서는 자신들의 행동을 조절해야함을 이해하게 되었다. 영아들이 행동을 조절하게 되면서, 영아들은 자신의 정서도 조절할 수 있게 되었고, 영아들은 정서 조절을 통해 교사와 또래와의 사회적 상호작용이 보다 긍정적인 방향으로 변화되기도 하였다. 본 연구에서 발견한 사회정서적 행동들은 영아들이 또래와의 사회적 상호작용을 통해 사회적 관계를 형성하고 인격적이고 도덕적 성품을 양육하기 위한 교육적 측면에서 영아의 사회정서적 행동이 고려되어야 함을 시사해준다. 영아들의 사회정서적 행동은 그들 주변에 있는 사물, 사람에 대해 탐색하고, 이해하고, 관계하는 경험들을 가지게 한다. 이러한 과정에서 영아들은 개인의 행동과 정서를 조절하게 한다. 따라서 영아들의 사회정서적 행동의 조절은 자신의 행동과 정서가 조절되는 것을 의미하기도 한다. 본 연구를 통해 나타난 영아들의 사회정서적 행동의 양상과 의미는 영아와 상호작용하는 교사들에게 영아들의 정서가 무엇인지 이해할 수 있게 하고, 아울러 영아들의 사회성 발달과 정서발달에 효과적으로 기능할 것으로 여겨진다. 이는 일상생활에서 부딪히게 되는 영아들의 많은 상황들에 적절하게 대처할 수 있어서 영아교사로서의 전문성 함양에 많은 도움이 될 것으로 여겨진다.
본 연구는 만 1세 영아들이 어린이집 교실에서 또래 및 교사들과 가지는 사회적 상호작용 과정에서 나타나는 사회적 행동과 이에 반영되어 있는 정서들의 의미가 무엇인지 탐구하는 것이 주된 목적이다. 영아들의 사회적 상호작용에 대한 대부분의 연구들은 영아들이 또래들과의 사회적 상호작용에서 가지는 갈등에 초점을 맞추거나 혹은 교사의 중재, 다른 영아들과의 애착 등에 초점을 맞추고 있다. 이로 인해 영아들이 또래들과의 사회적 상호작용에서 보여주는 행동들이 실제로 어떤 정서적 반응들을 유발하며 또한 사회정서적 행동들이 영아들의 적응과 발달에 어떤 의미가 있는지에 대해서는 거의 연구되지 않았다. 이를 위해 본 연구에서는 ‘만 1세 영아들의 사회적 상호작용 과정에서 나타나는 사회정서적 행동은 어떠한가?’를 연구문제로 설정하고 자연적인 상황에서 관찰 연구하였다. 본 연구의 연구대상은 서울의 Y구에 위치한 OO어린이집 만 1세반인 다솜 1반과 다솜 2반에 재원하고 있는 영아 8명(남아 2명, 여아 6명)과 이들의 담임교사 2명으로, 영아들의 평균월령은 18.8개월이다. 본 연구에서는 관찰법을 주된 자료수집의 도구로 사용하면서 면담을 병행하였고, 녹음기와 비디오카메라 및 IP TV를 관찰의 보조도구로 사용하면서 12개월 동안 자료를 수집하였다. 수집된 자료들은 근거이론접근법의 자료 분석 방법인 개방적 코딩, 중추적 코딩, 선택적 코딩을 사용하여 분석되었다. 본 연구에서 발견한 영아들의 사회정서적 행동들의 양상과 의미는 다음과 같다. 첫째, 영아들은 사회적 상호작용의 과정에서 ‘소통을 위한 사회정서적 행동’을 보여주었다. 즉, 영아들은 자신의 욕구와 의도, 정서를 그들의 사회적 환경 안에 있는 타자들과 소통하기 위해서 사회적 행동을 하고, 그러는 가운데 정서를 표현하였다. 둘째, 본 연구의 영아들은 사회적 상호작용에서 ‘대처를 위한 사회정서적 행동’을 보여주었다. 영아들은 새로운 상황에서 새로운 대상을 만나 자신이 어떻게 행동해야 하는지에 대해 기제를 사회적 상호작용의 과정에서 탐색하여 새로운 행동에 적용하는 대처의 모습을 보여준다. 이를 통해 갈등상황을 벗어나기도 하고 새로운 문제 상황에 대한 대안을 찾기도 하면서 사회적 상황에 적절히 대처해나갔다. 셋째, 본 연구의 영아들은 ‘관계를 위한 사회정서적 행동’을 보여주었다. 예를 들면 사회적 상호작용을 하는 동안 미소를 지으면서 타인의 관심을 유도하여 관계를 맺고, 또래 옆에 있으면서 또래들의 관심을 유발하여 친밀감을 형성하며, 또래에게 직접적인 접촉을 시도하여 보다 친밀한 또래인 친구관계를 형성하기도 하였다. 넷째, 영아들의 사회적 상호작용에서 나타나는 사회정서적 행동들은 영아들의 발달과 적응에 많은 의미를 지니고 있었다. 구체적으로 영아들의 사회정서적 행동은 그들의 삶의 일부분으로 자신과 타인의 사회정서적 행동 속에 나타난 자신과 타인의 의도, 정서를 이해하고, 상황 속에서 그러한 사회정서적 행동을 왜 하는지에 대해 이해하는 것이 관찰되었다. 이러한 이해를 통해 영아들은 자신과 자신이 속한 세상의 사람들과 소통하고, 관계하면서 사회적 상황에 적절하게 대처하게 되었고 이로 인해 사회적 유능성이 더욱 향상되었다. 아울러 영아들은 자신의 욕구나 의도만을 고집하기보다는 타인에 대해 생각해보아야하고, 적절한 사회정서적 행동으로 표현하기 위해서는 자신들의 행동을 조절해야함을 이해하게 되었다. 영아들이 행동을 조절하게 되면서, 영아들은 자신의 정서도 조절할 수 있게 되었고, 영아들은 정서 조절을 통해 교사와 또래와의 사회적 상호작용이 보다 긍정적인 방향으로 변화되기도 하였다. 본 연구에서 발견한 사회정서적 행동들은 영아들이 또래와의 사회적 상호작용을 통해 사회적 관계를 형성하고 인격적이고 도덕적 성품을 양육하기 위한 교육적 측면에서 영아의 사회정서적 행동이 고려되어야 함을 시사해준다. 영아들의 사회정서적 행동은 그들 주변에 있는 사물, 사람에 대해 탐색하고, 이해하고, 관계하는 경험들을 가지게 한다. 이러한 과정에서 영아들은 개인의 행동과 정서를 조절하게 한다. 따라서 영아들의 사회정서적 행동의 조절은 자신의 행동과 정서가 조절되는 것을 의미하기도 한다. 본 연구를 통해 나타난 영아들의 사회정서적 행동의 양상과 의미는 영아와 상호작용하는 교사들에게 영아들의 정서가 무엇인지 이해할 수 있게 하고, 아울러 영아들의 사회성 발달과 정서발달에 효과적으로 기능할 것으로 여겨진다. 이는 일상생활에서 부딪히게 되는 영아들의 많은 상황들에 적절하게 대처할 수 있어서 영아교사로서의 전문성 함양에 많은 도움이 될 것으로 여겨진다.
The purpose of this study was to explore the meaning of socioemotional behaviors of one-year-old children during social interaction with their peers and teachers in a naturalistic setting of a preschool. To do this study, the question was set up as follows: “how is the socioemotional behavior of one...
The purpose of this study was to explore the meaning of socioemotional behaviors of one-year-old children during social interaction with their peers and teachers in a naturalistic setting of a preschool. To do this study, the question was set up as follows: “how is the socioemotional behavior of one-year-old children during social interaction with their peers and teachers?” The subjects were 8 one-year-old children(two boys and six girls) and their two teachers in a daycare center located in the central part of Seoul. They had been observed in the free play period of the daycare center for twelve months from March 2011 to February 2012. Participant observation was conducted on the morning free play session from 9 am to 1 pm in the classroom. In addition to the participant observation, field notes, a recorder, a video camcoder, and IP TV were also used in this study to gather data in the field. Qualitative interview was planned in the beginning of the observation; however, it was not utilized so much because of its unusefulness for one-year-old children. Data collected by the participant observation was analyzed at the same time of the observation. Furthermore, data in this study were analyzed using the analyzing methods of Grounded Theory Approach by Strauss and Corbin(1998). The results of this study were as follows. First, socioemotional behaviors for communication was found in one-year-old children's social interaction with their peers and teachers in this study. Young children in this study revealed their need, intent, and emotions in order to make communication with others in the environment around them. Second, young children in this study showed socioemotional behaviors for coping with new situation and social event. They managed their social mechanisms to change their strategies from unsueful to proper one, finally they got the ability of coping with social problems such as social conflict, troublesome event. Third, socioemotional behaviors for relationship was found in this study. Young children in this study smiled peers to take their attention for making a relationship, played by peers for seeking an intimate relationship with peers, and tried direct contact to making a close relationship with peers. Fourth, young children's socioemotioinal behaviors in this study implied their development and adaptation to the social world. Speci- fically, their socioemotional behaviors which were part of their social life showed that they understood peers' intention, need, emotion and the reason of other's behavior, and thus they grew and got social competence based on the understanding. In addition, they knew that they had to regulate their emotion and behaviors based on social interaction with others. This study also implies that socioemotional behaviors of young children can be used for a basic material preparing professional teachers for toddlers in the field of early childhood education. Also this study will be helpful for teachers for toddlers to get coping strategies to enhance young children's socioemotional development.
The purpose of this study was to explore the meaning of socioemotional behaviors of one-year-old children during social interaction with their peers and teachers in a naturalistic setting of a preschool. To do this study, the question was set up as follows: “how is the socioemotional behavior of one-year-old children during social interaction with their peers and teachers?” The subjects were 8 one-year-old children(two boys and six girls) and their two teachers in a daycare center located in the central part of Seoul. They had been observed in the free play period of the daycare center for twelve months from March 2011 to February 2012. Participant observation was conducted on the morning free play session from 9 am to 1 pm in the classroom. In addition to the participant observation, field notes, a recorder, a video camcoder, and IP TV were also used in this study to gather data in the field. Qualitative interview was planned in the beginning of the observation; however, it was not utilized so much because of its unusefulness for one-year-old children. Data collected by the participant observation was analyzed at the same time of the observation. Furthermore, data in this study were analyzed using the analyzing methods of Grounded Theory Approach by Strauss and Corbin(1998). The results of this study were as follows. First, socioemotional behaviors for communication was found in one-year-old children's social interaction with their peers and teachers in this study. Young children in this study revealed their need, intent, and emotions in order to make communication with others in the environment around them. Second, young children in this study showed socioemotional behaviors for coping with new situation and social event. They managed their social mechanisms to change their strategies from unsueful to proper one, finally they got the ability of coping with social problems such as social conflict, troublesome event. Third, socioemotional behaviors for relationship was found in this study. Young children in this study smiled peers to take their attention for making a relationship, played by peers for seeking an intimate relationship with peers, and tried direct contact to making a close relationship with peers. Fourth, young children's socioemotioinal behaviors in this study implied their development and adaptation to the social world. Speci- fically, their socioemotional behaviors which were part of their social life showed that they understood peers' intention, need, emotion and the reason of other's behavior, and thus they grew and got social competence based on the understanding. In addition, they knew that they had to regulate their emotion and behaviors based on social interaction with others. This study also implies that socioemotional behaviors of young children can be used for a basic material preparing professional teachers for toddlers in the field of early childhood education. Also this study will be helpful for teachers for toddlers to get coping strategies to enhance young children's socioemotional development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.