이 연구의 목적은 2013년 대한태권도협회에서 개발한 ‘태권도 인성교육’ 프로그램 중 자기가치 정직·인내 덕목을 현장에 적용하여 그에 따른 효과를 규명하는 것이었다. 이러한 목적을 달성하기 위해 경기도 H시에 소재하고 있는 G태권도장 관원 중 5명의 자료를 바탕으로 연구를 진행하였다. ‘태권도 인성교육’ 프로그램을 토대로 총 5주 동안 인성수업을 실시하였다. 자료수집은 참여관찰, 심층면담, 인성검사를 실시하였다. 수집된 자료는 귀납적 범주와 질적 사례연구 방법을 통해 분석하였다. 또한 자료의 진실성을 확보하기 위해 전문가 협의와 ...
이 연구의 목적은 2013년 대한태권도협회에서 개발한 ‘태권도 인성교육’ 프로그램 중 자기가치 정직·인내 덕목을 현장에 적용하여 그에 따른 효과를 규명하는 것이었다. 이러한 목적을 달성하기 위해 경기도 H시에 소재하고 있는 G태권도장 관원 중 5명의 자료를 바탕으로 연구를 진행하였다. ‘태권도 인성교육’ 프로그램을 토대로 총 5주 동안 인성수업을 실시하였다. 자료수집은 참여관찰, 심층면담, 인성검사를 실시하였다. 수집된 자료는 귀납적 범주와 질적 사례연구 방법을 통해 분석하였다. 또한 자료의 진실성을 확보하기 위해 전문가 협의와 삼각 검증법을 채택하여 사용하였다. 이상의 방법을 토대로 본 연구에서 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 첫째, 참여관찰 결과 5명의 참여자 모두 정직을 나타내는 책임전가, 불인정, 변명, 정직하지 못한 행동, 정직하지 못한 대답 요인의 빈도분석에서 시간이 지남에 따라 감소하는 경향이 나타났다. 둘째, 참여관찰 결과 5명의 참여자 모두 인내를 대표하는 산만한, 중도포기, 자리이탈, 장난걸기, 친구방해, 기다리지 못함, 부정적 표현 요인의 빈도분석에서 시간이 지남에 따라 감소하는 경향을 보였다. 셋째, 수련생의 정직과 인내에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 심층면담을 실시한 결과 지도자, 인성예화 교육, 재미, 칭찬(상점), 운동효과, 그리고 띠 체계와 같이 6개 요인이 도출되었다. 이러한 연구결과는 도장에서 계획된 인성교육을 통해 수련생의 행동변화를 이끌어낼 수 있는 근거자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
주요어: 태권도 인성교육, 태권도 수련, 정직, 인내
이 연구의 목적은 2013년 대한태권도협회에서 개발한 ‘태권도 인성교육’ 프로그램 중 자기가치 정직·인내 덕목을 현장에 적용하여 그에 따른 효과를 규명하는 것이었다. 이러한 목적을 달성하기 위해 경기도 H시에 소재하고 있는 G태권도장 관원 중 5명의 자료를 바탕으로 연구를 진행하였다. ‘태권도 인성교육’ 프로그램을 토대로 총 5주 동안 인성수업을 실시하였다. 자료수집은 참여관찰, 심층면담, 인성검사를 실시하였다. 수집된 자료는 귀납적 범주와 질적 사례연구 방법을 통해 분석하였다. 또한 자료의 진실성을 확보하기 위해 전문가 협의와 삼각 검증법을 채택하여 사용하였다. 이상의 방법을 토대로 본 연구에서 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 첫째, 참여관찰 결과 5명의 참여자 모두 정직을 나타내는 책임전가, 불인정, 변명, 정직하지 못한 행동, 정직하지 못한 대답 요인의 빈도분석에서 시간이 지남에 따라 감소하는 경향이 나타났다. 둘째, 참여관찰 결과 5명의 참여자 모두 인내를 대표하는 산만한, 중도포기, 자리이탈, 장난걸기, 친구방해, 기다리지 못함, 부정적 표현 요인의 빈도분석에서 시간이 지남에 따라 감소하는 경향을 보였다. 셋째, 수련생의 정직과 인내에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 심층면담을 실시한 결과 지도자, 인성예화 교육, 재미, 칭찬(상점), 운동효과, 그리고 띠 체계와 같이 6개 요인이 도출되었다. 이러한 연구결과는 도장에서 계획된 인성교육을 통해 수련생의 행동변화를 이끌어낼 수 있는 근거자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
The aim of the present study was to investigate effect of the planned character education program of Taekwondo developed by Korea Taekwondo Association 2013. I was specifically interested in honesty and perseverance of character education's sub-factor.
In order to achieve this purpose, five(5) ...
The aim of the present study was to investigate effect of the planned character education program of Taekwondo developed by Korea Taekwondo Association 2013. I was specifically interested in honesty and perseverance of character education's sub-factor.
In order to achieve this purpose, five(5) students of elementary school participated in this study and character education program applied for 5 weeks during Taekwondo training. To collect data, participant observation, In-depth interview, personality questionnaire were used and collected data was analyzed by using inductive category and qualitative case method. In addition, to secure data integrity, peer debriefing and triangulation were used. Trough this method of the study, the following results were drawn.
First of all, as time goes on, participant observation results showed that honesty of all participants were decreased.
Secondly, as time goes on, participant observation results showed that perseverance of all participants were decreased.
Thirdly, In-depth interview results showed that coach, character education, fun, compliment, exercise effect, and belt system affected honesty and perseverance.
Based on the results, it can be judged that planned character education program can be used to lead trainees to change their behavior during Taekwondo classes.
Keywords: Character education, Taekwondo training, Honesty, Perseverance
The aim of the present study was to investigate effect of the planned character education program of Taekwondo developed by Korea Taekwondo Association 2013. I was specifically interested in honesty and perseverance of character education's sub-factor.
In order to achieve this purpose, five(5) students of elementary school participated in this study and character education program applied for 5 weeks during Taekwondo training. To collect data, participant observation, In-depth interview, personality questionnaire were used and collected data was analyzed by using inductive category and qualitative case method. In addition, to secure data integrity, peer debriefing and triangulation were used. Trough this method of the study, the following results were drawn.
First of all, as time goes on, participant observation results showed that honesty of all participants were decreased.
Secondly, as time goes on, participant observation results showed that perseverance of all participants were decreased.
Thirdly, In-depth interview results showed that coach, character education, fun, compliment, exercise effect, and belt system affected honesty and perseverance.
Based on the results, it can be judged that planned character education program can be used to lead trainees to change their behavior during Taekwondo classes.
Keywords: Character education, Taekwondo training, Honesty, Perseverance
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.