노인 문해교육 참여동기 및 동기충족도와 자아존중감의 관계 Relations among Participation Motivation, Motivation Fulfillment, and Self-esteem in the Elderly Literacy Education원문보기
문자문화사회인 현재까지도 비문해자들은 가장 기본적인 생활조건조차 갖추지 못하고, 가족이나 사회로부터의 소외와 단절 그리고 낮은 자존감 등으로 고통 받고 있다. 그런데 비문해자 중에는 다른 연령층에 비해 특히 노년층의 비중이 월등히 높다. 이에 본 연구에서는 충청남도 서산시 마을학교 문해교육에 참여한 비문해 노인들을 연구대상으로 노인 문해교육 참여동기와 동기충족도 간의 관계를 조사하고 문해교육 참여가 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는지 분석하는 데 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 조사대상의 비문해 실태는 어떠한가? 둘째, 조사대상의 문해교육 참여동기와 동기충족도는 어떠한가? 셋째, 조사대상의 사회인구학적 특성에 따라 문해교육 참여동기와 동기충족도에 차이가 있는가? 넷째, 조사대상의 교육 참여 전과 후의 자아존중감은 어떠한가? 다섯째, 문해교육 참여동기 대비 동기충족도와 자아존중감의 관계는 어떠한가? 이러한 연구문제를 해결하기 위한 본 연구의 조사대상은 충청남도 서산시 마을학교 각 마을 경로당에서 실시하는 문해교육에 참여하고 있는 노인학습자 181명이었다. 설문지는 사회인구학적 특성 7개 문항, 문해교육 참여동기 20개 문항, 문해교육 참여 후 동기 충족도 20개 문항, 문해교육 참여 전후 자아존중감 각각 20개 문항 등으로 구성하였다. 문해교육 참여동기는 최운실(1986)의 척도를 수정하여 사회적 인정 동기, 사회참여 동기, 역량개발 동기, 여가 및 관계 동기 등 네 가지 하위요인의 총 20개 문항으로 수정, 사용하였다. 문해교육 참여 후 동기 충족도는 참여동기 척도의 내용을 결과형태로 수정하여 사용하였다. 자아존중감은 Rosenberg(1965)의 척도를 전병제(1974)가 번안하여 표준화시킨 척도 10개 문항을 사용하였다. 수집된 자료를 ...
문자문화사회인 현재까지도 비문해자들은 가장 기본적인 생활조건조차 갖추지 못하고, 가족이나 사회로부터의 소외와 단절 그리고 낮은 자존감 등으로 고통 받고 있다. 그런데 비문해자 중에는 다른 연령층에 비해 특히 노년층의 비중이 월등히 높다. 이에 본 연구에서는 충청남도 서산시 마을학교 문해교육에 참여한 비문해 노인들을 연구대상으로 노인 문해교육 참여동기와 동기충족도 간의 관계를 조사하고 문해교육 참여가 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는지 분석하는 데 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 조사대상의 비문해 실태는 어떠한가? 둘째, 조사대상의 문해교육 참여동기와 동기충족도는 어떠한가? 셋째, 조사대상의 사회인구학적 특성에 따라 문해교육 참여동기와 동기충족도에 차이가 있는가? 넷째, 조사대상의 교육 참여 전과 후의 자아존중감은 어떠한가? 다섯째, 문해교육 참여동기 대비 동기충족도와 자아존중감의 관계는 어떠한가? 이러한 연구문제를 해결하기 위한 본 연구의 조사대상은 충청남도 서산시 마을학교 각 마을 경로당에서 실시하는 문해교육에 참여하고 있는 노인학습자 181명이었다. 설문지는 사회인구학적 특성 7개 문항, 문해교육 참여동기 20개 문항, 문해교육 참여 후 동기 충족도 20개 문항, 문해교육 참여 전후 자아존중감 각각 20개 문항 등으로 구성하였다. 문해교육 참여동기는 최운실(1986)의 척도를 수정하여 사회적 인정 동기, 사회참여 동기, 역량개발 동기, 여가 및 관계 동기 등 네 가지 하위요인의 총 20개 문항으로 수정, 사용하였다. 문해교육 참여 후 동기 충족도는 참여동기 척도의 내용을 결과형태로 수정하여 사용하였다. 자아존중감은 Rosenberg(1965)의 척도를 전병제(1974)가 번안하여 표준화시킨 척도 10개 문항을 사용하였다. 수집된 자료를 SPSS 15.0 for Windows를 사용하여 분석한 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 문해교육에 참여하고 있는 학습자의 비문해의 가장 큰 이유는 ‘경제적 어려움’이었고, ‘부모님의 태도’, ‘시대적 환경’ 등의 순이었다. 즉 비문해의 이유가 본인의 선택보다는 환경적인 이유였던 것으로 나타났다. 또 비문해로 인한 가장 큰 어려움으로는 ‘공적 업무에서의 어려움’, ‘자녀 교육’, ‘일상생활의 불편’ 등의 순으로 나타나, 주변의 무시와 같은 심리적인 문제보다는 현실적인 문제가 더 큼을 보여주었다. 둘째, 문해교육 참여동기는 전체적으로 3.795점으로 높게 나타났으며, 요인별로는 역량개발 동기가 가장 높고, 여가 및 관계 동기, 사회참여 동기, 사회적 인정 동기의 순이었다. 한편 참여 후 동기 충족도는 4.0401점으로 참여동기보다 높게 나타남으로써 문해교육에 참여한 학습자들이 참여 전 기대했던 목표보다 실제로 더 많은 것을 얻었음을 보여주었다. 요인별로는 여가 및 관계 동기충족이 가장 높고, 역량개발 동기충족, 사회참여 동기충족, 사회적 인정 동기충족 등의 순이었다. 동기 대비 충족도를 살펴본 결과, 사회적 인정 동기에서 동기 대비 충족도가 가장 큰 것으로 나타났고, 여가 및 관계 동기, 사회참여 동기, 역량개발 동기의 순으로, 모든 요인에서 참여동기보다 참여 후 만족도가 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 사회인구학적 특성에 따른 차이 분석에서는 연령에 따라서는 여가 및 관계 동기 대비 충족도에서만 유의미한 차이가 나타났는데, 연령이 낮을수록 여가 및 관계 영역의 동기 대비 충족도가 높았다. 동거상태에 따라서는 사회적 인정 동기, 사회참여 동기, 여가 및 관계 동기에서 미혼자녀와 동거하는 노인이 매우 낮게 나타났다. 또 모든 영역에서 미혼자녀 동거 노인 및 기타 노인의 동기 대비 동기 충족도가 대체로 더 높은 것으로 나타났다. 생활수준에 따라서는 사회적 인정 동기 충족도에서만 생활이 보통 이상인 노인들이 더 높았다. 문해교육 참여기간에 따라서는 참여동기, 동기 충족도, 동기 대비 충족도 등 모든 영역에서 유의미한 차이를 보였다. 넷째, 문해교육 참여 후에 참여자들의 자아존중감이 유의미하게 증가하였다. 다섯째, 조사대상을 참여동기 대비 충족 정도에 따라 동기미충족집단과 동기충족집단으로 나누어 분석하였는데, 사회적 인정 동기와 사회참여 동기, 역량개발 동기에서는 동기미충족집단과 동기충족집단 간에 자아존중감의 어떤 유의미한 차이도 나타나지 않았다. 그러나 여가관계 동기에서는 교육 참여 전에는 동기미충족집단의 자아존중감이 동기충족집단보다 유의미하게 더 높았으나, 교육 참여 전후의 자아존중감 변화는 동기충족집단에서 더 큰 것으로 나타났다. 전체적으로 볼 때는 교육 전 자아존중감에는 동기미충족집단과 동기충족집단 간에 유의미한 차이가 없었으나 교육 후 자아존중감에서는 동기미충족집단보다 동기충족집단이 더 높았으며, 교육 전후의 자아존중감 변화 역시 동기충족집단에서 더 크게 나타났다.
문자문화사회인 현재까지도 비문해자들은 가장 기본적인 생활조건조차 갖추지 못하고, 가족이나 사회로부터의 소외와 단절 그리고 낮은 자존감 등으로 고통 받고 있다. 그런데 비문해자 중에는 다른 연령층에 비해 특히 노년층의 비중이 월등히 높다. 이에 본 연구에서는 충청남도 서산시 마을학교 문해교육에 참여한 비문해 노인들을 연구대상으로 노인 문해교육 참여동기와 동기충족도 간의 관계를 조사하고 문해교육 참여가 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는지 분석하는 데 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 조사대상의 비문해 실태는 어떠한가? 둘째, 조사대상의 문해교육 참여동기와 동기충족도는 어떠한가? 셋째, 조사대상의 사회인구학적 특성에 따라 문해교육 참여동기와 동기충족도에 차이가 있는가? 넷째, 조사대상의 교육 참여 전과 후의 자아존중감은 어떠한가? 다섯째, 문해교육 참여동기 대비 동기충족도와 자아존중감의 관계는 어떠한가? 이러한 연구문제를 해결하기 위한 본 연구의 조사대상은 충청남도 서산시 마을학교 각 마을 경로당에서 실시하는 문해교육에 참여하고 있는 노인학습자 181명이었다. 설문지는 사회인구학적 특성 7개 문항, 문해교육 참여동기 20개 문항, 문해교육 참여 후 동기 충족도 20개 문항, 문해교육 참여 전후 자아존중감 각각 20개 문항 등으로 구성하였다. 문해교육 참여동기는 최운실(1986)의 척도를 수정하여 사회적 인정 동기, 사회참여 동기, 역량개발 동기, 여가 및 관계 동기 등 네 가지 하위요인의 총 20개 문항으로 수정, 사용하였다. 문해교육 참여 후 동기 충족도는 참여동기 척도의 내용을 결과형태로 수정하여 사용하였다. 자아존중감은 Rosenberg(1965)의 척도를 전병제(1974)가 번안하여 표준화시킨 척도 10개 문항을 사용하였다. 수집된 자료를 SPSS 15.0 for Windows를 사용하여 분석한 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 문해교육에 참여하고 있는 학습자의 비문해의 가장 큰 이유는 ‘경제적 어려움’이었고, ‘부모님의 태도’, ‘시대적 환경’ 등의 순이었다. 즉 비문해의 이유가 본인의 선택보다는 환경적인 이유였던 것으로 나타났다. 또 비문해로 인한 가장 큰 어려움으로는 ‘공적 업무에서의 어려움’, ‘자녀 교육’, ‘일상생활의 불편’ 등의 순으로 나타나, 주변의 무시와 같은 심리적인 문제보다는 현실적인 문제가 더 큼을 보여주었다. 둘째, 문해교육 참여동기는 전체적으로 3.795점으로 높게 나타났으며, 요인별로는 역량개발 동기가 가장 높고, 여가 및 관계 동기, 사회참여 동기, 사회적 인정 동기의 순이었다. 한편 참여 후 동기 충족도는 4.0401점으로 참여동기보다 높게 나타남으로써 문해교육에 참여한 학습자들이 참여 전 기대했던 목표보다 실제로 더 많은 것을 얻었음을 보여주었다. 요인별로는 여가 및 관계 동기충족이 가장 높고, 역량개발 동기충족, 사회참여 동기충족, 사회적 인정 동기충족 등의 순이었다. 동기 대비 충족도를 살펴본 결과, 사회적 인정 동기에서 동기 대비 충족도가 가장 큰 것으로 나타났고, 여가 및 관계 동기, 사회참여 동기, 역량개발 동기의 순으로, 모든 요인에서 참여동기보다 참여 후 만족도가 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 사회인구학적 특성에 따른 차이 분석에서는 연령에 따라서는 여가 및 관계 동기 대비 충족도에서만 유의미한 차이가 나타났는데, 연령이 낮을수록 여가 및 관계 영역의 동기 대비 충족도가 높았다. 동거상태에 따라서는 사회적 인정 동기, 사회참여 동기, 여가 및 관계 동기에서 미혼자녀와 동거하는 노인이 매우 낮게 나타났다. 또 모든 영역에서 미혼자녀 동거 노인 및 기타 노인의 동기 대비 동기 충족도가 대체로 더 높은 것으로 나타났다. 생활수준에 따라서는 사회적 인정 동기 충족도에서만 생활이 보통 이상인 노인들이 더 높았다. 문해교육 참여기간에 따라서는 참여동기, 동기 충족도, 동기 대비 충족도 등 모든 영역에서 유의미한 차이를 보였다. 넷째, 문해교육 참여 후에 참여자들의 자아존중감이 유의미하게 증가하였다. 다섯째, 조사대상을 참여동기 대비 충족 정도에 따라 동기미충족집단과 동기충족집단으로 나누어 분석하였는데, 사회적 인정 동기와 사회참여 동기, 역량개발 동기에서는 동기미충족집단과 동기충족집단 간에 자아존중감의 어떤 유의미한 차이도 나타나지 않았다. 그러나 여가관계 동기에서는 교육 참여 전에는 동기미충족집단의 자아존중감이 동기충족집단보다 유의미하게 더 높았으나, 교육 참여 전후의 자아존중감 변화는 동기충족집단에서 더 큰 것으로 나타났다. 전체적으로 볼 때는 교육 전 자아존중감에는 동기미충족집단과 동기충족집단 간에 유의미한 차이가 없었으나 교육 후 자아존중감에서는 동기미충족집단보다 동기충족집단이 더 높았으며, 교육 전후의 자아존중감 변화 역시 동기충족집단에서 더 크게 나타났다.
Even in the modern society of literate culture, the illiterates still do not possess the most basic living conditions and suffer from isolation and severance from their families or society and low self-esteem. However, in the illiterates, the ratio of the elderly age group is far bigger than other a...
Even in the modern society of literate culture, the illiterates still do not possess the most basic living conditions and suffer from isolation and severance from their families or society and low self-esteem. However, in the illiterates, the ratio of the elderly age group is far bigger than other age groups. Thus, this study aims to investigate the relations between participation motivation and motivation fulfillment, and to analyze the impact of the literacy education participation on self-esteem of the elderly who participated in literacy education in Seosan City, Chungcheongnam-do. In order to achieve the objective of such study, research questions were set up as follows: First, what is the status of illiteracy of the research subjects? Second, how are the research subjects' literacy education participation motivation and motivation fulfillment? Third, is there any difference between the research subjects' literacy education participation motivation and motivation fulfillment according to their sociodemographic characteristics? Fourth, how is the research subjects' self-esteem before and after education participation? Fifth, what is the relationship between motivation fulfillment as compared to literacy education participation motivation and self-esteem? The target of this study for the resolution of these research questions was a village school in Seosan City, Chungcheongnam-do, and the research subjects were 181 older learners who were participating in literacy education carried out by the center for senior citizens in each village. The questionnaire was composed of seven questions about sociodemographic characteristics; 20 questions about literacy education participation motivation; 20 questions about motivation fulfillment after literacy education participation; 20 questions about self-esteem respectively before and after literacy education participation. For the literacy education participation motivation, Choi, Un-sil’s scale (1986) was modified, and a total of 20 questions about four sub-factors such as social recognition motivation, social participation motivation, competency development motivation and leisure relationship motivation were modified and used. For motivation fulfillment after the literacy education participation, the contents of the participation motivation scale were modified and used in the form of results. For self-esteem, this study used a 10-question scale adapted and standardized by Jeon, Byeong-jae (1974) from Rosenberg’s scale (1965). The results of an analysis of the collected data were summarized as follows. First, the biggest reason for the illiteracy of the subjects was ‘economic difficulties,’ followed by ‘the attitude of parents’ and ‘the environment of the times.’ In other words, the reasons for the illiteracy were environmental ones, rather than their own choice. In addition, the biggest difficulties due to illiteracy were ‘difficulties in the public affairs’, followed by ‘education of children’ and ‘inconveniences of everyday life,’ and it showed that realistic problems were greater than psychological problems like being disregarded by the surrounding people. Second, overall participation motivation in literacy education was high (M=3.795). Of the subfactors, competency development motivation was the highest, followed by leisure relationship motivation, social participation motivation, and social recognition motivation. In contrast, motivation fulfillment after the participation was higher (M=4.0401) than participation motivation, and it showed that the learners who participated in literacy education actually obtained more than the goal expected before the participation. Of the factors, leisure relationship motivation fulfillment was the highest, followed by competency development motivation fulfillment, social participation motivation fulfillment and social recognition motivation fulfillment. As a result of an examination fulfillment as compared to motivation, fulfillment as compared to motivation was the highest in social recognition motivation, followed by leisure relationship motivation, social participation motivation and competency development motivation, and in all factors, satisfaction after the participation was significantly higher than participation motivation. Third, in an analysis of differences according to sociodemographic characteristics, there was a significant difference only in fulfillment as compared to leisure relationship motivation according to age. The younger the subject, the higher their fulfillment as compared to motivation in the domain of leisure relationship. According to their cohabitation status, the elderly living with their unmarried sons and daughters had very low social recognition motivation, social participation motivation, leisure relationship motivation. In addition, motivation fulfillment of the elderly living with unmarried sons and daughters and the other elderly were usually higher than their motivation in all domains. According to the standard of living, the elderly in a level higher than average had higher only in social recognition motivation fulfillment. According to the period of literacy education participation, there were significant differences in all domains such as participation motivation, motivation fulfillment and fulfillment as compared to motivation. Fourth, after literacy education participation, the participants' self-esteem significantly increased. Fifth, the research subjects were divided into a motivation non-fulfillment group and a motivation fulfillment group according to the degree of fulfillment as
Even in the modern society of literate culture, the illiterates still do not possess the most basic living conditions and suffer from isolation and severance from their families or society and low self-esteem. However, in the illiterates, the ratio of the elderly age group is far bigger than other age groups. Thus, this study aims to investigate the relations between participation motivation and motivation fulfillment, and to analyze the impact of the literacy education participation on self-esteem of the elderly who participated in literacy education in Seosan City, Chungcheongnam-do. In order to achieve the objective of such study, research questions were set up as follows: First, what is the status of illiteracy of the research subjects? Second, how are the research subjects' literacy education participation motivation and motivation fulfillment? Third, is there any difference between the research subjects' literacy education participation motivation and motivation fulfillment according to their sociodemographic characteristics? Fourth, how is the research subjects' self-esteem before and after education participation? Fifth, what is the relationship between motivation fulfillment as compared to literacy education participation motivation and self-esteem? The target of this study for the resolution of these research questions was a village school in Seosan City, Chungcheongnam-do, and the research subjects were 181 older learners who were participating in literacy education carried out by the center for senior citizens in each village. The questionnaire was composed of seven questions about sociodemographic characteristics; 20 questions about literacy education participation motivation; 20 questions about motivation fulfillment after literacy education participation; 20 questions about self-esteem respectively before and after literacy education participation. For the literacy education participation motivation, Choi, Un-sil’s scale (1986) was modified, and a total of 20 questions about four sub-factors such as social recognition motivation, social participation motivation, competency development motivation and leisure relationship motivation were modified and used. For motivation fulfillment after the literacy education participation, the contents of the participation motivation scale were modified and used in the form of results. For self-esteem, this study used a 10-question scale adapted and standardized by Jeon, Byeong-jae (1974) from Rosenberg’s scale (1965). The results of an analysis of the collected data were summarized as follows. First, the biggest reason for the illiteracy of the subjects was ‘economic difficulties,’ followed by ‘the attitude of parents’ and ‘the environment of the times.’ In other words, the reasons for the illiteracy were environmental ones, rather than their own choice. In addition, the biggest difficulties due to illiteracy were ‘difficulties in the public affairs’, followed by ‘education of children’ and ‘inconveniences of everyday life,’ and it showed that realistic problems were greater than psychological problems like being disregarded by the surrounding people. Second, overall participation motivation in literacy education was high (M=3.795). Of the subfactors, competency development motivation was the highest, followed by leisure relationship motivation, social participation motivation, and social recognition motivation. In contrast, motivation fulfillment after the participation was higher (M=4.0401) than participation motivation, and it showed that the learners who participated in literacy education actually obtained more than the goal expected before the participation. Of the factors, leisure relationship motivation fulfillment was the highest, followed by competency development motivation fulfillment, social participation motivation fulfillment and social recognition motivation fulfillment. As a result of an examination fulfillment as compared to motivation, fulfillment as compared to motivation was the highest in social recognition motivation, followed by leisure relationship motivation, social participation motivation and competency development motivation, and in all factors, satisfaction after the participation was significantly higher than participation motivation. Third, in an analysis of differences according to sociodemographic characteristics, there was a significant difference only in fulfillment as compared to leisure relationship motivation according to age. The younger the subject, the higher their fulfillment as compared to motivation in the domain of leisure relationship. According to their cohabitation status, the elderly living with their unmarried sons and daughters had very low social recognition motivation, social participation motivation, leisure relationship motivation. In addition, motivation fulfillment of the elderly living with unmarried sons and daughters and the other elderly were usually higher than their motivation in all domains. According to the standard of living, the elderly in a level higher than average had higher only in social recognition motivation fulfillment. According to the period of literacy education participation, there were significant differences in all domains such as participation motivation, motivation fulfillment and fulfillment as compared to motivation. Fourth, after literacy education participation, the participants' self-esteem significantly increased. Fifth, the research subjects were divided into a motivation non-fulfillment group and a motivation fulfillment group according to the degree of fulfillment as
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.