본 연구는 영아들의 적응을 위해 어린이집 입소 후에 제공되는 적응 프로그램을 실시하는 동안 영아와 밀접한 관련이 있는 학부모와 교사간의 원아적응일지를 통한 의사소통이 영아의 어린이집 적응에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 원아적응일지를 통한 학부모-교사의 의사소통이 어떻게 이루어지는가? 1-1 교사 특성에 따라 원아적응일지 작성에 차이가 나타나는가? 1-2 학부모 특성에 따라 원아적응일지 작성에 차이가 나타나는가? 1-3 교사의 원아적응일지 작성과 학부모의 원아적응일지 작성에 차이가 있는가? 연구문제 2. 원아적응일지를 통한 학부모와 교사간의 의사소통 특성에 따라 영아의 어린이집 적응에 차이가 나타나는가? 연구문제 3. 영아의 어린이집 적응 차이에 따른 원아적응일지 의사소통 특성이 어떻게 이루어지는가?
본 연구에서 사용된 원아적응일지는 2015년 전북 군산시 J영아전담어린이집 만 1~2세반 학부모 62명과 교사 10명에 의해 3월 1주부터 3월 4주까지 작성된 것으로 영아 총 62명의 원아적응일지이다. 본 연구에서는 원아적응일지를 통한 학부모와 교사의 의사소통 특성의 차이를 알아보기 위하여 질적으로 분석하였으며, 이를 토대로 영아의 어린이집 적응을 측정하기 위하여 교사를 대상으로 질문지를 사용하였다. 연구대상의 일반적인 배경을 파악하기 위해서는 빈도와 백분율을 사용하여 분석하였다. 연구문제를 분석하기 위해서는 원아적응일지를 통한 학부모와 교사의 의사소통 기록 횟수와 내용에 대해서는 빈도와 백분율을 사용하여 분석하고 사례를 제시 하였으며, 영아의 어린이집 적응 차이는 ...
본 연구는 영아들의 적응을 위해 어린이집 입소 후에 제공되는 적응 프로그램을 실시하는 동안 영아와 밀접한 관련이 있는 학부모와 교사간의 원아적응일지를 통한 의사소통이 영아의 어린이집 적응에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 원아적응일지를 통한 학부모-교사의 의사소통이 어떻게 이루어지는가? 1-1 교사 특성에 따라 원아적응일지 작성에 차이가 나타나는가? 1-2 학부모 특성에 따라 원아적응일지 작성에 차이가 나타나는가? 1-3 교사의 원아적응일지 작성과 학부모의 원아적응일지 작성에 차이가 있는가? 연구문제 2. 원아적응일지를 통한 학부모와 교사간의 의사소통 특성에 따라 영아의 어린이집 적응에 차이가 나타나는가? 연구문제 3. 영아의 어린이집 적응 차이에 따른 원아적응일지 의사소통 특성이 어떻게 이루어지는가?
본 연구에서 사용된 원아적응일지는 2015년 전북 군산시 J영아전담어린이집 만 1~2세반 학부모 62명과 교사 10명에 의해 3월 1주부터 3월 4주까지 작성된 것으로 영아 총 62명의 원아적응일지이다. 본 연구에서는 원아적응일지를 통한 학부모와 교사의 의사소통 특성의 차이를 알아보기 위하여 질적으로 분석하였으며, 이를 토대로 영아의 어린이집 적응을 측정하기 위하여 교사를 대상으로 질문지를 사용하였다. 연구대상의 일반적인 배경을 파악하기 위해서는 빈도와 백분율을 사용하여 분석하였다. 연구문제를 분석하기 위해서는 원아적응일지를 통한 학부모와 교사의 의사소통 기록 횟수와 내용에 대해서는 빈도와 백분율을 사용하여 분석하고 사례를 제시 하였으며, 영아의 어린이집 적응 차이는 일원배치분산분석을 실시하였다.
본 연구를 통해 나타난 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 원아적응일지를 통한 학부모와 교사의 의사소통에 대한 결과를 보면 원아적응일지 기록 횟수 551회 중에서 교사는 338회로 영아 1인당 기록 평균 5.5로 나왔으며, 학부모는 213회로 영아 1인당 기록 평균 3.4로 나타났다. 교사는 영아의 어린이집 입소 후 적응 기간 동안 어린이집 생활에 대한 기록과 함께 사진을 첨부하여 가정으로 보내면, 학부모는 이를 확인한 후 기록하지 않은 상태로 교환이 이루어지는 경우가 많아 기록 횟수에서 차이가 나타났다. 둘째, 교사 특성에 따른 원아적응일지 작성의 차이에 대한 결과를 보면 어린이집에서는 연령과 경력이 다양한 교사들이 함께 하고 있는데, 원아적응일지 작성에는 23~30세 교사가 다른 연령층의 교사보다 원아적응일지를 더 많이 작성한 것으로 나타났다. 셋째, 학부모 특성에 따른 원아적응일지 작성의 차이에 대한 결과를 보면 다른 연령층의 학부모보다 30~40세미만 학부모가 원아적응일지를 많이 작성한 것으로 나타났다. 대부분의 학부모들은 적응기간 1~2주에는 기록을 많이 하였으며, 기록 내용에 있어서도 어린이집 적응과 생활, 놀이에 대한 내용이 많은 것으로 나타났다. 넷째, 교사의 원아적응일지 작성과 학부모의 원아적응일지 작성의 차이에 대한 결과를 보면 교사는 어린이집 적응과 생활, 놀이, 또래관계, 식습관, 배변훈련/질병 순으로 작성 하였으며, 학부모는 어린이집 적응과 생활, 놀이, 식습관, 또래관계 순으로 작성 하였고, 배변훈련/질병은 교사보다 많이 작성한 것으로 나타났다. 교사의 원아적응일지 작성 분량은 121회를 3문장(35.8%)으로 가장 많이 작성 하였으며, 학부모의 원아적응일지 작성 분량은 66회를 3문장(31.0%)으로 가장 많이 작성한 것으로 나타났다. 다섯째, 원아적응일지를 통한 학부모와 교사의 의사소통 특성에 따라 영아의 어린이집 적응에 나타나는 차이에 대한 결과를 보면 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 교사와 학부모의 원아적응일지 기록 횟수에 따라 상위, 중위, 하위 그룹별로 영아의 어린이집 적응을 돕는 여러 가지 변인 중에서 영아의 성별, 보육시설 이전 경험 유무, 신입생/재원생, 교사의 연령, 교사 경력, 학부모 연령, 학부모 학력에 따라서 부분적으로 집단 간에 유의미한 차이 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 영아의 어린이집 적응 차이에 따른 원아적응일지 의사소통 특성에 대한 결과를 보면 영아의 어린이집 적응 차이에는 적응력이 높은 상위 30% 영아 20명의 집단이 평균 120.3점, 적응력이 낮은 하위 30% 영아 20명의 집단이 평균 67.4점으로 나타났다. 영아의 어린이집 적응과 관련이 있는 여러 가지 변인들의 차이를 알아본 결과 보육시설 이전경험 유무, 신입/재원. 교사경력에서만 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 두 집단 간의 원아적응일지를 통한 교사와 학부모의 의사소통 기록에서는 큰 차이가 없는 것으로 나타났다.
본 연구는 영아들의 적응을 위해 어린이집 입소 후에 제공되는 적응 프로그램을 실시하는 동안 영아와 밀접한 관련이 있는 학부모와 교사간의 원아적응일지를 통한 의사소통이 영아의 어린이집 적응에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 원아적응일지를 통한 학부모-교사의 의사소통이 어떻게 이루어지는가? 1-1 교사 특성에 따라 원아적응일지 작성에 차이가 나타나는가? 1-2 학부모 특성에 따라 원아적응일지 작성에 차이가 나타나는가? 1-3 교사의 원아적응일지 작성과 학부모의 원아적응일지 작성에 차이가 있는가? 연구문제 2. 원아적응일지를 통한 학부모와 교사간의 의사소통 특성에 따라 영아의 어린이집 적응에 차이가 나타나는가? 연구문제 3. 영아의 어린이집 적응 차이에 따른 원아적응일지 의사소통 특성이 어떻게 이루어지는가?
본 연구에서 사용된 원아적응일지는 2015년 전북 군산시 J영아전담어린이집 만 1~2세반 학부모 62명과 교사 10명에 의해 3월 1주부터 3월 4주까지 작성된 것으로 영아 총 62명의 원아적응일지이다. 본 연구에서는 원아적응일지를 통한 학부모와 교사의 의사소통 특성의 차이를 알아보기 위하여 질적으로 분석하였으며, 이를 토대로 영아의 어린이집 적응을 측정하기 위하여 교사를 대상으로 질문지를 사용하였다. 연구대상의 일반적인 배경을 파악하기 위해서는 빈도와 백분율을 사용하여 분석하였다. 연구문제를 분석하기 위해서는 원아적응일지를 통한 학부모와 교사의 의사소통 기록 횟수와 내용에 대해서는 빈도와 백분율을 사용하여 분석하고 사례를 제시 하였으며, 영아의 어린이집 적응 차이는 일원배치분산분석을 실시하였다.
본 연구를 통해 나타난 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 원아적응일지를 통한 학부모와 교사의 의사소통에 대한 결과를 보면 원아적응일지 기록 횟수 551회 중에서 교사는 338회로 영아 1인당 기록 평균 5.5로 나왔으며, 학부모는 213회로 영아 1인당 기록 평균 3.4로 나타났다. 교사는 영아의 어린이집 입소 후 적응 기간 동안 어린이집 생활에 대한 기록과 함께 사진을 첨부하여 가정으로 보내면, 학부모는 이를 확인한 후 기록하지 않은 상태로 교환이 이루어지는 경우가 많아 기록 횟수에서 차이가 나타났다. 둘째, 교사 특성에 따른 원아적응일지 작성의 차이에 대한 결과를 보면 어린이집에서는 연령과 경력이 다양한 교사들이 함께 하고 있는데, 원아적응일지 작성에는 23~30세 교사가 다른 연령층의 교사보다 원아적응일지를 더 많이 작성한 것으로 나타났다. 셋째, 학부모 특성에 따른 원아적응일지 작성의 차이에 대한 결과를 보면 다른 연령층의 학부모보다 30~40세미만 학부모가 원아적응일지를 많이 작성한 것으로 나타났다. 대부분의 학부모들은 적응기간 1~2주에는 기록을 많이 하였으며, 기록 내용에 있어서도 어린이집 적응과 생활, 놀이에 대한 내용이 많은 것으로 나타났다. 넷째, 교사의 원아적응일지 작성과 학부모의 원아적응일지 작성의 차이에 대한 결과를 보면 교사는 어린이집 적응과 생활, 놀이, 또래관계, 식습관, 배변훈련/질병 순으로 작성 하였으며, 학부모는 어린이집 적응과 생활, 놀이, 식습관, 또래관계 순으로 작성 하였고, 배변훈련/질병은 교사보다 많이 작성한 것으로 나타났다. 교사의 원아적응일지 작성 분량은 121회를 3문장(35.8%)으로 가장 많이 작성 하였으며, 학부모의 원아적응일지 작성 분량은 66회를 3문장(31.0%)으로 가장 많이 작성한 것으로 나타났다. 다섯째, 원아적응일지를 통한 학부모와 교사의 의사소통 특성에 따라 영아의 어린이집 적응에 나타나는 차이에 대한 결과를 보면 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 교사와 학부모의 원아적응일지 기록 횟수에 따라 상위, 중위, 하위 그룹별로 영아의 어린이집 적응을 돕는 여러 가지 변인 중에서 영아의 성별, 보육시설 이전 경험 유무, 신입생/재원생, 교사의 연령, 교사 경력, 학부모 연령, 학부모 학력에 따라서 부분적으로 집단 간에 유의미한 차이 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 영아의 어린이집 적응 차이에 따른 원아적응일지 의사소통 특성에 대한 결과를 보면 영아의 어린이집 적응 차이에는 적응력이 높은 상위 30% 영아 20명의 집단이 평균 120.3점, 적응력이 낮은 하위 30% 영아 20명의 집단이 평균 67.4점으로 나타났다. 영아의 어린이집 적응과 관련이 있는 여러 가지 변인들의 차이를 알아본 결과 보육시설 이전경험 유무, 신입/재원. 교사경력에서만 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 두 집단 간의 원아적응일지를 통한 교사와 학부모의 의사소통 기록에서는 큰 차이가 없는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to examine how to affect infant's adjustment in childcare centers which communication between parent and teacher using infant adaptation journal that closely related to the infant during the adjustment program implementation provided after childcare centers admission for...
The purpose of this study is to examine how to affect infant's adjustment in childcare centers which communication between parent and teacher using infant adaptation journal that closely related to the infant during the adjustment program implementation provided after childcare centers admission for infant's adjustment.
The research questions are as follows:First, How is it made communication between parent and teacher using infant adaptation journal? 1-1. Is it a difference to make infant adaptation journal as per character of teacher? 1-2. Is it a difference to make infant adaptation journal as per character of parents? 1-3. Is it a difference that for teacher to write infant adaptation journal and for parent to write infant adaptation journal? Second, Is it a difference to infant's adjustment in childcare centers depending on communication character between parent and teacher using infant adaptation journal?Third, How is it made that characteristics of communication using infant adaptation journal according to infant's adjustment difference in childcare centers ?
Infant adaptation journals used in this study is adaptation journals of total 62 infants at 'J' infant childcare centers in Gunsan-si, Jeollabuk-do in 2015. It is written by 10 teachers and 62 parents of 1~2 two years old infant classes from first week of march to forth weeks of April. In this study, I analyzed qualitatively to examine the differences in the characteristics of parent and teacher communication using infant adaptation journal, which was based on a questionnaire intended for teacher to measure infant's adjustment for childcare centers. In order to grasp the general background of the study it was analyzed by using frequencies and percentages. In order to analyze the research questions it was analyzed by using frequencies and percentages for information and record number of communication exchange between parent and teacher with infant adaptation journals and presented examples, infant's adjustment difference in childcare centers was analyzed by using one-way ANOVA.
The results presented in this study can be summarized as follows : First, Analysis result for communication between parent and teacher using infant adaptation journal, there was total recorded number of 551 times including teachers recorded number of 338 times corresponding to average record of 5.5 times per infant and parents recorded number of 213 times corresponding to average record of 3.4 times per infant. Teachers sent to home childcare centers life records with attached photo during the adjustment period after admission to childcare centers, but in many cases, parents exchanged without a record after check the record from teacher. so it was the difference in the number of record. Second, Analysis result for differences to write infant adaptation journal as per character of teacher showed that teachers of 23~30 years old wrote more infant adaptation journals than teachers in other age groups. There are together with various age and experience teachers in childcare centers. Third, Analysis result for difference to write infant adaptation journal as per character of parent showed that parents of 30~40 years old wrote more infant adaptation journals than parents of other age groups. And the parents not to have jobs wrote a lot of infant adaptation journals than the parents to have jobs. Most parents wrote a lot of record during 1~2 weeks adjustment period. and there was a lot of record for childcare centers adjustment, life, and playing. Fourth, Analysis result for difference that for teacher to write infant adaptation journal and for parent to write infant adaptation journal, Teachers wrote childcare centers adjustment, life, playing, peer relationships, eating habits, and toilet training / disease in order of mention, and parents wrote childcare centers adjustment, life, playing, eating habits, peer relationships with the order, especially toilet training / disease was written more than teachers. Infant adaptation journals of teachers were written 121 times by the most commonly used three sentences(35.8%). Infant adaptation journal of parents were 66 times by the most used three sentences(31.0%). Fifth, Analysis result for difference infant's adjustment in childcare centers depending on communication characteristics between parent and teacher using infant adaptation journal showed no significant difference. By groups of high, middle, and low rank depending on the number of record for infant adaptation journal between teacher and parent, among various factors helping infant's adjustment for childcare centers, Analysis result showed partially meaningful differences by groups, depending on distinction of infant sex, experience existence and nonexistence for childcare centers, new / existing infant, teacher career, parent age, patent educational level. Sixth, Analysis result for communication using infant adaptation journal according to infant's adjustment difference in childcare centers. Infant's adjustment difference for childcare centers showed that the top 30%(high rank 20 infants group) of adjustment was on average 120.3 points, the bottom 30%(low rank 20 infants group) of adjustment was on average 67.4 points. And analysis result for difference of various factors that are related to infant's adjustment for childcare centers, The only significant difference was found in experience existence and nonexistence for childcare centers, new / existing infant, teacher career. Communication records of parent and teacher using infant adaptation journal between the two groups showed no significant differences.
The purpose of this study is to examine how to affect infant's adjustment in childcare centers which communication between parent and teacher using infant adaptation journal that closely related to the infant during the adjustment program implementation provided after childcare centers admission for infant's adjustment.
The research questions are as follows:First, How is it made communication between parent and teacher using infant adaptation journal? 1-1. Is it a difference to make infant adaptation journal as per character of teacher? 1-2. Is it a difference to make infant adaptation journal as per character of parents? 1-3. Is it a difference that for teacher to write infant adaptation journal and for parent to write infant adaptation journal? Second, Is it a difference to infant's adjustment in childcare centers depending on communication character between parent and teacher using infant adaptation journal?Third, How is it made that characteristics of communication using infant adaptation journal according to infant's adjustment difference in childcare centers ?
Infant adaptation journals used in this study is adaptation journals of total 62 infants at 'J' infant childcare centers in Gunsan-si, Jeollabuk-do in 2015. It is written by 10 teachers and 62 parents of 1~2 two years old infant classes from first week of march to forth weeks of April. In this study, I analyzed qualitatively to examine the differences in the characteristics of parent and teacher communication using infant adaptation journal, which was based on a questionnaire intended for teacher to measure infant's adjustment for childcare centers. In order to grasp the general background of the study it was analyzed by using frequencies and percentages. In order to analyze the research questions it was analyzed by using frequencies and percentages for information and record number of communication exchange between parent and teacher with infant adaptation journals and presented examples, infant's adjustment difference in childcare centers was analyzed by using one-way ANOVA.
The results presented in this study can be summarized as follows : First, Analysis result for communication between parent and teacher using infant adaptation journal, there was total recorded number of 551 times including teachers recorded number of 338 times corresponding to average record of 5.5 times per infant and parents recorded number of 213 times corresponding to average record of 3.4 times per infant. Teachers sent to home childcare centers life records with attached photo during the adjustment period after admission to childcare centers, but in many cases, parents exchanged without a record after check the record from teacher. so it was the difference in the number of record. Second, Analysis result for differences to write infant adaptation journal as per character of teacher showed that teachers of 23~30 years old wrote more infant adaptation journals than teachers in other age groups. There are together with various age and experience teachers in childcare centers. Third, Analysis result for difference to write infant adaptation journal as per character of parent showed that parents of 30~40 years old wrote more infant adaptation journals than parents of other age groups. And the parents not to have jobs wrote a lot of infant adaptation journals than the parents to have jobs. Most parents wrote a lot of record during 1~2 weeks adjustment period. and there was a lot of record for childcare centers adjustment, life, and playing. Fourth, Analysis result for difference that for teacher to write infant adaptation journal and for parent to write infant adaptation journal, Teachers wrote childcare centers adjustment, life, playing, peer relationships, eating habits, and toilet training / disease in order of mention, and parents wrote childcare centers adjustment, life, playing, eating habits, peer relationships with the order, especially toilet training / disease was written more than teachers. Infant adaptation journals of teachers were written 121 times by the most commonly used three sentences(35.8%). Infant adaptation journal of parents were 66 times by the most used three sentences(31.0%). Fifth, Analysis result for difference infant's adjustment in childcare centers depending on communication characteristics between parent and teacher using infant adaptation journal showed no significant difference. By groups of high, middle, and low rank depending on the number of record for infant adaptation journal between teacher and parent, among various factors helping infant's adjustment for childcare centers, Analysis result showed partially meaningful differences by groups, depending on distinction of infant sex, experience existence and nonexistence for childcare centers, new / existing infant, teacher career, parent age, patent educational level. Sixth, Analysis result for communication using infant adaptation journal according to infant's adjustment difference in childcare centers. Infant's adjustment difference for childcare centers showed that the top 30%(high rank 20 infants group) of adjustment was on average 120.3 points, the bottom 30%(low rank 20 infants group) of adjustment was on average 67.4 points. And analysis result for difference of various factors that are related to infant's adjustment for childcare centers, The only significant difference was found in experience existence and nonexistence for childcare centers, new / existing infant, teacher career. Communication records of parent and teacher using infant adaptation journal between the two groups showed no significant differences.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.