본 연구는 현재 어린이집에 재원중인 만 2세 영아의 개별적 특성인 기질, 이들의 놀이성, 그리고 사회정서발달간에 어떠한 관계가 있는지를 살펴보고자 하였다. 아울러, 만 2세 영아의 기질적 특성과 놀이성이 이들의 사회정서발달에 어떠한 영향을 미치는가를 규명하는데 본 연구의 목적을 두었다. 본 연구결과를 바탕으로 영아보육 현장과 자녀양육 실제에 유용한 기초자료를 제공하는데 연구의 의의가 있다고 본다.
이러한 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 만 2세 영아의 기질, 놀이성 및 사회정서발달의 일반적 경향은 어떠한 가?
2-1. 만 2세 영아의 배경변인에 따른 영아의 기질, 놀이성 및 사회정서발 달에는 유의한 차이가 있는가?
2-2. 만 2세 영아의 어머니 배경변인에 따른 영아의 기질, 놀이성 및 사 회정서발달에는 유의한 차이가 있는가?
3. 만 2세 영아의 기질과 놀이성이 영아의 사회정서발달에 미치는 영향력 은 어떠한가?
본 연구 대상은 서울 및 경기도에 소재한 어린이집 45곳에 재원하고 있는 만 2세 25~36개월 영아 180명의 어머니와 그 기관의 담임 교사이다. 연구대상 영아의 개별적 기질을 측정하기 위해 Buss와 Plomin(1884)의 EAS(Emotionality, Activity, Sociability)를 아동기질을 측정 하기 위해 만든 전수연(2002)의 척도를 사용하였고, 영아의 놀이성을 측정하기 위해 Liberman(1965)의 정의에 기초하여 놀이 성향을 측정하기 위해 Barnett(1990)이 제작한 아동의 놀이성 척도 (Children's ...
본 연구는 현재 어린이집에 재원중인 만 2세 영아의 개별적 특성인 기질, 이들의 놀이성, 그리고 사회정서발달간에 어떠한 관계가 있는지를 살펴보고자 하였다. 아울러, 만 2세 영아의 기질적 특성과 놀이성이 이들의 사회정서발달에 어떠한 영향을 미치는가를 규명하는데 본 연구의 목적을 두었다. 본 연구결과를 바탕으로 영아보육 현장과 자녀양육 실제에 유용한 기초자료를 제공하는데 연구의 의의가 있다고 본다.
이러한 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 만 2세 영아의 기질, 놀이성 및 사회정서발달의 일반적 경향은 어떠한 가?
2-1. 만 2세 영아의 배경변인에 따른 영아의 기질, 놀이성 및 사회정서발 달에는 유의한 차이가 있는가?
2-2. 만 2세 영아의 어머니 배경변인에 따른 영아의 기질, 놀이성 및 사 회정서발달에는 유의한 차이가 있는가?
3. 만 2세 영아의 기질과 놀이성이 영아의 사회정서발달에 미치는 영향력 은 어떠한가?
본 연구 대상은 서울 및 경기도에 소재한 어린이집 45곳에 재원하고 있는 만 2세 25~36개월 영아 180명의 어머니와 그 기관의 담임 교사이다. 연구대상 영아의 개별적 기질을 측정하기 위해 Buss와 Plomin(1884)의 EAS(Emotionality, Activity, Sociability)를 아동기질을 측정 하기 위해 만든 전수연(2002)의 척도를 사용하였고, 영아의 놀이성을 측정하기 위해 Liberman(1965)의 정의에 기초하여 놀이 성향을 측정하기 위해 Barnett(1990)이 제작한 아동의 놀이성 척도 (Children's Playfulness Scale)을 유애열(1994)가 번안하고 윤상인(2011)이 영아용으로 수정 보완한 것으로 사용하였다. 사회정서 발달 측정을 위해 김호인(2010)의 ‘2세 영아의 사회정서 발달 평정 척도’를 사용하였다. 수집된 자료의 분석은 영아와 어머니, 교사의 배경변인별 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였으며, 주요 연구변인들의 일반적인 경향을 알아보기 위하여 평균과 표준편차를 산출하였다. 영아와 어머니의 배경변인에 따라 영아의 기질, 놀이성, 사회정서발달 수준에 차이가 있는 지를 알아보기 위하여 t 검정과 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 마지막으로 영아의 기질, 놀이성, 사회정서발달 간의 관련성을 알아보기 위해 상관분석을 실시하였고, 영아의 기질과 놀이성이 사회정서발달에 미치는 상대적 영향력을 살펴보기 위해 위계적 다중회귀분석(hierarchial multiple regression analysis)을 실시하였다.
본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영아의 기질, 놀이성, 사회정서의 일반적인 경향은 평균점수 이상으로 나타났으며, 기질 수준은 활동성, 사회성, 정서성, 수줍음의 순으로 나타났다. 놀이성 수준으로는 즐거움의 표현, 신체적 자발성, 유머감각, 인지적 자발성, 사회적 자발성의 순으로 나타났다. 영아의 사회정서발달을 보면 자아개념, 사회적관계, 기본정서 및 사회정서발달, 자기조절의 순으로 높게 나타났다. 둘째, 영아와 어머니의 배경 변인에 따른 영아의 기질, 놀이성, 사회정서발달의 차이에서는 성별과 월령, 첫 입소시기, 재원기간, 기관의 유형, 어머니의 학력에 따라 부분적인 유의미한 차이가 나타났다. 이중 출생순위와 어머니의 연령, 가정 월소득 수준의 변인은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 영아의 기질, 놀이성, 사회정성발달과의 상관관계를 보았을 때 영아와 어머니의 배경과 영아의 기질간에는 상관관계는 나타나지 않았으나 놀이성과 영아의 월령 전체 놀이성과 유의미한 정적 상관 관계가 나타나며, 영아의 기질과 놀이성간의 정적상관을 나타내었다. 영아의 기질과 사회정서발달 간의 상관관계에서는 유의미한 상관관계는 나타나지 않는다. 마지막으로 영아의 놀이성과 사회정서발달 하위 영역간에 모든 영역에서 유의미한 정적 상관을 보이면서 영아의 사회정서 발달에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 현재 어린이집에 재원중인 만 2세 영아의 개별적 특성인 기질, 이들의 놀이성, 그리고 사회정서발달간에 어떠한 관계가 있는지를 살펴보고자 하였다. 아울러, 만 2세 영아의 기질적 특성과 놀이성이 이들의 사회정서발달에 어떠한 영향을 미치는가를 규명하는데 본 연구의 목적을 두었다. 본 연구결과를 바탕으로 영아보육 현장과 자녀양육 실제에 유용한 기초자료를 제공하는데 연구의 의의가 있다고 본다.
이러한 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 만 2세 영아의 기질, 놀이성 및 사회정서발달의 일반적 경향은 어떠한 가?
2-1. 만 2세 영아의 배경변인에 따른 영아의 기질, 놀이성 및 사회정서발 달에는 유의한 차이가 있는가?
2-2. 만 2세 영아의 어머니 배경변인에 따른 영아의 기질, 놀이성 및 사 회정서발달에는 유의한 차이가 있는가?
3. 만 2세 영아의 기질과 놀이성이 영아의 사회정서발달에 미치는 영향력 은 어떠한가?
본 연구 대상은 서울 및 경기도에 소재한 어린이집 45곳에 재원하고 있는 만 2세 25~36개월 영아 180명의 어머니와 그 기관의 담임 교사이다. 연구대상 영아의 개별적 기질을 측정하기 위해 Buss와 Plomin(1884)의 EAS(Emotionality, Activity, Sociability)를 아동기질을 측정 하기 위해 만든 전수연(2002)의 척도를 사용하였고, 영아의 놀이성을 측정하기 위해 Liberman(1965)의 정의에 기초하여 놀이 성향을 측정하기 위해 Barnett(1990)이 제작한 아동의 놀이성 척도 (Children's Playfulness Scale)을 유애열(1994)가 번안하고 윤상인(2011)이 영아용으로 수정 보완한 것으로 사용하였다. 사회정서 발달 측정을 위해 김호인(2010)의 ‘2세 영아의 사회정서 발달 평정 척도’를 사용하였다. 수집된 자료의 분석은 영아와 어머니, 교사의 배경변인별 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였으며, 주요 연구변인들의 일반적인 경향을 알아보기 위하여 평균과 표준편차를 산출하였다. 영아와 어머니의 배경변인에 따라 영아의 기질, 놀이성, 사회정서발달 수준에 차이가 있는 지를 알아보기 위하여 t 검정과 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 마지막으로 영아의 기질, 놀이성, 사회정서발달 간의 관련성을 알아보기 위해 상관분석을 실시하였고, 영아의 기질과 놀이성이 사회정서발달에 미치는 상대적 영향력을 살펴보기 위해 위계적 다중회귀분석(hierarchial multiple regression analysis)을 실시하였다.
본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영아의 기질, 놀이성, 사회정서의 일반적인 경향은 평균점수 이상으로 나타났으며, 기질 수준은 활동성, 사회성, 정서성, 수줍음의 순으로 나타났다. 놀이성 수준으로는 즐거움의 표현, 신체적 자발성, 유머감각, 인지적 자발성, 사회적 자발성의 순으로 나타났다. 영아의 사회정서발달을 보면 자아개념, 사회적관계, 기본정서 및 사회정서발달, 자기조절의 순으로 높게 나타났다. 둘째, 영아와 어머니의 배경 변인에 따른 영아의 기질, 놀이성, 사회정서발달의 차이에서는 성별과 월령, 첫 입소시기, 재원기간, 기관의 유형, 어머니의 학력에 따라 부분적인 유의미한 차이가 나타났다. 이중 출생순위와 어머니의 연령, 가정 월소득 수준의 변인은 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 영아의 기질, 놀이성, 사회정성발달과의 상관관계를 보았을 때 영아와 어머니의 배경과 영아의 기질간에는 상관관계는 나타나지 않았으나 놀이성과 영아의 월령 전체 놀이성과 유의미한 정적 상관 관계가 나타나며, 영아의 기질과 놀이성간의 정적상관을 나타내었다. 영아의 기질과 사회정서발달 간의 상관관계에서는 유의미한 상관관계는 나타나지 않는다. 마지막으로 영아의 놀이성과 사회정서발달 하위 영역간에 모든 영역에서 유의미한 정적 상관을 보이면서 영아의 사회정서 발달에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to analyze how temperament and playfulness, which are individual personalities of 2-year-old toddlers in daycare centers, are related to the social emotional development and to investigate what is their influence on toddler’s social emotional development. It is significa...
The purpose of this study is to analyze how temperament and playfulness, which are individual personalities of 2-year-old toddlers in daycare centers, are related to the social emotional development and to investigate what is their influence on toddler’s social emotional development. It is significant that this study can provide useful and fundamental information for toddlers’ daycare centers and their parents.
The research questions for the purpose are as follows:
1. What are general tendencies of 2-year-old toddler’s temperament, playfulness, and social emotional development like?
2-1. Whether is there a significant difference in 2-year-old toddlers’ temperament, playfulness, and social emotional development according to their background variables?
2-2. Whether is there a significant difference in 2-year-old toddlers’’ temperament, playfulness, and social emotional development a ccording to their mother’s background variables?
3. What is the influence of 2-year-old toddlers’ temperament and playfulness on their social emotional development like?
The subjects of the study are 180 toddlers aged 25 to 36 month old who are attending 45 daycare centers in Seoul and Gyounggi province, their parents and the daycare center teachers.
Data had been gathered from questionnaires developed to measure each scale of temperament , playfulness, and social emotional development. They were analyzed by several analysis methods: frequency analysis for the characteristics according to each background variable of toddlers, mothers, and teachers, mean and standard deviation for the general tendencies of the major variables, t-test and one-way ANOVA for whether there is a difference in the level of temperament, playfulness, and social emotional development according to toddlers’ and their mothers’ background variables, correlation analysis for relations between temperament, playfulness, and social emotional development, finally, hierarchical multiple regression analysis for the influence of toddlers’ temperament and playfulness on their social emotional development.
The findings of this study can be summarized as follows: First, The general tendency which came from temperament, playfulness, and social emotional development is above average. In temperament scale, activity, sociability, emotionality and shyness lie in order. In playfulness scale, manifest joy, physical spontaneity, sense of humor, cognitive spontaneity ,and social cognitive spontaneity are place in order. In social emotional development scale, self-conception, social relationship, fundamental emotion, social emotion, and self-control are found in order.
Second, there is a significant difference of toddlers’ temperament, playfulness, and social emotional development according to their background variables such as gender, age, the time of daycare entrance, the type of daycare centers and their mother’s academic background.
Third, as for the correlation of toddler’s temperament, playfulness, and social emotional development, toddlers and their mother’s backgrounds have no connection with the toddlers’ temperament, but their playfulness has a positive relation with the one of children at all age and there is also a positive relation between toddler’s temperament and playfulness. However, there is no relation between toddler’s temperament and social emotional development. Finally, toddler’s playfulness has a positive relation with all sub areas of social emotional development and has a significant influence on toddler’s social emotional development.
The purpose of this study is to analyze how temperament and playfulness, which are individual personalities of 2-year-old toddlers in daycare centers, are related to the social emotional development and to investigate what is their influence on toddler’s social emotional development. It is significant that this study can provide useful and fundamental information for toddlers’ daycare centers and their parents.
The research questions for the purpose are as follows:
1. What are general tendencies of 2-year-old toddler’s temperament, playfulness, and social emotional development like?
2-1. Whether is there a significant difference in 2-year-old toddlers’ temperament, playfulness, and social emotional development according to their background variables?
2-2. Whether is there a significant difference in 2-year-old toddlers’’ temperament, playfulness, and social emotional development a ccording to their mother’s background variables?
3. What is the influence of 2-year-old toddlers’ temperament and playfulness on their social emotional development like?
The subjects of the study are 180 toddlers aged 25 to 36 month old who are attending 45 daycare centers in Seoul and Gyounggi province, their parents and the daycare center teachers.
Data had been gathered from questionnaires developed to measure each scale of temperament , playfulness, and social emotional development. They were analyzed by several analysis methods: frequency analysis for the characteristics according to each background variable of toddlers, mothers, and teachers, mean and standard deviation for the general tendencies of the major variables, t-test and one-way ANOVA for whether there is a difference in the level of temperament, playfulness, and social emotional development according to toddlers’ and their mothers’ background variables, correlation analysis for relations between temperament, playfulness, and social emotional development, finally, hierarchical multiple regression analysis for the influence of toddlers’ temperament and playfulness on their social emotional development.
The findings of this study can be summarized as follows: First, The general tendency which came from temperament, playfulness, and social emotional development is above average. In temperament scale, activity, sociability, emotionality and shyness lie in order. In playfulness scale, manifest joy, physical spontaneity, sense of humor, cognitive spontaneity ,and social cognitive spontaneity are place in order. In social emotional development scale, self-conception, social relationship, fundamental emotion, social emotion, and self-control are found in order.
Second, there is a significant difference of toddlers’ temperament, playfulness, and social emotional development according to their background variables such as gender, age, the time of daycare entrance, the type of daycare centers and their mother’s academic background.
Third, as for the correlation of toddler’s temperament, playfulness, and social emotional development, toddlers and their mother’s backgrounds have no connection with the toddlers’ temperament, but their playfulness has a positive relation with the one of children at all age and there is also a positive relation between toddler’s temperament and playfulness. However, there is no relation between toddler’s temperament and social emotional development. Finally, toddler’s playfulness has a positive relation with all sub areas of social emotional development and has a significant influence on toddler’s social emotional development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.