본 연구는 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 자아존중감과 친사회적 행동에 미치는 효과를 분석하고, 바람직한 유아 인성교육에 도움이 되는 기초 자료를 제공하는데 그 목적을 두었다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 자아존중감에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 효과는 어떠한가?
위의 문제를 검증하기 위하여 G시에 소재한 L어린이집의 만 5세반 2개 학급 유아 20명씩 40명을 연구대상으로 하였다. 두 집단은 사전검사에 의해 동질집단임을 확인 하였고, 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 연구도구는 Harter와 Pike(1984)의 유아용 지각 척도를 김영숙(1997)이 수정 보완한 자아존중감과 Babcock와 Hartle의 친사회적 행동 평가 척도를 기초하여 김영옥(2003)이 개발한 친사회적 행동 검사 도구를 사용하였다. 2016년 3월 3일부터 2016년 5월 18일까지 12주 동안 주 2회씩, 1회 활동은 20분~25분씩 구성하여 총24차시 분량으로 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동을 실시하였다. 연구에서 얻어진 ...
본 연구는 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 자아존중감과 친사회적 행동에 미치는 효과를 분석하고, 바람직한 유아 인성교육에 도움이 되는 기초 자료를 제공하는데 그 목적을 두었다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 자아존중감에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 효과는 어떠한가?
위의 문제를 검증하기 위하여 G시에 소재한 L어린이집의 만 5세반 2개 학급 유아 20명씩 40명을 연구대상으로 하였다. 두 집단은 사전검사에 의해 동질집단임을 확인 하였고, 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 연구도구는 Harter와 Pike(1984)의 유아용 지각 척도를 김영숙(1997)이 수정 보완한 자아존중감과 Babcock와 Hartle의 친사회적 행동 평가 척도를 기초하여 김영옥(2003)이 개발한 친사회적 행동 검사 도구를 사용하였다. 2016년 3월 3일부터 2016년 5월 18일까지 12주 동안 주 2회씩, 1회 활동은 20분~25분씩 구성하여 총24차시 분량으로 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동을 실시하였다. 연구에서 얻어진 자료 분석은 SPSS/ 20.0을 사용하여 통계처리 하고, 독립표본 t-검증으로 사전 사후 검사를 하였다.
본 연구의 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 자아존중감에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 자아존중감 하위 영역인 인지적 능력, 동료 수용, 신체적 능력, 어머니 수용, 자기 수용 모두에서 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 친사회적 행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 친사회적 행동의 하위 영역인 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근 시도하기, 나누기, 감정이입 및 조절 모두에서 유의미한 차이가 나타났다. 이상의 연구 결과를 종합해 보면, 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동이 자신에 대한 긍정적인 이해 향상인 자아존중감 바탕으로 상대방과 긍정적인 관계를 형성하는 친사회적 행동 증진에 효과가 있었으므로 유아교육기관에서 교육적인 활동 전략으로 활용 될 수 있다는 것을 시사한다.
본 연구는 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 자아존중감과 친사회적 행동에 미치는 효과를 분석하고, 바람직한 유아 인성교육에 도움이 되는 기초 자료를 제공하는데 그 목적을 두었다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 자아존중감에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 효과는 어떠한가?
위의 문제를 검증하기 위하여 G시에 소재한 L어린이집의 만 5세반 2개 학급 유아 20명씩 40명을 연구대상으로 하였다. 두 집단은 사전검사에 의해 동질집단임을 확인 하였고, 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 연구도구는 Harter와 Pike(1984)의 유아용 지각 척도를 김영숙(1997)이 수정 보완한 자아존중감과 Babcock와 Hartle의 친사회적 행동 평가 척도를 기초하여 김영옥(2003)이 개발한 친사회적 행동 검사 도구를 사용하였다. 2016년 3월 3일부터 2016년 5월 18일까지 12주 동안 주 2회씩, 1회 활동은 20분~25분씩 구성하여 총24차시 분량으로 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동을 실시하였다. 연구에서 얻어진 자료 분석은 SPSS/ 20.0을 사용하여 통계처리 하고, 독립표본 t-검증으로 사전 사후 검사를 하였다.
본 연구의 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 자아존중감에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 자아존중감 하위 영역인 인지적 능력, 동료 수용, 신체적 능력, 어머니 수용, 자기 수용 모두에서 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 친사회적 행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 친사회적 행동의 하위 영역인 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근 시도하기, 나누기, 감정이입 및 조절 모두에서 유의미한 차이가 나타났다. 이상의 연구 결과를 종합해 보면, 옛이야기 그림책을 활용한 인성교육활동이 자신에 대한 긍정적인 이해 향상인 자아존중감 바탕으로 상대방과 긍정적인 관계를 형성하는 친사회적 행동 증진에 효과가 있었으므로 유아교육기관에서 교육적인 활동 전략으로 활용 될 수 있다는 것을 시사한다.
The purpose of this study is to analyze the effect of character education activity using folk tale picture books on self-esteem and pro-social behavior of young children, and to provide helpful basic data for desirable character education of young children. The following research problems were estab...
The purpose of this study is to analyze the effect of character education activity using folk tale picture books on self-esteem and pro-social behavior of young children, and to provide helpful basic data for desirable character education of young children. The following research problems were established to achieve these objectives of this study.
First, what is the effect of character education activity using folk tale picture book on self-esteem of young children? Secondly, what is the effect of character education activity using folk tale picture books on pro-social behavior of young children?
To this end, this study used 40 young children, 20 each from two 5-year old classes in L Daycare Center located in G-si. The two groups were identified to be a homogeneous group, and they were classified into an experiment group and a control group. Self-esteem that Kim, Young Sook(1997) modified and supplemented a perception scale for young children of Harter and Pike(1984) and prosocial behavior test tool developed by Kim, young Ok(2003) based on prosocial behavior valuation scale of Babcock and Hartle were used as the research tool. This study composed 20~25 minute activity and conducted 24 sessions of the character education activity using folk tale picture books twice a week for 12 weeks from Mar 3, 2016 to May 18, 2016. For data analysis, the data obtained in this study was statistically processed using SPSS/ 20.0, and conducted prepost test through independent sample t-test.
Results of this study are as follows. First, it was identified that character education activity using folk tale picture books makes effect on self-esteem of young children. Subfactors of self-esteem as cognitive ability, peer acceptance, physical competence, mothers’ acceptance, and self-acceptance showed significant difference. Secondly, it was identified that character education activity using folk tale picture books makes effect on pro-social behavior of young children. Subfactors of pro-social behavior as leadership, helping, communication, sharing, making attempts, sharing, empathy, and emotional control showed significant difference. Taken together, these results show that character education activity using folk tale picture books showed effect on improving pro-social behavior of establishing a positive relationship with others based on self-esteem as improvement in positive understanding of oneself that it can be used as a strategy of educational activities in early childhood educational institutes.
The purpose of this study is to analyze the effect of character education activity using folk tale picture books on self-esteem and pro-social behavior of young children, and to provide helpful basic data for desirable character education of young children. The following research problems were established to achieve these objectives of this study.
First, what is the effect of character education activity using folk tale picture book on self-esteem of young children? Secondly, what is the effect of character education activity using folk tale picture books on pro-social behavior of young children?
To this end, this study used 40 young children, 20 each from two 5-year old classes in L Daycare Center located in G-si. The two groups were identified to be a homogeneous group, and they were classified into an experiment group and a control group. Self-esteem that Kim, Young Sook(1997) modified and supplemented a perception scale for young children of Harter and Pike(1984) and prosocial behavior test tool developed by Kim, young Ok(2003) based on prosocial behavior valuation scale of Babcock and Hartle were used as the research tool. This study composed 20~25 minute activity and conducted 24 sessions of the character education activity using folk tale picture books twice a week for 12 weeks from Mar 3, 2016 to May 18, 2016. For data analysis, the data obtained in this study was statistically processed using SPSS/ 20.0, and conducted prepost test through independent sample t-test.
Results of this study are as follows. First, it was identified that character education activity using folk tale picture books makes effect on self-esteem of young children. Subfactors of self-esteem as cognitive ability, peer acceptance, physical competence, mothers’ acceptance, and self-acceptance showed significant difference. Secondly, it was identified that character education activity using folk tale picture books makes effect on pro-social behavior of young children. Subfactors of pro-social behavior as leadership, helping, communication, sharing, making attempts, sharing, empathy, and emotional control showed significant difference. Taken together, these results show that character education activity using folk tale picture books showed effect on improving pro-social behavior of establishing a positive relationship with others based on self-esteem as improvement in positive understanding of oneself that it can be used as a strategy of educational activities in early childhood educational institutes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.