본 연구는 소규모 초등학교 교사가 인식하는 직무스트레스의 실태를 알아보고, 그 원인 및 스트레스에 대처하는 방식을 드러냄으로써 소규모 초등학교에 근무하는 교사들의 직무스트레스 완화를 위한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구 목적을 달성하기 위하여 다음의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 소규모 초등학교 교사가 인식하는 직무스트레스의 실태는 어떠한가? 둘째, 소규모 초등학교 교사가 인식하는 직무스트레스의 요인은 무엇인가? 셋째, 소규모 초등학교 교사는 직무스트레스에 직면하였을 때, 이를 극복하거나 감소시키기 위해 어떻게 대처하는가? 이러한 연구문제를 해결하기 위해 서울 소재 A 소규모 초등학교에 대하여 ...
본 연구는 소규모 초등학교 교사가 인식하는 직무스트레스의 실태를 알아보고, 그 원인 및 스트레스에 대처하는 방식을 드러냄으로써 소규모 초등학교에 근무하는 교사들의 직무스트레스 완화를 위한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구 목적을 달성하기 위하여 다음의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 소규모 초등학교 교사가 인식하는 직무스트레스의 실태는 어떠한가? 둘째, 소규모 초등학교 교사가 인식하는 직무스트레스의 요인은 무엇인가? 셋째, 소규모 초등학교 교사는 직무스트레스에 직면하였을 때, 이를 극복하거나 감소시키기 위해 어떻게 대처하는가? 이러한 연구문제를 해결하기 위해 서울 소재 A 소규모 초등학교에 대하여 사례 연구를 수행하였다. 연구의 대상이 되는 A 초등학교는 서울 강남에 위치하고 있는 소규모 초등학교이다. A 학교 교사들이 인식하는 직무스트레스에 대한 보다 심층적인 연구 수행을 위해 본 연구에서는 문헌 연구 및 면담 방법을 사용하였다. 문헌 연구로는 교사들의 직무스트레스 실태를 파악하기 위해서 학교의 업무와 관련된 내부문서를 분석하였다. 면담 대상자로는 A초등학교에 근무하는 25명의 초등교사 중 성별과 경력을 고려하여 총 5명을 선정하였다. 면담 시, 본 연구에서는 먼저 개방적인 질문을 통해 교사들이 겪고 있는 직무스트레스에 대한 자유로운 의견을 수집하였다. 이상의 과정을 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같이 정리될 수 있다. 첫째, A 초등학교 교사가 인식하는 직무스트레스에 대한 실태를 영역별로 구분하면, 크게 담당업무, 인간관계, 수업 및 생활지도, 근무환경, 교육 및 연수 등으로 구분할 수 있었다. A 초등학교 교사들의 업무 분장표를 분석해보면, 업무는 매년 증가하고 있는 반면, 학급 수는 줄어들고 있다. 이로 인해 일인당 담당해야할 학교업무의 양이 많고, 동 학년 교사수도 적어 학년 업무도 많아 스트레스를 느끼고 있었다. 그러나 과중한 업무보다 동료교사와의 인간관계에서 더 많은 스트레스를 느끼고 있었다. 보통은 동 학년 교사들과의 인간관계나 나이가 비슷한 또래 교사들과의 인간관계를 통하여 업무로 쌓인 스트레스를 해소하는데, A 초등학교에서는 오히려 인간관계에서 많은 스트레스를 느끼고 있었다. 생활지도에 있어서는 A 초등학교의 경우, 학생 수가 매우 적기 때문에 한 번 정해진 친구간의 인간관계는 쉽게 변하지 않는 특성이 있었다. 따라서 왕따를 비롯한 학생간의 관계가 문제가 되어 교사들은 스트레스를 받고 있었다. 근무환경과 관련해서 A 초등학교는 강남에 있는 학교라 재정적 지원이 상대적으로 잘 이루어지지 않고 있었다. 그 밖에 열심히 가르치거나 대충 가르치거나 변동 없는 월급 구조, 형식적인 교내 교육 등에서 교사들은 스트레스를 느끼고 있었다. 둘째, 소규모 초등학교에 근무하는 교사들이 인식하는 직무스트레스의 요인으로는 학교 규모와 상관없이 비슷한 업무의 양 이외에도 소규모 학교라서 자신의 모습이 항상 다른 사람들에게 노출이 되어있다는 점, 가족 같은 관계를 강조하는 조직 풍토 등과 같은 점들이 소규모 초등학교 교사의 직무스트레스 요인으로 드러났다. 셋째, 소규모 초등학교 교사들은 직무스트레스에 직면했을 때, 영화 관람이나 독서, 여행 등의 사색적인 활동이나 운동, 다른 사람과의 대화를 통해서 스트레스를 해소하고 있었다. 그러나 다른 사람과의 대화의 경우, 소규모 초등학교의 경우 적은 인원수라는 이유로 동 학년도 활발하게 소통하지 않아 스트레스를 받아도 막상 이야기할 사람이 없었다. 또한 소규모 초등학교 교사들은 직무스트레스에 대해 ‘회피’의 방법도 사용하고 있었다. 회피의 대상은 교장, 교감의 관리자 뿐 아니라 동료교사도 해당이 되었다. 교감이나 교장 등 관리자와의 관계에서 느끼는 스트레스는 일반 교사로서는 해결하기가 쉽지 않아 대부분의 교사들은 정면으로 부딪쳐 이를 해결하기 보다는 갈등을 회피하는 방법을 선택하고 있었다. 동료 교사와의 관계에 있어서도 상대하기 힘들고 관계 개선을 위한 노력이 효과가 없을 것으로 판단되는 경우에는 그냥 참고 속으로 삭이면서 감정적 대응을 자제하는 것으로 나타났다.
본 연구는 소규모 초등학교 교사가 인식하는 직무스트레스의 실태를 알아보고, 그 원인 및 스트레스에 대처하는 방식을 드러냄으로써 소규모 초등학교에 근무하는 교사들의 직무스트레스 완화를 위한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구 목적을 달성하기 위하여 다음의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 소규모 초등학교 교사가 인식하는 직무스트레스의 실태는 어떠한가? 둘째, 소규모 초등학교 교사가 인식하는 직무스트레스의 요인은 무엇인가? 셋째, 소규모 초등학교 교사는 직무스트레스에 직면하였을 때, 이를 극복하거나 감소시키기 위해 어떻게 대처하는가? 이러한 연구문제를 해결하기 위해 서울 소재 A 소규모 초등학교에 대하여 사례 연구를 수행하였다. 연구의 대상이 되는 A 초등학교는 서울 강남에 위치하고 있는 소규모 초등학교이다. A 학교 교사들이 인식하는 직무스트레스에 대한 보다 심층적인 연구 수행을 위해 본 연구에서는 문헌 연구 및 면담 방법을 사용하였다. 문헌 연구로는 교사들의 직무스트레스 실태를 파악하기 위해서 학교의 업무와 관련된 내부문서를 분석하였다. 면담 대상자로는 A초등학교에 근무하는 25명의 초등교사 중 성별과 경력을 고려하여 총 5명을 선정하였다. 면담 시, 본 연구에서는 먼저 개방적인 질문을 통해 교사들이 겪고 있는 직무스트레스에 대한 자유로운 의견을 수집하였다. 이상의 과정을 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같이 정리될 수 있다. 첫째, A 초등학교 교사가 인식하는 직무스트레스에 대한 실태를 영역별로 구분하면, 크게 담당업무, 인간관계, 수업 및 생활지도, 근무환경, 교육 및 연수 등으로 구분할 수 있었다. A 초등학교 교사들의 업무 분장표를 분석해보면, 업무는 매년 증가하고 있는 반면, 학급 수는 줄어들고 있다. 이로 인해 일인당 담당해야할 학교업무의 양이 많고, 동 학년 교사수도 적어 학년 업무도 많아 스트레스를 느끼고 있었다. 그러나 과중한 업무보다 동료교사와의 인간관계에서 더 많은 스트레스를 느끼고 있었다. 보통은 동 학년 교사들과의 인간관계나 나이가 비슷한 또래 교사들과의 인간관계를 통하여 업무로 쌓인 스트레스를 해소하는데, A 초등학교에서는 오히려 인간관계에서 많은 스트레스를 느끼고 있었다. 생활지도에 있어서는 A 초등학교의 경우, 학생 수가 매우 적기 때문에 한 번 정해진 친구간의 인간관계는 쉽게 변하지 않는 특성이 있었다. 따라서 왕따를 비롯한 학생간의 관계가 문제가 되어 교사들은 스트레스를 받고 있었다. 근무환경과 관련해서 A 초등학교는 강남에 있는 학교라 재정적 지원이 상대적으로 잘 이루어지지 않고 있었다. 그 밖에 열심히 가르치거나 대충 가르치거나 변동 없는 월급 구조, 형식적인 교내 교육 등에서 교사들은 스트레스를 느끼고 있었다. 둘째, 소규모 초등학교에 근무하는 교사들이 인식하는 직무스트레스의 요인으로는 학교 규모와 상관없이 비슷한 업무의 양 이외에도 소규모 학교라서 자신의 모습이 항상 다른 사람들에게 노출이 되어있다는 점, 가족 같은 관계를 강조하는 조직 풍토 등과 같은 점들이 소규모 초등학교 교사의 직무스트레스 요인으로 드러났다. 셋째, 소규모 초등학교 교사들은 직무스트레스에 직면했을 때, 영화 관람이나 독서, 여행 등의 사색적인 활동이나 운동, 다른 사람과의 대화를 통해서 스트레스를 해소하고 있었다. 그러나 다른 사람과의 대화의 경우, 소규모 초등학교의 경우 적은 인원수라는 이유로 동 학년도 활발하게 소통하지 않아 스트레스를 받아도 막상 이야기할 사람이 없었다. 또한 소규모 초등학교 교사들은 직무스트레스에 대해 ‘회피’의 방법도 사용하고 있었다. 회피의 대상은 교장, 교감의 관리자 뿐 아니라 동료교사도 해당이 되었다. 교감이나 교장 등 관리자와의 관계에서 느끼는 스트레스는 일반 교사로서는 해결하기가 쉽지 않아 대부분의 교사들은 정면으로 부딪쳐 이를 해결하기 보다는 갈등을 회피하는 방법을 선택하고 있었다. 동료 교사와의 관계에 있어서도 상대하기 힘들고 관계 개선을 위한 노력이 효과가 없을 것으로 판단되는 경우에는 그냥 참고 속으로 삭이면서 감정적 대응을 자제하는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to provide elemental data to mitigate the job stress of the teachers working in small elementary schools. This study investigated the state of job stress perceived by teachers working in a small elementary school, and illustrated the causes of the pressure as well as the...
The purpose of this study is to provide elemental data to mitigate the job stress of the teachers working in small elementary schools. This study investigated the state of job stress perceived by teachers working in a small elementary school, and illustrated the causes of the pressure as well as the methods through which they managed stress. To achieve the purpose of this study, research questions were designed as follows: First, what is the current state of job stress perceived among teachers working in a small elementary school? Second, what are the factors of job stress perceived among teachers working in a small elementary school? Third, when teachers working in a small elementary school are confronted with the factors causing job stress, how do they manage them to eradicate or mitigate the stress? A case study was conducted in a small elementary school A in Seoul, Korea to solve the research questions stated above. To execute an in-depth research on job stress of the teachers, this study conducted interviews and practiced literature review. As subjects of interview, five were selected out of twenty-five teachers working in A elementary school, considering gender and experience. Upon interviewing, this study aimed to collect open opinions on the matter of job stress that interviewees experience. However, semi-structured interview guide was simultaneously used since overly open interview may cause indispensable questions to be omitted. Summarized conclusion drawn through the process is presented below. First, the state of job stress is classified into fields such as assigned duty, personal relationship, lesson and guidance counseling, working environment, economic compensation, education and training. The analysis on duty assignment chart of the teachers in A elementary school shows that the overall amount of duty is increasing while the number of classes is decreasing. Therefore each teacher must take more administrative duty, and more duty associated with each grade, since the number of teachers for all grades is lower than average. However, the results suggest that the subjects receive more stress from their relationship with fellow teachers. Second, the causes of job stress perceived by teachers working in small-sized elementary school include not only the amount of duty that is similar for every school regardless of its size, but the fact that one is always exposed to others due to the small size of the said school, and the organization’s atmosphere that emphasizes a family-like relationship. Third, teachers working in small-sized elementary schools resolve stress by doing speculative activities including watching films, reading or travelling, or talking to others when faced with job stress. However, such communication cannot frequently take place as such few teachers of the same grade are not able to actively communicate. Furthermore, the teachers evade job stress. The object of evasion is not only limited to the management-the principal and the vice principal but include fellow teachers. For general teachers, the stress resulting from the relationship with the management is not easy to resolve, hence they choose to evade the conflicts than try directly to resolve them. As for the relationship between fellow teachers, one refrains from showing emotional response when upon deciding that the counterpart is difficult to deal with, and the effort to improve the relationship may be in vain.
The purpose of this study is to provide elemental data to mitigate the job stress of the teachers working in small elementary schools. This study investigated the state of job stress perceived by teachers working in a small elementary school, and illustrated the causes of the pressure as well as the methods through which they managed stress. To achieve the purpose of this study, research questions were designed as follows: First, what is the current state of job stress perceived among teachers working in a small elementary school? Second, what are the factors of job stress perceived among teachers working in a small elementary school? Third, when teachers working in a small elementary school are confronted with the factors causing job stress, how do they manage them to eradicate or mitigate the stress? A case study was conducted in a small elementary school A in Seoul, Korea to solve the research questions stated above. To execute an in-depth research on job stress of the teachers, this study conducted interviews and practiced literature review. As subjects of interview, five were selected out of twenty-five teachers working in A elementary school, considering gender and experience. Upon interviewing, this study aimed to collect open opinions on the matter of job stress that interviewees experience. However, semi-structured interview guide was simultaneously used since overly open interview may cause indispensable questions to be omitted. Summarized conclusion drawn through the process is presented below. First, the state of job stress is classified into fields such as assigned duty, personal relationship, lesson and guidance counseling, working environment, economic compensation, education and training. The analysis on duty assignment chart of the teachers in A elementary school shows that the overall amount of duty is increasing while the number of classes is decreasing. Therefore each teacher must take more administrative duty, and more duty associated with each grade, since the number of teachers for all grades is lower than average. However, the results suggest that the subjects receive more stress from their relationship with fellow teachers. Second, the causes of job stress perceived by teachers working in small-sized elementary school include not only the amount of duty that is similar for every school regardless of its size, but the fact that one is always exposed to others due to the small size of the said school, and the organization’s atmosphere that emphasizes a family-like relationship. Third, teachers working in small-sized elementary schools resolve stress by doing speculative activities including watching films, reading or travelling, or talking to others when faced with job stress. However, such communication cannot frequently take place as such few teachers of the same grade are not able to actively communicate. Furthermore, the teachers evade job stress. The object of evasion is not only limited to the management-the principal and the vice principal but include fellow teachers. For general teachers, the stress resulting from the relationship with the management is not easy to resolve, hence they choose to evade the conflicts than try directly to resolve them. As for the relationship between fellow teachers, one refrains from showing emotional response when upon deciding that the counterpart is difficult to deal with, and the effort to improve the relationship may be in vain.
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