본 연구의 목적은 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에서 부정정서 회피와 사회적 지지의 매개효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구가설을 설정하였다. 첫째, 아동의 거부민감성, 대인불안, 부정정서 회피, 사회적 지지는 서로 상관관계가 있을 것이다. 둘째, 아동의 거부민감성은 대인불안을 유의미하게 설명할 것이다. 셋째, 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에서 부정정서 회피는 매개효과가 있을 것이다. 넷째, 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에서 사회적 지지는 매개효과가 있을 것이다. 다섯째, 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에서 부정정서 회피와 사회적 지지는 이중매개효과가 있을 것이다. 가설 검증을 위하여 서울특별시 3개 지역교육청(동작, 강동, 강서) 관내 3개 초등학교의 6학년 학생 총 430명을 대상으로 자료를 수집하고 ...
본 연구의 목적은 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에서 부정정서 회피와 사회적 지지의 매개효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구가설을 설정하였다. 첫째, 아동의 거부민감성, 대인불안, 부정정서 회피, 사회적 지지는 서로 상관관계가 있을 것이다. 둘째, 아동의 거부민감성은 대인불안을 유의미하게 설명할 것이다. 셋째, 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에서 부정정서 회피는 매개효과가 있을 것이다. 넷째, 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에서 사회적 지지는 매개효과가 있을 것이다. 다섯째, 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에서 부정정서 회피와 사회적 지지는 이중매개효과가 있을 것이다. 가설 검증을 위하여 서울특별시 3개 지역교육청(동작, 강동, 강서) 관내 3개 초등학교의 6학년 학생 총 430명을 대상으로 자료를 수집하고 SPSS 22.0 프로그램과 AMOS 22.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 각 변인의 기초통계와 상관 분석을 실시하였고 AMOS 22.0 프로그램을 사용하여 연구모형의 적합도를 검증하였으며 Sobel 검증을 통해 매개효과를 분석하였다. 그 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 거부민감성, 대인불안, 부정정서 회피, 사회적 지지의 상관이 모두 유의미한 것으로 나타났다. 둘째, 아동의 거부민감성은 대인불안을 유의미하게 설명하였다. 셋째, 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에서 부정정서 회피의 매개효과가 유의미한 것으로 나타났다. 넷째, 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에서 사회적 지지의 매개효과가 유의미한 것으로 나타났다. 다섯째, 거부민감성이 사회적 지지를 통해 부정정서 회피에서 대인불안에 이르는 이중매개효과가 유의미한 것으로 나타났다. 위와 같은 결과를 통해 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에 대한 이해를 확장하고 매개변인으로 작용하는 아동의 부정정서 회피와 사회적 지지의 중요성을 확인하였다. 이는 거부민감성이 높은 아동을 위한 대인불안 완화 프로그램에서 부정정서 회피와 사회적 지지를 적극 활용할 필요가 있음을 시사한다.
본 연구의 목적은 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에서 부정정서 회피와 사회적 지지의 매개효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구가설을 설정하였다. 첫째, 아동의 거부민감성, 대인불안, 부정정서 회피, 사회적 지지는 서로 상관관계가 있을 것이다. 둘째, 아동의 거부민감성은 대인불안을 유의미하게 설명할 것이다. 셋째, 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에서 부정정서 회피는 매개효과가 있을 것이다. 넷째, 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에서 사회적 지지는 매개효과가 있을 것이다. 다섯째, 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에서 부정정서 회피와 사회적 지지는 이중매개효과가 있을 것이다. 가설 검증을 위하여 서울특별시 3개 지역교육청(동작, 강동, 강서) 관내 3개 초등학교의 6학년 학생 총 430명을 대상으로 자료를 수집하고 SPSS 22.0 프로그램과 AMOS 22.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 각 변인의 기초통계와 상관 분석을 실시하였고 AMOS 22.0 프로그램을 사용하여 연구모형의 적합도를 검증하였으며 Sobel 검증을 통해 매개효과를 분석하였다. 그 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 거부민감성, 대인불안, 부정정서 회피, 사회적 지지의 상관이 모두 유의미한 것으로 나타났다. 둘째, 아동의 거부민감성은 대인불안을 유의미하게 설명하였다. 셋째, 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에서 부정정서 회피의 매개효과가 유의미한 것으로 나타났다. 넷째, 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에서 사회적 지지의 매개효과가 유의미한 것으로 나타났다. 다섯째, 거부민감성이 사회적 지지를 통해 부정정서 회피에서 대인불안에 이르는 이중매개효과가 유의미한 것으로 나타났다. 위와 같은 결과를 통해 아동의 거부민감성과 대인불안의 관계에 대한 이해를 확장하고 매개변인으로 작용하는 아동의 부정정서 회피와 사회적 지지의 중요성을 확인하였다. 이는 거부민감성이 높은 아동을 위한 대인불안 완화 프로그램에서 부정정서 회피와 사회적 지지를 적극 활용할 필요가 있음을 시사한다.
The purpose of this study is to examine the mediating effects of negative emotional avoidance and social support on the relationship between children’s rejection sensitivity and interpersonal anxiety. For this study, the data were collected from 430 6th grade students from 3 elementary school in Seo...
The purpose of this study is to examine the mediating effects of negative emotional avoidance and social support on the relationship between children’s rejection sensitivity and interpersonal anxiety. For this study, the data were collected from 430 6th grade students from 3 elementary school in Seoul. The data were analyzed by SPSS 22.0 and AMOS 22.0 program. SPSS 22.0 program was used for descriptive statistics and correlation analysis. AMOS 22.0 program was used for examining the structural equation model and mediating effects were examined by Sobel test. The results were as follows: First, there are significant correlations among rejection sensitivity, interpersonal anxiety, negative emotional avoidance and social support. Second, rejection sensitivity as an explanatory variable significantly explains interpersonal anxiety. Third, negative emotional avoidance partially mediates the relationship between children’s rejection sensitivity and interpersonal anxiety. Fourth, social support partially mediates the relationship between children’s rejection sensitivity and interpersonal anxiety. Fifth, negative emotional avoidance and social support have significant dual mediating effects on relations between rejection sensitivity and interpersonal anxiety. The consecutive order in the preceding model of social support(rejection sensitivity→social support→negative emotional avoidance→interpersonal anxiety) is significant. The study results significantly extend previous understanding of the relationship between rejection sensitivity and interpersonal anxiety. Also, this study implies the importance of addressing both negative emotional avoidance and social support in developing intervention programs for those who have interpersonal anxiety.
The purpose of this study is to examine the mediating effects of negative emotional avoidance and social support on the relationship between children’s rejection sensitivity and interpersonal anxiety. For this study, the data were collected from 430 6th grade students from 3 elementary school in Seoul. The data were analyzed by SPSS 22.0 and AMOS 22.0 program. SPSS 22.0 program was used for descriptive statistics and correlation analysis. AMOS 22.0 program was used for examining the structural equation model and mediating effects were examined by Sobel test. The results were as follows: First, there are significant correlations among rejection sensitivity, interpersonal anxiety, negative emotional avoidance and social support. Second, rejection sensitivity as an explanatory variable significantly explains interpersonal anxiety. Third, negative emotional avoidance partially mediates the relationship between children’s rejection sensitivity and interpersonal anxiety. Fourth, social support partially mediates the relationship between children’s rejection sensitivity and interpersonal anxiety. Fifth, negative emotional avoidance and social support have significant dual mediating effects on relations between rejection sensitivity and interpersonal anxiety. The consecutive order in the preceding model of social support(rejection sensitivity→social support→negative emotional avoidance→interpersonal anxiety) is significant. The study results significantly extend previous understanding of the relationship between rejection sensitivity and interpersonal anxiety. Also, this study implies the importance of addressing both negative emotional avoidance and social support in developing intervention programs for those who have interpersonal anxiety.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.