A Study on the Prosodic Features in Korean Wordplay Picture Books This study aims to analyze the prosodic features of Korean Wordplay picture books, and the effects to the language development of ...
Abstract
A Study on the Prosodic Features in Korean Wordplay Picture Books This study aims to analyze the prosodic features of Korean Wordplay picture books, and the effects to the language development of early readers. To achieve these, the research problems are set as follows: 1. The presentation pattern of rhyme (alliteration, assonance, end thyme) in Korean wordplay picture books 2. The presentation pattern of meter in Korean wordplay picture books 3. The presentation pattern of repetition in Korean wordplay picture books In order to understand and study the above problems, the relationship between reading ability and language development was analyzed. Also, the importance of wordplay picture books to the early readers, and the concept and the structure of prosody were studied. As research texts, 37 picture books written by Korean author were selected from the recommendation list of “Haengbokhan Ahchim Dokseo” association (사단법인 행복한 아침독서), from the year 2011 to 2015. The rhyme, meter and repetition pattern which is the structure of prosody were analyzed for the selected picture books. The results of this study are as follows: 1. Rhyme was the important prosodic pattern found in the picture books. Repetition of special phonemes improves the recognition of the phonemes, concentration and interests to reading, through the pleasure of Korean words. 2. The numbers of letters, foots, and repetition were important prosodic pattern found in the picture books. These meters constitutes the sense of rhythm, provides pleasure of reading, and improves the remembrance of the contents of books. 3. The repetition of words or sentences was important prosodic pattern found in the picture books. The repetition improves the vocabulary and the recognition of the structure of sentences. In conclusion, reading of picture book naturally lead to the development of language in the sense of phonology, morphology, syntax, semantics and pragmatics. Therefore, it can be proven that reading activity of picture book affects in development of early reader’s language ability. It is important to understand this relationship, to read as many wordplay picture books to the early readers, and to publish the picture books featured with prosodic structure.
Keywords: wordplay picture book, prosodic pattern, language development, early reader 논 문 개 요
본 연구는 초보독자가 주로 읽는 말놀이 그림책에 나타난 운율적 특징을 통해 우리글이 주는 재미와 즐거움을 밝혀내고 이를 통해 말놀이 그림책이 초보독자의 언어발달에 미치는 영향을 밝히는 데에 목적이 있다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 말놀이 그림책에서 운은 어떻게 나타나는가? 2. 말놀이 그림책에서 율격은 어떻게 나타나는가? 3. 말놀이 그림책에서 반복은 어떻게 나타나는가?
이상의 연구 과제를 수행하기 위해 독서능력과 언어발달과의 관계를 파악하고 독서발달단계에서 초보독자의 특징을 분석하였다. 초보독자의 특징을 통해 말놀이 그림책이 초보독자에게 중요한 이유에 대해 고찰해보고 운율의 개념과 구성요소에 대해 확인하였다. 본 연구대상은 2011년에서 2015년까지 5년간 (사)행복한아침독서에서 추천한 책둥이 추천도서목록에서 우리나라 작가가 지은 말놀이 그림책 총 37권을 선정하였다. 이렇게 선정한 연구대상을 운율의 구성 요소인 운, 율격, 반복으로 분석하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 말놀이 그림책에 나타난 운율적 특징은 두운, 요운, 각운을 통해 나타났다. 주어, 감탄사, 흉내 내는 말에서 같은 음운의 반복을 사용하였다. 또 한글 그림책은 한글 자음별 문장을 만들어 그 자음이 두운으로 나타났다. 그래서 말놀이 그림책은 음악적 리듬감을 느껴 우리말의 재미와 즐거움을 주었다. 또 초보독자의 음운 인식 능력을 향상시켜 준다. 둘째, 말놀이 그림책에 나타난 운율적 특징은 음절수, 음수율, 음보율을 통해 나타났다. 음수율과 음보율을 맞춘 말놀이 그림책은 초보독자의 독서능력에 맞게 읽기 쉽고 초보독자에게 읽어주기 좋은 구조를 갖추었다. 말놀이 그림책은 우리말의 특징을 살려 음절수를 일정하게 맞추고, 읽는 이의 호흡을 편안하고 자연스럽게 맞추어 음악적 리듬감을 살리고 있다. 이렇게 이루어진 음악적 리듬감은 초보독자가 책의 내용을 기억하는 데에 수월하고 우리말의 의미를 이해하는 데에도 도움을 주었다. 셋째, 말놀이 그림책에 나타난 운율적 특징은 단어와 문장의 반복을 통해 나타났다. 이렇게 형성된 운율을 통해 음악적 리듬감을 주기 때문에 초보독자가 말놀이 그림책을 재미있게 읽을 수 있다. 또, 초보독자는 자주 사용하고 듣는 표현을 접하고 기본적인 문장 구조를 익히게 되면 어법에 맞도록 문장을 구사할 수 있다. 그래서 말놀이 그림책은 초보독자가 어휘력을 발달시키고 문장 구조에 대한 인식을 배우도록 도와주었다.
이상의 연구결과를 통하여 말놀이 그림책을 읽으면 음운론적, 의미론적, 형태론적 화용론적, 통사론적인 언어발달이 자연스럽게 이루어짐을 알 수 있었다. 따라서 말놀이 그림책은 초보독자의 언어발달에 도움이 된다는 것을 입증했다. 그러므로 주 양육자는 초보독자에게 말놀이 그림책을 많이 읽어주고 초보독자를 염두에 둔 그림책은 운율적 특징을 적절히 적용해서 출판해야 한다.
주제어: 말놀이 그림책, 운율적 특징, 언어발달, 초보독자
Abstract
A Study on the Prosodic Features in Korean Wordplay Picture Books This study aims to analyze the prosodic features of Korean Wordplay picture books, and the effects to the language development of early readers. To achieve these, the research problems are set as follows: 1. The presentation pattern of rhyme (alliteration, assonance, end thyme) in Korean wordplay picture books 2. The presentation pattern of meter in Korean wordplay picture books 3. The presentation pattern of repetition in Korean wordplay picture books In order to understand and study the above problems, the relationship between reading ability and language development was analyzed. Also, the importance of wordplay picture books to the early readers, and the concept and the structure of prosody were studied. As research texts, 37 picture books written by Korean author were selected from the recommendation list of “Haengbokhan Ahchim Dokseo” association (사단법인 행복한 아침독서), from the year 2011 to 2015. The rhyme, meter and repetition pattern which is the structure of prosody were analyzed for the selected picture books. The results of this study are as follows: 1. Rhyme was the important prosodic pattern found in the picture books. Repetition of special phonemes improves the recognition of the phonemes, concentration and interests to reading, through the pleasure of Korean words. 2. The numbers of letters, foots, and repetition were important prosodic pattern found in the picture books. These meters constitutes the sense of rhythm, provides pleasure of reading, and improves the remembrance of the contents of books. 3. The repetition of words or sentences was important prosodic pattern found in the picture books. The repetition improves the vocabulary and the recognition of the structure of sentences. In conclusion, reading of picture book naturally lead to the development of language in the sense of phonology, morphology, syntax, semantics and pragmatics. Therefore, it can be proven that reading activity of picture book affects in development of early reader’s language ability. It is important to understand this relationship, to read as many wordplay picture books to the early readers, and to publish the picture books featured with prosodic structure.
Keywords: wordplay picture book, prosodic pattern, language development, early reader 논 문 개 요
본 연구는 초보독자가 주로 읽는 말놀이 그림책에 나타난 운율적 특징을 통해 우리글이 주는 재미와 즐거움을 밝혀내고 이를 통해 말놀이 그림책이 초보독자의 언어발달에 미치는 영향을 밝히는 데에 목적이 있다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 말놀이 그림책에서 운은 어떻게 나타나는가? 2. 말놀이 그림책에서 율격은 어떻게 나타나는가? 3. 말놀이 그림책에서 반복은 어떻게 나타나는가?
이상의 연구 과제를 수행하기 위해 독서능력과 언어발달과의 관계를 파악하고 독서발달단계에서 초보독자의 특징을 분석하였다. 초보독자의 특징을 통해 말놀이 그림책이 초보독자에게 중요한 이유에 대해 고찰해보고 운율의 개념과 구성요소에 대해 확인하였다. 본 연구대상은 2011년에서 2015년까지 5년간 (사)행복한아침독서에서 추천한 책둥이 추천도서목록에서 우리나라 작가가 지은 말놀이 그림책 총 37권을 선정하였다. 이렇게 선정한 연구대상을 운율의 구성 요소인 운, 율격, 반복으로 분석하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 말놀이 그림책에 나타난 운율적 특징은 두운, 요운, 각운을 통해 나타났다. 주어, 감탄사, 흉내 내는 말에서 같은 음운의 반복을 사용하였다. 또 한글 그림책은 한글 자음별 문장을 만들어 그 자음이 두운으로 나타났다. 그래서 말놀이 그림책은 음악적 리듬감을 느껴 우리말의 재미와 즐거움을 주었다. 또 초보독자의 음운 인식 능력을 향상시켜 준다. 둘째, 말놀이 그림책에 나타난 운율적 특징은 음절수, 음수율, 음보율을 통해 나타났다. 음수율과 음보율을 맞춘 말놀이 그림책은 초보독자의 독서능력에 맞게 읽기 쉽고 초보독자에게 읽어주기 좋은 구조를 갖추었다. 말놀이 그림책은 우리말의 특징을 살려 음절수를 일정하게 맞추고, 읽는 이의 호흡을 편안하고 자연스럽게 맞추어 음악적 리듬감을 살리고 있다. 이렇게 이루어진 음악적 리듬감은 초보독자가 책의 내용을 기억하는 데에 수월하고 우리말의 의미를 이해하는 데에도 도움을 주었다. 셋째, 말놀이 그림책에 나타난 운율적 특징은 단어와 문장의 반복을 통해 나타났다. 이렇게 형성된 운율을 통해 음악적 리듬감을 주기 때문에 초보독자가 말놀이 그림책을 재미있게 읽을 수 있다. 또, 초보독자는 자주 사용하고 듣는 표현을 접하고 기본적인 문장 구조를 익히게 되면 어법에 맞도록 문장을 구사할 수 있다. 그래서 말놀이 그림책은 초보독자가 어휘력을 발달시키고 문장 구조에 대한 인식을 배우도록 도와주었다.
이상의 연구결과를 통하여 말놀이 그림책을 읽으면 음운론적, 의미론적, 형태론적 화용론적, 통사론적인 언어발달이 자연스럽게 이루어짐을 알 수 있었다. 따라서 말놀이 그림책은 초보독자의 언어발달에 도움이 된다는 것을 입증했다. 그러므로 주 양육자는 초보독자에게 말놀이 그림책을 많이 읽어주고 초보독자를 염두에 둔 그림책은 운율적 특징을 적절히 적용해서 출판해야 한다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.