논 문 개 요
이 연구의 목적은 초등 저학년 학생들을 대상으로 그림책을 활용한 교육연극 프로그램을 개발하고 실제 수업 상황 속에서 일어나는 학생들 간의 상호작용과 아동의 반응을 살펴봄으로써 아동의 언어능력과 수업 흥미에 미치는 영향을 알아보는 것이다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 그림책을 활용한 교육연극 프로그램이 아동의 언어 능력에 영향을 미치는가?
가. 그림책을 활용한 교육연극 프로그램은 아동의 언어 이해력에 영향 을 미치는가...
논 문 개 요
이 연구의 목적은 초등 저학년 학생들을 대상으로 그림책을 활용한 교육연극 프로그램을 개발하고 실제 수업 상황 속에서 일어나는 학생들 간의 상호작용과 아동의 반응을 살펴봄으로써 아동의 언어능력과 수업 흥미에 미치는 영향을 알아보는 것이다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 그림책을 활용한 교육연극 프로그램이 아동의 언어 능력에 영향을 미치는가?
가. 그림책을 활용한 교육연극 프로그램은 아동의 언어 이해력에 영향 을 미치는가?
나. 그림책을 활용한 교육연극 프로그램은 아동의 언어 표현력에 영향 을 미치는가?
2. 그림책을 활용한 교육연극 프로그램이 아동의 수업 흥미에 영향을 미치는가?
가. 그림책을 활용한 교육연극 프로그램에서 수업 흥미 요소별 학생들 의 반응은 어떠한가?
나. 그림책을 활용한 교육연극 프로그램에 대한 학생들의 수업 선호도 는 어떠한가?
이상의 연구 과제를 수행하기 위해 먼저 그림책을 활용한 교육연극 프로그램을 개발하고 프로그램의 구성과 운영이 이루어지는 상황들 속에서의 아동들의 반응을 통해 언어 능력의 향상과 수업 흥미를 살펴보고자 한다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 그림책을 활용한 교육연극 프로그램을 활용했을 때 아동들의 언어능력 향상에 긍정적 영향을 주었다.
둘째, 그림책을 활용한 교육연극 프로그램은 아동들의 수업 흥미를 이끌 어 내었다.
본 연구를 통해 그림책을 활용한 교육연극 프로그램을 구성할 때는 아동들에게 적합한 교육연극 프로그램 활동 적용과 그림책 선정이 중요함을 알 수 있다.
주제어: 그림책, 교육연극 프로그램, 언어이해력, 언어표현력, 수업 흥미
논 문 개 요
이 연구의 목적은 초등 저학년 학생들을 대상으로 그림책을 활용한 교육연극 프로그램을 개발하고 실제 수업 상황 속에서 일어나는 학생들 간의 상호작용과 아동의 반응을 살펴봄으로써 아동의 언어능력과 수업 흥미에 미치는 영향을 알아보는 것이다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 그림책을 활용한 교육연극 프로그램이 아동의 언어 능력에 영향을 미치는가?
가. 그림책을 활용한 교육연극 프로그램은 아동의 언어 이해력에 영향 을 미치는가?
나. 그림책을 활용한 교육연극 프로그램은 아동의 언어 표현력에 영향 을 미치는가?
2. 그림책을 활용한 교육연극 프로그램이 아동의 수업 흥미에 영향을 미치는가?
가. 그림책을 활용한 교육연극 프로그램에서 수업 흥미 요소별 학생들 의 반응은 어떠한가?
나. 그림책을 활용한 교육연극 프로그램에 대한 학생들의 수업 선호도 는 어떠한가?
이상의 연구 과제를 수행하기 위해 먼저 그림책을 활용한 교육연극 프로그램을 개발하고 프로그램의 구성과 운영이 이루어지는 상황들 속에서의 아동들의 반응을 통해 언어 능력의 향상과 수업 흥미를 살펴보고자 한다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 그림책을 활용한 교육연극 프로그램을 활용했을 때 아동들의 언어능력 향상에 긍정적 영향을 주었다.
둘째, 그림책을 활용한 교육연극 프로그램은 아동들의 수업 흥미를 이끌 어 내었다.
본 연구를 통해 그림책을 활용한 교육연극 프로그램을 구성할 때는 아동들에게 적합한 교육연극 프로그램 활동 적용과 그림책 선정이 중요함을 알 수 있다.
주제어: 그림책, 교육연극 프로그램, 언어이해력, 언어표현력, 수업 흥미
Abstract
The purpose of this study is developing an educational drama program with picture books for the children in early elementary school, and searching for the effect on children's language ability and interest by examining the interaction and response among students that occur in actua...
Abstract
The purpose of this study is developing an educational drama program with picture books for the children in early elementary school, and searching for the effect on children's language ability and interest by examining the interaction and response among students that occur in actual classes.
The subject for inquiry to achieve this purpose is as in the following.
1. Does the educational drama program with picture books affect children's language ability?
A. Does the educational drama program with picture books affect children's language comprehension?
B. Does the educational drama program with picture books affect children's language performance?
2. Does the educational drama program with picture books affect children's interest in class?
An educational drama program has been developed before performing the research. Improvement of language ability and interest in class has been examined through the reactions of children that has been occurred during the circumstance of the program's composition and operation.
The results acquired by the research are as in the following.
First, educational drama program with picture books affect the improvement of children language ability.
Second, educational drama program with picture books lead to children's interest in class.
This research has shown the importance of selecting a suitable educational drama program activity and picture book for children, and has shown that children participate in the educational drama activity with interest and that their language ability can be improved through the program.
keyword: picture books, educational drama program, language comprehension, language performance, interest in class
Abstract
The purpose of this study is developing an educational drama program with picture books for the children in early elementary school, and searching for the effect on children's language ability and interest by examining the interaction and response among students that occur in actual classes.
The subject for inquiry to achieve this purpose is as in the following.
1. Does the educational drama program with picture books affect children's language ability?
A. Does the educational drama program with picture books affect children's language comprehension?
B. Does the educational drama program with picture books affect children's language performance?
2. Does the educational drama program with picture books affect children's interest in class?
An educational drama program has been developed before performing the research. Improvement of language ability and interest in class has been examined through the reactions of children that has been occurred during the circumstance of the program's composition and operation.
The results acquired by the research are as in the following.
First, educational drama program with picture books affect the improvement of children language ability.
Second, educational drama program with picture books lead to children's interest in class.
This research has shown the importance of selecting a suitable educational drama program activity and picture book for children, and has shown that children participate in the educational drama activity with interest and that their language ability can be improved through the program.
keyword: picture books, educational drama program, language comprehension, language performance, interest in class
주제어
#그림책 교육연극 프로그램 언어이해력 언어표현력 수업 흥미
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.