본 연구는 자원상담원의 보호관찰 청소년 상담경험을 통해 보호관찰 상담에 영향을 주는 요인이 무엇이며, 보호관찰 청소년 상담과정과 보호관찰 청소년 상담 특성은 어떠한지를 알아보고자 하였다. 연구 참여자 모집은 이론적 표본 추출에 따라 현재 보호관찰소에서 보호관찰 청소년들을 상담하고 있는 자원상담원 11명으로 이루어졌고, 반 구조화된 인터뷰를 통해 심층 면접을 진행하였다. 본 연구는 ...
본 연구는 자원상담원의 보호관찰 청소년 상담경험을 통해 보호관찰 상담에 영향을 주는 요인이 무엇이며, 보호관찰 청소년 상담과정과 보호관찰 청소년 상담 특성은 어떠한지를 알아보고자 하였다. 연구 참여자 모집은 이론적 표본 추출에 따라 현재 보호관찰소에서 보호관찰 청소년들을 상담하고 있는 자원상담원 11명으로 이루어졌고, 반 구조화된 인터뷰를 통해 심층 면접을 진행하였다. 본 연구는 질적연구방법 중 근거이론 접근방법(Strauss & Corbin, 1990, 1998)의 주요 절차를 활용하여 연구를 진행하고 결과를 분석하였다. 자료를 분석한 결과 147개의 개념, 53개의 하위범주, 19개의 범주가 도출되었다 범주들간의 관련성을 분석한 결과 인과적 조건으로는 ‘생각보다 쉽지 않은 첫 시작’, ‘만남 자체가 수월하지 않음’, ‘안타까우면서도 두렵기도 한 아이’, ‘상담에 대한 낮은 인식과 비협조적 환경’으로 나타났으며, 중심현상은 ‘흔들림 속에서도 내가 할 수 있는 상담을 계속함’ 으로 나타났다. 중심현상에 영향을 미치면서 패러다임 전체의 배경이 되는 맥락적 조건으로는 ‘보호관찰 상담에 적용하기 어려운 상담이론’ 과 ‘보호관찰 청소년들이 가진 취약한 환경’으로 나타났다. 그리고 현상에 대한 작용/상호작용을 촉진하거나 억제하는 중재적 조건으로는 ‘보호관찰 상담에 도움이 요인들’, ‘ 동료상담원과 함께 가면서 얻는 힘’으로 나타났다. 또 중심현상에 대처하는 방식인 작용/상호작용으로는 ‘보호관찰 청소년과 같은 편에 서기’, ‘보호관찰 청소년의 과거에 머무르지 않기’, ‘관계를 끊어지지 않게 살살 당기면서 가기’와 ‘유연한 상담하기’, ‘보호관찰 청소년에게 실질적인 도움주기’, ‘보호관찰관과 함께 협력하기’로 나타났다. 마지막 결과로는 ‘상담종결의 다양한 의미를 받아들임’, ‘상담 중 변화하는 보호관찰 청소년’, ‘상담효과를 높이기 위한 노력’, ‘시간이 지나며 얻게 되는 경험’으로 나타났다. 보호관찰 청소년 상담경험을 시간의 흐름에 따라 연결짓는 과정분석에서는 자원상담원이 보호관찰 청소년을 만나서 상담을 종결하기까지 ‘알아가기’, ‘기다려주기’, ‘내어주기’, ‘녹아들기’, ‘나아가기’ 의 단계를 반복적으로 갖는 것으로 나타났고, 본 연구의 중심주제를 대변하는 핵심범주는 ‘의욕적으로 보호관찰 청소년 자원상담을 시작했다가, 내가 할 수 있는 범위 내에서 현실적인 타협을 해가며 앞으로 나아감’으로 나타났다. 그리고 핵심범주를 중심으로 반복적으로 나타나는 관계와 패턴을 유형화 한 결과 자원상담원의 상담유형은 친근형, 부모대리형, 상담한계 설정형, 교육지도형으로 나타났다. 본 연구는 보호관찰 청소년 상담과정을 전체적으로 조망하는 기초자료로 활용하고, 자원상담원의 역할에 대한 인식을 확인하며, 국가적인 차원에서 보호관찰 청소년 상담의 필요성과 중요성을 이해하는데 그 의의가 있다고 하겠다. 그리고 본 연구가 보호관찰 청소년을 조금 더 이해하고 실질적인 보호관찰 상담에 도움을 주기 위한 구체적인 방안을 찾아가는데 도움이 되기를 기대한다.
본 연구는 자원상담원의 보호관찰 청소년 상담경험을 통해 보호관찰 상담에 영향을 주는 요인이 무엇이며, 보호관찰 청소년 상담과정과 보호관찰 청소년 상담 특성은 어떠한지를 알아보고자 하였다. 연구 참여자 모집은 이론적 표본 추출에 따라 현재 보호관찰소에서 보호관찰 청소년들을 상담하고 있는 자원상담원 11명으로 이루어졌고, 반 구조화된 인터뷰를 통해 심층 면접을 진행하였다. 본 연구는 질적연구방법 중 근거이론 접근방법(Strauss & Corbin, 1990, 1998)의 주요 절차를 활용하여 연구를 진행하고 결과를 분석하였다. 자료를 분석한 결과 147개의 개념, 53개의 하위범주, 19개의 범주가 도출되었다 범주들간의 관련성을 분석한 결과 인과적 조건으로는 ‘생각보다 쉽지 않은 첫 시작’, ‘만남 자체가 수월하지 않음’, ‘안타까우면서도 두렵기도 한 아이’, ‘상담에 대한 낮은 인식과 비협조적 환경’으로 나타났으며, 중심현상은 ‘흔들림 속에서도 내가 할 수 있는 상담을 계속함’ 으로 나타났다. 중심현상에 영향을 미치면서 패러다임 전체의 배경이 되는 맥락적 조건으로는 ‘보호관찰 상담에 적용하기 어려운 상담이론’ 과 ‘보호관찰 청소년들이 가진 취약한 환경’으로 나타났다. 그리고 현상에 대한 작용/상호작용을 촉진하거나 억제하는 중재적 조건으로는 ‘보호관찰 상담에 도움이 요인들’, ‘ 동료상담원과 함께 가면서 얻는 힘’으로 나타났다. 또 중심현상에 대처하는 방식인 작용/상호작용으로는 ‘보호관찰 청소년과 같은 편에 서기’, ‘보호관찰 청소년의 과거에 머무르지 않기’, ‘관계를 끊어지지 않게 살살 당기면서 가기’와 ‘유연한 상담하기’, ‘보호관찰 청소년에게 실질적인 도움주기’, ‘보호관찰관과 함께 협력하기’로 나타났다. 마지막 결과로는 ‘상담종결의 다양한 의미를 받아들임’, ‘상담 중 변화하는 보호관찰 청소년’, ‘상담효과를 높이기 위한 노력’, ‘시간이 지나며 얻게 되는 경험’으로 나타났다. 보호관찰 청소년 상담경험을 시간의 흐름에 따라 연결짓는 과정분석에서는 자원상담원이 보호관찰 청소년을 만나서 상담을 종결하기까지 ‘알아가기’, ‘기다려주기’, ‘내어주기’, ‘녹아들기’, ‘나아가기’ 의 단계를 반복적으로 갖는 것으로 나타났고, 본 연구의 중심주제를 대변하는 핵심범주는 ‘의욕적으로 보호관찰 청소년 자원상담을 시작했다가, 내가 할 수 있는 범위 내에서 현실적인 타협을 해가며 앞으로 나아감’으로 나타났다. 그리고 핵심범주를 중심으로 반복적으로 나타나는 관계와 패턴을 유형화 한 결과 자원상담원의 상담유형은 친근형, 부모대리형, 상담한계 설정형, 교육지도형으로 나타났다. 본 연구는 보호관찰 청소년 상담과정을 전체적으로 조망하는 기초자료로 활용하고, 자원상담원의 역할에 대한 인식을 확인하며, 국가적인 차원에서 보호관찰 청소년 상담의 필요성과 중요성을 이해하는데 그 의의가 있다고 하겠다. 그리고 본 연구가 보호관찰 청소년을 조금 더 이해하고 실질적인 보호관찰 상담에 도움을 주기 위한 구체적인 방안을 찾아가는데 도움이 되기를 기대한다.
This study was conducted in attempt to identify the factors affecting probation counseling, and to examine the process and characteristics of counseling for juvenile delinquents under probation based on the counseling experience. Research participants were consisted of 11 volunteer counselors wh...
This study was conducted in attempt to identify the factors affecting probation counseling, and to examine the process and characteristics of counseling for juvenile delinquents under probation based on the counseling experience. Research participants were consisted of 11 volunteer counselors who are currently counseling for adolescent probationers at the probation office selected by theoretical sampling, and in-depth interviews were conducted through a semi-structured interviews. For data analysis, this study applied the grounded theory approach proposed by Strauss and Corbin(1998) among qualitative research methods. As a result of analysis based on the grounded theory approach, 147 concepts, 53 subcategories, and 19 categories were drawn. Analysis of correlations among the identified categories reached the causative conditions that appeared to be ‘The first start that is not as easy as thought’, ‘Uneasy encounter with adolescent probationers’, ‘A pity but also frightening child’, ‘Attitudes and recognition towards voluntary counseling activities of probation officer’, and the central phenomenon appeared to be ‘Continuing counseling as much as possible in spite of the agitation’. The contextual conditions that affect the central phenomenon and become the background of the whole paradigm appeared to be ‘An inapplicable counseling theory on probation consultation’ and ‘vulnerable environment of adolescent probationers’. In addition, the intermediary conditions that promote or inhibit action/interaction strategies appeared to be ‘Factors that help probation counseling’, and ‘Energy obtained from accompanied colleague counselors’. Furthermore, the action/interaction strategies which is a way of dealing with the central phenomenon appeared to be ‘Being on the same side with adolescent probationers’, ‘Not staying on the past of adolescent probationers’, ‘nudging gently along not to end the relationship’, ‘Being flexible in counseling’, ‘Providing practical help to adolescent probationers’, ‘Going together with the probation officer’. The final result appeared to be ‘Tolerating unskilled counseling’, ‘Adolescent probationers changing during counseling’, ‘The experience gained as time goes by’. In the process analysis that inks chronological counseling experiences of adolescent probationers, the volunteer counselors were shown to repeat the steps of ‘Getting to know’, ‘Waiting’, ‘Melting into’, and ‘Moving forward’ from the initiation step to the termination step of the consultation. The key category that represents the central subject of this research appeared to be ‘Enthusiastically starting the voluntary counseling for adolescent probationers, and then continuing to move forward within the range of their capacity as compromising with reality’. Also, as a result of categorizing the relationship and the pattern that appear repeatedly focused on the key category, the counseling type of volunteer counselors were intimacy type, substitutive parent type, counseling limit setting type, education guidance type. This study finds its purpose from utilizing the preliminary data that takes the entire view of the counseling process of adolescent probationers, to confirm recognition of the role of volunteer counselors, and to understand the necessity and importance of counseling adolescent probationers at the national level. Also, this study is expected to contribute to further profound comprehension of the adolescent probationers and help finding concrete measures for practical probation counseling.
This study was conducted in attempt to identify the factors affecting probation counseling, and to examine the process and characteristics of counseling for juvenile delinquents under probation based on the counseling experience. Research participants were consisted of 11 volunteer counselors who are currently counseling for adolescent probationers at the probation office selected by theoretical sampling, and in-depth interviews were conducted through a semi-structured interviews. For data analysis, this study applied the grounded theory approach proposed by Strauss and Corbin(1998) among qualitative research methods. As a result of analysis based on the grounded theory approach, 147 concepts, 53 subcategories, and 19 categories were drawn. Analysis of correlations among the identified categories reached the causative conditions that appeared to be ‘The first start that is not as easy as thought’, ‘Uneasy encounter with adolescent probationers’, ‘A pity but also frightening child’, ‘Attitudes and recognition towards voluntary counseling activities of probation officer’, and the central phenomenon appeared to be ‘Continuing counseling as much as possible in spite of the agitation’. The contextual conditions that affect the central phenomenon and become the background of the whole paradigm appeared to be ‘An inapplicable counseling theory on probation consultation’ and ‘vulnerable environment of adolescent probationers’. In addition, the intermediary conditions that promote or inhibit action/interaction strategies appeared to be ‘Factors that help probation counseling’, and ‘Energy obtained from accompanied colleague counselors’. Furthermore, the action/interaction strategies which is a way of dealing with the central phenomenon appeared to be ‘Being on the same side with adolescent probationers’, ‘Not staying on the past of adolescent probationers’, ‘nudging gently along not to end the relationship’, ‘Being flexible in counseling’, ‘Providing practical help to adolescent probationers’, ‘Going together with the probation officer’. The final result appeared to be ‘Tolerating unskilled counseling’, ‘Adolescent probationers changing during counseling’, ‘The experience gained as time goes by’. In the process analysis that inks chronological counseling experiences of adolescent probationers, the volunteer counselors were shown to repeat the steps of ‘Getting to know’, ‘Waiting’, ‘Melting into’, and ‘Moving forward’ from the initiation step to the termination step of the consultation. The key category that represents the central subject of this research appeared to be ‘Enthusiastically starting the voluntary counseling for adolescent probationers, and then continuing to move forward within the range of their capacity as compromising with reality’. Also, as a result of categorizing the relationship and the pattern that appear repeatedly focused on the key category, the counseling type of volunteer counselors were intimacy type, substitutive parent type, counseling limit setting type, education guidance type. This study finds its purpose from utilizing the preliminary data that takes the entire view of the counseling process of adolescent probationers, to confirm recognition of the role of volunteer counselors, and to understand the necessity and importance of counseling adolescent probationers at the national level. Also, this study is expected to contribute to further profound comprehension of the adolescent probationers and help finding concrete measures for practical probation counseling.
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