본 논문의 목적은 윌리엄 버틀러 예이츠(William Butler Yeats)의 시를 분석하여 러시아 신지학자인 헬레나 페트로브나 블라바츠키(Helena Petrovna Blavatsky)의 신지학적인 요소를 살펴보는 것이다. 예이츠의 시에서 나타난 신지학적인 요소들은 블라바츠키의 주요 밀교 교리 『베일 벗은 아이시즈』(Isis Unveiled)와 『내밀한 교의』(The Secret Doctrine)의 영향이라고 할 수 있다.
예이츠는 블라바츠키와 교류하면서 그녀의 사상을 많이 받아들였다. 그녀의 영향으로 볼 수 있는 것들...
본 논문의 목적은 윌리엄 버틀러 예이츠(William Butler Yeats)의 시를 분석하여 러시아 신지학자인 헬레나 페트로브나 블라바츠키(Helena Petrovna Blavatsky)의 신지학적인 요소를 살펴보는 것이다. 예이츠의 시에서 나타난 신지학적인 요소들은 블라바츠키의 주요 밀교 교리 『베일 벗은 아이시즈』(Isis Unveiled)와 『내밀한 교의』(The Secret Doctrine)의 영향이라고 할 수 있다.
예이츠는 블라바츠키와 교류하면서 그녀의 사상을 많이 받아들였다. 그녀의 영향으로 볼 수 있는 것들은 대립항의 결합, 가시적인 것과 비가시적인 것의 상호 작용, 계몽 상태에 도달하기 위해 자기 개발의 필요성, 아름다움의 성화, 세계의 종교의 통합 및 완전과 조화를 이룰 수 있는 이상적 현실의 염원 등과 같은 신지학적인 요소들이다. 이 이외에 환생(윤회)의 개념도 신지학의 중요한 요소 중의 하나로 예이츠의 작품에 이 개념이 많이 등장하는 것도 블라바츠키 여사의 영향이라고 할 수 있다.
블라바츠키 여사의 신지학은 예이츠에게 큰 영향을 끼쳐 그의 철학적 지성을 개발하고 풍성하게 하였을 뿐만 아니라 그의 많은 시에 이미지, 상징, 주제, 개념 등을 제공하였다. 예이츠가 블라바츠키의 영향에 관하여 말하지 않은 것은 블라바츠키의 수치스러운 평판 때문이라고 생각된다. 예이츠 자신이 그녀에게서 받은 영향에 관하여 직접 토로한 바가 없으므로 본론의 제 1장에서는 예이츠와 블라바츠키의 교류관계를 면밀하게 살펴본다. 그들의 오랜 교류에서 예이츠가 배운 바가 무엇인지를 고찰한다.
본론의 제 2장에서는 예이츠의 작품을 중심으로 신지학적인 요소를 찾아본다. 가능한 한 많은 작품을 다루고자 하였는데, 지면 관계상 모두 살펴볼 수는 없었다. 본고에서 고찰한 대표적인 작품을 예로 들면 다음과 같다. 「인디언이 자기 연인에게」("The Indian to his Love"), 「비잔티움으로의 항해」("Sailing to Byzantium"), 「재림」("The Second Coming"), 「아나쉬야와 비자야」("Anashuya and Vijaya"), 「행복한 목동의 노래」("The Song of the Happy Shepherd"), 「망토, 보트 그리고 신발」("The Cloak, the Boat, and the Shoes") 등이다. 이와 같은 작품에 신지학적인 요소가 많이 들어 있다. 이러한 작품들을 살펴보아 예이츠가 블라바츠키 여사의 영향을 받아 신지학적인 요소를 작품에 많이 도입했음을 증명한다. 본고를 통하여 예이츠의 신지학적인 면이 크게 부각되고 그것이 블라바츠키 여사의 영향이라는 것이 증명될 것이다.
본 논문의 목적은 윌리엄 버틀러 예이츠(William Butler Yeats)의 시를 분석하여 러시아 신지학자인 헬레나 페트로브나 블라바츠키(Helena Petrovna Blavatsky)의 신지학적인 요소를 살펴보는 것이다. 예이츠의 시에서 나타난 신지학적인 요소들은 블라바츠키의 주요 밀교 교리 『베일 벗은 아이시즈』(Isis Unveiled)와 『내밀한 교의』(The Secret Doctrine)의 영향이라고 할 수 있다.
예이츠는 블라바츠키와 교류하면서 그녀의 사상을 많이 받아들였다. 그녀의 영향으로 볼 수 있는 것들은 대립항의 결합, 가시적인 것과 비가시적인 것의 상호 작용, 계몽 상태에 도달하기 위해 자기 개발의 필요성, 아름다움의 성화, 세계의 종교의 통합 및 완전과 조화를 이룰 수 있는 이상적 현실의 염원 등과 같은 신지학적인 요소들이다. 이 이외에 환생(윤회)의 개념도 신지학의 중요한 요소 중의 하나로 예이츠의 작품에 이 개념이 많이 등장하는 것도 블라바츠키 여사의 영향이라고 할 수 있다.
블라바츠키 여사의 신지학은 예이츠에게 큰 영향을 끼쳐 그의 철학적 지성을 개발하고 풍성하게 하였을 뿐만 아니라 그의 많은 시에 이미지, 상징, 주제, 개념 등을 제공하였다. 예이츠가 블라바츠키의 영향에 관하여 말하지 않은 것은 블라바츠키의 수치스러운 평판 때문이라고 생각된다. 예이츠 자신이 그녀에게서 받은 영향에 관하여 직접 토로한 바가 없으므로 본론의 제 1장에서는 예이츠와 블라바츠키의 교류관계를 면밀하게 살펴본다. 그들의 오랜 교류에서 예이츠가 배운 바가 무엇인지를 고찰한다.
본론의 제 2장에서는 예이츠의 작품을 중심으로 신지학적인 요소를 찾아본다. 가능한 한 많은 작품을 다루고자 하였는데, 지면 관계상 모두 살펴볼 수는 없었다. 본고에서 고찰한 대표적인 작품을 예로 들면 다음과 같다. 「인디언이 자기 연인에게」("The Indian to his Love"), 「비잔티움으로의 항해」("Sailing to Byzantium"), 「재림」("The Second Coming"), 「아나쉬야와 비자야」("Anashuya and Vijaya"), 「행복한 목동의 노래」("The Song of the Happy Shepherd"), 「망토, 보트 그리고 신발」("The Cloak, the Boat, and the Shoes") 등이다. 이와 같은 작품에 신지학적인 요소가 많이 들어 있다. 이러한 작품들을 살펴보아 예이츠가 블라바츠키 여사의 영향을 받아 신지학적인 요소를 작품에 많이 도입했음을 증명한다. 본고를 통하여 예이츠의 신지학적인 면이 크게 부각되고 그것이 블라바츠키 여사의 영향이라는 것이 증명될 것이다.
This paper is aimed to study Russian theosophist Helena Petrovna Blavatsky's Theosophical elements in poems of William Butler Yeats through analysing some of his poems. The usage of theosophical elements in Yeats's poems can be considered as the influence of Blavatsky's major esoteric doctrines, Isi...
This paper is aimed to study Russian theosophist Helena Petrovna Blavatsky's Theosophical elements in poems of William Butler Yeats through analysing some of his poems. The usage of theosophical elements in Yeats's poems can be considered as the influence of Blavatsky's major esoteric doctrines, Isis Unveiled and The Secret Doctrine, where the basic concept of reincarnation is almost the same as that of the traditional Indian philosophy.
The important ideas that Yeats found in Blavatsky’s books are the concept of unification of apparent opposites, the interaction of Visible and Invisible, the need for self-improvement in order to reach an enlightened state, sacralization of the Beauty, the integration of the world's religions and cults, and desire for the other reality where true perfection and harmony can be achieved. The theosophical themes and universalism, transfiguration, sacralization of beauty and the concept of reincarnation take a huge place in Yeats’s poetry.
The optimistic belief in theosophy, occultism, and concept of reincarnation has a lot to do with Helena Petrovna Blavatsky. She greatly influenced on Yeats's works by giving him ideas for his own model of conical gyres. The model expresses the journey of the soul, change of civilizations and the fate. Using this knowledge, Yeats created his own "religion" of poetic tradition.
Madame Blavatsky’s theosophy had a great impact on Yeats. It developed and enriched his philosophical mind and gave a great ideas, symbols and themes for his poems. But he preferred not to mention Blavatsky, probably because of her scandalous reputation. As it is well known, Yeats was a student of Blavatsky in occult science. But after some time trained in a hermetic section of the Theosophical Society in London, Yeats was "excommunicated" for the "magical experiments". Soon after that, Yeats joined the Order of the Golden Dawn, attracted by the famous mystic McGregor Mathers. But The Secret Doctrine has remained as the foundation of his esoteric education. To show Yeats’s debt to Blavatsky, it is enough to say that the secret name of Yeats in Golden Dawn "D.E.D.I." (Demon Est Deus Inversus) Daemon is divinity inverted; more commonly, the Devil is God inverted. An ancient Hermetic, and later Kabbalistic, aphorism referring to that polar power which is required by the equilibrium and harmony in nature.
is borrowed from the title of one of the chapters of Blavatsky's book, The Secret Doctrine.
This paper is aimed to study Russian theosophist Helena Petrovna Blavatsky's Theosophical elements in poems of William Butler Yeats through analysing some of his poems. The usage of theosophical elements in Yeats's poems can be considered as the influence of Blavatsky's major esoteric doctrines, Isis Unveiled and The Secret Doctrine, where the basic concept of reincarnation is almost the same as that of the traditional Indian philosophy.
The important ideas that Yeats found in Blavatsky’s books are the concept of unification of apparent opposites, the interaction of Visible and Invisible, the need for self-improvement in order to reach an enlightened state, sacralization of the Beauty, the integration of the world's religions and cults, and desire for the other reality where true perfection and harmony can be achieved. The theosophical themes and universalism, transfiguration, sacralization of beauty and the concept of reincarnation take a huge place in Yeats’s poetry.
The optimistic belief in theosophy, occultism, and concept of reincarnation has a lot to do with Helena Petrovna Blavatsky. She greatly influenced on Yeats's works by giving him ideas for his own model of conical gyres. The model expresses the journey of the soul, change of civilizations and the fate. Using this knowledge, Yeats created his own "religion" of poetic tradition.
Madame Blavatsky’s theosophy had a great impact on Yeats. It developed and enriched his philosophical mind and gave a great ideas, symbols and themes for his poems. But he preferred not to mention Blavatsky, probably because of her scandalous reputation. As it is well known, Yeats was a student of Blavatsky in occult science. But after some time trained in a hermetic section of the Theosophical Society in London, Yeats was "excommunicated" for the "magical experiments". Soon after that, Yeats joined the Order of the Golden Dawn, attracted by the famous mystic McGregor Mathers. But The Secret Doctrine has remained as the foundation of his esoteric education. To show Yeats’s debt to Blavatsky, it is enough to say that the secret name of Yeats in Golden Dawn "D.E.D.I." (Demon Est Deus Inversus) Daemon is divinity inverted; more commonly, the Devil is God inverted. An ancient Hermetic, and later Kabbalistic, aphorism referring to that polar power which is required by the equilibrium and harmony in nature.
is borrowed from the title of one of the chapters of Blavatsky's book, The Secret Doctrine.
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#영미문학시
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