본 연구는 대학생을 대상으로 부모의 신체활동 지지행동이 자아존중감 과 신체상에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 서울, 경기 지역의 대학교에 재학 중인 자녀들을 연구대상으로 선정하고, 연구대상의 표본 표집방법은 확률적 표집방법(probability sampling) 중 유층집락무선표집법(stratified cluster random sampling)으로 조사하였으며 500명을 표본으로 추출하였다. 총 468부의 설문지를 회수하였고, 설문답변이 불성실하거나 답변이 누락된 54부의 설문지를 제외한 414명을 유효 표본으로 하였다. 자료처리는 ...
본 연구는 대학생을 대상으로 부모의 신체활동 지지행동이 자아존중감 과 신체상에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 서울, 경기 지역의 대학교에 재학 중인 자녀들을 연구대상으로 선정하고, 연구대상의 표본 표집방법은 확률적 표집방법(probability sampling) 중 유층집락무선표집법(stratified cluster random sampling)으로 조사하였으며 500명을 표본으로 추출하였다. 총 468부의 설문지를 회수하였고, 설문답변이 불성실하거나 답변이 누락된 54부의 설문지를 제외한 414명을 유효 표본으로 하였다. 자료처리는 SPSS 20.0을 활용하였으며, 본 연구에서 사용한 통계적 기법은 빈도분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 독립표본 t-test, 단순회귀분석을 실시하였다. 이상의 연구방법 및 자료 분석결과를 토대로 하여 본 연구에서 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 인구통계학적 특성에서 성별에 따른 부모의 신체활동 지지행동, 신체활동 권유여부 및 현재 신체활동 여부의 유의한 차이가 나타나지 않았다. 또, 신체활동 권유여부에 따른 부모의 신체활동 지지행동, 신체활동 권유여부 및 현재 신체활동 여부는 모두 유의한 차이가 나타나지 않았다. 마지막으로 현재 신체활동 여부에 따른 부모의 신체활동 지지행동은 유의한 차이가 있게 나타났다. 자아존중감은 유의한 차이가 나타나지 않았지만 신체상은 유의한 차이가 나타났다.
둘째, 부모의 신체활동의 지지행동은 자녀들의 자아존중감에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 부모의 신체활동 지지행동은 자녀들의 신체상에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 대학생을 대상으로 부모의 신체활동 지지행동이 자아존중감 과 신체상에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 서울, 경기 지역의 대학교에 재학 중인 자녀들을 연구대상으로 선정하고, 연구대상의 표본 표집방법은 확률적 표집방법(probability sampling) 중 유층집락무선표집법(stratified cluster random sampling)으로 조사하였으며 500명을 표본으로 추출하였다. 총 468부의 설문지를 회수하였고, 설문답변이 불성실하거나 답변이 누락된 54부의 설문지를 제외한 414명을 유효 표본으로 하였다. 자료처리는 SPSS 20.0을 활용하였으며, 본 연구에서 사용한 통계적 기법은 빈도분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 독립표본 t-test, 단순회귀분석을 실시하였다. 이상의 연구방법 및 자료 분석결과를 토대로 하여 본 연구에서 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 인구통계학적 특성에서 성별에 따른 부모의 신체활동 지지행동, 신체활동 권유여부 및 현재 신체활동 여부의 유의한 차이가 나타나지 않았다. 또, 신체활동 권유여부에 따른 부모의 신체활동 지지행동, 신체활동 권유여부 및 현재 신체활동 여부는 모두 유의한 차이가 나타나지 않았다. 마지막으로 현재 신체활동 여부에 따른 부모의 신체활동 지지행동은 유의한 차이가 있게 나타났다. 자아존중감은 유의한 차이가 나타나지 않았지만 신체상은 유의한 차이가 나타났다.
The purpose of this study is to investigate the effects of parent’s supportive behavior in physical activity on self-esteem and body image in university students. In order to achieve research objectives, children who were enrolled in universities in Seoul and Gyeonggi area were selected for research...
The purpose of this study is to investigate the effects of parent’s supportive behavior in physical activity on self-esteem and body image in university students. In order to achieve research objectives, children who were enrolled in universities in Seoul and Gyeonggi area were selected for research subjects. Regarding the sampling method of the study subjects, it was investigated by the stratified cluster random sampling among probability samplings and 500 samples were collected. A total of 468 questionnaires were collected and 414 subjects were selected as valid samples except for 54 questionnaires where the answers were inadequate or missing. Data processing was done by using SPSS 20.0. Frequency analysis, reliability analysis, correlation analysis, independent sample t-test, and simple regression analysis were implemented as the statistical techniques in this study. The conclusions obtained in this study, based on the research method and data analysis above, are as follows.
First, in terms of demographic characteristics, there was no significant difference seen in parent’s physical activity support, physical activity recommendation, and current physical activity status according to gender. Also, there was no significant difference seen all in the physical activity support behavior, physical activity recommendation status, and current physical activity status according to physical activity recommendation. Lastly, there was a significant difference seen in parents' physical activity support behavior according to physical activity status. While there was no significant difference seen in self-esteem, there was a significant difference in body image.
Second, it was found that parent’s supportive behaviour in physical activity affected children's self-esteem.
Third, it was found that parent’s support for physical activity affected children’s body image.
The purpose of this study is to investigate the effects of parent’s supportive behavior in physical activity on self-esteem and body image in university students. In order to achieve research objectives, children who were enrolled in universities in Seoul and Gyeonggi area were selected for research subjects. Regarding the sampling method of the study subjects, it was investigated by the stratified cluster random sampling among probability samplings and 500 samples were collected. A total of 468 questionnaires were collected and 414 subjects were selected as valid samples except for 54 questionnaires where the answers were inadequate or missing. Data processing was done by using SPSS 20.0. Frequency analysis, reliability analysis, correlation analysis, independent sample t-test, and simple regression analysis were implemented as the statistical techniques in this study. The conclusions obtained in this study, based on the research method and data analysis above, are as follows.
First, in terms of demographic characteristics, there was no significant difference seen in parent’s physical activity support, physical activity recommendation, and current physical activity status according to gender. Also, there was no significant difference seen all in the physical activity support behavior, physical activity recommendation status, and current physical activity status according to physical activity recommendation. Lastly, there was a significant difference seen in parents' physical activity support behavior according to physical activity status. While there was no significant difference seen in self-esteem, there was a significant difference in body image.
Second, it was found that parent’s supportive behaviour in physical activity affected children's self-esteem.
Third, it was found that parent’s support for physical activity affected children’s body image.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.