스포츠 중계방송의 플랫폼별 시청몰입도 분석 : 프로야구 중계방송을 중심으로 Analysis of watching immersion on sports broadcasting based on platforms : focusing on professional baseball broadcasting원문보기
본 연구는 테크놀로지 발전에 따른 플랫폼의 파편화가 스포츠 중계방송 시청몰입도와 시청 후 행태에 미치는 영향을 분석하였다. 플랫폼의 기술적 특성으로 인해 생산자와 수용자는 일방향적인 관계를 탈피하게 되었다. 생산자는 파편화된 플랫폼으로부터 하여금 수용자들이 더욱 스포츠 중계방송에 몰입하도록 이끌고 있다. 이러한 몰입 정도는 수용자의 시청 후 행태에도 영향을 미칠 것으로 보고 연구 문제를 구성하였다. 본 연구는 회귀분석과 t-test로 그 ...
본 연구는 테크놀로지 발전에 따른 플랫폼의 파편화가 스포츠 중계방송 시청몰입도와 시청 후 행태에 미치는 영향을 분석하였다. 플랫폼의 기술적 특성으로 인해 생산자와 수용자는 일방향적인 관계를 탈피하게 되었다. 생산자는 파편화된 플랫폼으로부터 하여금 수용자들이 더욱 스포츠 중계방송에 몰입하도록 이끌고 있다. 이러한 몰입 정도는 수용자의 시청 후 행태에도 영향을 미칠 것으로 보고 연구 문제를 구성하였다. 본 연구는 회귀분석과 t-test로 그 인과관계를 확인하고자 하였다. 이를 위해 다양한 플랫폼을 사용하고 스포츠에 관심이 많은 서울 소재 20대 대학생 153명을 연구 대상으로 삼아 설문조사하였다. 분석결과 첫째, 플랫폼별 스포츠 중계방송의 기술적 특성은 시청몰입도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 적극적인 참여가 가능하고 시간에 구애받지 않는 플랫폼의 기술적 특성이 몰입을 유도했다. 둘째, 중계방식의 변화에 따른 시청몰입도 분석에서는 스포츠 중계방송이 현장감과 실재감을 살리고 수용자 참여가 가능할수록 몰입을 이끈다는 점을 알 수 있었다. 셋째, 플랫폼별 스포츠 중계방송 시청몰입도는 시청 후 행태에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 몰입은 현장관람의도, 타인추천의도, 재시청의도의 시청 후 행태에 영향을 미쳐 수용자의 직접 행동을 창출한다는 것을 파악했다. 이러한 분석결과는 플랫폼의 파편화와 스포츠 중계방송의 관계를 연구하는 기초 자료로서 의미가 있다고 할 수 있다.
본 연구는 테크놀로지 발전에 따른 플랫폼의 파편화가 스포츠 중계방송 시청몰입도와 시청 후 행태에 미치는 영향을 분석하였다. 플랫폼의 기술적 특성으로 인해 생산자와 수용자는 일방향적인 관계를 탈피하게 되었다. 생산자는 파편화된 플랫폼으로부터 하여금 수용자들이 더욱 스포츠 중계방송에 몰입하도록 이끌고 있다. 이러한 몰입 정도는 수용자의 시청 후 행태에도 영향을 미칠 것으로 보고 연구 문제를 구성하였다. 본 연구는 회귀분석과 t-test로 그 인과관계를 확인하고자 하였다. 이를 위해 다양한 플랫폼을 사용하고 스포츠에 관심이 많은 서울 소재 20대 대학생 153명을 연구 대상으로 삼아 설문조사하였다. 분석결과 첫째, 플랫폼별 스포츠 중계방송의 기술적 특성은 시청몰입도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 적극적인 참여가 가능하고 시간에 구애받지 않는 플랫폼의 기술적 특성이 몰입을 유도했다. 둘째, 중계방식의 변화에 따른 시청몰입도 분석에서는 스포츠 중계방송이 현장감과 실재감을 살리고 수용자 참여가 가능할수록 몰입을 이끈다는 점을 알 수 있었다. 셋째, 플랫폼별 스포츠 중계방송 시청몰입도는 시청 후 행태에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 몰입은 현장관람의도, 타인추천의도, 재시청의도의 시청 후 행태에 영향을 미쳐 수용자의 직접 행동을 창출한다는 것을 파악했다. 이러한 분석결과는 플랫폼의 파편화와 스포츠 중계방송의 관계를 연구하는 기초 자료로서 의미가 있다고 할 수 있다.
This study analyzed the influence of the fragmentation of platforms on the watching engagement of sports broadcasting and the changes of after-watching behavior. Producers and consumers of sports broadcasting have changed their relationship which was characterized as the one way process from produce...
This study analyzed the influence of the fragmentation of platforms on the watching engagement of sports broadcasting and the changes of after-watching behavior. Producers and consumers of sports broadcasting have changed their relationship which was characterized as the one way process from producer to consumer based on digital platform. Producers have been trying to increase the immersive involvement of watchers to the process of sports broadcasting. Research questions were constructed based on the presumption that the immersion levels of watchers were considered to affect the behavior of the consumers after watching programs. The purpose of this study was to find out a casual relationship among them. For this purpose, this paper surveyed 153 university students from 20 universities in Seoul, who are deeply interested in the sports, and analysed data with regression analysis, t-test. From the results of the examination, this paper firstly found out that the technical characteristics of the broadcasting of the sports by each platform showed a significant effect on the watching engagement. The technical characteristics of the platforms, which are available to take an active part in and are not limited by time, led the engagement. Second, in the analysis of watchers' engagement into the program using the newly developed broadcasting method, it was found that the broadcasting of the sports conveyed a sense of immediacy and a sense of reality, and the more it led the engagement, the more the participation of the consumers becomes available. Third, it revealed that the watching engagement appeared to affect the behavior after watching it. Also, it was found that the watchers’ direct actions can be created by the engagement affects the after-watching behavior, such as the intention to go to the stadium, the intention to recommend others, and the intention to watch it again. To sum up, this paper revealed that there are significant relationship between the fragmentation of the platforms and the broadcasting of the sports.
This study analyzed the influence of the fragmentation of platforms on the watching engagement of sports broadcasting and the changes of after-watching behavior. Producers and consumers of sports broadcasting have changed their relationship which was characterized as the one way process from producer to consumer based on digital platform. Producers have been trying to increase the immersive involvement of watchers to the process of sports broadcasting. Research questions were constructed based on the presumption that the immersion levels of watchers were considered to affect the behavior of the consumers after watching programs. The purpose of this study was to find out a casual relationship among them. For this purpose, this paper surveyed 153 university students from 20 universities in Seoul, who are deeply interested in the sports, and analysed data with regression analysis, t-test. From the results of the examination, this paper firstly found out that the technical characteristics of the broadcasting of the sports by each platform showed a significant effect on the watching engagement. The technical characteristics of the platforms, which are available to take an active part in and are not limited by time, led the engagement. Second, in the analysis of watchers' engagement into the program using the newly developed broadcasting method, it was found that the broadcasting of the sports conveyed a sense of immediacy and a sense of reality, and the more it led the engagement, the more the participation of the consumers becomes available. Third, it revealed that the watching engagement appeared to affect the behavior after watching it. Also, it was found that the watchers’ direct actions can be created by the engagement affects the after-watching behavior, such as the intention to go to the stadium, the intention to recommend others, and the intention to watch it again. To sum up, this paper revealed that there are significant relationship between the fragmentation of the platforms and the broadcasting of the sports.
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