[학위논문]디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램이 초등학생의 융합적 문제해결력과 수․과학 흥미도에 미치는 효과 The Effect of STEAM program based on Design Thinking on Primary school pupil's Convergent Problem Solving & Interest in Math-Science원문보기
본 연구는 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램이 초등학생의 융합적 문제해결력과 수․과학 흥미도 향상에 미치는 효과를 확인하는데 목적이 있다. 따라서 다음과 같은 두 가지 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 첫째, 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램은 초등학생의 융합적 문제해결력 향상에 어떠한 효과가 있는가? 둘째, 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램은 초등학생의 수․과학 흥미도 향상에 어떠한 효과가 있는가? 본 연구의 대상은 초등학생 56명으로 서울시 D구에 소재한 J초등학교의 4학년 학생 28명은 실험집단으로, 경기도 N시에 소재한 H초등학교의 4학년 28명은 통제집단으로 무선배치 하였다. 실험 전에 융합적 문제해결력과 수․과학 흥미도에 대한 두 집단 간의 동질성을 확인하였다. 실험 집단에는 태진미 외(2016)가 개발한 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램을 12차시에 걸쳐 진행하였고, 통제집단에서는 일반 초등교육과정으로 과학 수업을 실시하였다. 실험은 4주간 주 1회 3차시씩 총 12차시로 실시하였다. 사전, 사후 검사는 박현주 외(2014)가 개발한 STEAM 융합적 문제해결력 검사와 STEAM 정의적 성과 검사의 일부인 수‧과학 흥미도 검사를 실시하였다. 자료처리는 ...
본 연구는 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램이 초등학생의 융합적 문제해결력과 수․과학 흥미도 향상에 미치는 효과를 확인하는데 목적이 있다. 따라서 다음과 같은 두 가지 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 첫째, 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램은 초등학생의 융합적 문제해결력 향상에 어떠한 효과가 있는가? 둘째, 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램은 초등학생의 수․과학 흥미도 향상에 어떠한 효과가 있는가? 본 연구의 대상은 초등학생 56명으로 서울시 D구에 소재한 J초등학교의 4학년 학생 28명은 실험집단으로, 경기도 N시에 소재한 H초등학교의 4학년 28명은 통제집단으로 무선배치 하였다. 실험 전에 융합적 문제해결력과 수․과학 흥미도에 대한 두 집단 간의 동질성을 확인하였다. 실험 집단에는 태진미 외(2016)가 개발한 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램을 12차시에 걸쳐 진행하였고, 통제집단에서는 일반 초등교육과정으로 과학 수업을 실시하였다. 실험은 4주간 주 1회 3차시씩 총 12차시로 실시하였다. 사전, 사후 검사는 박현주 외(2014)가 개발한 STEAM 융합적 문제해결력 검사와 STEAM 정의적 성과 검사의 일부인 수‧과학 흥미도 검사를 실시하였다. 자료처리는 SPSSWIN 21.0 프로그램을 사용하여 실험집단과 통제집단 간의 사후검사 점수 차이를 t-test를 실시해 프로그램의 효과성을 검증하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램은 초등학생의 융합적 문제해결력의 하위요인 중 논리․비판적 사고와 창의적 사고(유창성) 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램은 초등학생의 수․과학 흥미도 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램이 향후 초등학생들의 융합적 문제해결력과 수․과학 흥미도 향상을 위해 학교현장에서 유용하게 활용될 수 있음을 시사한다.
본 연구는 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램이 초등학생의 융합적 문제해결력과 수․과학 흥미도 향상에 미치는 효과를 확인하는데 목적이 있다. 따라서 다음과 같은 두 가지 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 첫째, 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램은 초등학생의 융합적 문제해결력 향상에 어떠한 효과가 있는가? 둘째, 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램은 초등학생의 수․과학 흥미도 향상에 어떠한 효과가 있는가? 본 연구의 대상은 초등학생 56명으로 서울시 D구에 소재한 J초등학교의 4학년 학생 28명은 실험집단으로, 경기도 N시에 소재한 H초등학교의 4학년 28명은 통제집단으로 무선배치 하였다. 실험 전에 융합적 문제해결력과 수․과학 흥미도에 대한 두 집단 간의 동질성을 확인하였다. 실험 집단에는 태진미 외(2016)가 개발한 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램을 12차시에 걸쳐 진행하였고, 통제집단에서는 일반 초등교육과정으로 과학 수업을 실시하였다. 실험은 4주간 주 1회 3차시씩 총 12차시로 실시하였다. 사전, 사후 검사는 박현주 외(2014)가 개발한 STEAM 융합적 문제해결력 검사와 STEAM 정의적 성과 검사의 일부인 수‧과학 흥미도 검사를 실시하였다. 자료처리는 SPSS WIN 21.0 프로그램을 사용하여 실험집단과 통제집단 간의 사후검사 점수 차이를 t-test를 실시해 프로그램의 효과성을 검증하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램은 초등학생의 융합적 문제해결력의 하위요인 중 논리․비판적 사고와 창의적 사고(유창성) 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램은 초등학생의 수․과학 흥미도 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 디자인 씽킹 기반 STEAM 프로그램이 향후 초등학생들의 융합적 문제해결력과 수․과학 흥미도 향상을 위해 학교현장에서 유용하게 활용될 수 있음을 시사한다.
The objective of this study is to investigate the effect of STEAM program based on design thinking on primary school pupil's convergent problem solving and interest in math-science. Thus, the 2 following study problems were set up for investigation. First, what effect does STEAM program based on...
The objective of this study is to investigate the effect of STEAM program based on design thinking on primary school pupil's convergent problem solving and interest in math-science. Thus, the 2 following study problems were set up for investigation. First, what effect does STEAM program based on design thinking has on primary school pupil's convergent problem solving? Second, what effect does STEAM program based on design thinking has on primary school pupil's interest in math-science? The subjects of this study are 28 pupils in the 4th grade of J primary school located in D district, Seoul. The control group is composed of pupils in the 4th grade of H primary school located in N city, Gyeonggi-do. Before experiment, homogeneity was checked between 2 groups in convergent problem solving and interest in math-science. The Design Thinking–based STEAM education program investigated here was developed by Tae et al. (2016). It was applied to experiment group in 12 classes and math-scientific lesson was done in general primary curriculum for control group. Experiment was done in 12 classes, 3 classes/ week for 4 weeks. STEAM convergent problem solving test and interest in math-science developed by Park et al(2014) were done for anterior and posterior test. Materials were treated with t-test between experiment group and control group by using SPSS WIN 21.0 program. The result is as follows. First, STEAM program based on design thinking is found to be effective to improve primary school pupil's convergent problem solving. It is found to be effective to improve logical & critic thought and creative thought(fluency) among the subordinate factors of convergent problem solving. Second, STEAM program based on design thinking is found to be effective to improve primary school pupil's interest in math-science. Subordinate factors such as interest in math and interest in scientific are found to be improved. As stated above, STEAM program based on design thinking has significant effect in improving primary school pupil's convergent problem solving and interest in math-science. Thus, it is necessary to implement STEAM program based on design thinking in primary school in order to improve convergent problem solving and interest in math-science.
The objective of this study is to investigate the effect of STEAM program based on design thinking on primary school pupil's convergent problem solving and interest in math-science. Thus, the 2 following study problems were set up for investigation. First, what effect does STEAM program based on design thinking has on primary school pupil's convergent problem solving? Second, what effect does STEAM program based on design thinking has on primary school pupil's interest in math-science? The subjects of this study are 28 pupils in the 4th grade of J primary school located in D district, Seoul. The control group is composed of pupils in the 4th grade of H primary school located in N city, Gyeonggi-do. Before experiment, homogeneity was checked between 2 groups in convergent problem solving and interest in math-science. The Design Thinking–based STEAM education program investigated here was developed by Tae et al. (2016). It was applied to experiment group in 12 classes and math-scientific lesson was done in general primary curriculum for control group. Experiment was done in 12 classes, 3 classes/ week for 4 weeks. STEAM convergent problem solving test and interest in math-science developed by Park et al(2014) were done for anterior and posterior test. Materials were treated with t-test between experiment group and control group by using SPSS WIN 21.0 program. The result is as follows. First, STEAM program based on design thinking is found to be effective to improve primary school pupil's convergent problem solving. It is found to be effective to improve logical & critic thought and creative thought(fluency) among the subordinate factors of convergent problem solving. Second, STEAM program based on design thinking is found to be effective to improve primary school pupil's interest in math-science. Subordinate factors such as interest in math and interest in scientific are found to be improved. As stated above, STEAM program based on design thinking has significant effect in improving primary school pupil's convergent problem solving and interest in math-science. Thus, it is necessary to implement STEAM program based on design thinking in primary school in order to improve convergent problem solving and interest in math-science.
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