본 연구의 목적은 동적피팅 방법인 Wedge를 이용한 피팅과 정적피팅 방법인 무릎각도법을 적용한 안장높이 조절 그리고 남녀 성별에 따른 사이클 특성에 대해 연구하는 것이다. 실험은 정적피팅에서 성인 남성 10명(나이: 23.3±2.1세, 키: 172.3±4.5cm, 체중: 70.1±8.2kg, Inseam: 77.3±3.3, Pelvis: 27.4±1.2cm, Q angle: 12.4±2.9°), 성인 여성 10명(나이: 21.3±1.5세, 키: 165.6±4.0cm, 체중: 60.0±10.1kg, Inseam: 76.8±2.3, Pelvis: 29.5±2.6cm, Q angle: 17.7±1.8°)을 대상으로 수행하였다. 동적피팅에서 성인 남성 10명(나이: 25.3±0.8세, 키: 175.4±4.7cm, 체중: 74.7±14.2kg, Inseam: 79.6±4.1)을 대상으로 수행하였다. 정적피팅인 안장높이 결정 방법은 Homles의 무릎각도법을 사용하여 25°, 45°로 결정하였으며, 동적피팅은 ...
본 연구의 목적은 동적피팅 방법인 Wedge를 이용한 피팅과 정적피팅 방법인 무릎각도법을 적용한 안장높이 조절 그리고 남녀 성별에 따른 사이클 특성에 대해 연구하는 것이다. 실험은 정적피팅에서 성인 남성 10명(나이: 23.3±2.1세, 키: 172.3±4.5cm, 체중: 70.1±8.2kg, Inseam: 77.3±3.3, Pelvis: 27.4±1.2cm, Q angle: 12.4±2.9°), 성인 여성 10명(나이: 21.3±1.5세, 키: 165.6±4.0cm, 체중: 60.0±10.1kg, Inseam: 76.8±2.3, Pelvis: 29.5±2.6cm, Q angle: 17.7±1.8°)을 대상으로 수행하였다. 동적피팅에서 성인 남성 10명(나이: 25.3±0.8세, 키: 175.4±4.7cm, 체중: 74.7±14.2kg, Inseam: 79.6±4.1)을 대상으로 수행하였다. 정적피팅인 안장높이 결정 방법은 Homles의 무릎각도법을 사용하여 25°, 45°로 결정하였으며, 동적피팅은 웨지 삽입 유무로 결정하였다. 성별 및 정적피팅에서 모든 피험자는 무릎각도 25°, 45°에 따라 2분간 60RPM으로 페달링을 수행하였으며, 각 실험간에는 10분간의 휴식을 가졌다. 동적피팅에서 웨지 유무에 따라 무릎각도 25°로 고정하여 2분간 60RPM으로 페달링을 수행하였다. 모든 실험은 상용화된 로드 사이클에(Wilier, La Triestina Lampre, 700×23c, Italy) 롤러를 부착한 고정 자전거에서 Cleat 신발을 착용하여 수행하였다. PM으로 페달링을 수행하였으며 각 실험간에는 10분의 휴식을 가졌다. 페달링 시 하지관절의 움직임은 3차원 동작 분석시스템(Motion analysis Corps., USA)을 통해 획득하였으며, 동시에 3축의 로드셀 데이터를 측정하였다. 또한 페달링 파워와 분속수 데이터 획득을 위해 SRM파워미터(Schoberer Rad Messtechnik, Germany)를 사용하였고 근전도 측정 시스템(Trigno wireless EMG systems, DELSYS, USA)을 통해 근전도 데이터를 획득하였다. 획득된 동작데이터를 통해 시상면에서 엉덩관절, 무릎관절, 발목관절과 전두면에서 무릎관절 움직임을 장높이에 따라 비교분석하였으며 근전도 데이터를 통해 외측광근, 대퇴이두근, 내측비복근, 전경골근의 적분근전도를 안장높이에 따라 비교분석하였다. 로드셀 데이터는 피팅방법에 따라 전두면 페달링 효율성의 차이를 분석하였으며 페달링 주기를 4국면으로 나누어 국면별 비교를 수행하였다(α=0.05). 그 결과, 안장높이에 따른 SRM 파워미터의 결과는 파워와 RPM 모두 안장높이 및 성별에 따른 유의한 차이가 나타나지 않았다. 시상면에서 하지관절은 안장높이에 따른 모든 관절에서 ROM은 안장높이가 증가함에 따라 유의하게 증가함을 나타났다. 그리고 남성은 Doris Timing에서 유의한 차이를 보였지만 Plantar Timing은 유의한 차이를 보이지 않았다. 여성은 Plantar Timing, Doris Timing 모두 유의한 차이를 보였지만, 남성은 Doris Timing에서만 유의한 차이를 보였다. 그리고 성별에 따른 시상면 하지관절은 유의한 차이가 나타나지 않았다. 전두면 무릎관절 움직임은 여성이 남성보다 유의하게 감소하였으며, 안장높이가 증가하할 때 3국면에서 유의하게 감소하였으며 웨지를 삽입하였을 때 전체국면에서 유의하게 감소하였다. 안장높이에 따른 적분근전도의 결과는 내측비복근에서만 유의한 차이를 나타냈으며 안장높이가 증가할수록 적분근전도의 값도 유의하게 증가하였다. 성별에 따른 적분근전도의 결과는 VL과 GM에서 여성이 남성보다 유의하게 증가하였다. 전두면 페달 힘 효율성의 결과는 여성이 남성보다 유의하게 증가하였으며, 안장높이가 증가할 때 1국면과 3국면에서 유의하게 증가하였다. 웨지를 삽입하였을 때 전체국면에서 유의하게 증가하였다. 결과적으로 남성보다 여성의 숙련도가 떨어지지만, 신체적 특징으로 인하여 부상방지 위험성과 전두면 페달링 효율성은 더 높은 것으로 확인되었으며, 정적피팅과 동적피팅을 통해 부상위험성은 감소시키며, 효율성은 증가시킬 수 있음을 확인하였다.
본 연구의 목적은 동적피팅 방법인 Wedge를 이용한 피팅과 정적피팅 방법인 무릎각도법을 적용한 안장높이 조절 그리고 남녀 성별에 따른 사이클 특성에 대해 연구하는 것이다. 실험은 정적피팅에서 성인 남성 10명(나이: 23.3±2.1세, 키: 172.3±4.5cm, 체중: 70.1±8.2kg, Inseam: 77.3±3.3, Pelvis: 27.4±1.2cm, Q angle: 12.4±2.9°), 성인 여성 10명(나이: 21.3±1.5세, 키: 165.6±4.0cm, 체중: 60.0±10.1kg, Inseam: 76.8±2.3, Pelvis: 29.5±2.6cm, Q angle: 17.7±1.8°)을 대상으로 수행하였다. 동적피팅에서 성인 남성 10명(나이: 25.3±0.8세, 키: 175.4±4.7cm, 체중: 74.7±14.2kg, Inseam: 79.6±4.1)을 대상으로 수행하였다. 정적피팅인 안장높이 결정 방법은 Homles의 무릎각도법을 사용하여 25°, 45°로 결정하였으며, 동적피팅은 웨지 삽입 유무로 결정하였다. 성별 및 정적피팅에서 모든 피험자는 무릎각도 25°, 45°에 따라 2분간 60RPM으로 페달링을 수행하였으며, 각 실험간에는 10분간의 휴식을 가졌다. 동적피팅에서 웨지 유무에 따라 무릎각도 25°로 고정하여 2분간 60RPM으로 페달링을 수행하였다. 모든 실험은 상용화된 로드 사이클에(Wilier, La Triestina Lampre, 700×23c, Italy) 롤러를 부착한 고정 자전거에서 Cleat 신발을 착용하여 수행하였다. PM으로 페달링을 수행하였으며 각 실험간에는 10분의 휴식을 가졌다. 페달링 시 하지관절의 움직임은 3차원 동작 분석시스템(Motion analysis Corps., USA)을 통해 획득하였으며, 동시에 3축의 로드셀 데이터를 측정하였다. 또한 페달링 파워와 분속수 데이터 획득을 위해 SRM파워미터(Schoberer Rad Messtechnik, Germany)를 사용하였고 근전도 측정 시스템(Trigno wireless EMG systems, DELSYS, USA)을 통해 근전도 데이터를 획득하였다. 획득된 동작데이터를 통해 시상면에서 엉덩관절, 무릎관절, 발목관절과 전두면에서 무릎관절 움직임을 장높이에 따라 비교분석하였으며 근전도 데이터를 통해 외측광근, 대퇴이두근, 내측비복근, 전경골근의 적분근전도를 안장높이에 따라 비교분석하였다. 로드셀 데이터는 피팅방법에 따라 전두면 페달링 효율성의 차이를 분석하였으며 페달링 주기를 4국면으로 나누어 국면별 비교를 수행하였다(α=0.05). 그 결과, 안장높이에 따른 SRM 파워미터의 결과는 파워와 RPM 모두 안장높이 및 성별에 따른 유의한 차이가 나타나지 않았다. 시상면에서 하지관절은 안장높이에 따른 모든 관절에서 ROM은 안장높이가 증가함에 따라 유의하게 증가함을 나타났다. 그리고 남성은 Doris Timing에서 유의한 차이를 보였지만 Plantar Timing은 유의한 차이를 보이지 않았다. 여성은 Plantar Timing, Doris Timing 모두 유의한 차이를 보였지만, 남성은 Doris Timing에서만 유의한 차이를 보였다. 그리고 성별에 따른 시상면 하지관절은 유의한 차이가 나타나지 않았다. 전두면 무릎관절 움직임은 여성이 남성보다 유의하게 감소하였으며, 안장높이가 증가하할 때 3국면에서 유의하게 감소하였으며 웨지를 삽입하였을 때 전체국면에서 유의하게 감소하였다. 안장높이에 따른 적분근전도의 결과는 내측비복근에서만 유의한 차이를 나타냈으며 안장높이가 증가할수록 적분근전도의 값도 유의하게 증가하였다. 성별에 따른 적분근전도의 결과는 VL과 GM에서 여성이 남성보다 유의하게 증가하였다. 전두면 페달 힘 효율성의 결과는 여성이 남성보다 유의하게 증가하였으며, 안장높이가 증가할 때 1국면과 3국면에서 유의하게 증가하였다. 웨지를 삽입하였을 때 전체국면에서 유의하게 증가하였다. 결과적으로 남성보다 여성의 숙련도가 떨어지지만, 신체적 특징으로 인하여 부상방지 위험성과 전두면 페달링 효율성은 더 높은 것으로 확인되었으며, 정적피팅과 동적피팅을 통해 부상위험성은 감소시키며, 효율성은 증가시킬 수 있음을 확인하였다.
The purpose of this study is to investigate the fitting characteristics of wedge which is dynamic fitting method, saddle height control by applying knee angle method which is a static fitting method, and cycle characteristics according to gender. In the static fitting, 10 adult males (age: 23.3 ± 2....
The purpose of this study is to investigate the fitting characteristics of wedge which is dynamic fitting method, saddle height control by applying knee angle method which is a static fitting method, and cycle characteristics according to gender. In the static fitting, 10 adult males (age: 23.3 ± 2.1 years, height: 172.3 ± 4.5cm, weight: 70.1 ± 8.2kg, Inseam: 77.3 ± 3.3, Pelvis: 27.4 ± 1.2cm, Q angle: 12.4 ± 2.9 ) and 10 adult females (age: 21.3 ± 1.5 years, height: 165.6 ± 4.0cm, body weight: 60.0 ± 0.1kg, Inseam: 76.8 ± 2.3, Pelvis: 29.5 ± 2.6cm, Q angle: 17.7 ± 1.8 °) were the subjects of this study. In dynamic fitting, 10 adults males (age: 25.3 ± 0.8 years, height: 175.4 ± 4.7cm, weight: 74.7 ± 14.2kg, Inseam: 79.6 ± 4.1) were the subjects of this study. The determination of the saddle height, which is a static fitting, was determined by Homles's knee angle method at 25 ° and 45 °, and the dynamic fitting was determined by wedge insertion. In gender and static fittings, all subjects underwent pedaling at 60 RPM for 2 minutes at 25 ° and 45 ° of knee angle, with a 10-minute break between each experiment. The dynamic fitting was fixed at a knee angle of 25 ° according to the presence or absence of the wedge, and the pedaling was performed at 60 RPM for 2 minutes. All experiments were carried out on a commercialized road cycle (Wilier, La Triestina Lampre, 700 × 23c, Italy) by wearing Cleat shoes on a stationary bicycle with rollers. During the pedaling, the motion of the lower limb joints was obtained through a three dimensional motion analysis system (Motion analysis Corps, USA), and simultaneously, the load cell data of three axis were measured. In addition, SRM power meter (Schoberer Rad Messtechnik, Germany) was used to obtain the data of pedaling power and velocity, and EMG data were obtained by using an EMG measurement system (Trigno wireless EMG systems, DELSYS, USA). Through the acquired motion data, the hip joint, the knee joint, the ankle joint in sagittal plane and the knee joint in frontal plane were compared and analyzed according to the saddle height. Through the EMG data, the integrated EMG of the vastus lateralis, biceps femoris, gastrocnemius, tibialis anteriror was compared according to the saddle height. The load cell data were analyzed for the difference in frontal plane pedaling efficiency according to the fitting method, and the pedaling cycle was divided into four phases to perform phase comparison (α = 0.05). As a result, the results of SRM power meter according to saddle height showed no significant difference according to saddle height and gender in both power and RPM. In the sagittal plane, ROM was significantly increased in all joints according to saddle height with increasing saddle height. And men showed significant differences in Doris Timing but Plantar Timing showed no significant difference. Women showed significant differences in both Plantar Timing and Doris Timing, but men showed significant differences only in Doris Timing. There was no significant difference in the sagittal plane lower limb joint according to gender. Knee joint movements in the frontal plane significantly reduced in women than in men, and significantly decreased in the third phase when the saddle height was increased, and significantly decreased in the whole phase when the wedge was inserted. The result of integrated electromyogram according to saddle height showed significant difference only in medial gastrocnemius and the value of integrated electromyogram significantly increased with increasing saddle height. The results of integrated EMG according to gender were significantly higher in women than in men in VL and GM. The results of frontal plane pedal force efficiency increased significantly in women 1 and 3 as the saddle height increased. When the wedge was inserted, it was significantly increased in the whole phase. As a result, women's proficiency is lower than that of men. However, due to their physical characteristics, the frontal plane pedaling efficiency and the risk of injuries prevention are higher. It was confirmed that the risk of injuries is reduced through static fitting and dynamic fitting and increase efficiency.
The purpose of this study is to investigate the fitting characteristics of wedge which is dynamic fitting method, saddle height control by applying knee angle method which is a static fitting method, and cycle characteristics according to gender. In the static fitting, 10 adult males (age: 23.3 ± 2.1 years, height: 172.3 ± 4.5cm, weight: 70.1 ± 8.2kg, Inseam: 77.3 ± 3.3, Pelvis: 27.4 ± 1.2cm, Q angle: 12.4 ± 2.9 ) and 10 adult females (age: 21.3 ± 1.5 years, height: 165.6 ± 4.0cm, body weight: 60.0 ± 0.1kg, Inseam: 76.8 ± 2.3, Pelvis: 29.5 ± 2.6cm, Q angle: 17.7 ± 1.8 °) were the subjects of this study. In dynamic fitting, 10 adults males (age: 25.3 ± 0.8 years, height: 175.4 ± 4.7cm, weight: 74.7 ± 14.2kg, Inseam: 79.6 ± 4.1) were the subjects of this study. The determination of the saddle height, which is a static fitting, was determined by Homles's knee angle method at 25 ° and 45 °, and the dynamic fitting was determined by wedge insertion. In gender and static fittings, all subjects underwent pedaling at 60 RPM for 2 minutes at 25 ° and 45 ° of knee angle, with a 10-minute break between each experiment. The dynamic fitting was fixed at a knee angle of 25 ° according to the presence or absence of the wedge, and the pedaling was performed at 60 RPM for 2 minutes. All experiments were carried out on a commercialized road cycle (Wilier, La Triestina Lampre, 700 × 23c, Italy) by wearing Cleat shoes on a stationary bicycle with rollers. During the pedaling, the motion of the lower limb joints was obtained through a three dimensional motion analysis system (Motion analysis Corps, USA), and simultaneously, the load cell data of three axis were measured. In addition, SRM power meter (Schoberer Rad Messtechnik, Germany) was used to obtain the data of pedaling power and velocity, and EMG data were obtained by using an EMG measurement system (Trigno wireless EMG systems, DELSYS, USA). Through the acquired motion data, the hip joint, the knee joint, the ankle joint in sagittal plane and the knee joint in frontal plane were compared and analyzed according to the saddle height. Through the EMG data, the integrated EMG of the vastus lateralis, biceps femoris, gastrocnemius, tibialis anteriror was compared according to the saddle height. The load cell data were analyzed for the difference in frontal plane pedaling efficiency according to the fitting method, and the pedaling cycle was divided into four phases to perform phase comparison (α = 0.05). As a result, the results of SRM power meter according to saddle height showed no significant difference according to saddle height and gender in both power and RPM. In the sagittal plane, ROM was significantly increased in all joints according to saddle height with increasing saddle height. And men showed significant differences in Doris Timing but Plantar Timing showed no significant difference. Women showed significant differences in both Plantar Timing and Doris Timing, but men showed significant differences only in Doris Timing. There was no significant difference in the sagittal plane lower limb joint according to gender. Knee joint movements in the frontal plane significantly reduced in women than in men, and significantly decreased in the third phase when the saddle height was increased, and significantly decreased in the whole phase when the wedge was inserted. The result of integrated electromyogram according to saddle height showed significant difference only in medial gastrocnemius and the value of integrated electromyogram significantly increased with increasing saddle height. The results of integrated EMG according to gender were significantly higher in women than in men in VL and GM. The results of frontal plane pedal force efficiency increased significantly in women 1 and 3 as the saddle height increased. When the wedge was inserted, it was significantly increased in the whole phase. As a result, women's proficiency is lower than that of men. However, due to their physical characteristics, the frontal plane pedaling efficiency and the risk of injuries prevention are higher. It was confirmed that the risk of injuries is reduced through static fitting and dynamic fitting and increase efficiency.
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