본 연구는 태권도 수련을 통한 청소년들의 정신력, 주의집중 및 스트레스의 관계에 대해 규명하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구는 청소년기의 운동이 근력과 체격이 왕성하게 발달되는 시기로서, 학생들에게 가장 익숙하게 접할 수 있는 운동인 태권도를 중심으로 하였다. 태권도는 예의를 중시하는 운동으로서 자기 자신 뿐만 아니라 타인을 존중하게 되며, 스트레스 해소 및 정신력에도 많은 도움을 줄 수 있다. 또한 학교생활에서도 많은 영향을 주는 바, 자신감의 향상, 어려운 친구를 도와주는 협동심 등을 학교생활에서 친구들에게 모범을 보일 수 있는 계기가 될 수 있다. 따라서 태권도 수련을 통하여 청소년기에 형성될 수 있는 정신력, 주의집중 및 스트레스와의 관계를 규명하는 것이 중요하다. 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 가설은 다음과 같다. 첫째, 태권도 수련생들은 학년별 정신력, 주의집중 및 스트레스에 차이가 있을 것이다. 둘째, 태권도 수련생들은 수련기간별 정신력, 주의집중 및 스트레스에 차이가 있을 것이다. 본 연구의 가설을 검증하기 위해 독립변인인 태권도 수련과 이를 매개하는 정신력, 주의집중, 스트레스를 중심으로 가설적 모형을 설정한 후, 충청남도 홍성군에 소재하고 있는 A 중학교 남학생 300명을 대상으로 하여 설문지를 통한 자기평가기입법(Self-Adinistration Method 조사를 실시하였다. 이러한 연구는 ...
본 연구는 태권도 수련을 통한 청소년들의 정신력, 주의집중 및 스트레스의 관계에 대해 규명하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구는 청소년기의 운동이 근력과 체격이 왕성하게 발달되는 시기로서, 학생들에게 가장 익숙하게 접할 수 있는 운동인 태권도를 중심으로 하였다. 태권도는 예의를 중시하는 운동으로서 자기 자신 뿐만 아니라 타인을 존중하게 되며, 스트레스 해소 및 정신력에도 많은 도움을 줄 수 있다. 또한 학교생활에서도 많은 영향을 주는 바, 자신감의 향상, 어려운 친구를 도와주는 협동심 등을 학교생활에서 친구들에게 모범을 보일 수 있는 계기가 될 수 있다. 따라서 태권도 수련을 통하여 청소년기에 형성될 수 있는 정신력, 주의집중 및 스트레스와의 관계를 규명하는 것이 중요하다. 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 가설은 다음과 같다. 첫째, 태권도 수련생들은 학년별 정신력, 주의집중 및 스트레스에 차이가 있을 것이다. 둘째, 태권도 수련생들은 수련기간별 정신력, 주의집중 및 스트레스에 차이가 있을 것이다. 본 연구의 가설을 검증하기 위해 독립변인인 태권도 수련과 이를 매개하는 정신력, 주의집중, 스트레스를 중심으로 가설적 모형을 설정한 후, 충청남도 홍성군에 소재하고 있는 A 중학교 남학생 300명을 대상으로 하여 설문지를 통한 자기평가기입법(Self-Adinistration Method 조사를 실시하였다. 이러한 연구는 인구통계학 특성, 요인분석과 신뢰도 분석, 기술통계 분석, 상관분석을 이용하여 결과를 분석한 뒤 결론을 도출하였다. 조사 결과, 태권도 수련이 청소년들의 정신력, 주의집중, 스트레스에 영향을 미치는 프로그램이라는 근거를 마련할 수는 없었다. 이러한 결과는 학생들의 대부분이 개인화되어있다는 현실적인 원인으로 하여 미비한 영향을 나타낸 것으로 추측할 수 있으며, 향후 연구 대상 범위의 확대 및 가설의 확장을 통해 새로운 연구의 기초가 되었다는 점에 의의를 가질 수 있다.
본 연구는 태권도 수련을 통한 청소년들의 정신력, 주의집중 및 스트레스의 관계에 대해 규명하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구는 청소년기의 운동이 근력과 체격이 왕성하게 발달되는 시기로서, 학생들에게 가장 익숙하게 접할 수 있는 운동인 태권도를 중심으로 하였다. 태권도는 예의를 중시하는 운동으로서 자기 자신 뿐만 아니라 타인을 존중하게 되며, 스트레스 해소 및 정신력에도 많은 도움을 줄 수 있다. 또한 학교생활에서도 많은 영향을 주는 바, 자신감의 향상, 어려운 친구를 도와주는 협동심 등을 학교생활에서 친구들에게 모범을 보일 수 있는 계기가 될 수 있다. 따라서 태권도 수련을 통하여 청소년기에 형성될 수 있는 정신력, 주의집중 및 스트레스와의 관계를 규명하는 것이 중요하다. 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 가설은 다음과 같다. 첫째, 태권도 수련생들은 학년별 정신력, 주의집중 및 스트레스에 차이가 있을 것이다. 둘째, 태권도 수련생들은 수련기간별 정신력, 주의집중 및 스트레스에 차이가 있을 것이다. 본 연구의 가설을 검증하기 위해 독립변인인 태권도 수련과 이를 매개하는 정신력, 주의집중, 스트레스를 중심으로 가설적 모형을 설정한 후, 충청남도 홍성군에 소재하고 있는 A 중학교 남학생 300명을 대상으로 하여 설문지를 통한 자기평가기입법(Self-Adinistration Method 조사를 실시하였다. 이러한 연구는 인구통계학 특성, 요인분석과 신뢰도 분석, 기술통계 분석, 상관분석을 이용하여 결과를 분석한 뒤 결론을 도출하였다. 조사 결과, 태권도 수련이 청소년들의 정신력, 주의집중, 스트레스에 영향을 미치는 프로그램이라는 근거를 마련할 수는 없었다. 이러한 결과는 학생들의 대부분이 개인화되어있다는 현실적인 원인으로 하여 미비한 영향을 나타낸 것으로 추측할 수 있으며, 향후 연구 대상 범위의 확대 및 가설의 확장을 통해 새로운 연구의 기초가 되었다는 점에 의의를 가질 수 있다.
This study aimed to identify the relationship between Taekwondo training and adolescents' willpower, attention concentration and stress. It focused on Taekwondo, the exercise most easily accessible to students, as adolescence is the period in which exercise can actively develop their muscular streng...
This study aimed to identify the relationship between Taekwondo training and adolescents' willpower, attention concentration and stress. It focused on Taekwondo, the exercise most easily accessible to students, as adolescence is the period in which exercise can actively develop their muscular strength and physique. As Taekwondo is the exercise that puts emphasis on courtesy, it can induce its trainees to respect themselves and others and assist them in relieving their stress and reinforcing their willpower or mental power. And as Taekwondo has many effects on the school life, it can become a motive for setting an example to friends in the school life such as improving self-confidence, cooperation of helping friends in a difficult situation and the like. Accordingly, it is important to identify the relationship between willpower and attention concentration which can be formed in adolescence through Taekwondo training, and stress. To attain the aim of this study, the following study hypotheses were set:
First, there would be a difference in willpower, attention concentration and stress among Taekwondo trainees according to academic years. Second, there would be a difference in willpower, attention concentration and stress among Taekwondo trainees according to the period of training.
To test the hypotheses of this study, it set the hypothetical model with a focus on the independent variable of Taekwondo training, and its intervening variables such as willpower, attention concentration and stress and conducted the questionnaire research for 300 male students of the 'A' middle school located in Hongseong-gun, Chungcheongnam-do Province in a self-administration method. Data obtained from the questionnaire research were analyzed through analysis of demographical characteristics, factor analysis and reliability analysis, descriptive statistical analysis and correlation analysis. Based on the findings of analysis, the following conclusion was drawn: This study could not find out grounds to support the program for Taekwondo training to have an effect on adolescents' willpower, attention concentration and stress. It can be inferred from this result that most of the responding students were insignificantly influenced by Taekwondo training for the realistic cause of their individualization. But this study has its significance in that it laid the basis for new study through the extension of the scope of study target and of hypotheses.
This study aimed to identify the relationship between Taekwondo training and adolescents' willpower, attention concentration and stress. It focused on Taekwondo, the exercise most easily accessible to students, as adolescence is the period in which exercise can actively develop their muscular strength and physique. As Taekwondo is the exercise that puts emphasis on courtesy, it can induce its trainees to respect themselves and others and assist them in relieving their stress and reinforcing their willpower or mental power. And as Taekwondo has many effects on the school life, it can become a motive for setting an example to friends in the school life such as improving self-confidence, cooperation of helping friends in a difficult situation and the like. Accordingly, it is important to identify the relationship between willpower and attention concentration which can be formed in adolescence through Taekwondo training, and stress. To attain the aim of this study, the following study hypotheses were set:
First, there would be a difference in willpower, attention concentration and stress among Taekwondo trainees according to academic years. Second, there would be a difference in willpower, attention concentration and stress among Taekwondo trainees according to the period of training.
To test the hypotheses of this study, it set the hypothetical model with a focus on the independent variable of Taekwondo training, and its intervening variables such as willpower, attention concentration and stress and conducted the questionnaire research for 300 male students of the 'A' middle school located in Hongseong-gun, Chungcheongnam-do Province in a self-administration method. Data obtained from the questionnaire research were analyzed through analysis of demographical characteristics, factor analysis and reliability analysis, descriptive statistical analysis and correlation analysis. Based on the findings of analysis, the following conclusion was drawn: This study could not find out grounds to support the program for Taekwondo training to have an effect on adolescents' willpower, attention concentration and stress. It can be inferred from this result that most of the responding students were insignificantly influenced by Taekwondo training for the realistic cause of their individualization. But this study has its significance in that it laid the basis for new study through the extension of the scope of study target and of hypotheses.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.