최근 일선 학교의 인성교육에 대한 사회적 요구가 커지고 있다. 교육의 장인 학교에서는 입시위주의 교육정책으로 인하여 학교 부적응으로 인해 학업을 중도 포기하는 학생이 늘고 학교폭력 등의 문제를 야기하고 교사들의 교권은 실추되고 있어 커다란 사회문제로 가시화되고 있다. 독서는 상상력을 통해 인간이 지닌 감성을 움직이고 도덕적인 앎과 실천의지를 깨우치며 바른 생각과 정서적 체험을 경험하게 한다. 인간은 독서를 통해 지적으로 성장하고 정서를 함양함으로써 비로소 지적․정서적 균형을 지닌 인간다운 인간 즉 전인으로 성장할 수 있게 된다. 따라서 본 연구는 시간적․공간적 제약으로부터 좀 더 자유롭고 보다 더 근본적이고 파급 효과가 큰 교육 방법인 독서를 중심으로 한 인성교육 프로그램을 구안․적용해 봄으로써 독서가 초등학생들의 인성발달에 미치는 영향을 연구하고자 하였다. 본 연구의 목적은 첫째, 인성함양을 위한 독서교육 프로그램을 개발․적용해 보고, 둘째, 올바른 인성함양에 있어서 독서교육의 효과성을 검증하여, 셋째, 인성교육을 위한 독서교육의 방향을 모색해 보는데 목적이 있다. 본 연구는 초등학교 6학년 학생 17명을 대상으로 교육부 선정 7대 인성덕목과 인성교육진흥법에서 제시한 10대 핵심덕목인 정직, 절제, 자율, 시민성, 책임 및 성실, 존중, 배려 및 소통, 인류애, 예의, 정의, 지식 및 지혜, 공감, 협동을 중심으로 인성중심의 독서교육 프로그램을 개발하고 적용하여 초등학생의 인성함양에 어떠한 영향을 미치는가에 대하여 조사하기 위한 것이다. 연구 목적을 달성하기 위한 연구 방법은 다음과 같다. 첫째, KEDI(한국교육개발원)의 표준화 인성검사로 실험 참여자의 사전 인성발달정도를 검사하고, 둘째, 인성중심의 독서교육 프로그램을 구안․적용하며, 셋째, KEDI(한국교육개발원)의 표준화 인성검사와 독서교육 프로그램 참여자의 정서적 태도를 단일집단 사전․사후 검사를 통해 인성덕목의 전체적인 변화와 인성덕목별 차이를 분석하기로 한다. 그리고 몰입감, 만족감, 즐거움 등을 설문조사하여 ...
최근 일선 학교의 인성교육에 대한 사회적 요구가 커지고 있다. 교육의 장인 학교에서는 입시위주의 교육정책으로 인하여 학교 부적응으로 인해 학업을 중도 포기하는 학생이 늘고 학교폭력 등의 문제를 야기하고 교사들의 교권은 실추되고 있어 커다란 사회문제로 가시화되고 있다. 독서는 상상력을 통해 인간이 지닌 감성을 움직이고 도덕적인 앎과 실천의지를 깨우치며 바른 생각과 정서적 체험을 경험하게 한다. 인간은 독서를 통해 지적으로 성장하고 정서를 함양함으로써 비로소 지적․정서적 균형을 지닌 인간다운 인간 즉 전인으로 성장할 수 있게 된다. 따라서 본 연구는 시간적․공간적 제약으로부터 좀 더 자유롭고 보다 더 근본적이고 파급 효과가 큰 교육 방법인 독서를 중심으로 한 인성교육 프로그램을 구안․적용해 봄으로써 독서가 초등학생들의 인성발달에 미치는 영향을 연구하고자 하였다. 본 연구의 목적은 첫째, 인성함양을 위한 독서교육 프로그램을 개발․적용해 보고, 둘째, 올바른 인성함양에 있어서 독서교육의 효과성을 검증하여, 셋째, 인성교육을 위한 독서교육의 방향을 모색해 보는데 목적이 있다. 본 연구는 초등학교 6학년 학생 17명을 대상으로 교육부 선정 7대 인성덕목과 인성교육진흥법에서 제시한 10대 핵심덕목인 정직, 절제, 자율, 시민성, 책임 및 성실, 존중, 배려 및 소통, 인류애, 예의, 정의, 지식 및 지혜, 공감, 협동을 중심으로 인성중심의 독서교육 프로그램을 개발하고 적용하여 초등학생의 인성함양에 어떠한 영향을 미치는가에 대하여 조사하기 위한 것이다. 연구 목적을 달성하기 위한 연구 방법은 다음과 같다. 첫째, KEDI(한국교육개발원)의 표준화 인성검사로 실험 참여자의 사전 인성발달정도를 검사하고, 둘째, 인성중심의 독서교육 프로그램을 구안․적용하며, 셋째, KEDI(한국교육개발원)의 표준화 인성검사와 독서교육 프로그램 참여자의 정서적 태도를 단일집단 사전․사후 검사를 통해 인성덕목의 전체적인 변화와 인성덕목별 차이를 분석하기로 한다. 그리고 몰입감, 만족감, 즐거움 등을 설문조사하여 회귀분석을 통하여 인성함양에 있어 독서교육 프로그램의 유용성을 검증하고자 하였다. 인성중심 독서교육 프로그램 적용 결과 인성 전체의 변화는 사전검사 2.83, 사후검사 3.94로 1.11 정도의 평균점수가 향상되었다. 인성덕목별 변화는 자기존중 항목이 가장 큰 변화를 보였으며, 정직 및 용기, 정의 덕목이 가장 낮은 변화를 보였다. 가설검증을 위하여 t-test를 실시한 결과 t값은 ±1.96보다 크게 나타나 인성중심의 독서교육 프로그램은 초등학생의 인성발달에 영향을 미친다는 연구가설이 채택되었다. 그리고 프로그램의 영향력을 분석하기 위해 참가자들의 몰입감, 만족감, 즐거움 등의 정서적 요인이 인성발달에 미치는 영향력을 살펴보기 위한 회귀분석을 실시한 결과 모든 영역에서 유의미한 영향이 있는 것으로 나타났다. 앞으로 독서를 통한 인성교육의 목적을 달성하기 위해서는 일정 시간과 일정 기간에 걸쳐 계획적이고 의도적으로 접근할 수 있는 교육 프로그램이 개발되어야 하며, 교육 프로그램을 개발하기 위해서는 독서교육의 관점과 인성교육의 관점을 종합적으로 바라볼 수 있는 인식의 변화가 필요하다.
최근 일선 학교의 인성교육에 대한 사회적 요구가 커지고 있다. 교육의 장인 학교에서는 입시위주의 교육정책으로 인하여 학교 부적응으로 인해 학업을 중도 포기하는 학생이 늘고 학교폭력 등의 문제를 야기하고 교사들의 교권은 실추되고 있어 커다란 사회문제로 가시화되고 있다. 독서는 상상력을 통해 인간이 지닌 감성을 움직이고 도덕적인 앎과 실천의지를 깨우치며 바른 생각과 정서적 체험을 경험하게 한다. 인간은 독서를 통해 지적으로 성장하고 정서를 함양함으로써 비로소 지적․정서적 균형을 지닌 인간다운 인간 즉 전인으로 성장할 수 있게 된다. 따라서 본 연구는 시간적․공간적 제약으로부터 좀 더 자유롭고 보다 더 근본적이고 파급 효과가 큰 교육 방법인 독서를 중심으로 한 인성교육 프로그램을 구안․적용해 봄으로써 독서가 초등학생들의 인성발달에 미치는 영향을 연구하고자 하였다. 본 연구의 목적은 첫째, 인성함양을 위한 독서교육 프로그램을 개발․적용해 보고, 둘째, 올바른 인성함양에 있어서 독서교육의 효과성을 검증하여, 셋째, 인성교육을 위한 독서교육의 방향을 모색해 보는데 목적이 있다. 본 연구는 초등학교 6학년 학생 17명을 대상으로 교육부 선정 7대 인성덕목과 인성교육진흥법에서 제시한 10대 핵심덕목인 정직, 절제, 자율, 시민성, 책임 및 성실, 존중, 배려 및 소통, 인류애, 예의, 정의, 지식 및 지혜, 공감, 협동을 중심으로 인성중심의 독서교육 프로그램을 개발하고 적용하여 초등학생의 인성함양에 어떠한 영향을 미치는가에 대하여 조사하기 위한 것이다. 연구 목적을 달성하기 위한 연구 방법은 다음과 같다. 첫째, KEDI(한국교육개발원)의 표준화 인성검사로 실험 참여자의 사전 인성발달정도를 검사하고, 둘째, 인성중심의 독서교육 프로그램을 구안․적용하며, 셋째, KEDI(한국교육개발원)의 표준화 인성검사와 독서교육 프로그램 참여자의 정서적 태도를 단일집단 사전․사후 검사를 통해 인성덕목의 전체적인 변화와 인성덕목별 차이를 분석하기로 한다. 그리고 몰입감, 만족감, 즐거움 등을 설문조사하여 회귀분석을 통하여 인성함양에 있어 독서교육 프로그램의 유용성을 검증하고자 하였다. 인성중심 독서교육 프로그램 적용 결과 인성 전체의 변화는 사전검사 2.83, 사후검사 3.94로 1.11 정도의 평균점수가 향상되었다. 인성덕목별 변화는 자기존중 항목이 가장 큰 변화를 보였으며, 정직 및 용기, 정의 덕목이 가장 낮은 변화를 보였다. 가설검증을 위하여 t-test를 실시한 결과 t값은 ±1.96보다 크게 나타나 인성중심의 독서교육 프로그램은 초등학생의 인성발달에 영향을 미친다는 연구가설이 채택되었다. 그리고 프로그램의 영향력을 분석하기 위해 참가자들의 몰입감, 만족감, 즐거움 등의 정서적 요인이 인성발달에 미치는 영향력을 살펴보기 위한 회귀분석을 실시한 결과 모든 영역에서 유의미한 영향이 있는 것으로 나타났다. 앞으로 독서를 통한 인성교육의 목적을 달성하기 위해서는 일정 시간과 일정 기간에 걸쳐 계획적이고 의도적으로 접근할 수 있는 교육 프로그램이 개발되어야 하며, 교육 프로그램을 개발하기 위해서는 독서교육의 관점과 인성교육의 관점을 종합적으로 바라볼 수 있는 인식의 변화가 필요하다.
Recently, the social demands for personality education in the school are increasing. In the schools, due to the entrance exam-oriented policy, the students who abandon their studies is increasing. Because of it, school violence has become more serious. whereas and teachers' authority decreases. ...
Recently, the social demands for personality education in the school are increasing. In the schools, due to the entrance exam-oriented policy, the students who abandon their studies is increasing. Because of it, school violence has become more serious. whereas and teachers' authority decreases. Reading is about captivating human emotions through imagination. Reading leads to good thoughts and emotional experiences. A person grows intellectually and develops emotionally through reading. In other words, reading develops a well balanced person. Therefore, this study is based on the program for character development using reading more freely from temporal and spatial constraints. The purpose of this study was to investigate the effect of reading on the character development of elementary school students. The purpose of this study: First, develop and apply the program for character development using reading. Second, verify the effect of reading education for character development. Third, seek direction of reading education for character education. This study's subjects included 17 sixth grade elementary school students. The program for character development using reading focuses on seven great personality characters selected by the Ministry of Education and ten key virtues presented by the Education Promotion Act (honesty, temperance, autonomy, citizenship, responsibility, sincerity, respect, care and communication, humanity, courtesy, justice, knowledge) The purpose of this study is to investigate the effect of developing a personality-centered reading education program on the character development of elementary school students. Research methods to achieve research objectives are as follows. Frist, test and analyze participants's character through the KEDI standardized personality test. Second, develop and apply Reading Education Program for character development . Third, analyze the pre-post test Emotional Attitude of Participants in Standardized Personality Test of KEDI and Reading Education Program. Analyze students' satisfaction of the program via surveys and finally substantiate the effects of reading education. As a result of applying the Personality-centered reading education program, the change of total personality was 2.83 in pre-test and 3.94 in post-test, and the average score of 1.11 was improved. In personality virtues, self-esteem(respect, honor) showed the greatest change but honesty, courage and justice showed the lowest change. As a result of the t-test, the t-value was greater than ± 1.96, so that the study of the personality-centered reading education program influenced the character development of elementary school students. In order to analyze the influence of the program, regression analysis was conducted to examine the influences of emotional factors such as immersion, satisfaction, and enjoyment of participants on personality development. As a result, there was a significant effect on all areas. In order to achieve the goal of personality education through reading in the future, it is necessary to develop educational programs that can be planned and intentionally accessed over a period of time. For developing such a program, it is crucial alter the perception of reading freely in respect to reading educative and personality education.
Recently, the social demands for personality education in the school are increasing. In the schools, due to the entrance exam-oriented policy, the students who abandon their studies is increasing. Because of it, school violence has become more serious. whereas and teachers' authority decreases. Reading is about captivating human emotions through imagination. Reading leads to good thoughts and emotional experiences. A person grows intellectually and develops emotionally through reading. In other words, reading develops a well balanced person. Therefore, this study is based on the program for character development using reading more freely from temporal and spatial constraints. The purpose of this study was to investigate the effect of reading on the character development of elementary school students. The purpose of this study: First, develop and apply the program for character development using reading. Second, verify the effect of reading education for character development. Third, seek direction of reading education for character education. This study's subjects included 17 sixth grade elementary school students. The program for character development using reading focuses on seven great personality characters selected by the Ministry of Education and ten key virtues presented by the Education Promotion Act (honesty, temperance, autonomy, citizenship, responsibility, sincerity, respect, care and communication, humanity, courtesy, justice, knowledge) The purpose of this study is to investigate the effect of developing a personality-centered reading education program on the character development of elementary school students. Research methods to achieve research objectives are as follows. Frist, test and analyze participants's character through the KEDI standardized personality test. Second, develop and apply Reading Education Program for character development . Third, analyze the pre-post test Emotional Attitude of Participants in Standardized Personality Test of KEDI and Reading Education Program. Analyze students' satisfaction of the program via surveys and finally substantiate the effects of reading education. As a result of applying the Personality-centered reading education program, the change of total personality was 2.83 in pre-test and 3.94 in post-test, and the average score of 1.11 was improved. In personality virtues, self-esteem(respect, honor) showed the greatest change but honesty, courage and justice showed the lowest change. As a result of the t-test, the t-value was greater than ± 1.96, so that the study of the personality-centered reading education program influenced the character development of elementary school students. In order to analyze the influence of the program, regression analysis was conducted to examine the influences of emotional factors such as immersion, satisfaction, and enjoyment of participants on personality development. As a result, there was a significant effect on all areas. In order to achieve the goal of personality education through reading in the future, it is necessary to develop educational programs that can be planned and intentionally accessed over a period of time. For developing such a program, it is crucial alter the perception of reading freely in respect to reading educative and personality education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.