본고는 자평명리학(子平命理學)의 사주 이론에 기초한 궁합론에 관한 연구이다. 자평명리학은 그동안 전해 내려오던 사주간명법(四柱看命法)인 연본일주(年本日主) 체계를 활용한 방법에서 변화된 일간위주(日干爲主)의 새로운 사주간명법을 북송(北宋) 때 서거이(徐居易)가 고안한 것이다. 이것을 고법(古法)의 명리학인 삼명학(三命學)과 구분하여 그의 호(號)를 따라 자평학 또는 자평명리학이라고 명명(命名)했다.
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본고는 자평명리학(子平命理學)의 사주 이론에 기초한 궁합론에 관한 연구이다. 자평명리학은 그동안 전해 내려오던 사주간명법(四柱看命法)인 연본일주(年本日主) 체계를 활용한 방법에서 변화된 일간위주(日干爲主)의 새로운 사주간명법을 북송(北宋) 때 서거이(徐居易)가 고안한 것이다. 이것을 고법(古法)의 명리학인 삼명학(三命學)과 구분하여 그의 호(號)를 따라 자평학 또는 자평명리학이라고 명명(命名)했다.
신법(新法)의 명리학인 자평명리학은 고법의 명리학인 삼명학의 연본위주(年本爲主)에서 일간위주로, 태월일시(胎月日時)에 연주(年柱)를 합한 오주(五柱)에 의해 간명하던 것에서 태원(胎元)을 제외한 연월일시(年月日時)의 사주(四柱)에 의해 간명하는 것으로 발전되었다. 고법에서는 연간(年干)을 녹(祿), 연지(年支)를 명(命) 그리고 연주(年柱)의 납음(納音)을 신(身)이라 하여 이것들을 삼원(三元)이라 하였다. 그러나 신법에서는 천간(天干)을 천원(天元), 지지(地支)를 지원(地元) 그리고 지장간(地藏干)을 인원(人元)이라 하여 이것들을 삼원이라 함으로써 지장간의 이론이 등장하였다. 그리고 납음오행(納音五行)에 관해서 고법에서는 그것을 중시하였으나 신법에서는 그것을 언급하기만 했다. 신살(神煞)에 관해서 고법에서는 그것을 모두 적용했으나 신법에서는 그중 일부만 적용하면서 점차 그것을 배제하기 시작했다. 간명에 있어 고법에서는 연간(年干) 중심으로 납음(納音), 진오행(眞五行)과 신살을 적용한 반면 신법에서는 일간(日干)에 월령(月令)을 대비하고 생극제화(生剋制化)로써 간명하였다.
인간은 사회적 동물로서 원시 시대의 씨족사회에서부터 문명이 발달되어 오면서 사회 규범이 제도화되었다. 또한 여러 가지 결혼 행태들도 있어 왔다. 형매혼, 대우혼, 전방제, 잉첩제, 겁탈혼, 매매혼, 중매혼 등이 그것이다. 이러한 결혼 행태들 중에서 일부일처제(一夫一妻制)로 변화되는 과정에 궁합의 중요성이 대두됨으로써 다양한 형태의 궁합 이론들이 있어 왔다. 그래서 본고에서는 자평명리학의 간명에 기초하여 음양(陰陽), 용신(用神)과 상신(相神)에 기초한 궁합 이론을 실제 궁합에 적용시켜 보았다.
하나의 기(氣)에서 동(動)과 정(精)으로 나누어져 음양이 되고, 이것은 각각 노소(老少)가 있어 사상(四象)으로 재차 나누어진다. 노(老)란 태양(太陽)과 태음(太陰)이고 소(少)란 소양(少陽)과 소음(少陰)이며 이것을 사상이라 한다. 오행(五行)을 사상에 배치하였다. 오행의 운행(運行)은 상생(相生)과 상극(相剋)에 의해 이루어진다.
용신에 관해서는 ‘용사지신(用事之神)’, 즉 일{사(事)}에 사용{용(用)}하는 신(神)이라는 뜻이지만, 그 의미가 분명하지 않다. 『연해자평(淵海子平)』의 계선편(繼善篇)에는 “월령자(月令者) 제강야(提綱也) 간명선간제강(看命先看提綱) 방간기여(方看其餘)”, 즉 “월령(月令)은 제강(提綱)이다. 명(命)을 살필 때에는 먼저 제강을 살피고, 장차 그 나머지를 살핀다”고 하였다. 결국 용신이라는 것은 ‘일에 쓰는 신’으로 ‘월령이 가장 중요한 핵심’이며, “용신불가손상(用神不可損傷) 일주최의건왕시야(日主最宜健旺是也)”, 즉 “용신은 손상되지 않아야 하고 일주는 마땅히 건왕해야 한다”는 뜻이 된다. 그리고 상신은 일간을 생(生)해주는 기운이 아닌 월령(月令) 즉 용신이 아니면서 용신보다도 더 중요한 역할을 하는 사주의 핵심적인 기운을 뜻한다.
자평명리학에서 언급한 음양, 용신과 상신에 관한 개념과 격국을 정하고, 여기에 길신(吉神)과 흉신(凶神)을 나누어서 순용(順用)과 역용(逆用)을 통한 성패(成敗)에 따라 일생의 길흉화복(吉凶禍福)을 판단한다. 이것을 궁합에 적용했을 때 부부(夫婦)의 연(緣)이 길(吉)하거나 흉(凶)하다고 확정적으로 말할 수 없다. 궁합에 관한 여러 가지의 이론에 따라 궁합이 좋고 나쁨이 뒤바뀔 수 있으므로 궁합은 다만 참고적인 요소로 논의되어야 한다. 결혼한다고 하여 누구나 모두 다 좋은 관계를 유지하면서 행복하게 살 수 있는 것도 아니다. 왜냐 하면 부부간에 궁합이 서로 맞지 않아 이혼함으로써 더 나은 삶을 살 수도 있으며, 결혼하지 않고 그 생을 다한다고 하여 행복하지 않은 삶이라고 말할 수도 없기 때문이다. 그러하더라도 음양의 조화나 자연의 이치를 생각하면 결혼하여 행복한 삶을 살아가는 것이 더욱 바람직할 것이다.
본고는 자평명리학(子平命理學)의 사주 이론에 기초한 궁합론에 관한 연구이다. 자평명리학은 그동안 전해 내려오던 사주간명법(四柱看命法)인 연본일주(年本日主) 체계를 활용한 방법에서 변화된 일간위주(日干爲主)의 새로운 사주간명법을 북송(北宋) 때 서거이(徐居易)가 고안한 것이다. 이것을 고법(古法)의 명리학인 삼명학(三命學)과 구분하여 그의 호(號)를 따라 자평학 또는 자평명리학이라고 명명(命名)했다.
신법(新法)의 명리학인 자평명리학은 고법의 명리학인 삼명학의 연본위주(年本爲主)에서 일간위주로, 태월일시(胎月日時)에 연주(年柱)를 합한 오주(五柱)에 의해 간명하던 것에서 태원(胎元)을 제외한 연월일시(年月日時)의 사주(四柱)에 의해 간명하는 것으로 발전되었다. 고법에서는 연간(年干)을 녹(祿), 연지(年支)를 명(命) 그리고 연주(年柱)의 납음(納音)을 신(身)이라 하여 이것들을 삼원(三元)이라 하였다. 그러나 신법에서는 천간(天干)을 천원(天元), 지지(地支)를 지원(地元) 그리고 지장간(地藏干)을 인원(人元)이라 하여 이것들을 삼원이라 함으로써 지장간의 이론이 등장하였다. 그리고 납음오행(納音五行)에 관해서 고법에서는 그것을 중시하였으나 신법에서는 그것을 언급하기만 했다. 신살(神煞)에 관해서 고법에서는 그것을 모두 적용했으나 신법에서는 그중 일부만 적용하면서 점차 그것을 배제하기 시작했다. 간명에 있어 고법에서는 연간(年干) 중심으로 납음(納音), 진오행(眞五行)과 신살을 적용한 반면 신법에서는 일간(日干)에 월령(月令)을 대비하고 생극제화(生剋制化)로써 간명하였다.
인간은 사회적 동물로서 원시 시대의 씨족사회에서부터 문명이 발달되어 오면서 사회 규범이 제도화되었다. 또한 여러 가지 결혼 행태들도 있어 왔다. 형매혼, 대우혼, 전방제, 잉첩제, 겁탈혼, 매매혼, 중매혼 등이 그것이다. 이러한 결혼 행태들 중에서 일부일처제(一夫一妻制)로 변화되는 과정에 궁합의 중요성이 대두됨으로써 다양한 형태의 궁합 이론들이 있어 왔다. 그래서 본고에서는 자평명리학의 간명에 기초하여 음양(陰陽), 용신(用神)과 상신(相神)에 기초한 궁합 이론을 실제 궁합에 적용시켜 보았다.
하나의 기(氣)에서 동(動)과 정(精)으로 나누어져 음양이 되고, 이것은 각각 노소(老少)가 있어 사상(四象)으로 재차 나누어진다. 노(老)란 태양(太陽)과 태음(太陰)이고 소(少)란 소양(少陽)과 소음(少陰)이며 이것을 사상이라 한다. 오행(五行)을 사상에 배치하였다. 오행의 운행(運行)은 상생(相生)과 상극(相剋)에 의해 이루어진다.
용신에 관해서는 ‘용사지신(用事之神)’, 즉 일{사(事)}에 사용{용(用)}하는 신(神)이라는 뜻이지만, 그 의미가 분명하지 않다. 『연해자평(淵海子平)』의 계선편(繼善篇)에는 “월령자(月令者) 제강야(提綱也) 간명선간제강(看命先看提綱) 방간기여(方看其餘)”, 즉 “월령(月令)은 제강(提綱)이다. 명(命)을 살필 때에는 먼저 제강을 살피고, 장차 그 나머지를 살핀다”고 하였다. 결국 용신이라는 것은 ‘일에 쓰는 신’으로 ‘월령이 가장 중요한 핵심’이며, “용신불가손상(用神不可損傷) 일주최의건왕시야(日主最宜健旺是也)”, 즉 “용신은 손상되지 않아야 하고 일주는 마땅히 건왕해야 한다”는 뜻이 된다. 그리고 상신은 일간을 생(生)해주는 기운이 아닌 월령(月令) 즉 용신이 아니면서 용신보다도 더 중요한 역할을 하는 사주의 핵심적인 기운을 뜻한다.
자평명리학에서 언급한 음양, 용신과 상신에 관한 개념과 격국을 정하고, 여기에 길신(吉神)과 흉신(凶神)을 나누어서 순용(順用)과 역용(逆用)을 통한 성패(成敗)에 따라 일생의 길흉화복(吉凶禍福)을 판단한다. 이것을 궁합에 적용했을 때 부부(夫婦)의 연(緣)이 길(吉)하거나 흉(凶)하다고 확정적으로 말할 수 없다. 궁합에 관한 여러 가지의 이론에 따라 궁합이 좋고 나쁨이 뒤바뀔 수 있으므로 궁합은 다만 참고적인 요소로 논의되어야 한다. 결혼한다고 하여 누구나 모두 다 좋은 관계를 유지하면서 행복하게 살 수 있는 것도 아니다. 왜냐 하면 부부간에 궁합이 서로 맞지 않아 이혼함으로써 더 나은 삶을 살 수도 있으며, 결혼하지 않고 그 생을 다한다고 하여 행복하지 않은 삶이라고 말할 수도 없기 때문이다. 그러하더라도 음양의 조화나 자연의 이치를 생각하면 결혼하여 행복한 삶을 살아가는 것이 더욱 바람직할 것이다.
This research investigated Gunghap theory based on Saju theory of Japyung Myung-Li theory(子平命理學). Japyung Myung-Li theory was devised by Seogeoi(徐居易), created a new Saju Ganmyung method of Ilganwiju(日干爲主) changed from the method that utilized Yeonbonilju(年本日主) system, Sajuganmyung method(四柱看命法) whic...
This research investigated Gunghap theory based on Saju theory of Japyung Myung-Li theory(子平命理學). Japyung Myung-Li theory was devised by Seogeoi(徐居易), created a new Saju Ganmyung method of Ilganwiju(日干爲主) changed from the method that utilized Yeonbonilju(年本日主) system, Sajuganmyung method(四柱看命法) which had been transmitted in the meantime during North Song(北宋). This was named(命名) Japyung theory or Japyung Myung-Li theory according to his Ho(號), by dividing this from the ancient(古法) Myung-Li theory, Sammyung theory(三命學).
Japyung Myung-Li theory, Myung-Li theory of new theory(新法), was developed to Ilganwiju from Yeonbonwiju(年本爲主) of Sammyung theory, the ancient Myung-Li theory, to Saju(四柱) ganmyung by year․month․date and time(年月日時) except Taewon(胎元) from Oju(五柱) ganmyung combining Taewolilsi(胎月日時) with Yeonju(年柱). In the ancient theory, Yeongan(年干) is called Nok(祿), Yeonji(年支) is Myung(命), and Nabeum(納音) of Yeonju(年柱) as Sin(身), which as called Samwon(三元). However, in the new theory, Cheongan(天干) is called Cheonwon(天元), Jiji(地支) is called Jiwon(地元), and Jijanggan(地藏干) is called Inwon(人元), which are called Samwon and the theory of Jijanggan appeared. Also, in respect of Nabeumohaeng(納音五行), the ancient theory highly emphasized this, however the new theory only mentioned it. In respect of Shenshă(神煞), the ancient theory applied them all, however the new theory gradually excluded them while applying them partly. In Ganmyung, the ancient theory applied Nabeum(納音), Jinohaeng(眞五行), and Sinsal mainly with Yeongan(年干), on the other hand, the new theory compared Ilgan(日干) with Wolryeong(月令), and devised Saenggeukjehwa(生剋制化).
Human beings are social animals, and social norm has been institutionalized as civilization develops since the clan society of the primitive times. Also, there are various marriage behaviors. Hyungmaehon, Daewoohon, Jeonbangje, Yingcheobje, Geobtalhon, Maemaehon, and Jungmaehon. Among these marriage behaviors, the importance of Gunghap stood out in the process of changing to monogamy(一夫一妻制), there are various types of Gunghap theories. Therefore, this research applied Gunghap theory based on Yinyang(陰陽), Yongsin(用神) and Sangsin(相神) based on Japyung Myung-Li theory Ganmyung to the actual Gunghap. One Gi(氣) becomes yinyang by being divided into Dong(動) and Jeong(精), which respectively has Noso(老少: old and young), is again divided into Sasang(四象: four figures). No(老) implies Taeyang(太陽) and Tae-eum(太陰), while So(少) implies Soyang(少陽) and Soeum(少陰), which is called Sasang. The five elements(五行) were arranged in Sasang. Operation(運行) of the five elements was performed by Sangsaeng(相生: coexistence) and Sanggeuk(相剋: incompatibility).
In respect of Yongsin, Yongsin, it implies ‘Yongsajisin(用事之神)’, which is Sin(神) that is used{yong(用)} in work{sa(事)}, however the meaning is not distinct. In Gyeseonpyeon(繼善篇) of『Yeonhaejapyeong(淵海子平)』, “Wolryeongja(月令者) Jegangya(提綱也) Ganmyungseonganjegang(看命先看提綱) Banggangiyeo(方看其餘)”, which means, “Wolryeong(月令) is Jegang(提綱). Firstly investigate Jegang when searching Myung(命), then take care of the others”. Eventually, Yongsin is ‘Sin to be used in work’, which implies, ‘Wolryeong is the most important key part’, accordingly, “Yongsin bulgasonsang(用神不可損傷) Iljuchoiuigeonwangsiya(日主最宜健旺是也)”, that is, “Yongshin should not be damaged, and Ilju should be naturally healthy”. Also, Sangsin is Wolryeong(月令), not the spirit that invigorates(生) Ilgan, which is, the core spirit of Saju that takes more important role than Yongsin, nevertheless not Yongsin.
This research determined the concept and Gyeokguk of yinyang, Yongsin, and Sangsin mentioned in Japyung Myung-Li theory, here determined fortunes(吉凶禍福) of life along with success and failure(成敗) through proper use(順用) and adverse use(逆用) by dividing into fortune god(吉神) and misfortune god(凶神). When applying this to Gunghap, it cannot determine relationship(緣) of wife and husband(夫婦) fortune(吉) or misfortune(凶) decisively. According to various theories of Gunghap, goodness or badness of Gunghap can change, accordingly, Gunghap should be discussed as a referential factor. Everyone cannot live happily when married maintaining a good relationship. Because they can live a better life upon divorce, since their Gunghap is bad, and the people cannot said unhappy only because they finish their life without getting married. Nevertheless, considering the harmony of yinyang, and the principle of nature, it would be more desirable to live a happy life in marriage.
This research investigated Gunghap theory based on Saju theory of Japyung Myung-Li theory(子平命理學). Japyung Myung-Li theory was devised by Seogeoi(徐居易), created a new Saju Ganmyung method of Ilganwiju(日干爲主) changed from the method that utilized Yeonbonilju(年本日主) system, Sajuganmyung method(四柱看命法) which had been transmitted in the meantime during North Song(北宋). This was named(命名) Japyung theory or Japyung Myung-Li theory according to his Ho(號), by dividing this from the ancient(古法) Myung-Li theory, Sammyung theory(三命學).
Japyung Myung-Li theory, Myung-Li theory of new theory(新法), was developed to Ilganwiju from Yeonbonwiju(年本爲主) of Sammyung theory, the ancient Myung-Li theory, to Saju(四柱) ganmyung by year․month․date and time(年月日時) except Taewon(胎元) from Oju(五柱) ganmyung combining Taewolilsi(胎月日時) with Yeonju(年柱). In the ancient theory, Yeongan(年干) is called Nok(祿), Yeonji(年支) is Myung(命), and Nabeum(納音) of Yeonju(年柱) as Sin(身), which as called Samwon(三元). However, in the new theory, Cheongan(天干) is called Cheonwon(天元), Jiji(地支) is called Jiwon(地元), and Jijanggan(地藏干) is called Inwon(人元), which are called Samwon and the theory of Jijanggan appeared. Also, in respect of Nabeumohaeng(納音五行), the ancient theory highly emphasized this, however the new theory only mentioned it. In respect of Shenshă(神煞), the ancient theory applied them all, however the new theory gradually excluded them while applying them partly. In Ganmyung, the ancient theory applied Nabeum(納音), Jinohaeng(眞五行), and Sinsal mainly with Yeongan(年干), on the other hand, the new theory compared Ilgan(日干) with Wolryeong(月令), and devised Saenggeukjehwa(生剋制化).
Human beings are social animals, and social norm has been institutionalized as civilization develops since the clan society of the primitive times. Also, there are various marriage behaviors. Hyungmaehon, Daewoohon, Jeonbangje, Yingcheobje, Geobtalhon, Maemaehon, and Jungmaehon. Among these marriage behaviors, the importance of Gunghap stood out in the process of changing to monogamy(一夫一妻制), there are various types of Gunghap theories. Therefore, this research applied Gunghap theory based on Yinyang(陰陽), Yongsin(用神) and Sangsin(相神) based on Japyung Myung-Li theory Ganmyung to the actual Gunghap. One Gi(氣) becomes yinyang by being divided into Dong(動) and Jeong(精), which respectively has Noso(老少: old and young), is again divided into Sasang(四象: four figures). No(老) implies Taeyang(太陽) and Tae-eum(太陰), while So(少) implies Soyang(少陽) and Soeum(少陰), which is called Sasang. The five elements(五行) were arranged in Sasang. Operation(運行) of the five elements was performed by Sangsaeng(相生: coexistence) and Sanggeuk(相剋: incompatibility).
In respect of Yongsin, Yongsin, it implies ‘Yongsajisin(用事之神)’, which is Sin(神) that is used{yong(用)} in work{sa(事)}, however the meaning is not distinct. In Gyeseonpyeon(繼善篇) of『Yeonhaejapyeong(淵海子平)』, “Wolryeongja(月令者) Jegangya(提綱也) Ganmyungseonganjegang(看命先看提綱) Banggangiyeo(方看其餘)”, which means, “Wolryeong(月令) is Jegang(提綱). Firstly investigate Jegang when searching Myung(命), then take care of the others”. Eventually, Yongsin is ‘Sin to be used in work’, which implies, ‘Wolryeong is the most important key part’, accordingly, “Yongsin bulgasonsang(用神不可損傷) Iljuchoiuigeonwangsiya(日主最宜健旺是也)”, that is, “Yongshin should not be damaged, and Ilju should be naturally healthy”. Also, Sangsin is Wolryeong(月令), not the spirit that invigorates(生) Ilgan, which is, the core spirit of Saju that takes more important role than Yongsin, nevertheless not Yongsin.
This research determined the concept and Gyeokguk of yinyang, Yongsin, and Sangsin mentioned in Japyung Myung-Li theory, here determined fortunes(吉凶禍福) of life along with success and failure(成敗) through proper use(順用) and adverse use(逆用) by dividing into fortune god(吉神) and misfortune god(凶神). When applying this to Gunghap, it cannot determine relationship(緣) of wife and husband(夫婦) fortune(吉) or misfortune(凶) decisively. According to various theories of Gunghap, goodness or badness of Gunghap can change, accordingly, Gunghap should be discussed as a referential factor. Everyone cannot live happily when married maintaining a good relationship. Because they can live a better life upon divorce, since their Gunghap is bad, and the people cannot said unhappy only because they finish their life without getting married. Nevertheless, considering the harmony of yinyang, and the principle of nature, it would be more desirable to live a happy life in marriage.
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