거듭된 산업혁명으로 오늘날 기술지능시대가 펼쳐지고 있다. 한국 정부는 이러한 변화를 반영하여 2011년부터 STEAM 융합교육을 개발지원하기 시작했고, 2015년에는 중학교 자유학기제와 고등학교 문·이과의 통합, 과정 중심 평가, 소프트웨어(SW)교육 등의 특징을 담은 교육개정안을 발표하여 미래사회 역량을 함양한 능동적이고 창조적인 인재를 육성하고 있다. 이러한 교육환경의 변화에 발맞추어 로봇을 주제로 한 캐릭터와 토이를 창작·개발하여 아이들이 로봇토이를 가지고 놀면서 나아가 창의적인 ...
로봇캐릭터 ‘메카포드’ 프로젝트 : 캐릭터창작과 로봇토이 개발을 중심으로
거듭된 산업혁명으로 오늘날 기술지능시대가 펼쳐지고 있다. 한국 정부는 이러한 변화를 반영하여 2011년부터 STEAM 융합교육을 개발지원하기 시작했고, 2015년에는 중학교 자유학기제와 고등학교 문·이과의 통합, 과정 중심 평가, 소프트웨어(SW)교육 등의 특징을 담은 교육개정안을 발표하여 미래사회 역량을 함양한 능동적이고 창조적인 인재를 육성하고 있다. 이러한 교육환경의 변화에 발맞추어 로봇을 주제로 한 캐릭터와 토이를 창작·개발하여 아이들이 로봇토이를 가지고 놀면서 나아가 창의적인 메이커(maker)로 성장할 수 있도록 하고자 한다. 본 논문은 캐릭터창작에서 시작하여 로봇영역으로 이어지며, 다시 교육콘텐츠 영역으로 확장된다. 엔터테인먼트와 교육을 포함하는 에듀테인먼트 로봇콘텐츠를 지향하고 있다. 캐릭터창작, 이야기 구성, 로봇토이 및 로봇콘텐츠개발로 구성되어지는 일련의 작업을 수행하기 위하여 프로젝트를 상상 단계, 시각화 단계, 제품화 단계, 로봇콘텐츠 단계로 구성하여 진행했다. 본 논문은 이론적인 고찰이 아닌 콘텐츠를 기획하고 제작하는 과정을 담고 있다. 로봇이라는 무거운 주제이지만, 캐릭터를 이용하여 로봇토이를 만들어 오락과 교육의 콘텐츠로 만들어가는 일종의 재미있고 신나는 여행이 되기를 바라면서 진행했다. 왜냐하면, 본 프로젝트의 모든 내용은 자라나는 아이들의 것이 되어야하기 때문이다. 오랜 시간 의자에 앉아 암기공부에 지쳐있는 아이들이, 의자에서 일어나 멋진 캐릭터에 호감을 느끼고 그 캐릭터로 만든 로봇토이를 자신의 손으로 작동해보면서 STEAM의 요소인 과학, 기술, 엔지니어링, 예술, 수학을 이해해갈 수 있도록 로봇콘텐츠를 만들어 갈 수 있는 기본 환경을 구축했다는 것에 본 논문의 의의를 두고자 한다. 본 논문은 끝이 아니라 이제 시작이므로 사회에 필요한 로봇콘텐츠를 만들기 위해 지속적인 역할을 다하고자 한다.
로봇캐릭터 ‘메카포드’ 프로젝트 : 캐릭터창작과 로봇토이 개발을 중심으로
거듭된 산업혁명으로 오늘날 기술지능시대가 펼쳐지고 있다. 한국 정부는 이러한 변화를 반영하여 2011년부터 STEAM 융합교육을 개발지원하기 시작했고, 2015년에는 중학교 자유학기제와 고등학교 문·이과의 통합, 과정 중심 평가, 소프트웨어(SW)교육 등의 특징을 담은 교육개정안을 발표하여 미래사회 역량을 함양한 능동적이고 창조적인 인재를 육성하고 있다. 이러한 교육환경의 변화에 발맞추어 로봇을 주제로 한 캐릭터와 토이를 창작·개발하여 아이들이 로봇토이를 가지고 놀면서 나아가 창의적인 메이커(maker)로 성장할 수 있도록 하고자 한다. 본 논문은 캐릭터창작에서 시작하여 로봇영역으로 이어지며, 다시 교육콘텐츠 영역으로 확장된다. 엔터테인먼트와 교육을 포함하는 에듀테인먼트 로봇콘텐츠를 지향하고 있다. 캐릭터창작, 이야기 구성, 로봇토이 및 로봇콘텐츠개발로 구성되어지는 일련의 작업을 수행하기 위하여 프로젝트를 상상 단계, 시각화 단계, 제품화 단계, 로봇콘텐츠 단계로 구성하여 진행했다. 본 논문은 이론적인 고찰이 아닌 콘텐츠를 기획하고 제작하는 과정을 담고 있다. 로봇이라는 무거운 주제이지만, 캐릭터를 이용하여 로봇토이를 만들어 오락과 교육의 콘텐츠로 만들어가는 일종의 재미있고 신나는 여행이 되기를 바라면서 진행했다. 왜냐하면, 본 프로젝트의 모든 내용은 자라나는 아이들의 것이 되어야하기 때문이다. 오랜 시간 의자에 앉아 암기공부에 지쳐있는 아이들이, 의자에서 일어나 멋진 캐릭터에 호감을 느끼고 그 캐릭터로 만든 로봇토이를 자신의 손으로 작동해보면서 STEAM의 요소인 과학, 기술, 엔지니어링, 예술, 수학을 이해해갈 수 있도록 로봇콘텐츠를 만들어 갈 수 있는 기본 환경을 구축했다는 것에 본 논문의 의의를 두고자 한다. 본 논문은 끝이 아니라 이제 시작이므로 사회에 필요한 로봇콘텐츠를 만들기 위해 지속적인 역할을 다하고자 한다.
Robot Character ‘Mecha-Pod’ Project : Focused on Character Creation and Robot Toy Development
Due to the continuous industrial renovation, the era of technological intelligence has coming today. Korean government started to develop and support STEAM convergence education from 2011 by reflec...
Robot Character ‘Mecha-Pod’ Project : Focused on Character Creation and Robot Toy Development
Due to the continuous industrial renovation, the era of technological intelligence has coming today. Korean government started to develop and support STEAM convergence education from 2011 by reflecting the changes. In 2015, they presented educational revision agenda including free-semester system of middle schools, combination of liberal arts and natural sciences of high schools, process-centered evaluation, SW education, etc. and have cultivated active and creative manpower that cultivated capabilities of the future society. For the changes of educational environment, characters and toys of the subject, robot, were created and developed so that children can play robot toys and furthermore, be grown to creative maker. This thesis started from character creation, continued to robot section, and expanded to the section of educational contents. And, it aims at edutainment robot contents including entertainment and education. For a series of works, such as character creation, story organization, robot toy and robot contents development, the project was organized by imagination state, visualization stage, production stage and robot contents stage. This thesis includes the process planning and manufacturing contents, not a theoretical consideration. The subject is heavy as a robot, but robot toy is made by character and this researcher progressed with a hope of a kind of pleasant and joyful trip making amusement and education contents because all contents of the project must be for growing children. This thesis is significant as children who sat on the chair for a long time stand up, are curious of good characters and operate robot toy of the character manually. And then, basic environment to make robot contents was established so as to understand STEAM factors, science, technology, engineering, art and math. This thesis is started, not ended, so continuous roles should be played so as to make robot contents necessary for this society.
Robot Character ‘Mecha-Pod’ Project : Focused on Character Creation and Robot Toy Development
Due to the continuous industrial renovation, the era of technological intelligence has coming today. Korean government started to develop and support STEAM convergence education from 2011 by reflecting the changes. In 2015, they presented educational revision agenda including free-semester system of middle schools, combination of liberal arts and natural sciences of high schools, process-centered evaluation, SW education, etc. and have cultivated active and creative manpower that cultivated capabilities of the future society. For the changes of educational environment, characters and toys of the subject, robot, were created and developed so that children can play robot toys and furthermore, be grown to creative maker. This thesis started from character creation, continued to robot section, and expanded to the section of educational contents. And, it aims at edutainment robot contents including entertainment and education. For a series of works, such as character creation, story organization, robot toy and robot contents development, the project was organized by imagination state, visualization stage, production stage and robot contents stage. This thesis includes the process planning and manufacturing contents, not a theoretical consideration. The subject is heavy as a robot, but robot toy is made by character and this researcher progressed with a hope of a kind of pleasant and joyful trip making amusement and education contents because all contents of the project must be for growing children. This thesis is significant as children who sat on the chair for a long time stand up, are curious of good characters and operate robot toy of the character manually. And then, basic environment to make robot contents was established so as to understand STEAM factors, science, technology, engineering, art and math. This thesis is started, not ended, so continuous roles should be played so as to make robot contents necessary for this society.
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