일본에서 시작된 소녀문화는 소녀 캐릭터가 등장하는 다양한 문화콘텐츠를 양산했다. 노래, 애니메이션, 영화, 드라마, 만화 등 소녀문화 범주 내의 문화콘텐츠 캐릭터는 성장, 사춘기, 우정 및 사랑 등의 이야기로 소녀들의 공감을 이끌어 낸다. 소녀문화의 매력은 청초하고, 연약하고, 신비로운 존재인 소녀에게 있다. 특히, 소녀 캐릭터가 주인공으로 활약하는 마법소녀 애니메이션은 비현실적인 면모를 극대화시키고 수용자들의 상상력에 활력을 준다. 소녀가 주인공인 최초의 소녀물 애니메이션인 마법소녀물은 일본의 <마법사 사리(魔法使いサリー, 요술공주 샐리, 1966)>를 시작으로 2016년까지 약 50년의 역사를 가지고 있다. 50년 동안 다양한 마법소녀 애니메이션이 탄생할 수 있었던 저력에는 마법소녀 캐릭터에 있다. 평범, 약자, 미완성적인 이미지의 ...
한․일 TV 애니메이션 마법소녀 캐릭터 비교 연구
일본에서 시작된 소녀문화는 소녀 캐릭터가 등장하는 다양한 문화콘텐츠를 양산했다. 노래, 애니메이션, 영화, 드라마, 만화 등 소녀문화 범주 내의 문화콘텐츠 캐릭터는 성장, 사춘기, 우정 및 사랑 등의 이야기로 소녀들의 공감을 이끌어 낸다. 소녀문화의 매력은 청초하고, 연약하고, 신비로운 존재인 소녀에게 있다. 특히, 소녀 캐릭터가 주인공으로 활약하는 마법소녀 애니메이션은 비현실적인 면모를 극대화시키고 수용자들의 상상력에 활력을 준다. 소녀가 주인공인 최초의 소녀물 애니메이션인 마법소녀물은 일본의 <마법사 사리(魔法使いサリー, 요술공주 샐리, 1966)>를 시작으로 2016년까지 약 50년의 역사를 가지고 있다. 50년 동안 다양한 마법소녀 애니메이션이 탄생할 수 있었던 저력에는 마법소녀 캐릭터에 있다. 평범, 약자, 미완성적인 이미지의 어린 소녀 캐릭터가 마법이라는 특별한 힘을 통해 히어로물처럼 특별한 존재로 변하는 서사 구조는 수용자들에게 일상에서 비일상으로 도약할 수 있는 상상력을 준다. 한국의 경우, 마법소녀 애니메이션은 1975년 TBC(동양방송)가 <마법사 사리(魔法使いサリー, 1966)>를 <요술공주 샐리>라는 한국식 이름으로 바꾸어 TV 방영을 한 것에서부터 시작한다. 이후 많은 일본 마법소녀 애니메이션들이 한국에 들어왔으며, 2000년대 이후 본격적으로 한국 자체 마법소녀 애니메이션이 제작, 방영되기 시작했다. 한국 마법소녀 애니메이션은 완구와 같은 상업적 성공을 증명한 일본 마법소녀물 요소를 모방한 경우가 많다. 따라서 일본과 한국 양국의 마법소녀 캐릭터와 서사구조는 기본적으로 비슷한 양상을 보인다. 하지만 일본 마법소녀물은 1966년부터 2016년 현재까지 약 50년의 역사를 가지고 있으며, 한국 마법소녀 애니메이션은 본격적으로 제작된 지 이제 약 10년 정도밖에 되지 않았다. 이러한 마법소녀물 제작 부분의 시간적 격차로 인해 양국의 마법소녀 애니메이션 소녀 캐릭터들에 차이점이 있을 수밖에 없다. 또한, 일본과 한국이라는 국적의 이질성과 양국의 소녀 이미지에 따른 차이점도 있을 것이다. 무엇보다 현재 소녀 이미지는 일본과 한국 대중문화의 중요한 위치를 차지하고 있다. 일본의 AKB48, 한국의 소녀시대, I.O.I 등 걸 그룹(아이돌) 속 소녀캐릭터가 대중문화 양산에 큰 역할을 하고 있다. 걸 그룹뿐만 아니라, 애니메이션, 만화, 잡지 속 소녀 캐릭터의 패션, 화장, 헤어가 수용자들에게 영향을 주며, 소비로 이어진다. 즉, 소녀가 현재 대중문화의 주역 중 하나인 것이다. 그러므로 양국의 애니메이션 속 소녀 캐릭터 이미지를 연구하는 것은 대중문화 현상의 자료로서 의미가 있다고 본다. 따라서 본고는 2000년대 이후 한·일 양국의 마법소녀 애니메이션 소녀 캐릭터를 사례분석 하였다. 일본 마법소녀 애니메이션은 <프리큐어(プリキュアシリーズ) 시리즈(2004~)>와 <마법소녀 마도카☆마기카(魔法少女まどか☆マギカ, 2011)>를, 한국 마법소녀 애니메이션은 <치링치링 시크릿 쥬쥬(2012~)>와 <플라워링 하트(2016)>를 사례 분석하여 양국의 마법소녀 캐릭터에 어떠한 유사점과 차이점이 있는지 살펴보았다. 사례분석에 따른 한국과 일본 마법소녀 캐릭터의 유사점은 다음과 같이 크게 다섯 가지로 볼 수 있다. 첫째, 무국적성이다. 둘째, 변신방법이 유사하다. 셋째, 이야기의 배경과 서사구조가 비슷하다. 넷째, 소녀 캐릭터들의 동성 간의 우정을 통해 이야기가 전개된다. 마지막으로, 본인의 욕망을 위해 마법으로 변신하기로 결심하는 주체적인 인물로 나온다. 한편, 한국과 일본 마법소녀 캐릭터의 차이점은 다음과 같이 다섯 가지로 살펴볼 수 있다. 첫째, 남성 캐릭터의 역할이다. 둘째, 신분상승에 대한 욕망이다. 셋째, 걸 그룹(아이돌) 요소의 유무이다. 넷째, 루키즘(외모지상주의)의 이미지 전달이다. 마지막으로, 캐릭터 성격의 차이다. 이러한 한국과 일본 마법소녀 캐릭터의 유사점과 차이점을 통해 한국 마법소녀 애니메이션 개발을 위한 시사점을 크게 세 가지로 볼 수 있다. 첫째, 마법소녀 캐릭터의 다양성의 문제, 둘째, 마법소녀 캐릭터의 미래지향적 소녀 이미지 전달 역할 필요, 그리고 셋째는 마법소녀 애니메이션 장르의 정체성 확립이다. 본 연구는 소녀 이미지를 마법소녀 애니메이션 속 소녀 캐릭터로 한정하여 살펴보았으나 애니메이션도 2000년대 이후 한국 대중문화를 이끄는 중요한 분야인 만큼 연구 의의가 있다고 본다. 이 연구가 현재 한국 대중문화 코드인 소녀 연구를 위한 밑거름이 될 수 있기를 바란다.
한․일 TV 애니메이션 마법소녀 캐릭터 비교 연구
일본에서 시작된 소녀문화는 소녀 캐릭터가 등장하는 다양한 문화콘텐츠를 양산했다. 노래, 애니메이션, 영화, 드라마, 만화 등 소녀문화 범주 내의 문화콘텐츠 캐릭터는 성장, 사춘기, 우정 및 사랑 등의 이야기로 소녀들의 공감을 이끌어 낸다. 소녀문화의 매력은 청초하고, 연약하고, 신비로운 존재인 소녀에게 있다. 특히, 소녀 캐릭터가 주인공으로 활약하는 마법소녀 애니메이션은 비현실적인 면모를 극대화시키고 수용자들의 상상력에 활력을 준다. 소녀가 주인공인 최초의 소녀물 애니메이션인 마법소녀물은 일본의 <마법사 사리(魔法使いサリー, 요술공주 샐리, 1966)>를 시작으로 2016년까지 약 50년의 역사를 가지고 있다. 50년 동안 다양한 마법소녀 애니메이션이 탄생할 수 있었던 저력에는 마법소녀 캐릭터에 있다. 평범, 약자, 미완성적인 이미지의 어린 소녀 캐릭터가 마법이라는 특별한 힘을 통해 히어로물처럼 특별한 존재로 변하는 서사 구조는 수용자들에게 일상에서 비일상으로 도약할 수 있는 상상력을 준다. 한국의 경우, 마법소녀 애니메이션은 1975년 TBC(동양방송)가 <마법사 사리(魔法使いサリー, 1966)>를 <요술공주 샐리>라는 한국식 이름으로 바꾸어 TV 방영을 한 것에서부터 시작한다. 이후 많은 일본 마법소녀 애니메이션들이 한국에 들어왔으며, 2000년대 이후 본격적으로 한국 자체 마법소녀 애니메이션이 제작, 방영되기 시작했다. 한국 마법소녀 애니메이션은 완구와 같은 상업적 성공을 증명한 일본 마법소녀물 요소를 모방한 경우가 많다. 따라서 일본과 한국 양국의 마법소녀 캐릭터와 서사구조는 기본적으로 비슷한 양상을 보인다. 하지만 일본 마법소녀물은 1966년부터 2016년 현재까지 약 50년의 역사를 가지고 있으며, 한국 마법소녀 애니메이션은 본격적으로 제작된 지 이제 약 10년 정도밖에 되지 않았다. 이러한 마법소녀물 제작 부분의 시간적 격차로 인해 양국의 마법소녀 애니메이션 소녀 캐릭터들에 차이점이 있을 수밖에 없다. 또한, 일본과 한국이라는 국적의 이질성과 양국의 소녀 이미지에 따른 차이점도 있을 것이다. 무엇보다 현재 소녀 이미지는 일본과 한국 대중문화의 중요한 위치를 차지하고 있다. 일본의 AKB48, 한국의 소녀시대, I.O.I 등 걸 그룹(아이돌) 속 소녀캐릭터가 대중문화 양산에 큰 역할을 하고 있다. 걸 그룹뿐만 아니라, 애니메이션, 만화, 잡지 속 소녀 캐릭터의 패션, 화장, 헤어가 수용자들에게 영향을 주며, 소비로 이어진다. 즉, 소녀가 현재 대중문화의 주역 중 하나인 것이다. 그러므로 양국의 애니메이션 속 소녀 캐릭터 이미지를 연구하는 것은 대중문화 현상의 자료로서 의미가 있다고 본다. 따라서 본고는 2000년대 이후 한·일 양국의 마법소녀 애니메이션 소녀 캐릭터를 사례분석 하였다. 일본 마법소녀 애니메이션은 <프리큐어(プリキュアシリーズ) 시리즈(2004~)>와 <마법소녀 마도카☆마기카(魔法少女まどか☆マギカ, 2011)>를, 한국 마법소녀 애니메이션은 <치링치링 시크릿 쥬쥬(2012~)>와 <플라워링 하트(2016)>를 사례 분석하여 양국의 마법소녀 캐릭터에 어떠한 유사점과 차이점이 있는지 살펴보았다. 사례분석에 따른 한국과 일본 마법소녀 캐릭터의 유사점은 다음과 같이 크게 다섯 가지로 볼 수 있다. 첫째, 무국적성이다. 둘째, 변신방법이 유사하다. 셋째, 이야기의 배경과 서사구조가 비슷하다. 넷째, 소녀 캐릭터들의 동성 간의 우정을 통해 이야기가 전개된다. 마지막으로, 본인의 욕망을 위해 마법으로 변신하기로 결심하는 주체적인 인물로 나온다. 한편, 한국과 일본 마법소녀 캐릭터의 차이점은 다음과 같이 다섯 가지로 살펴볼 수 있다. 첫째, 남성 캐릭터의 역할이다. 둘째, 신분상승에 대한 욕망이다. 셋째, 걸 그룹(아이돌) 요소의 유무이다. 넷째, 루키즘(외모지상주의)의 이미지 전달이다. 마지막으로, 캐릭터 성격의 차이다. 이러한 한국과 일본 마법소녀 캐릭터의 유사점과 차이점을 통해 한국 마법소녀 애니메이션 개발을 위한 시사점을 크게 세 가지로 볼 수 있다. 첫째, 마법소녀 캐릭터의 다양성의 문제, 둘째, 마법소녀 캐릭터의 미래지향적 소녀 이미지 전달 역할 필요, 그리고 셋째는 마법소녀 애니메이션 장르의 정체성 확립이다. 본 연구는 소녀 이미지를 마법소녀 애니메이션 속 소녀 캐릭터로 한정하여 살펴보았으나 애니메이션도 2000년대 이후 한국 대중문화를 이끄는 중요한 분야인 만큼 연구 의의가 있다고 본다. 이 연구가 현재 한국 대중문화 코드인 소녀 연구를 위한 밑거름이 될 수 있기를 바란다.
A Comparative Study of Magical Girl Characters of Korean and Japanese TV Animations
The girl culture which started in Japan produced various cultural contents in which a girl character appears. The cultural content characters within the range of the girl culture such as songs, animations, m...
A Comparative Study of Magical Girl Characters of Korean and Japanese TV Animations
The girl culture which started in Japan produced various cultural contents in which a girl character appears. The cultural content characters within the range of the girl culture such as songs, animations, movies, dramas, manga, etc., attracts sympathy of girls through stories of growing, adolescence, friendship and love, etc. The charm of the girl culture is in the girl who is pure, fragile and mysterious. Especially, in the magical girl animations where a girl character plays the main role, unrealistic sides are maximized and vitalizes imagination of the viewers. The first girlish animation with a girl playing the main character was the magical girl stuff and has a history of approximately 50 years from “Magician Sari, Sally, the Magical Princess,” in 1966 to 2016. For 50 years, the force which gave birth to various magical girl animations is in the character of the magical girl. The structure of the storyline in which a young girl character of ordinary, weak and incomplete image turning into a special existence like a hero story through a special power provides imagination to the viewers to takeoff from the ordinary to the out of ordinary. In case of Korea, magical girl animation started when TBC (Tongyang Broadcasting Company) broadcasted in the TV “Magician Sari, 1966” after changing its name to a Korean style, “Sally, the Magical Princess” in 1975. Thereafter, many Japanese magical girl animations came into Korea and from the 2000s, Korea actively started to on its own and broadcasted magical girl animations. Korean magical girl animations in many cases imitated elements of Japanese magical girl stuff which was proved to be commercially successful like toys. Therefore, the magical girl characters and the structure of the storylines of Japan and Korea show similarities. However, Japanese magical girl stuff has history of approximately 50 years from 1966 to the present and Korean magical girl stuff animations started being produced actively only approximately 10 years ago. Due to such difference in the timing in the production of the magical girl stuff, the magical girl animation characters of the two countries inevitably differ. Also, the difference also occurs from the difference in the nationality of Japan and Korea and in the images of girls of the two countries. More than anything, the current image of girls takes an important position in the popular culture of Japan and Korea. Girl characters in the girl groups (idols) such as AKB48 of Japan and Girls Generation, I.O.I of Korea played a large role in producing the popular culture. Not just girl groups, but also the fashion, makeup and hair of girl characters in animations, manga and magazines affect viewers and lead to consumption. Namely, girls are one of the main player of the current popular culture. Therefore, studying the image of girl character in the animations of the two countries is seen to be meaningful as material of effects of the popular culture. Accordingly, this study analyzed cases of girl characters in magical girl animations of the two countries, Korea and Japan, from the 2000s. The Japanese magical girl animations “Free Cure Series (2004~)” and “Magical girl Madoca ☆ Magica (2011)” and the Korean magical girl animations, “Chilingchiling Secret Juju (2012~)” and “Flower ring Heart (2016)”are used for case analysis to look into any similarities and differences in the magical girl characters of the two countries. The similarities of the magical girl characters of Korea and Japan can be largely divided into five things. The first is having no nationality. The second is the similar method of transformation. The third is the similar background of stories and structure of storylines. Fourthly, the story is progressed through the same-sex friendship among girl characters. Lastly, for they are portrayed as autonomous subjects who decide to transform using magic for their own ambitious. On the other hand, the differences in the magical girl characters of Korea and Japan are observed to be the following five things. The first one is the role of male characters. The second is the ambition for climbing up the social ladder. The third is the existence of girl group (idol) element. The fourth is delivery of image of lookism. Finally, there is difference in personalities. Through the differences and similarities of the magical girl characters of Korea and Japan, three large implications can be drawn for developing Korean magical girl animations. They are firstly, the issue of diversity of magical girl characters, secondly, the necessary role of delivering the image of forward-looking girl for the magical girl character and thirdly, establishing identity of the magical girl animation genre. The scope of this study is limited to the girl characters in the magical girl animations for girl images but as animations are an important area leading the Korean popular culture from the 2000s, it would be seen worthwhile to study. I hope that this study can serve as a basis for studying girls which is currently the Korean popular culture code.
A Comparative Study of Magical Girl Characters of Korean and Japanese TV Animations
The girl culture which started in Japan produced various cultural contents in which a girl character appears. The cultural content characters within the range of the girl culture such as songs, animations, movies, dramas, manga, etc., attracts sympathy of girls through stories of growing, adolescence, friendship and love, etc. The charm of the girl culture is in the girl who is pure, fragile and mysterious. Especially, in the magical girl animations where a girl character plays the main role, unrealistic sides are maximized and vitalizes imagination of the viewers. The first girlish animation with a girl playing the main character was the magical girl stuff and has a history of approximately 50 years from “Magician Sari, Sally, the Magical Princess,” in 1966 to 2016. For 50 years, the force which gave birth to various magical girl animations is in the character of the magical girl. The structure of the storyline in which a young girl character of ordinary, weak and incomplete image turning into a special existence like a hero story through a special power provides imagination to the viewers to takeoff from the ordinary to the out of ordinary. In case of Korea, magical girl animation started when TBC (Tongyang Broadcasting Company) broadcasted in the TV “Magician Sari, 1966” after changing its name to a Korean style, “Sally, the Magical Princess” in 1975. Thereafter, many Japanese magical girl animations came into Korea and from the 2000s, Korea actively started to on its own and broadcasted magical girl animations. Korean magical girl animations in many cases imitated elements of Japanese magical girl stuff which was proved to be commercially successful like toys. Therefore, the magical girl characters and the structure of the storylines of Japan and Korea show similarities. However, Japanese magical girl stuff has history of approximately 50 years from 1966 to the present and Korean magical girl stuff animations started being produced actively only approximately 10 years ago. Due to such difference in the timing in the production of the magical girl stuff, the magical girl animation characters of the two countries inevitably differ. Also, the difference also occurs from the difference in the nationality of Japan and Korea and in the images of girls of the two countries. More than anything, the current image of girls takes an important position in the popular culture of Japan and Korea. Girl characters in the girl groups (idols) such as AKB48 of Japan and Girls Generation, I.O.I of Korea played a large role in producing the popular culture. Not just girl groups, but also the fashion, makeup and hair of girl characters in animations, manga and magazines affect viewers and lead to consumption. Namely, girls are one of the main player of the current popular culture. Therefore, studying the image of girl character in the animations of the two countries is seen to be meaningful as material of effects of the popular culture. Accordingly, this study analyzed cases of girl characters in magical girl animations of the two countries, Korea and Japan, from the 2000s. The Japanese magical girl animations “Free Cure Series (2004~)” and “Magical girl Madoca ☆ Magica (2011)” and the Korean magical girl animations, “Chilingchiling Secret Juju (2012~)” and “Flower ring Heart (2016)”are used for case analysis to look into any similarities and differences in the magical girl characters of the two countries. The similarities of the magical girl characters of Korea and Japan can be largely divided into five things. The first is having no nationality. The second is the similar method of transformation. The third is the similar background of stories and structure of storylines. Fourthly, the story is progressed through the same-sex friendship among girl characters. Lastly, for they are portrayed as autonomous subjects who decide to transform using magic for their own ambitious. On the other hand, the differences in the magical girl characters of Korea and Japan are observed to be the following five things. The first one is the role of male characters. The second is the ambition for climbing up the social ladder. The third is the existence of girl group (idol) element. The fourth is delivery of image of lookism. Finally, there is difference in personalities. Through the differences and similarities of the magical girl characters of Korea and Japan, three large implications can be drawn for developing Korean magical girl animations. They are firstly, the issue of diversity of magical girl characters, secondly, the necessary role of delivering the image of forward-looking girl for the magical girl character and thirdly, establishing identity of the magical girl animation genre. The scope of this study is limited to the girl characters in the magical girl animations for girl images but as animations are an important area leading the Korean popular culture from the 2000s, it would be seen worthwhile to study. I hope that this study can serve as a basis for studying girls which is currently the Korean popular culture code.
주제어
#마법소녀 애니메이션 한국 마법소녀 애니메이션 일본 마법소녀 애니메이션 마법소녀 캐릭터 소녀 캐릭터 소녀 이미지 소녀문화 magical girl animations Korean magical girl animations Japanese magical girl animations magical girl characters girl characters girl culture
학위논문 정보
저자
전희진
학위수여기관
한국외국어대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
글로벌문화콘텐츠학과
지도교수
임영상
발행연도
2017
총페이지
xi, 102 p.
키워드
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