이 연구는 클레이 공예활동이 방과 후 학생의 자아개념 향상에 미치는 효과를 알아보기 위한 실험연구로써 구체적인 연구문제는 클레이 공예활동이 방과후 학생들의 학업적 자아개념, 사회적 자아개념, 신체적 자아개념, 정서적 자아개념에 미치는 효과는 어떠한가를 알아보는 것이었다. 이를 위하여 대구·경북에 있는 초등학교 4곳에 방과 후 수업을 하고 있는 학생 100명을 대상으로, 2016년 6월1일부터 8월 31일까지 매 회기 2시간(1시간40분)씩 주 1회 12회기의 프로그램을 실시하였다. 클레이 공예활동은 한국 창작 클레이 문화원 아동교육 프로그램을 토대로 하고 20년간 방과 후 활동을 하면서 했던 수업을 참고로 하여 실험 대상 학생의 수준에 맞도록 재구성하여 사용 하였으며, 평가도구는 구은정과 김진숙의 ...
이 연구는 클레이 공예활동이 방과 후 학생의 자아개념 향상에 미치는 효과를 알아보기 위한 실험연구로써 구체적인 연구문제는 클레이 공예활동이 방과후 학생들의 학업적 자아개념, 사회적 자아개념, 신체적 자아개념, 정서적 자아개념에 미치는 효과는 어떠한가를 알아보는 것이었다. 이를 위하여 대구·경북에 있는 초등학교 4곳에 방과 후 수업을 하고 있는 학생 100명을 대상으로, 2016년 6월1일부터 8월 31일까지 매 회기 2시간(1시간40분)씩 주 1회 12회기의 프로그램을 실시하였다. 클레이 공예활동은 한국 창작 클레이 문화원 아동교육 프로그램을 토대로 하고 20년간 방과 후 활동을 하면서 했던 수업을 참고로 하여 실험 대상 학생의 수준에 맞도록 재구성하여 사용 하였으며, 평가도구는 구은정과 김진숙의 자아존중감 측정도구를 사용 하였다. 자료 처리는 실험집단의 사전·사후 평균점수의 차이를 알아보고자 IBM SPSS Statistics 23 통계 프로그램을 활용하여 대응표본 t검증을 실시하여 통계적 유의성을 검정 하였다. 이 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 클레이 공예활동은 방과후학생의 학업적 자아개념을 향상시키는데 효과적이다. 클레이 공예활동을 통하여 주의산만하고 자신이 부족하다고 생각하는 아동들이 회기별 클레이 공예활동을 하면서 집중력이 좋아지고 자신감이 생겼으며, 학습에 참여하려는 의욕이 높아져 자신을 소중한 존재로 인식하고 무엇이든지 할 수 있다는 자신감이 생겨 역할을 적극적으로 수행함으로써 학업적 자아개념이 향상된 것으로 보인다. 둘째, 클레이 공예활동은 방과후학생의 사회적 자아개념을 향상시키는데 효과적이다. 작품을 만드는 과정에서 친구들과 함께 하는 즐거움을 느끼게 되었고 잘하지 못하는 친구를 도와주는 과정을 통해 남을 배려하는 마음이 길러졌으며 적극적으로 자신이 만든 작품을 자랑하기도 하는 높은 참여의식을 보여 사회적 자아개념이 향상된 것으로 보인다. 셋째, 클레이 공예활동은 방과후학생의 신체적 자아개념을 향상시키는데 효과적이다. 회기를 거듭 하면서 자신의 신체를 통한 적극적 참여 자세를 향상시켜 주었고 수업을 하면서 그 학생의 장점을 보고 ‘귀엽다’, ‘예쁘다’, ‘멋지다’라고 칭찬 해 주었더니 외모에 대한 자신감이 높았다. 넷째, 클레이 공예활동은 방과 후 학생의 정서적 자아개념을 향상시키는데 효과적이다. 교과목에 관심이 없던 학생들이 클레이 공예 활동을 통해서 만든 작품을 가족에게 선물하여 칭찬을 듣기도 하고, 자연스럽게 대화하면서 서로 사랑하고 아껴주는 존재라는 의식을 갖게 되어 정서적 자아개념이 향상된 것으로 보인다.
이 연구는 클레이 공예활동이 방과 후 학생의 자아개념 향상에 미치는 효과를 알아보기 위한 실험연구로써 구체적인 연구문제는 클레이 공예활동이 방과후 학생들의 학업적 자아개념, 사회적 자아개념, 신체적 자아개념, 정서적 자아개념에 미치는 효과는 어떠한가를 알아보는 것이었다. 이를 위하여 대구·경북에 있는 초등학교 4곳에 방과 후 수업을 하고 있는 학생 100명을 대상으로, 2016년 6월1일부터 8월 31일까지 매 회기 2시간(1시간40분)씩 주 1회 12회기의 프로그램을 실시하였다. 클레이 공예활동은 한국 창작 클레이 문화원 아동교육 프로그램을 토대로 하고 20년간 방과 후 활동을 하면서 했던 수업을 참고로 하여 실험 대상 학생의 수준에 맞도록 재구성하여 사용 하였으며, 평가도구는 구은정과 김진숙의 자아존중감 측정도구를 사용 하였다. 자료 처리는 실험집단의 사전·사후 평균점수의 차이를 알아보고자 IBM SPSS Statistics 23 통계 프로그램을 활용하여 대응표본 t검증을 실시하여 통계적 유의성을 검정 하였다. 이 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 클레이 공예활동은 방과후학생의 학업적 자아개념을 향상시키는데 효과적이다. 클레이 공예활동을 통하여 주의산만하고 자신이 부족하다고 생각하는 아동들이 회기별 클레이 공예활동을 하면서 집중력이 좋아지고 자신감이 생겼으며, 학습에 참여하려는 의욕이 높아져 자신을 소중한 존재로 인식하고 무엇이든지 할 수 있다는 자신감이 생겨 역할을 적극적으로 수행함으로써 학업적 자아개념이 향상된 것으로 보인다. 둘째, 클레이 공예활동은 방과후학생의 사회적 자아개념을 향상시키는데 효과적이다. 작품을 만드는 과정에서 친구들과 함께 하는 즐거움을 느끼게 되었고 잘하지 못하는 친구를 도와주는 과정을 통해 남을 배려하는 마음이 길러졌으며 적극적으로 자신이 만든 작품을 자랑하기도 하는 높은 참여의식을 보여 사회적 자아개념이 향상된 것으로 보인다. 셋째, 클레이 공예활동은 방과후학생의 신체적 자아개념을 향상시키는데 효과적이다. 회기를 거듭 하면서 자신의 신체를 통한 적극적 참여 자세를 향상시켜 주었고 수업을 하면서 그 학생의 장점을 보고 ‘귀엽다’, ‘예쁘다’, ‘멋지다’라고 칭찬 해 주었더니 외모에 대한 자신감이 높았다. 넷째, 클레이 공예활동은 방과 후 학생의 정서적 자아개념을 향상시키는데 효과적이다. 교과목에 관심이 없던 학생들이 클레이 공예 활동을 통해서 만든 작품을 가족에게 선물하여 칭찬을 듣기도 하고, 자연스럽게 대화하면서 서로 사랑하고 아껴주는 존재라는 의식을 갖게 되어 정서적 자아개념이 향상된 것으로 보인다.
The purpose of this study is to find inquire the effects of clay craft activities on the improvement of self-concept after school. Specific research problems are clay craft activity that affects after school students regarding the effects on academic self-concept, social self-concept, physical self-...
The purpose of this study is to find inquire the effects of clay craft activities on the improvement of self-concept after school. Specific research problems are clay craft activity that affects after school students regarding the effects on academic self-concept, social self-concept, physical self-concept, emotional self-concept. For this purpose, 100 students who participate the after school program from 4 elementary schools in Daegu and Gyeongbuk, students will take the classes for 2 hours (1 hour and 40 minutes), one time per week from June 1st to August 31st, total classes will be 12 times. The clay craft activities were reconstructed according to the level of the students to be tested with reference to the classes that were made during after school activities for 20 years based on the children's education program of the Korean creative clay council. Assessment tool were used by self-esteem measurement tool from Gu Eun Jung and Kim Jin Sook. Data processing was utilized by using the SIM SPSS Statistics 23 statistical program to find out the difference between the Pre-Assessment and Post-Assessment, statistical significance was tested by applying the corresponding sample T. The conclusions through this study are as follows. First, clay craft activities are effective to improve the academic self-concept of after school students. Through the clay craft activities, the students who thought that they were distracted and lacked themselves improved their concentration and confidence by performing clay craft activities by class. They are motivated to study, also they recognize as a precious being and they have strong confidence by performing their role, the academic self-concept seems to have improved. Second, clay craft activities are effective in improving the social self-concept of after school students. In the course of making the work, they felt the joy of being with my friends and they were raised with the consideration of others through the process of helping friend who were not good. The social self-concept seems to be improved by showing a high participation consciousness which actively boasts the work which it made. Third, clay craft activities are effective to improve the physical self-concept of after school students. By repeating the classes, they improved the positive attitude through their body, when I saw the students' strength, complimented it as 'cute', 'pretty', 'cool', they have strong confidence on their appearance. Fourth, clay craft activities are effective to improve emotional self-concept of after school students. Even students didn't have an interest with their subject, they got compliment by presenting the crafts to family through the clay crafts. It seems that the concept of emotional self is improved, because it has the consciousness of existence that loves and saves each other while they are naturally speaking.
The purpose of this study is to find inquire the effects of clay craft activities on the improvement of self-concept after school. Specific research problems are clay craft activity that affects after school students regarding the effects on academic self-concept, social self-concept, physical self-concept, emotional self-concept. For this purpose, 100 students who participate the after school program from 4 elementary schools in Daegu and Gyeongbuk, students will take the classes for 2 hours (1 hour and 40 minutes), one time per week from June 1st to August 31st, total classes will be 12 times. The clay craft activities were reconstructed according to the level of the students to be tested with reference to the classes that were made during after school activities for 20 years based on the children's education program of the Korean creative clay council. Assessment tool were used by self-esteem measurement tool from Gu Eun Jung and Kim Jin Sook. Data processing was utilized by using the SIM SPSS Statistics 23 statistical program to find out the difference between the Pre-Assessment and Post-Assessment, statistical significance was tested by applying the corresponding sample T. The conclusions through this study are as follows. First, clay craft activities are effective to improve the academic self-concept of after school students. Through the clay craft activities, the students who thought that they were distracted and lacked themselves improved their concentration and confidence by performing clay craft activities by class. They are motivated to study, also they recognize as a precious being and they have strong confidence by performing their role, the academic self-concept seems to have improved. Second, clay craft activities are effective in improving the social self-concept of after school students. In the course of making the work, they felt the joy of being with my friends and they were raised with the consideration of others through the process of helping friend who were not good. The social self-concept seems to be improved by showing a high participation consciousness which actively boasts the work which it made. Third, clay craft activities are effective to improve the physical self-concept of after school students. By repeating the classes, they improved the positive attitude through their body, when I saw the students' strength, complimented it as 'cute', 'pretty', 'cool', they have strong confidence on their appearance. Fourth, clay craft activities are effective to improve emotional self-concept of after school students. Even students didn't have an interest with their subject, they got compliment by presenting the crafts to family through the clay crafts. It seems that the concept of emotional self is improved, because it has the consciousness of existence that loves and saves each other while they are naturally speaking.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.