우리나라는 경제발전과정을 거치며 사회 구조적, 가치관적 변화가 나타났으며, 이로 인한 심각한 저출산 현상이 문제가 되고 있다. 저출산 문제의 근본 원인 중 하나로 거론되는 것이 보육과정에서 소모되는 과도한 비용 및 시간이며, 이를 해결하기 위해 국가적 차원에서 역할 분담을 도모하여 보육서비스를 확충하기 위한 논의들이 등장하였다. 사회적 요구에 따라 초기에는 보육서비스의 양적팽창에 집중하여 성과를 거두었으나, 보육교사의 역할이 증대되면서 보육교사의 질적 수준 향상의 필요성이 대두되고 있다. 이러한 맥락에서 본 연구는 보육교사의 태도에 영향을 미치는 것으로 알려진 직무만족도, ...
우리나라는 경제발전과정을 거치며 사회 구조적, 가치관적 변화가 나타났으며, 이로 인한 심각한 저출산 현상이 문제가 되고 있다. 저출산 문제의 근본 원인 중 하나로 거론되는 것이 보육과정에서 소모되는 과도한 비용 및 시간이며, 이를 해결하기 위해 국가적 차원에서 역할 분담을 도모하여 보육서비스를 확충하기 위한 논의들이 등장하였다. 사회적 요구에 따라 초기에는 보육서비스의 양적팽창에 집중하여 성과를 거두었으나, 보육교사의 역할이 증대되면서 보육교사의 질적 수준 향상의 필요성이 대두되고 있다. 이러한 맥락에서 본 연구는 보육교사의 태도에 영향을 미치는 것으로 알려진 직무만족도, 조직몰입도, 보육효능감, 전문성 인식이 보육교사의 인구·사회학적 변수에 따른 집단별 수준에 차이가 있는지를 ANOVA 분석을 통해 파악하였다. 또한 보육교사의 직무만족도, 조직몰입도, 보육효능감이 전문성 인식과 어떠한 관계를 갖는지를 상관관계 분석을 실시하여 집단별로 영향력의 차이가 있음을 확인하였다. 특히 학력에 따라 고등학교 집단과 대학교 이상 집단에서 인식 수준 및 상관관계의 차이가 나타났다. 이러한 연구결과를 통하여 다음과 같은 정책대안을 제시한다. 첫째, 보육서비스의 질적 수준 향상을 위해서는 인구사회학적 집단별 차이를 기준으로 맞춤형 보육교사 정책 지원이 필요하다. 둘째, 보육교사의 학력이 낮을수록 직무만족도, 조직몰입도, 보육효능감 및 전문성 인식 간의 상관관계가 미치는 영향력이 높았다. 따라서 학력에 따른 단기교육연수 및 맞춤형 보수교육 등 집단별 정책적용을 통해 직무만족도, 조직몰입도, 보육효능감 및 전문성 인식 재고방안을 수립하여 보육교사의 질적 향상을 지향할 필요가 있다. 본 연구는 보육교사들의 인구사회학적 변수에 따라 직무만족도, 조직몰입도, 보육효능감이 전문성 인식에 미치는 집단별 변수들 간의 상관관계성을 파악하고 정책적 대안을 제시하였다는 점에서 의의가 있으나 다음과 같은 연구 한계점을 갖고 있다. 첫째, 연구대상을 서울특별시 내 보육교사로 한정하여 연구결과를 우리나라 보육교사 전체로 일반화하기에는 한계가 있다. 둘째, 설문지 조사방법을 연구방법으로 채택함으로써 표본선정에 있어 연구대상의 제한이 존재한다. 셋째, 설문지 구성 시 사용한 어휘의 추상적 특징으로 인해 본래 설문이 의도한 바에 적합한 응답이 나오지 못한 가능성도 배재할 수 없다.
우리나라는 경제발전과정을 거치며 사회 구조적, 가치관적 변화가 나타났으며, 이로 인한 심각한 저출산 현상이 문제가 되고 있다. 저출산 문제의 근본 원인 중 하나로 거론되는 것이 보육과정에서 소모되는 과도한 비용 및 시간이며, 이를 해결하기 위해 국가적 차원에서 역할 분담을 도모하여 보육서비스를 확충하기 위한 논의들이 등장하였다. 사회적 요구에 따라 초기에는 보육서비스의 양적팽창에 집중하여 성과를 거두었으나, 보육교사의 역할이 증대되면서 보육교사의 질적 수준 향상의 필요성이 대두되고 있다. 이러한 맥락에서 본 연구는 보육교사의 태도에 영향을 미치는 것으로 알려진 직무만족도, 조직몰입도, 보육효능감, 전문성 인식이 보육교사의 인구·사회학적 변수에 따른 집단별 수준에 차이가 있는지를 ANOVA 분석을 통해 파악하였다. 또한 보육교사의 직무만족도, 조직몰입도, 보육효능감이 전문성 인식과 어떠한 관계를 갖는지를 상관관계 분석을 실시하여 집단별로 영향력의 차이가 있음을 확인하였다. 특히 학력에 따라 고등학교 집단과 대학교 이상 집단에서 인식 수준 및 상관관계의 차이가 나타났다. 이러한 연구결과를 통하여 다음과 같은 정책대안을 제시한다. 첫째, 보육서비스의 질적 수준 향상을 위해서는 인구사회학적 집단별 차이를 기준으로 맞춤형 보육교사 정책 지원이 필요하다. 둘째, 보육교사의 학력이 낮을수록 직무만족도, 조직몰입도, 보육효능감 및 전문성 인식 간의 상관관계가 미치는 영향력이 높았다. 따라서 학력에 따른 단기교육연수 및 맞춤형 보수교육 등 집단별 정책적용을 통해 직무만족도, 조직몰입도, 보육효능감 및 전문성 인식 재고방안을 수립하여 보육교사의 질적 향상을 지향할 필요가 있다. 본 연구는 보육교사들의 인구사회학적 변수에 따라 직무만족도, 조직몰입도, 보육효능감이 전문성 인식에 미치는 집단별 변수들 간의 상관관계성을 파악하고 정책적 대안을 제시하였다는 점에서 의의가 있으나 다음과 같은 연구 한계점을 갖고 있다. 첫째, 연구대상을 서울특별시 내 보육교사로 한정하여 연구결과를 우리나라 보육교사 전체로 일반화하기에는 한계가 있다. 둘째, 설문지 조사방법을 연구방법으로 채택함으로써 표본선정에 있어 연구대상의 제한이 존재한다. 셋째, 설문지 구성 시 사용한 어휘의 추상적 특징으로 인해 본래 설문이 의도한 바에 적합한 응답이 나오지 못한 가능성도 배재할 수 없다.
Korea has experienced social structural and value change through economic development, and the low birthrate has become the serious problem. One of the fundamental cause of low birthrate is excessive amount of cost and time consumed in childcare process. In order to solve this problem, there have be...
Korea has experienced social structural and value change through economic development, and the low birthrate has become the serious problem. One of the fundamental cause of low birthrate is excessive amount of cost and time consumed in childcare process. In order to solve this problem, there have been discussions to expand childcare service by dividing the role in national level. In accordance with the social demand, the government achieved result by concentrating on quantitative expansion of childcare service in the beginning, but as the role of childcare teacher increased, the necessity of improving quality of the teacher is on the rise. In this context, this study examined the difference in levels of each group by the sociodemographic variable of childcare teacher by the influential factors to attitude of the teacher such as job satisfaction, organization commitment, childcare efficacy, and professional perception through ANOVA analysis. Also, the study has conducted correlation analysis about the relationship between job satisfaction, organization commitment, childcare efficacy, and professional perception of the teacher and confirmed difference in influences by each groups. Especially, there was perception and correlation difference in high school group and college or higher group by academic level. Based on the study result, the study proposes policy measures as follows. First, to improve quality of childcare service, there is a need for customized childcare teacher policy support based on different sociodemographic groups. Second, the lower the academic level of teacher is, the higher the influence of correlation among job satisfaction, organization commitment, childcare efficacy, and professional perception. Therefore, by apply policies such as short-term training and customized training, there is a need to establish plan to improve job satisfaction, organization commitment, childcare efficacy, and professional perception and accomplish quality improvement of childcare teacher. This study has apprehended the correlation among group variables that are influential to job satisfaction, organization commitment, childcare efficacy, and professional perception by the sociodemographic factors of childcare teachers and proposed the political measures. However the study has several limits. First, the study subject was limited to childcare teachers in Seoul, which is insufficient to generalize the entire childcare teacher of Korea. Second, by choosing survey research and study method, there is a limit in selecting study subject sample group. Third, due to ambiguous features of vocabulary used in survey, there is a chance that the responds of survey does not fit the original intention of the survey.
Korea has experienced social structural and value change through economic development, and the low birthrate has become the serious problem. One of the fundamental cause of low birthrate is excessive amount of cost and time consumed in childcare process. In order to solve this problem, there have been discussions to expand childcare service by dividing the role in national level. In accordance with the social demand, the government achieved result by concentrating on quantitative expansion of childcare service in the beginning, but as the role of childcare teacher increased, the necessity of improving quality of the teacher is on the rise. In this context, this study examined the difference in levels of each group by the sociodemographic variable of childcare teacher by the influential factors to attitude of the teacher such as job satisfaction, organization commitment, childcare efficacy, and professional perception through ANOVA analysis. Also, the study has conducted correlation analysis about the relationship between job satisfaction, organization commitment, childcare efficacy, and professional perception of the teacher and confirmed difference in influences by each groups. Especially, there was perception and correlation difference in high school group and college or higher group by academic level. Based on the study result, the study proposes policy measures as follows. First, to improve quality of childcare service, there is a need for customized childcare teacher policy support based on different sociodemographic groups. Second, the lower the academic level of teacher is, the higher the influence of correlation among job satisfaction, organization commitment, childcare efficacy, and professional perception. Therefore, by apply policies such as short-term training and customized training, there is a need to establish plan to improve job satisfaction, organization commitment, childcare efficacy, and professional perception and accomplish quality improvement of childcare teacher. This study has apprehended the correlation among group variables that are influential to job satisfaction, organization commitment, childcare efficacy, and professional perception by the sociodemographic factors of childcare teachers and proposed the political measures. However the study has several limits. First, the study subject was limited to childcare teachers in Seoul, which is insufficient to generalize the entire childcare teacher of Korea. Second, by choosing survey research and study method, there is a limit in selecting study subject sample group. Third, due to ambiguous features of vocabulary used in survey, there is a chance that the responds of survey does not fit the original intention of the survey.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.