본 연구는 외국인 유학생의 성공적인 한국 대학 생활의 적응을 위하여 그들이 느끼는 스트레스와 학업적응 간에 상관관계가 있는지 탐색하고 있다. 분석맥락은 유학생의 스트레스 요인을 알아보고, 그들의 스트레스 문제와 학업 적응과의 관계에 있어 스트레스 요인들이 유학생의 학업적응에 미치는 영향에 대해 연구해보고, 이를 통해 외국인 유학생의 효과적인 대학생활 적응에 대한 기초자료를 마련하고자 한다.
연구 결과를 요약하면 외국인 유학생이 학업과정을 수행하는데 있어서 받게 되는 스트레스는 개인, 문화적응, 경제, 교육 요인에 의한 스트레스로 추출되었다. 스트레스 변수는 경제 스트레스 요인의 신뢰성 수준이 우수하게 나타났다. 외국인 유학생은 높은 물가에 따른 생할비 부족과 높은 의료비 부담이 가장 큰 스트레스로 작용하고 있다.
이들의 스트레스와 학업적응과의 관계에 있어서는 교육스트레스 요인이 학업적응의 노력 요인에, 문화적응 스트레스 요인이 학업적응의 몰입 요인에 미치는 영향이 부의 관계로 나타났다. 교수와의 관계에서 오는 교육스트레스가 많을수록 외국인 대학원생들은 학과공부를 열심히 하지 못하고 공부하려는 의욕이 떨어지고 성적에 대해 만족스러워하지 못한다. 또한 한국의 예법이나 음식이나 외모의 차이에서 오는 문화적응 스트레스가 많을수록 학업을 대하는 상황이나 교수에 대한 만족도가 떨어져 학업적응에 부정적인 영향을 미치는 결과이다.
연구결과를 종합하여, 외국인 유학생들의 개인별 다른 문화에서 오는 차이나 교수와의 관계를 유학생의 학업 적응에 영향을 미치는 요인으로 해석하고, 유학생지원책에 대한 미시적인 접근도 필요함을 제안한다.
본 연구는 외국인 유학생의 성공적인 한국 대학 생활의 적응을 위하여 그들이 느끼는 스트레스와 학업적응 간에 상관관계가 있는지 탐색하고 있다. 분석맥락은 유학생의 스트레스 요인을 알아보고, 그들의 스트레스 문제와 학업 적응과의 관계에 있어 스트레스 요인들이 유학생의 학업적응에 미치는 영향에 대해 연구해보고, 이를 통해 외국인 유학생의 효과적인 대학생활 적응에 대한 기초자료를 마련하고자 한다.
연구 결과를 요약하면 외국인 유학생이 학업과정을 수행하는데 있어서 받게 되는 스트레스는 개인, 문화적응, 경제, 교육 요인에 의한 스트레스로 추출되었다. 스트레스 변수는 경제 스트레스 요인의 신뢰성 수준이 우수하게 나타났다. 외국인 유학생은 높은 물가에 따른 생할비 부족과 높은 의료비 부담이 가장 큰 스트레스로 작용하고 있다.
이들의 스트레스와 학업적응과의 관계에 있어서는 교육스트레스 요인이 학업적응의 노력 요인에, 문화적응 스트레스 요인이 학업적응의 몰입 요인에 미치는 영향이 부의 관계로 나타났다. 교수와의 관계에서 오는 교육스트레스가 많을수록 외국인 대학원생들은 학과공부를 열심히 하지 못하고 공부하려는 의욕이 떨어지고 성적에 대해 만족스러워하지 못한다. 또한 한국의 예법이나 음식이나 외모의 차이에서 오는 문화적응 스트레스가 많을수록 학업을 대하는 상황이나 교수에 대한 만족도가 떨어져 학업적응에 부정적인 영향을 미치는 결과이다.
연구결과를 종합하여, 외국인 유학생들의 개인별 다른 문화에서 오는 차이나 교수와의 관계를 유학생의 학업 적응에 영향을 미치는 요인으로 해석하고, 유학생지원책에 대한 미시적인 접근도 필요함을 제안한다.
The aim of this study is to investigate whether the stress factors of foreign students influence their academic adjustment.
In the context of the analysis, first, to find out what stress foreign students are feeling. Second, to identify the stress factors that affect foreign students' successful...
The aim of this study is to investigate whether the stress factors of foreign students influence their academic adjustment.
In the context of the analysis, first, to find out what stress foreign students are feeling. Second, to identify the stress factors that affect foreign students' successful academic achievement. Third, the results of this analysis will serve as the basic data for the academic adjustment of international students.
To summarize the results of this study, the stress of foreign students' academic performance was extracted by stress due to individual, cultural adaptation, economic and educational factors. Stress variables showed the reliability level of economic stress factors. Foreign students are suffering from the shortage of living expenses due to high prices and high medical burden in korea.
In the relationship between stress and academic adjustment, it was found that the educational stress factors had a negative effect on the factors of effort to adapt to the college, and the influence of cultural adaptation stress factors on the factors of immersion in academic adjustment appeared to be negative. This means that the more the education stress from the relationship with the professor, the less the foreign graduate students are willing to study, the less willingness to study and the unsatisfied with their grades. In addition, the greater the cultural adaptation stress due to differences in Korean manners, food, or appearance, the more negative the effects of academic situations and satisfaction with professors and the negative impact on academic adjustment.
Based on the results of this study, it is concluded that the relationship between foreign students and professors and cultural differences have a great effect on the academic adjustment of foreign students. Furthermore, it suggests a micro-approach to support policy for international students.
The aim of this study is to investigate whether the stress factors of foreign students influence their academic adjustment.
In the context of the analysis, first, to find out what stress foreign students are feeling. Second, to identify the stress factors that affect foreign students' successful academic achievement. Third, the results of this analysis will serve as the basic data for the academic adjustment of international students.
To summarize the results of this study, the stress of foreign students' academic performance was extracted by stress due to individual, cultural adaptation, economic and educational factors. Stress variables showed the reliability level of economic stress factors. Foreign students are suffering from the shortage of living expenses due to high prices and high medical burden in korea.
In the relationship between stress and academic adjustment, it was found that the educational stress factors had a negative effect on the factors of effort to adapt to the college, and the influence of cultural adaptation stress factors on the factors of immersion in academic adjustment appeared to be negative. This means that the more the education stress from the relationship with the professor, the less the foreign graduate students are willing to study, the less willingness to study and the unsatisfied with their grades. In addition, the greater the cultural adaptation stress due to differences in Korean manners, food, or appearance, the more negative the effects of academic situations and satisfaction with professors and the negative impact on academic adjustment.
Based on the results of this study, it is concluded that the relationship between foreign students and professors and cultural differences have a great effect on the academic adjustment of foreign students. Furthermore, it suggests a micro-approach to support policy for international students.
Keyword
#외국인 유학생 학업적응 스트레스 적응
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.