본 연구는 기능성 마스크팩의 구매행동과 만족도에 관한 연구로 소비자들의 기능성 화장품과 기능성 마스크팩의 인지도에 대한 분석, 기능성 마스크팩의 구매행동에 관한 분석, 기능성 마스크팩의 만족도에 대한 분석 통해 앞으로 점점 확대될 기능성 마스크팩 시장에 기초 자료를 제공하고자 한다. 본 연구대상의 표본은 서울과 경기도에 거주하는 20대부터 50대 이상의 성인 여성으로 구성하였으며 1차 예비조사 후에 226부 설문지를 최종 분석 자료로 사용했다. 이러한 연구에 따른 결과는 다음과 같았다. 첫째, 기능성화장품과 기능성 마스크팩의 인지도를 분석해보니 기능성 화장품에 대해서 과반수이상 높은 인지도를 가지고 있는 것에 반해 마스크팩이 기능성과 비기능성 마스크팩으로 분류되어 있음을 과반수 이상이 알지 못했다. 기능성화장품에 대한 인지도는 높은 편이나 기능성 마스크팩의 인지도는 낮은 것을 알 수 있었다. 둘째, 기능성 화장품의 인지도와 만족도가 구매행동과 높은 연관성을 가지고 있었다. 사용하고 있는 기능성화장품의 개수가 많을수록 기능성 마스크팩의 사용빈도가 높게 나타났다. 구매 주기에 대해 살펴보면 기능성화장품 만족도와 기능성여부를 인지하고 있는 사람들이 적극적인 구매와 소비를 하고 있다. 기능성화장품의 인지도가 높을수록 품질·사용감을 중시하고 재구매 의향이 높았다. 셋째, 기능성 마스크팩의 만족도에 대해 분석해 보면 경험한 효능은 전 연령별로 피부 보습이라는 응답이 대부분을 차지하였고 주름, 미백 개선의 효과에 대한 답변은 미미하였다. 마스크팩의 기본기능인 보습에 대한 경험이 높고 실질적인 기능성 마스크팩의 주름, 미백 개선의 효과가 낮은 것을 알 수 있다. 높은 가격과 효능효과에 대한 불만족이 가장 큰 문제점으로 나타났다.
지속적인 마스크팩 시장의 발전을 위해 기능성 마스크팩의 인지도를 높이는 적극적인 마케팅을 펼치고 연령별, 유통별로 차별화 하여 출시하는 ...
본 연구는 기능성 마스크팩의 구매행동과 만족도에 관한 연구로 소비자들의 기능성 화장품과 기능성 마스크팩의 인지도에 대한 분석, 기능성 마스크팩의 구매행동에 관한 분석, 기능성 마스크팩의 만족도에 대한 분석 통해 앞으로 점점 확대될 기능성 마스크팩 시장에 기초 자료를 제공하고자 한다. 본 연구대상의 표본은 서울과 경기도에 거주하는 20대부터 50대 이상의 성인 여성으로 구성하였으며 1차 예비조사 후에 226부 설문지를 최종 분석 자료로 사용했다. 이러한 연구에 따른 결과는 다음과 같았다. 첫째, 기능성화장품과 기능성 마스크팩의 인지도를 분석해보니 기능성 화장품에 대해서 과반수이상 높은 인지도를 가지고 있는 것에 반해 마스크팩이 기능성과 비기능성 마스크팩으로 분류되어 있음을 과반수 이상이 알지 못했다. 기능성화장품에 대한 인지도는 높은 편이나 기능성 마스크팩의 인지도는 낮은 것을 알 수 있었다. 둘째, 기능성 화장품의 인지도와 만족도가 구매행동과 높은 연관성을 가지고 있었다. 사용하고 있는 기능성화장품의 개수가 많을수록 기능성 마스크팩의 사용빈도가 높게 나타났다. 구매 주기에 대해 살펴보면 기능성화장품 만족도와 기능성여부를 인지하고 있는 사람들이 적극적인 구매와 소비를 하고 있다. 기능성화장품의 인지도가 높을수록 품질·사용감을 중시하고 재구매 의향이 높았다. 셋째, 기능성 마스크팩의 만족도에 대해 분석해 보면 경험한 효능은 전 연령별로 피부 보습이라는 응답이 대부분을 차지하였고 주름, 미백 개선의 효과에 대한 답변은 미미하였다. 마스크팩의 기본기능인 보습에 대한 경험이 높고 실질적인 기능성 마스크팩의 주름, 미백 개선의 효과가 낮은 것을 알 수 있다. 높은 가격과 효능효과에 대한 불만족이 가장 큰 문제점으로 나타났다.
지속적인 마스크팩 시장의 발전을 위해 기능성 마스크팩의 인지도를 높이는 적극적인 마케팅을 펼치고 연령별, 유통별로 차별화 하여 출시하는 시장 세분화 전략을 적극적으로 시도해야 할 것이며 소비자들이 만족하는 가격대의 설정이 고려되어야 할 것이다. 특히 소비자들이 실제 효과⋅효능의 측면에서 기능성 마스크팩에 만족 할 수 있도록 전문화, 다양화된 제형 개발과 과학적인 데이터를 마련하여 소비자 만족도를 높여야 한다.
본 연구는 기능성 마스크팩의 구매행동과 만족도에 관한 연구로 소비자들의 기능성 화장품과 기능성 마스크팩의 인지도에 대한 분석, 기능성 마스크팩의 구매행동에 관한 분석, 기능성 마스크팩의 만족도에 대한 분석 통해 앞으로 점점 확대될 기능성 마스크팩 시장에 기초 자료를 제공하고자 한다. 본 연구대상의 표본은 서울과 경기도에 거주하는 20대부터 50대 이상의 성인 여성으로 구성하였으며 1차 예비조사 후에 226부 설문지를 최종 분석 자료로 사용했다. 이러한 연구에 따른 결과는 다음과 같았다. 첫째, 기능성화장품과 기능성 마스크팩의 인지도를 분석해보니 기능성 화장품에 대해서 과반수이상 높은 인지도를 가지고 있는 것에 반해 마스크팩이 기능성과 비기능성 마스크팩으로 분류되어 있음을 과반수 이상이 알지 못했다. 기능성화장품에 대한 인지도는 높은 편이나 기능성 마스크팩의 인지도는 낮은 것을 알 수 있었다. 둘째, 기능성 화장품의 인지도와 만족도가 구매행동과 높은 연관성을 가지고 있었다. 사용하고 있는 기능성화장품의 개수가 많을수록 기능성 마스크팩의 사용빈도가 높게 나타났다. 구매 주기에 대해 살펴보면 기능성화장품 만족도와 기능성여부를 인지하고 있는 사람들이 적극적인 구매와 소비를 하고 있다. 기능성화장품의 인지도가 높을수록 품질·사용감을 중시하고 재구매 의향이 높았다. 셋째, 기능성 마스크팩의 만족도에 대해 분석해 보면 경험한 효능은 전 연령별로 피부 보습이라는 응답이 대부분을 차지하였고 주름, 미백 개선의 효과에 대한 답변은 미미하였다. 마스크팩의 기본기능인 보습에 대한 경험이 높고 실질적인 기능성 마스크팩의 주름, 미백 개선의 효과가 낮은 것을 알 수 있다. 높은 가격과 효능효과에 대한 불만족이 가장 큰 문제점으로 나타났다.
지속적인 마스크팩 시장의 발전을 위해 기능성 마스크팩의 인지도를 높이는 적극적인 마케팅을 펼치고 연령별, 유통별로 차별화 하여 출시하는 시장 세분화 전략을 적극적으로 시도해야 할 것이며 소비자들이 만족하는 가격대의 설정이 고려되어야 할 것이다. 특히 소비자들이 실제 효과⋅효능의 측면에서 기능성 마스크팩에 만족 할 수 있도록 전문화, 다양화된 제형 개발과 과학적인 데이터를 마련하여 소비자 만족도를 높여야 한다.
This study covers the purchasing behavior and satisfaction of functional mask packs, and intends to provide basic information to the to-be-gradually-expanded functional mask pack market through consumers’functional cosmetics and functional mask pack awareness analysis, functional mask pack purchasin...
This study covers the purchasing behavior and satisfaction of functional mask packs, and intends to provide basic information to the to-be-gradually-expanded functional mask pack market through consumers’functional cosmetics and functional mask pack awareness analysis, functional mask pack purchasing behavior analysis, and functional mask pack satisfaction analysis. The samples of this research subjects were formed of adult women from 20s to 50s residing in Seoul and Gyeong-gi Do, and 226 questionnaire were used for final analysis data after a pre-survey.
The results of such study are as follows: First, when analyzed their awareness of functional cosmetics and functional mask packs, it was found that the majority of them had higher awareness of the functional cosmetics, while the majority didn’t know of the fact that mask packs consist of functional and non-functional mask packs. Apparently, the awareness of functional cosmetics were relatively high compared to the low awareness of functional mask packs. Second, a high correlation exists between functional cosmetics awareness/satisfaction and purchasing behavior. The more number of functional cosmetics used, the more frequent were the usage of functional mask packs. When examined the purchase cycle, people with functional cosmetics satisfaction and functionality awareness made active purchase and consumption. The higher the functional cosmetics awareness, the higher their usage feeling and re-purchase tendency. Third, as a result of the mask pack satisfaction, the majority mentioned that the experienced efficacy were skin moisturization, while the response on wrinkle and whitening effect were minimal. It can be seen that the experience of basic mask pack function, the moisturization is high, while the practical functional mask packs’wrinkle, whitening effectiveness were low. The biggest problem was high price and dissatisfaction on effect.
An active marketing to raise the awareness of functional mask pack, an active attempt to use market segmentation strategy by age, distribution channel, and price setting that satisfies consumers’ need should be considered. Especially, a specialized, diversified formulation development and scientific data should be ready in order for consumers to be satisfied to functional mask pack in terms of actual efficacy and effectiveness, thereby raising consumer satisfaction.
This study covers the purchasing behavior and satisfaction of functional mask packs, and intends to provide basic information to the to-be-gradually-expanded functional mask pack market through consumers’functional cosmetics and functional mask pack awareness analysis, functional mask pack purchasing behavior analysis, and functional mask pack satisfaction analysis. The samples of this research subjects were formed of adult women from 20s to 50s residing in Seoul and Gyeong-gi Do, and 226 questionnaire were used for final analysis data after a pre-survey.
The results of such study are as follows: First, when analyzed their awareness of functional cosmetics and functional mask packs, it was found that the majority of them had higher awareness of the functional cosmetics, while the majority didn’t know of the fact that mask packs consist of functional and non-functional mask packs. Apparently, the awareness of functional cosmetics were relatively high compared to the low awareness of functional mask packs. Second, a high correlation exists between functional cosmetics awareness/satisfaction and purchasing behavior. The more number of functional cosmetics used, the more frequent were the usage of functional mask packs. When examined the purchase cycle, people with functional cosmetics satisfaction and functionality awareness made active purchase and consumption. The higher the functional cosmetics awareness, the higher their usage feeling and re-purchase tendency. Third, as a result of the mask pack satisfaction, the majority mentioned that the experienced efficacy were skin moisturization, while the response on wrinkle and whitening effect were minimal. It can be seen that the experience of basic mask pack function, the moisturization is high, while the practical functional mask packs’wrinkle, whitening effectiveness were low. The biggest problem was high price and dissatisfaction on effect.
An active marketing to raise the awareness of functional mask pack, an active attempt to use market segmentation strategy by age, distribution channel, and price setting that satisfies consumers’ need should be considered. Especially, a specialized, diversified formulation development and scientific data should be ready in order for consumers to be satisfied to functional mask pack in terms of actual efficacy and effectiveness, thereby raising consumer satisfaction.
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