본 연구의 목적은 K리그 시민프로축구단의 구체적인 재무분석을 통해 문제점을 확인하고, 재정건전성을 확보하기 위한 재무구조 개선안을 제안하며, 소유구조 개선을 위한 대안적인 소유구조 형태를 제시하는데 있다. K리그의 시민프로축구단의 경우 심각한 재정위기에 처해져 있으며, K리그의 운영에 있어서 부정적 영향을 미치고 있다. 본 연구에서는 K리그 시민프로축구단의 재무상태를 살펴보기 위해서 재무분석을 실시하였으며, 이를 위해 최근 5년간(2011년부터 2015년까지) 금융감독원이 제공하는 전자공시시스템(DART system)에서 사업보고서 및 감사보고서를 이용하여 7개 K리그 시민프로축구단의 수익성을 비롯한 재무구조를 파악하였다. 재무분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 시민프로축구단의 수익성비율은 매우 저조한 것으로 낮게 나타났다. 특히 연속적인 적자보고로 인해 매출액영업이익율과 총자산이익율은 연속적으로 마이너스 수치가 나타났다. 둘째, 시민프로축구단의 자산효율성 비율은 매우 양호한 것으로 나타났다. 자산회전율도 좋으며, ...
본 연구의 목적은 K리그 시민프로축구단의 구체적인 재무분석을 통해 문제점을 확인하고, 재정건전성을 확보하기 위한 재무구조 개선안을 제안하며, 소유구조 개선을 위한 대안적인 소유구조 형태를 제시하는데 있다. K리그의 시민프로축구단의 경우 심각한 재정위기에 처해져 있으며, K리그의 운영에 있어서 부정적 영향을 미치고 있다. 본 연구에서는 K리그 시민프로축구단의 재무상태를 살펴보기 위해서 재무분석을 실시하였으며, 이를 위해 최근 5년간(2011년부터 2015년까지) 금융감독원이 제공하는 전자공시시스템(DART system)에서 사업보고서 및 감사보고서를 이용하여 7개 K리그 시민프로축구단의 수익성을 비롯한 재무구조를 파악하였다. 재무분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 시민프로축구단의 수익성비율은 매우 저조한 것으로 낮게 나타났다. 특히 연속적인 적자보고로 인해 매출액영업이익율과 총자산이익율은 연속적으로 마이너스 수치가 나타났다. 둘째, 시민프로축구단의 자산효율성 비율은 매우 양호한 것으로 나타났다. 자산회전율도 좋으며, 매출채권도 효율적으로 관리되고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 시민프로축구단의 유동성 비율도 양호한 것으로 나타났다. 유동비율은 양호수준인 2보다 높았으며, 당좌비율 역시 양호수준인 1보다 높았다. 넷째, 시민프로축구단의 안정성 비율은 매우 열악한 것으로 나타났다. 시민프로축구단의 자본잠식으로 인해 부채비율은 마이너스 값이 나타났으며, 이자보상비율도 마이너스 수치가 나타나 재무안정성은 매우 열악하였다. 다섯째, 시민프로축구단의 현금흐름분석 역시 매우 열악한 것으로 나타났다. 우선 매출액영업현금흐름은 최근 5년 동안 마이너스 수치를 보이고 있으며, 영업현금흐름 대비 영업이익율과 영업현금흐름 대비 이자보상비율도 저조한 수치를 보이고 있다. 결론적으로 시민프로축구단의 재무비율 분석에서 시민프로축구단의 자산효율성과 유동성은 양호한 것으로 나타난 반면, 수익성과 안정성 그리고 현금흐름은 매우 열악하였다. 본 연구는 재무분석 결과를 토대로 K리그 시민프로축구단의 재정문제에 대한 외적 통제수단으로 재정적 페어플레이(FFP)의 도입여부를 검토하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 재정적 페어플레이(FFP) 규정을 도입하여 시민프로축구단이 가지고 있는 가장 큰 문제인 수익과 지출의 불균형을 해결 할 수 있다. 둘째, 재정적 페어플레이(FFP) 제도 시행의 경우 강력한 규제가 수반되어야 한다. 단순한 권고나 경징계의 경우, 제도가 정상적으로 작동하기 어렵기 때문에 강력한 처벌규정이 수반되어야 한다. 셋째, 재정적 페어플레이(FFP) 제도 실시를 위한 부가적인 제도가 필요할 수 있다. 재정적 페어플레이(FFP) 규정을 회피하려는 이해관계자가 발생하지 않도록 예방차원에서 종합적인 제도의 제정과 시행이 요구된다. 넷째, 재정안정성 개선을 위한 지원정책이 필요할 수 있다. 시민프로축구단들이 자생적으로 기존의 열악한 재무구조를 건실한 재무구조로 전환할 수 있도록 재정지원 및 재무 컨설팅 전문가 파견 등 다양한 실무 프로그램을 지원해야 한다.
마지막으로 시민프로축구단의 재정악화에 대한 내적통제 수단으로 구단의 소유권에 대해 검토하였으며, 개선방안으로 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, K리그의 시민프로축구단의 주식회사 형태에서 사회적 기업으로의 서포터즈 트러스트(Supporters Trust)로 전환이 요구된다. 시민프로축구단의 조직의 특성상 소유와 경영이 분리되어 있지 않아, 소유구조의 개선 없이 단순한 지배구조의 개선만으로는 효율적인 경영을 수행하기 어렵다. 따라서 지역 공동체와 시민중심의 소유구조로의 전환이 요구된다. 둘째, 서포터즈 트러스트(Supporters Trust)를 지원할 수 있는 기구나 단체가 필요하다. 영국의 경우, 서포터즈 트러스트의 지원기구인 서포터즈 다이렉트(SD)와 같은 기구를 설치하고 있다. 국내 시민프로축구단의 소유구조 개선을 위해서는 서포터즈 다이렉트(SD)와 같은 역할을 수행할 기구나 단체가 필요하다. 예를 들어, 대한축구협회나 프로축구연맹 또는 프로스포츠협회 등이 서포터즈 다이렉트(SD) 역할을 수행할 수 있다.
본 연구의 목적은 K리그 시민프로축구단의 구체적인 재무분석을 통해 문제점을 확인하고, 재정건전성을 확보하기 위한 재무구조 개선안을 제안하며, 소유구조 개선을 위한 대안적인 소유구조 형태를 제시하는데 있다. K리그의 시민프로축구단의 경우 심각한 재정위기에 처해져 있으며, K리그의 운영에 있어서 부정적 영향을 미치고 있다. 본 연구에서는 K리그 시민프로축구단의 재무상태를 살펴보기 위해서 재무분석을 실시하였으며, 이를 위해 최근 5년간(2011년부터 2015년까지) 금융감독원이 제공하는 전자공시시스템(DART system)에서 사업보고서 및 감사보고서를 이용하여 7개 K리그 시민프로축구단의 수익성을 비롯한 재무구조를 파악하였다. 재무분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 시민프로축구단의 수익성비율은 매우 저조한 것으로 낮게 나타났다. 특히 연속적인 적자보고로 인해 매출액영업이익율과 총자산이익율은 연속적으로 마이너스 수치가 나타났다. 둘째, 시민프로축구단의 자산효율성 비율은 매우 양호한 것으로 나타났다. 자산회전율도 좋으며, 매출채권도 효율적으로 관리되고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 시민프로축구단의 유동성 비율도 양호한 것으로 나타났다. 유동비율은 양호수준인 2보다 높았으며, 당좌비율 역시 양호수준인 1보다 높았다. 넷째, 시민프로축구단의 안정성 비율은 매우 열악한 것으로 나타났다. 시민프로축구단의 자본잠식으로 인해 부채비율은 마이너스 값이 나타났으며, 이자보상비율도 마이너스 수치가 나타나 재무안정성은 매우 열악하였다. 다섯째, 시민프로축구단의 현금흐름분석 역시 매우 열악한 것으로 나타났다. 우선 매출액영업현금흐름은 최근 5년 동안 마이너스 수치를 보이고 있으며, 영업현금흐름 대비 영업이익율과 영업현금흐름 대비 이자보상비율도 저조한 수치를 보이고 있다. 결론적으로 시민프로축구단의 재무비율 분석에서 시민프로축구단의 자산효율성과 유동성은 양호한 것으로 나타난 반면, 수익성과 안정성 그리고 현금흐름은 매우 열악하였다. 본 연구는 재무분석 결과를 토대로 K리그 시민프로축구단의 재정문제에 대한 외적 통제수단으로 재정적 페어플레이(FFP)의 도입여부를 검토하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 재정적 페어플레이(FFP) 규정을 도입하여 시민프로축구단이 가지고 있는 가장 큰 문제인 수익과 지출의 불균형을 해결 할 수 있다. 둘째, 재정적 페어플레이(FFP) 제도 시행의 경우 강력한 규제가 수반되어야 한다. 단순한 권고나 경징계의 경우, 제도가 정상적으로 작동하기 어렵기 때문에 강력한 처벌규정이 수반되어야 한다. 셋째, 재정적 페어플레이(FFP) 제도 실시를 위한 부가적인 제도가 필요할 수 있다. 재정적 페어플레이(FFP) 규정을 회피하려는 이해관계자가 발생하지 않도록 예방차원에서 종합적인 제도의 제정과 시행이 요구된다. 넷째, 재정안정성 개선을 위한 지원정책이 필요할 수 있다. 시민프로축구단들이 자생적으로 기존의 열악한 재무구조를 건실한 재무구조로 전환할 수 있도록 재정지원 및 재무 컨설팅 전문가 파견 등 다양한 실무 프로그램을 지원해야 한다.
마지막으로 시민프로축구단의 재정악화에 대한 내적통제 수단으로 구단의 소유권에 대해 검토하였으며, 개선방안으로 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, K리그의 시민프로축구단의 주식회사 형태에서 사회적 기업으로의 서포터즈 트러스트(Supporters Trust)로 전환이 요구된다. 시민프로축구단의 조직의 특성상 소유와 경영이 분리되어 있지 않아, 소유구조의 개선 없이 단순한 지배구조의 개선만으로는 효율적인 경영을 수행하기 어렵다. 따라서 지역 공동체와 시민중심의 소유구조로의 전환이 요구된다. 둘째, 서포터즈 트러스트(Supporters Trust)를 지원할 수 있는 기구나 단체가 필요하다. 영국의 경우, 서포터즈 트러스트의 지원기구인 서포터즈 다이렉트(SD)와 같은 기구를 설치하고 있다. 국내 시민프로축구단의 소유구조 개선을 위해서는 서포터즈 다이렉트(SD)와 같은 역할을 수행할 기구나 단체가 필요하다. 예를 들어, 대한축구협회나 프로축구연맹 또는 프로스포츠협회 등이 서포터즈 다이렉트(SD) 역할을 수행할 수 있다.
The purpose of this study is to check problems of the K-League local government football clubs through specific financial analysis, propose financial structure improvement to ensure financial soundness, and present alternative ownership structure. The K League local government football clubs are in ...
The purpose of this study is to check problems of the K-League local government football clubs through specific financial analysis, propose financial structure improvement to ensure financial soundness, and present alternative ownership structure. The K League local government football clubs are in the serious financial crisis, which negatively affects K League’s operation. In this study, a financial analysis was carried out to examine the financial status of the K League local government football clubs, and identified financial structure including the profitability of seven K League local government football clubs using business reports and audit reports from the DART system (electronic disclosure system) offered by the Financial Supervisory Service for recent five years (from 2011 to 2015). The financial analysis results are presented below: First, the profitability ratio of the local government football clubs was very low. Especially, operating profit to sales ratio and return on assets showed negative values due to consecutive deficit reporting. Second, the asset efficiency ratio of the local government football clubs was very good. Also, asset turnover was good, and trade receivables were efficiently managed. Third, the local government football clubs’ liquidity ratio was also good. The liquidity ratio was higher than 2, which is good level, and quick asset ratio was higher than 1, which is also good level. Fourth, the stability ratio of the local government football clubs was very poor. Due to impaired capital of the local government football clubs, debt ratio showed negative value, and interest coverage rate was also showed negative value. Therefore financial stability was very poor. Fifth, the cash flows of the local government football clubs were very poor. Operational cash flows showed negative value for the recent five years, and operating profit ratio vs. business cash flow and interest coverage rate vs. business cash flow showed the lowest values. In conclusion, the asset efficiency and liquidity of the local government football clubs were good, but profitability, stability, and cash flows were very poor in the local government football clubs’ financial ratio analysis. This study reviewed the introduction of financial fair play (FFP) as an external control means to solve the financial problems of the K League local government football clubs, and the results are as follows: Firstly, the biggest problem of the local government football clubs, namely, imbalance between revenue and expenditure can be solved by introducing the FFP regulations. Secondly, if the FFP system is executed, robust regulations need to be accompanied. The normal operation of the system becomes difficult with simple recommendation or light punishment, and therefore, robust punishment regulations should be in place. Thirdly, an additional system to execute the FFP system may be needed. Comprehensive system’s establishment and execution are required at the prevention level so that there can be no stakeholders to avoid the financial fair play regulations. Fourthly, a financial policy for financial stability improvement is needed. Various practical programs such as financial support, and dispatching financial consulting experts should be aided so that the local government football clubs can convert existing poor financial structure into sound financial structure. Lastly, this study reviewed the football clubs’ ownership as a means for internal control on the football clubs’ financial deterioration, and the results drawn as improvement measures are as follows: First, the conversion of the K League local government football clubs from a corporation into supporters trust as a social company is required. In view of the local government football club’s organizational characteristics, ownership and management are not separated, and therefore it is difficult to perform efficient management with only simple governance improvement without improvement of ownership structure. In this regard, conversion into community and citizens-centered ownership structure is needed. Second, an organization or a body that can support the supporters trust is required. In the U.K., an organization such as supporters direct (SD), a supporters trust supporting organization, has been set up. For the ownership structure improvement of Korea’s local government football clubs, an organization or a body playing a role like SD is necessary. The Korea Football Association, K League, or Korea Professional Sports Association can play the role of supporters direct (SD).
The purpose of this study is to check problems of the K-League local government football clubs through specific financial analysis, propose financial structure improvement to ensure financial soundness, and present alternative ownership structure. The K League local government football clubs are in the serious financial crisis, which negatively affects K League’s operation. In this study, a financial analysis was carried out to examine the financial status of the K League local government football clubs, and identified financial structure including the profitability of seven K League local government football clubs using business reports and audit reports from the DART system (electronic disclosure system) offered by the Financial Supervisory Service for recent five years (from 2011 to 2015). The financial analysis results are presented below: First, the profitability ratio of the local government football clubs was very low. Especially, operating profit to sales ratio and return on assets showed negative values due to consecutive deficit reporting. Second, the asset efficiency ratio of the local government football clubs was very good. Also, asset turnover was good, and trade receivables were efficiently managed. Third, the local government football clubs’ liquidity ratio was also good. The liquidity ratio was higher than 2, which is good level, and quick asset ratio was higher than 1, which is also good level. Fourth, the stability ratio of the local government football clubs was very poor. Due to impaired capital of the local government football clubs, debt ratio showed negative value, and interest coverage rate was also showed negative value. Therefore financial stability was very poor. Fifth, the cash flows of the local government football clubs were very poor. Operational cash flows showed negative value for the recent five years, and operating profit ratio vs. business cash flow and interest coverage rate vs. business cash flow showed the lowest values. In conclusion, the asset efficiency and liquidity of the local government football clubs were good, but profitability, stability, and cash flows were very poor in the local government football clubs’ financial ratio analysis. This study reviewed the introduction of financial fair play (FFP) as an external control means to solve the financial problems of the K League local government football clubs, and the results are as follows: Firstly, the biggest problem of the local government football clubs, namely, imbalance between revenue and expenditure can be solved by introducing the FFP regulations. Secondly, if the FFP system is executed, robust regulations need to be accompanied. The normal operation of the system becomes difficult with simple recommendation or light punishment, and therefore, robust punishment regulations should be in place. Thirdly, an additional system to execute the FFP system may be needed. Comprehensive system’s establishment and execution are required at the prevention level so that there can be no stakeholders to avoid the financial fair play regulations. Fourthly, a financial policy for financial stability improvement is needed. Various practical programs such as financial support, and dispatching financial consulting experts should be aided so that the local government football clubs can convert existing poor financial structure into sound financial structure. Lastly, this study reviewed the football clubs’ ownership as a means for internal control on the football clubs’ financial deterioration, and the results drawn as improvement measures are as follows: First, the conversion of the K League local government football clubs from a corporation into supporters trust as a social company is required. In view of the local government football club’s organizational characteristics, ownership and management are not separated, and therefore it is difficult to perform efficient management with only simple governance improvement without improvement of ownership structure. In this regard, conversion into community and citizens-centered ownership structure is needed. Second, an organization or a body that can support the supporters trust is required. In the U.K., an organization such as supporters direct (SD), a supporters trust supporting organization, has been set up. For the ownership structure improvement of Korea’s local government football clubs, an organization or a body playing a role like SD is necessary. The Korea Football Association, K League, or Korea Professional Sports Association can play the role of supporters direct (SD).
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.