낭만주의는 유럽에서 18세기 중반부터 19세기에 걸쳐 나타난 유럽의 문예사조로서, 음악분야에서는 음색과 다이내믹, 음역이 고전주의와 비교하여 확대되었으며 화성 어법 또한 색채가 풍부한 화음과 불안정한 화음의 사용으로 더욱 다양해졌다.
피아노는 19세기 들어 대대적으로 개량되었는데, 개량된 페달기법에 힘입어 피아노가 이전에 비해 풍부하고 따뜻한 음색을 표현할 수 있게되었다. 이는 낭만주의 작곡가들이 의도하였던 느낌을 반주로 표현할 수 있게 하였다.
한편, 18세기부터 19세기에 걸친 독일 문학의 발전은 독일예술가곡이...
낭만주의는 유럽에서 18세기 중반부터 19세기에 걸쳐 나타난 유럽의 문예사조로서, 음악분야에서는 음색과 다이내믹, 음역이 고전주의와 비교하여 확대되었으며 화성 어법 또한 색채가 풍부한 화음과 불안정한 화음의 사용으로 더욱 다양해졌다.
피아노는 19세기 들어 대대적으로 개량되었는데, 개량된 페달기법에 힘입어 피아노가 이전에 비해 풍부하고 따뜻한 음색을 표현할 수 있게되었다. 이는 낭만주의 작곡가들이 의도하였던 느낌을 반주로 표현할 수 있게 하였다.
한편, 18세기부터 19세기에 걸친 독일 문학의 발전은 독일예술가곡이 태동하는 데 많은 영향을 주었다. 작곡가들은 자유로운 작곡 기법과 본인만의 음악 표현 방식을 통하여 시와 음악의 결합을 시도하기 시작하였다.
19세기 낭만주의 시대의 대표적 작곡가인 리스트(Franz Liszt 1811~1866)는 많은 피아노곡과 교향시를 작곡하였을 뿐 아니라 다양한 언어로 예술가곡을 작곡하는 업적을 남겼다. 이미 피아노 작곡에 있어 초 절정의 기교를 선보였던 리스트는 가곡에서도 피아노의 역할을 중요하게 생각하였는데, 이로 인해 한층 화려해진 반주부가 예술가곡의 수준을 끌어올리는 역할을 하였다.
본 논문은 리스트의 연가곡 <Liebesträume(사랑의 꿈)>에 관한 연구이다. 이 작품은 루드비히 울란트(Ludwig Uhland, 1787~1862)와 헤르만 프라일리그라트(Hermann Ferdinand Freiligrath 1810~1876)의 시에 음악을 붙인 곡으로 리스트의 가곡적 특징이 잘 나타나있는 작품이다. 시어의 의미를 밝히어 가사에 대한 이해를 높이고, 곡의 형식과 리듬을 분석함으로써 전체적인 곡의 흐름을 연구하여 이 연가곡을 연주하는 연주자에게 도움이 되고자 하였다.
낭만주의는 유럽에서 18세기 중반부터 19세기에 걸쳐 나타난 유럽의 문예사조로서, 음악분야에서는 음색과 다이내믹, 음역이 고전주의와 비교하여 확대되었으며 화성 어법 또한 색채가 풍부한 화음과 불안정한 화음의 사용으로 더욱 다양해졌다.
피아노는 19세기 들어 대대적으로 개량되었는데, 개량된 페달기법에 힘입어 피아노가 이전에 비해 풍부하고 따뜻한 음색을 표현할 수 있게되었다. 이는 낭만주의 작곡가들이 의도하였던 느낌을 반주로 표현할 수 있게 하였다.
한편, 18세기부터 19세기에 걸친 독일 문학의 발전은 독일예술가곡이 태동하는 데 많은 영향을 주었다. 작곡가들은 자유로운 작곡 기법과 본인만의 음악 표현 방식을 통하여 시와 음악의 결합을 시도하기 시작하였다.
19세기 낭만주의 시대의 대표적 작곡가인 리스트(Franz Liszt 1811~1866)는 많은 피아노곡과 교향시를 작곡하였을 뿐 아니라 다양한 언어로 예술가곡을 작곡하는 업적을 남겼다. 이미 피아노 작곡에 있어 초 절정의 기교를 선보였던 리스트는 가곡에서도 피아노의 역할을 중요하게 생각하였는데, 이로 인해 한층 화려해진 반주부가 예술가곡의 수준을 끌어올리는 역할을 하였다.
본 논문은 리스트의 연가곡 <Liebesträume(사랑의 꿈)>에 관한 연구이다. 이 작품은 루드비히 울란트(Ludwig Uhland, 1787~1862)와 헤르만 프라일리그라트(Hermann Ferdinand Freiligrath 1810~1876)의 시에 음악을 붙인 곡으로 리스트의 가곡적 특징이 잘 나타나있는 작품이다. 시어의 의미를 밝히어 가사에 대한 이해를 높이고, 곡의 형식과 리듬을 분석함으로써 전체적인 곡의 흐름을 연구하여 이 연가곡을 연주하는 연주자에게 도움이 되고자 하였다.
Romanticism was an intellectual movement that rose to prominence in Europe from the mid-18th to 19th century, which broadened the tone, dynamic and range of the musical field compared to classicism, as well as brought colorful and dissonant harmonies into further use.
Pianos were largely improve...
Romanticism was an intellectual movement that rose to prominence in Europe from the mid-18th to 19th century, which broadened the tone, dynamic and range of the musical field compared to classicism, as well as brought colorful and dissonant harmonies into further use.
Pianos were largely improved during the 19th century, specifically the pedals being enabled to produce more impressive tones. This thus allowed Romanticist composers to complete their works using piano accompaniment.
On the one hand, the literary advancements in 18th and 19th century Germany greatly influenced the emergence of German art songs. Composers had started attempting the combination of poems and music, made possible by composing techniques no longer restrained by classicism.
Franz Liszt (1811~1866), a prolific 19th century Romanticism composer, not only wrote many piano concertos and symphonic poems, but also left behind multi-lingual art songs. Already being an expert in composing piano concertos, Liszt emphasized the role the piano had in art songs, thereby enhancing art songs with much more elegant piano accompaniments.
This thesis studies Liszt's song cycle . The art song originates from poems by Ludwig Uhland (1787~1862) and Ferdinand Freiligrath (1810~1876), which were set into music by Liszt, and is an example of his skill in composing. By analyzing the word usage, formation and rhythm of his work, this thesis aims to help in understanding the overall flow of Liebesträume for musicians performing the song.
Romanticism was an intellectual movement that rose to prominence in Europe from the mid-18th to 19th century, which broadened the tone, dynamic and range of the musical field compared to classicism, as well as brought colorful and dissonant harmonies into further use.
Pianos were largely improved during the 19th century, specifically the pedals being enabled to produce more impressive tones. This thus allowed Romanticist composers to complete their works using piano accompaniment.
On the one hand, the literary advancements in 18th and 19th century Germany greatly influenced the emergence of German art songs. Composers had started attempting the combination of poems and music, made possible by composing techniques no longer restrained by classicism.
Franz Liszt (1811~1866), a prolific 19th century Romanticism composer, not only wrote many piano concertos and symphonic poems, but also left behind multi-lingual art songs. Already being an expert in composing piano concertos, Liszt emphasized the role the piano had in art songs, thereby enhancing art songs with much more elegant piano accompaniments.
This thesis studies Liszt's song cycle . The art song originates from poems by Ludwig Uhland (1787~1862) and Ferdinand Freiligrath (1810~1876), which were set into music by Liszt, and is an example of his skill in composing. By analyzing the word usage, formation and rhythm of his work, this thesis aims to help in understanding the overall flow of Liebesträume for musicians performing the song.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.