[학위논문]Program annotation : 졸업연주 프로그램을 중심으로 한 A. Vivaldi, J. Brahms, F. Liszt, R. Quilter, J.Massenet의 성악작품 해설 Program annotation : a study of vocal music of A. Vivaldi, J. Brahms, F. Liszt, R. Quilter, and J. Massenet원문보기
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회 프로그램에 대한 연구이다. 각 작곡가들의 생애와 작품별 음악적 특징 및 배경과 실제 연주를 할 때 도움이 될 수 있는 분석이 그 주를 이룬다. 본 논문은 총 4개의 언어인 이탈리아어, 독일어, 프랑스어, 영어 가곡으로 구성되어 있으며, 바로크 시대의 안토니오 비발디(Antonio Vivaldi, 1678–1741), 초기 낭만주의 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833–1897), 후기 낭만주의 프란츠 리스트(Franz Liszt, 1811–1886), 20세기의 로저 퀼터(Roger Quilter, 1877–1953), 후기 낭만주의 쥘 마스네(Jules Massenet, 1842–1912), 총 4개의 시대에 걸친 5명의 작곡가의 작품을 선정하여 연구하였다. 비발디의 오페라 <Bajazet(바야제트), ...
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회 프로그램에 대한 연구이다. 각 작곡가들의 생애와 작품별 음악적 특징 및 배경과 실제 연주를 할 때 도움이 될 수 있는 분석이 그 주를 이룬다. 본 논문은 총 4개의 언어인 이탈리아어, 독일어, 프랑스어, 영어 가곡으로 구성되어 있으며, 바로크 시대의 안토니오 비발디(Antonio Vivaldi, 1678–1741), 초기 낭만주의 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833–1897), 후기 낭만주의 프란츠 리스트(Franz Liszt, 1811–1886), 20세기의 로저 퀼터(Roger Quilter, 1877–1953), 후기 낭만주의 쥘 마스네(Jules Massenet, 1842–1912), 총 4개의 시대에 걸친 5명의 작곡가의 작품을 선정하여 연구하였다. 비발디의 오페라 <Bajazet(바야제트), RV 703>는 1735년 작곡되었다. 타메를라노의 제국에 바야제트와 그의 딸 아스테리아가 잡혀 들어간다. 이레네와 약혼한 타메를라노는 아스테리아에게 사랑에 빠지게 되고, 아스테리아와 결혼을 결심한다. 이 사실을 알게 된 이레네가 2막에서 배신의 아픔을 부르는 아리아 “Sposa son disprezatta(나는 멸시당한 아내라네)”는 이레네의 심정에 따라 변하는 가사를 음악적으로 드러나게 표현하였고, 오페라의 내용과 어떠한 감정으로 연주하는지에 중점을 두어 분석하였다. 브람스의 예술가곡 중 죠지 프레드릭 다우머(George Friedrick Daumer, 1800-1875)의 8편의 슬픈 사랑의 시에 붙인 「Lider und Gesänge, Op.57」는 성악가들에 의해 자주 연주되는 작품이다. 그중 1번부터 4번까지의 작품인 “Von waldbekränzter Höhe(숲에 둘러싸인 언덕)”, “Wenn du nur zuweilen lächelst(그대가 미소를 지으면)”, “Es träumte mir(꿈을 꾸었다네)”, “Ach, wende diesen Blick(내 가슴을 찌르는 고통)” 총 4곡을 선정하여 연구하였다. 리스트가 시인 빅토르 위고(Victor Hugo, 1802-1885)의 시를 사용하여 작곡한 4개의 예술가곡(Mélodie) 또한 소프라노의 주요 레퍼토리 중 하나이다. “S‘il est un charmant gazon(매혹적인 풀밭이 있다면)”, “Enfant, si j’étais roi(내가 만약 왕이라면)”, “Comment, disaient–ils(어떻게 하면?)”, “Oh! quand je dors(내가 잠들었을 때)”를 통해 위고의 시가 어떻게 음악에 접목되었는지 살펴보았으며, 리스트 가곡의 특징에 중점을 두었다. 20세기 작곡가 로저 퀼터가 영국 극작가 셰익스피어(William Shakespeare, 1564-1616)의 3개의 시 “Come away, death(오라, 죽음이여)”, “O mistress mine(오 내 사랑)”, “Blow, blow thou winter wind(불어라, 겨울바람이여)”를 인용하여 작곡한 연가곡 「Three Shakespeare Songs, Op.6」를 선율과 리듬 중심으로 악곡 분석하였다. 마지막으로 마스네의 오페라 <Manon(마농)> 중 3막에 등장하는 마농의 아리아인 “Suis-je gentille ainsi?... Obéisson quand leur voix apelle(저는 착해요... 그들의 목소리가 전해질 때 복종합시다)”를 통하여, 오페라 <Manon>과 주인공 마농의 성격을 분석하여 연주자가 중점을 두고 생각해야 되는 기본과 연주과정에 대한 연구를 진행하였다.
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회 프로그램에 대한 연구이다. 각 작곡가들의 생애와 작품별 음악적 특징 및 배경과 실제 연주를 할 때 도움이 될 수 있는 분석이 그 주를 이룬다. 본 논문은 총 4개의 언어인 이탈리아어, 독일어, 프랑스어, 영어 가곡으로 구성되어 있으며, 바로크 시대의 안토니오 비발디(Antonio Vivaldi, 1678–1741), 초기 낭만주의 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833–1897), 후기 낭만주의 프란츠 리스트(Franz Liszt, 1811–1886), 20세기의 로저 퀼터(Roger Quilter, 1877–1953), 후기 낭만주의 쥘 마스네(Jules Massenet, 1842–1912), 총 4개의 시대에 걸친 5명의 작곡가의 작품을 선정하여 연구하였다. 비발디의 오페라 <Bajazet(바야제트), RV 703>는 1735년 작곡되었다. 타메를라노의 제국에 바야제트와 그의 딸 아스테리아가 잡혀 들어간다. 이레네와 약혼한 타메를라노는 아스테리아에게 사랑에 빠지게 되고, 아스테리아와 결혼을 결심한다. 이 사실을 알게 된 이레네가 2막에서 배신의 아픔을 부르는 아리아 “Sposa son disprezatta(나는 멸시당한 아내라네)”는 이레네의 심정에 따라 변하는 가사를 음악적으로 드러나게 표현하였고, 오페라의 내용과 어떠한 감정으로 연주하는지에 중점을 두어 분석하였다. 브람스의 예술가곡 중 죠지 프레드릭 다우머(George Friedrick Daumer, 1800-1875)의 8편의 슬픈 사랑의 시에 붙인 「Lider und Gesänge, Op.57」는 성악가들에 의해 자주 연주되는 작품이다. 그중 1번부터 4번까지의 작품인 “Von waldbekränzter Höhe(숲에 둘러싸인 언덕)”, “Wenn du nur zuweilen lächelst(그대가 미소를 지으면)”, “Es träumte mir(꿈을 꾸었다네)”, “Ach, wende diesen Blick(내 가슴을 찌르는 고통)” 총 4곡을 선정하여 연구하였다. 리스트가 시인 빅토르 위고(Victor Hugo, 1802-1885)의 시를 사용하여 작곡한 4개의 예술가곡(Mélodie) 또한 소프라노의 주요 레퍼토리 중 하나이다. “S‘il est un charmant gazon(매혹적인 풀밭이 있다면)”, “Enfant, si j’étais roi(내가 만약 왕이라면)”, “Comment, disaient–ils(어떻게 하면?)”, “Oh! quand je dors(내가 잠들었을 때)”를 통해 위고의 시가 어떻게 음악에 접목되었는지 살펴보았으며, 리스트 가곡의 특징에 중점을 두었다. 20세기 작곡가 로저 퀼터가 영국 극작가 셰익스피어(William Shakespeare, 1564-1616)의 3개의 시 “Come away, death(오라, 죽음이여)”, “O mistress mine(오 내 사랑)”, “Blow, blow thou winter wind(불어라, 겨울바람이여)”를 인용하여 작곡한 연가곡 「Three Shakespeare Songs, Op.6」를 선율과 리듬 중심으로 악곡 분석하였다. 마지막으로 마스네의 오페라 <Manon(마농)> 중 3막에 등장하는 마농의 아리아인 “Suis-je gentille ainsi?... Obéisson quand leur voix apelle(저는 착해요... 그들의 목소리가 전해질 때 복종합시다)”를 통하여, 오페라 <Manon>과 주인공 마농의 성격을 분석하여 연주자가 중점을 두고 생각해야 되는 기본과 연주과정에 대한 연구를 진행하였다.
This thesis is a study on the graduation concert program for the completion of master’s degree. The thesis researched life of each composers, musical characteristics and backgrounds of each works, and writer’s analysis which help to understand and perform on stage. The performance program consisted ...
This thesis is a study on the graduation concert program for the completion of master’s degree. The thesis researched life of each composers, musical characteristics and backgrounds of each works, and writer’s analysis which help to understand and perform on stage. The performance program consisted of 4 different languages including Italian, German, French and English. The study selected and researched on 5 composers in 4 different era: Antonio Vivaldi(1678-1741) from the Baroque era, Johannes Brahms(1833-1897) from the early Romanticism era, Franz Liszt(1811-1886) from the late Romanticism era, Roger Quilter(1877-1953) from the 20th Century, and Jules Massenet(1842-1912) from the late Romanticism era. Antonio Vivaldi composed the Opera in 1753. In the Opera, Bajazet and his daughter, Asteria, was captured by Empire of Tamerlano, who was engaged with Irene, fell in love with Asteria and decided to marry her. When Irene found that the truth of Tamerlano’s decision in Act II, Irene expressed her pain of betrayal by aria “Sposa son disprezatta(I am scorned wife).” The aria shows the psychological changes of Irene in lyrics and music. It is focused on analyzing the context of the opera and how to perform emotionally. In the Johannes Brahms’ art songs, 「Lider und Gesänge, Op.57」, which corresponded to George Friedrick Daumer(1800-1875)’s 8 poems of sad love, is frequently performed by classical vocalists. Among the 8 poems, this study selected 4 works: No.1 “Von waldbekränzter Höhe(From forest-crowned heights),” No.2 “Wenn du nur zuweilen lächelst(If you would only smile now and then),” No.3 “Es träumte mir(I dreamed),” and No.4 “Ach, wende diesen Blick(Ah, turn away this gaze).” Franz Liszt’s four Mélodies(French Art Song), which corresponded to Victor Hugo’s(1802-1885) poems, are often played by sopranos. Through the four songs, “S‘il est un charmant gazon(If there be a lovely grassy plot),” “Enfant, si j’étais roi(If I were king),” “Comment, disaient–ils(How then, asked he),” and “Oh! quand je dors(Oh! When I sleep),” writer focuses on how Hugo’s words merge with music and characteristics of Liszt’s songs. Roger Quilter, a composer in the 20th Century, was inspired by 3 poems: “Come away, death,” “O mistress mine,” “Blow, blow thou winter wind” by William Shakespeare(1564-1616), published as the title of a song cycle 「Three Shakespeare Songs, Op.6」. This study discusses and analyzes the song cycle with melody and rhythm. Last of all, this study selected Manon’s aria “Suis-je gentille ainsi?... Obéissons quand leur voix apelle(Am I so nice?... Let’s obey when their voice calls),” in Act III of Jules Massenet’s Opera . By studying the opera and analyzing the personality of main character, Manon, writer researches the fundamentals of performance.
This thesis is a study on the graduation concert program for the completion of master’s degree. The thesis researched life of each composers, musical characteristics and backgrounds of each works, and writer’s analysis which help to understand and perform on stage. The performance program consisted of 4 different languages including Italian, German, French and English. The study selected and researched on 5 composers in 4 different era: Antonio Vivaldi(1678-1741) from the Baroque era, Johannes Brahms(1833-1897) from the early Romanticism era, Franz Liszt(1811-1886) from the late Romanticism era, Roger Quilter(1877-1953) from the 20th Century, and Jules Massenet(1842-1912) from the late Romanticism era. Antonio Vivaldi composed the Opera in 1753. In the Opera, Bajazet and his daughter, Asteria, was captured by Empire of Tamerlano, who was engaged with Irene, fell in love with Asteria and decided to marry her. When Irene found that the truth of Tamerlano’s decision in Act II, Irene expressed her pain of betrayal by aria “Sposa son disprezatta(I am scorned wife).” The aria shows the psychological changes of Irene in lyrics and music. It is focused on analyzing the context of the opera and how to perform emotionally. In the Johannes Brahms’ art songs, 「Lider und Gesänge, Op.57」, which corresponded to George Friedrick Daumer(1800-1875)’s 8 poems of sad love, is frequently performed by classical vocalists. Among the 8 poems, this study selected 4 works: No.1 “Von waldbekränzter Höhe(From forest-crowned heights),” No.2 “Wenn du nur zuweilen lächelst(If you would only smile now and then),” No.3 “Es träumte mir(I dreamed),” and No.4 “Ach, wende diesen Blick(Ah, turn away this gaze).” Franz Liszt’s four Mélodies(French Art Song), which corresponded to Victor Hugo’s(1802-1885) poems, are often played by sopranos. Through the four songs, “S‘il est un charmant gazon(If there be a lovely grassy plot),” “Enfant, si j’étais roi(If I were king),” “Comment, disaient–ils(How then, asked he),” and “Oh! quand je dors(Oh! When I sleep),” writer focuses on how Hugo’s words merge with music and characteristics of Liszt’s songs. Roger Quilter, a composer in the 20th Century, was inspired by 3 poems: “Come away, death,” “O mistress mine,” “Blow, blow thou winter wind” by William Shakespeare(1564-1616), published as the title of a song cycle 「Three Shakespeare Songs, Op.6」. This study discusses and analyzes the song cycle with melody and rhythm. Last of all, this study selected Manon’s aria “Suis-je gentille ainsi?... Obéissons quand leur voix apelle(Am I so nice?... Let’s obey when their voice calls),” in Act III of Jules Massenet’s Opera . By studying the opera and analyzing the personality of main character, Manon, writer researches the fundamentals of performance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.